AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Hei, en sliten veldig sliten mor skriver her akkurat nå. Er alenemor til en liten en på 2,5 år og er kjempeglad for å være mor.. Faren er ikke i bildet i det hele tatt og aldri vært, selv om jeg har prøvd.. Nå går jeg snart siste året mitt på universitetet, tar bachelor grad. Og jeg sliter så inmari for tiden, det blir bare mer og mer å lese og flere oppgaver. Jeg vet ikke om det er kun en periode nå men sliter med å våkne opp mange ganger om natten pga barnet mitt våkner ofte, og jeg ammer enda og vil slutte.. Jeg føler meg konstant trøtt og får ikke lest om helgene og da henger jeg etter på mandager, barnet mitt "trasser" akkurat nå mye, vil ikke ta på klærene osv. Alt er en evig strev med å bli ferdig med ting, føler jeg har kontroll og jobber mye med dette. Men jeg blir jo sliten. Det er en evig arbeid med husarbeidet. Klær som må vaskes, alt. Jeg føler jeg får knappt tid til alt sammen. Jeg føler meg som en syteunge her nå, men akkurat nå er jeg så SLITEN. Har ikke avlastning eller hjelp fra familie, kun hvis jeg virkelig har behov for det. Har ikke fritid eller eget liv heller. Begynte å trene i desember men det gikk ikke så bra heller. Akkurat nå har jeg NULL motivasjon for studiet, har fått ok / gode karakterer fram til nå. Men jeg tar et ekstra emne i vår for å bli ferdig i tide. Og det er så MYE å lese... Nå rakk jeg ikke forelesningen pga brukte lang tid på å kle barnet og glemte igjen mobilen på veien... Jeg sitter hjemme og ser på alt husarbeid jeg har å gjøre og alt jeg må lese.. Klarer ikke å lese om huset ikke er ryddet.. Og jeg vil bare sove! Anonymkode: 2ffce...70a 1
Roci Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, en sliten veldig sliten mor skriver her akkurat nå. Er alenemor til en liten en på 2,5 år og er kjempeglad for å være mor.. Faren er ikke i bildet i det hele tatt og aldri vært, selv om jeg har prøvd.. Nå går jeg snart siste året mitt på universitetet, tar bachelor grad. Og jeg sliter så inmari for tiden, det blir bare mer og mer å lese og flere oppgaver. Jeg vet ikke om det er kun en periode nå men sliter med å våkne opp mange ganger om natten pga barnet mitt våkner ofte, og jeg ammer enda og vil slutte.. Jeg føler meg konstant trøtt og får ikke lest om helgene og da henger jeg etter på mandager, barnet mitt "trasser" akkurat nå mye, vil ikke ta på klærene osv. Alt er en evig strev med å bli ferdig med ting, føler jeg har kontroll og jobber mye med dette. Men jeg blir jo sliten. Det er en evig arbeid med husarbeidet. Klær som må vaskes, alt. Jeg føler jeg får knappt tid til alt sammen. Jeg føler meg som en syteunge her nå, men akkurat nå er jeg så SLITEN. Har ikke avlastning eller hjelp fra familie, kun hvis jeg virkelig har behov for det. Har ikke fritid eller eget liv heller. Begynte å trene i desember men det gikk ikke så bra heller. Akkurat nå har jeg NULL motivasjon for studiet, har fått ok / gode karakterer fram til nå. Men jeg tar et ekstra emne i vår for å bli ferdig i tide. Og det er så MYE å lese... Nå rakk jeg ikke forelesningen pga brukte lang tid på å kle barnet og glemte igjen mobilen på veien... Jeg sitter hjemme og ser på alt husarbeid jeg har å gjøre og alt jeg må lese.. Klarer ikke å lese om huset ikke er ryddet.. Og jeg vil bare sove! Anonymkode: 2ffce...70a Har du mulighet til å ta permisjon fra studiet til barnet blir litt eldre? Jeg jobber i UH-sektoren, og det hender at studentene her jeg jobber, gjør det.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Stakar. Føler med deg. Har en 2,5 åring jeg også, og måtte hoppe av studiet rett og slett... Det er ikke rart du er sliten. Det er flere steder du kan møte aleneforeldre om du er i Oslo? Anonymkode: 03170...836
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 Just now, Roci said: Har du mulighet til å ta permisjon fra studiet til barnet blir litt eldre? Jeg jobber i UH-sektoren, og det hender at studentene her jeg jobber, gjør det. Jeg går på aap og mottar overgangstønad. Tar jeg permisjon kan det være jeg mister penger Anonymkode: 2ffce...70a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Dette hørtes ikke ut som noen god situasjon å være i for deg. Har du forsøkt å kontakte barnevernet/ bufetat i forhold til avlastningsfamilie? - Prioriter å gjør husarbeid sammen med barnet. - Legg fram klær og gjør klart mest mulig dagen før - Bruk dagen til studie og ikke kvelden, gode karakterer er ikke alt, godt nok får holde - Har du en og annen dag du kan la være forelesning og heller sove? - Kan du skaffe en barnevakt noen timer i helg så du får sovet litt? - Legg deg tidlig og få mest mulig søvn Anonymkode: 0016c...b73 3
Roci Skrevet 27. januar 2020 #6 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg går på aap og mottar overgangstønad. Tar jeg permisjon kan det være jeg mister penger Anonymkode: 2ffce...70a Jeg skjønner, men du kan jo likevel ta kontakt med NAV og undersøke mulighetene dine.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #7 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Dette hørtes ikke ut som noen god situasjon å være i for deg. Har du forsøkt å kontakte barnevernet/ bufetat i forhold til avlastningsfamilie? - Prioriter å gjør husarbeid sammen med barnet. - Legg fram klær og gjør klart mest mulig dagen før - Bruk dagen til studie og ikke kvelden, gode karakterer er ikke alt, godt nok får holde - Har du en og annen dag du kan la være forelesning og heller sove? - Kan du skaffe en barnevakt noen timer i helg så du får sovet litt? - Legg deg tidlig og få mest mulig søvn Anonymkode: 0016c...b73 Har søkt om avlastning men de mener familien må hjelpe og de har ikke nok familier selv og må priotere viktigere saker. Også er jo hun og jeg ofte syk pga barnehage blir jo barn lett smittet. Særlig i januar.. hadde omgangssyken selv i helgen og er helt kaputt Anonymkode: 2ffce...70a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #8 Skrevet 27. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, en sliten veldig sliten mor skriver her akkurat nå. Er alenemor til en liten en på 2,5 år og er kjempeglad for å være mor.. Faren er ikke i bildet i det hele tatt og aldri vært, selv om jeg har prøvd.. Nå går jeg snart siste året mitt på universitetet, tar bachelor grad. Og jeg sliter så inmari for tiden, det blir bare mer og mer å lese og flere oppgaver. Jeg vet ikke om det er kun en periode nå men sliter med å våkne opp mange ganger om natten pga barnet mitt våkner ofte, og jeg ammer enda og vil slutte.. Jeg føler meg konstant trøtt og får ikke lest om helgene og da henger jeg etter på mandager, barnet mitt "trasser" akkurat nå mye, vil ikke ta på klærene osv. Alt er en evig strev med å bli ferdig med ting, føler jeg har kontroll og jobber mye med dette. Men jeg blir jo sliten. Det er en evig arbeid med husarbeidet. Klær som må vaskes, alt. Jeg føler jeg får knappt tid til alt sammen. Jeg føler meg som en syteunge her nå, men akkurat nå er jeg så SLITEN. Har ikke avlastning eller hjelp fra familie, kun hvis jeg virkelig har behov for det. Har ikke fritid eller eget liv heller. Begynte å trene i desember men det gikk ikke så bra heller. Akkurat nå har jeg NULL motivasjon for studiet, har fått ok / gode karakterer fram til nå. Men jeg tar et ekstra emne i vår for å bli ferdig i tide. Og det er så MYE å lese... Nå rakk jeg ikke forelesningen pga brukte lang tid på å kle barnet og glemte igjen mobilen på veien... Jeg sitter hjemme og ser på alt husarbeid jeg har å gjøre og alt jeg må lese.. Klarer ikke å lese om huset ikke er ryddet.. Og jeg vil bare sove! Anonymkode: 2ffce...70a Men hvordan har det gått med studiene tidligere? Hva gjorde du tidligere som du kan finne tilbake til nå? Anonymkode: 2e5f5...45a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 Hva studerer du? Er det obligatorisk oppmøte? Om ikke, så hadde jeg vurdert å skippe noen forelesninger her og der til fordel for egenstudie, litt søvn og litt husarbeid. Jeg hadde også vurdert å gå til hver foreleser/emneleder og forklart situasjonen din og spurt hvilken del av pensum du burde prioritere mest. Kan du betale noen hundrelapper i uken for en barnepasser (student, tenåring) noen timer en ettermiddag? Mange treningssenter har også barnepass. Jeg ser du skriver at trening ikke har gått så bra, men kanskje det er en god mulighet til å få en times egentid og frigjøre litt endorfiner som får deg til å føle deg litt mer ovenpå. Ikke ta permisjon. Da blir det vanskelig å komme seg tilbake. Anonymkode: 97232...df2 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 Just now, AnonymBruker said: Men hvordan har det gått med studiene tidligere? Hva gjorde du tidligere som du kan finne tilbake til nå? Anonymkode: 2e5f5...45a Begynte jo når var gravid da var det helt perfekt. Etter det har det bare vært stress Anonymkode: 2ffce...70a
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 Bare å sikte seg inn mot ufør nå ja Anonymkode: 37d79...896 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #12 Skrevet 27. januar 2020 Det første du må begynne med er å slutte med ammingen. Det tapper deg for krefter og gjør sannsynligvis også at barnet våkner flere ganger om natten. Et barn på 2,5 år trenger ikke å ammes, og bør sove natten igjennom. Anonymkode: 85cf1...780 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #13 Skrevet 27. januar 2020 Just now, AnonymBruker said: Bare å sikte seg inn mot ufør nå ja Anonymkode: 37d79...896 Hæ? tull... jeg vurderer å forlenge studiet med å ta et mindre emne i vår nå. Anonymkode: 2ffce...70a 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #14 Skrevet 27. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hæ? tull... jeg vurderer å forlenge studiet med å ta et mindre emne i vår nå. Anonymkode: 2ffce...70a Det er der det oftest ender opp i slike tilfeller dessverre. Anonymkode: 37d79...896
Alyanna Skrevet 27. januar 2020 #15 Skrevet 27. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det første du må begynne med er å slutte med ammingen. Det tapper deg for krefter og gjør sannsynligvis også at barnet våkner flere ganger om natten. Et barn på 2,5 år trenger ikke å ammes, og bør sove natten igjennom. Anonymkode: 85cf1...780 Takk, ja jeg MÅ slutte.. Ammer ikke på dagtid kun kveld.. Må finne ut av hva jeg skal gjøre for å slutte... N
Alyanna Skrevet 27. januar 2020 #16 Skrevet 27. januar 2020 Just now, AnonymBruker said: Det er der det oftest ender opp i slike tilfeller dessverre. Anonymkode: 37d79...896 Det er ingen grunn til at jeg skal bli ufør. Og hadde aldri fått innviglet det. Så nei.. Man blir ikke ufør bare fordi man henger litt etter på skolen 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #17 Skrevet 27. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å sikte seg inn mot ufør nå ja Anonymkode: 37d79...896 Du bare måtte, ikke sant..? Anonymkode: 2e5f5...45a 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #18 Skrevet 27. januar 2020 - lær deg å la husarbeidet stå hvertfall dobbelt så lenge. Ta kun oppvask og klesvask. Bestill middagspakker fra kolonial.no eller lignende. Det er viktigere å lese enn å rydde. - kutt ammingen brått og vær konsekvent. Er du ikke konsekvent så drar det ut over mange måneder med lite søvn. Barn på 2,5 år trenger ikke pupp. - gjør ferdig studiet for nesten enhver pris. Å gå tilbake blir sjelden noe av. Det er også nå du har økonomisk støtte. Du får ikke overgangsstønad senere igjen da rettighetene til denne er brukt opp. - sett delmål. Ukeplan. Sett søvn, lesing og barn i timeplanen. Anonymkode: f7371...30e
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #19 Skrevet 27. januar 2020 Jeg syns du er råflink som har kommet så langt! Det er beintøft, men du kan klare løpet ut også 💪❤ Samtidig skal du ikke føle at det er noen skam å lytte på kroppen og ta en pause fra studiene. Jeg skal være ærlig å si at jeg hadde aldri klart det du gjør, så du skal ha masse skryt og anerkjennelse for det! Bare det å være alenemamma er HARDT, og du går på universitetet i tillegg, wow! Jeg har hørt at det finnes noen organisasjoner for alenemødre som hjelper med avlasting. Spørs jo litt hvor du bor men les her på Aleneforelderforeningen, evn send de en mail om lokale tips https://www.affo.no/hvem-er-vi/ Les her også https://www.plusstid.no/barn-og-oppvekst/foreldrerollen/gode-rad-til-aleneforeldre# Jeg tror Fransiskushjelpen også har frivillig hjelp til barnepass, og sjekk inne på Frivillig.no også etter andre foreninger. Det kan også kanskje være mulig å finne noe i Legathåndboken, jeg har sett alenemødre og kvinner i enkelte studier er velkommen til å søke pengestøtte fra enkelte legater der inne. Da kan du få råd til betalt barnevakt. Eller så ville jeg alliert meg med andre foreldre i barnehagen og spurt om de kunne ta barnepass for eksempel to ettermiddager i uken, mot at du tok en hel helgedag i uken, eller to andre ettermiddager du uansett måtte passe eget barn. De fleste foreldre er glade for en sånn gjensidig avlastingsordning. Eventuelt kan du spørre i mammagrupper eller jentegrupper på facebook om noen vil avtale en sånn ordning Jeg håper det løser seg for deg, stå på! Fy fader så mye respekt jeg har for sånne som deg! Anonymkode: c6ee9...1bb 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #20 Skrevet 27. januar 2020 En unge på nærmere 3 år skal ha mat, og melk/vann fra kopp, ikke pupp! Herlighet. Da bedrer nattesøvnen seg også. Anonymkode: dc08c...453 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå