Gå til innhold

Er det greit at filmplakaten til filmen «Selvportrett» viser en utmagret kropp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit at filmplakaten til filmen «Selvportrett» viser en utmagret kropp når det kan trigge folk som har spiseforstyrrelser

Anonymkode: 3a87b...fea

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Jeg har ikke fått med meg alle nyhetssakene rundt denne filmen, men jeg synes jo det er merkelig at alle slags retningslinjer man tidligere hadde rundt publisering av en åpenbart svært syk kropp, ser ut til å ikke gjelde for akkurat denne filmen. Synes også stillheten til de som pleide snakke slike ting rett i mot, som Linnéa Myhre, er oppsiktsvekkende. Akkurat denne filmen, denne kvinnen som er avbildet, har plutselig fått et fripass til å være akkurat slik det har vært advart mot i flerfoldige år nå? Dette er overhodet ikke greit.

• Liker 16
Skrevet

Nei. 

Anonymkode: 5d3ab...cba

Skrevet

Fjern filmen. Trenger ikke noe "årsaksfilm", selv om hun ble en kunstner.

Anonymkode: 56565...640

• Liker 6
Skrevet

Jeg har ikke spiseforstyrrelser men syns likevel det er ubehagelig. Jeg kan ta feil om dette, men for meg virker det som hun på en måte dyrket det når hun tok så mye bilder av seg selv. Jeg ble veldig tynn for en tid tilbake, og orket ikke se på meg selv. Ikke fordi jeg syns jeg var "stygg" eller noe, selv om det ikke var pent, men fordi det var rett og slett skremmende. Jeg ville legge på meg igjen! Jeg var redd for å forsvinne og dø rett og slett.
Så det virker mer på meg som om hun....gjorde dette med vilje på en måte. Er det ikke noe sånt som ofte spiller inn med anoreksi?
Syns det blir nesten som å ta bilder av seg selv mens man driver med selvskading, og så gjør noen en dokumentarfilm om det.

Anonymkode: ee812...bff

• Liker 11
Skrevet

Syntes hele greia er forkastelig. Denne damen har sakte men sikkert tatt selvmord, rett og slett. Og jeg syntes det er fælt å tenke på hvor vondt hun må ha hatt det i så mange år for å gjøre noe slikt mot seg selv. 

Anonymkode: a7359...192

• Liker 8
Skrevet

Ja. Synes ikke den er glorifiserende. 

Anonymkode: 4b92c...3fc

• Liker 7
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Er det greit at filmplakaten til filmen «Selvportrett» viser en utmagret kropp når det kan trigge folk som har spiseforstyrrelser

Anonymkode: 3a87b...fea

Det burde i såfall trigget de til å spise 

Anonymkode: ad062...458

• Liker 3
Skrevet

NEI! syns ikke det er ok. Det kan virkelig trigge folk som har en spiseforstyrrelse 😕

Dette er ingen glanshistorie...

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, det er helt greit. Det får da være måte på hva man skal sensurere. Skal vi gjemme bort syke mennesker for verden? Det er ingen som bruker Lene Marie Fossens bilde for å glorifisere spiseforstyrrelse. Hun var dødssyk. 

Sitat

Filmen er et portrett av en kunstner og et portrett av en dødelig sykdom. Lene Marie Fossen ble de siste årene kjent som en fotograf i verdensklasse som lider av alvorlig anoreksi. Hun har hatt et unikt prosjekt, nemlig å avkle sykdommen, vise den frem i all sin skrekk. Eksponere skammen, konfrontere sykdommen, bryte dens regler for å overleve. Fotokunsten hennes er naken og ærlig.

Gjennom Lene Maries egne bilder vil vi få en unik tilgang til hvordan det er å leve med sykdommen. Bildene hennes er en viktig del av filmen, de er på vei ut i verden, kjente gallerier ønsker å stille dem ut. Lene Marie har alltid hatt en indre glød som hun skaper fra, uansett motgang. Det siste året endret dette seg.

22. oktober i år døde Lene Marie av anoreksi. Hun rakk å se filmen ferdig. Sammen med foreldrene bestemte hun at filmen skulle lanseres etter planen, det var viktig for Lene Marie at hennes historie kunne bety noe for andre.

Filmweb.

Endret av Chiyo
  • Liker 14
Skrevet
På 27.1.2020 den 1.58, Wednesday Addams skrev:

Nei. Jeg har ikke fått med meg alle nyhetssakene rundt denne filmen, men jeg synes jo det er merkelig at alle slags retningslinjer man tidligere hadde rundt publisering av en åpenbart svært syk kropp, ser ut til å ikke gjelde for akkurat denne filmen. Synes også stillheten til de som pleide snakke slike ting rett i mot, som Linnéa Myhre, er oppsiktsvekkende. Akkurat denne filmen, denne kvinnen som er avbildet, har plutselig fått et fripass til å være akkurat slik det har vært advart mot i flerfoldige år nå? Dette er overhodet ikke greit.

Hvis du hører på podcasten til Stine& Linnea (kvinneguidens Venner) Snakker hun om filmen og hva hun synes om den. 

Anonymkode: e3fa7...132

Skrevet
29 minutter siden, Chiyo said:

Ja, det er helt greit. Det får da være måte på hva man skal sensurere. Skal vi gjemme bort syke mennesker for verden? Det er ingen som bruker Lene Marie Fossens bilde for å glorifisere spiseforstyrrelse. Hun var dødssyk. 

Ja, enig i at det får være måte på. Det er jo på ingen måten glorifiserende reklameplakat akkurat. 

At noen er så sart de føler de blir trigget? Vel, det er synd, men det får du nesten bare lære deg å leve med. Skal jeg bruke samme unnskyldning? Jeg tåler ikke bilder av tjukke mennesker for det trigger min spiseforstyrrelse? For gud bedre meg, det finnes mye biler av tjukke mennesker overalt, og nesten uten untak i negative settinger og slankekurreklamer....

Anonymkode: ea155...1fb

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er ikke greit. Jeg har vært "frisk" fra spiseforstyrrelser i 2 år, men etter å ha sett den plakaten hver eneste dag på vei til jobb en stund har jeg fått tilbakefall. Har begynt å gå av et stopp før så jeg ikke ser plakaten, men skaden er alt skjedd. Den deles masse på thinspo- og pro-ana kontoer. Ingen tvil om at den er farlig.

Anonymkode: 34add...d73

• Liker 12
Skrevet
På 27.1.2020 den 3.58, AnonymBruker skrev:

Det burde i såfall trigget de til å spise 

Anonymkode: ad062...458

Det er ikke sånn triggere funker. Det er en mulighet at andre med anoreksi/spiseforstyrrelser ser opp til henne fordi hun er så tynn og dermed kan det være svært skadelig for de det gjelder.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Chiyo skrev:

Enig i det. Kritikken har jo handlet om at den ikke viser tilstrekkelig hvordan denne sykdommen faktisk var et sakte selvmord. At den fokuserer for mye på kunsten i det, og ikke går i dybden på sykdommen. 

• Liker 1
Skrevet

For å forsøke å se objektivt på det må man se på flere aspekter

Hva om denne personen var kraftig overvektig, ville vi da tenkt at plakaten ikke kunne henge der?

Har selv hatt anoreksi og blir heldigvis ikke trigga av filmplakaten. Men generelt merker jeg at å tenke mye på anoreksien, maten og kroppen virker negativt på meg. Og jeg tror at om jeg var i en sykdomsfase selv (SF) ville jeg lett blitt påvirket på uheldig vis. 

Så personlig skulle jeg gjerne vært foruten plakaten, men når jeg ser litt mer nlyansert på saken så er jeg ikke like bastant

• Liker 4
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke greit. Jeg har vært "frisk" fra spiseforstyrrelser i 2 år, men etter å ha sett den plakaten hver eneste dag på vei til jobb en stund har jeg fått tilbakefall. Har begynt å gå av et stopp før så jeg ikke ser plakaten, men skaden er alt skjedd. Den deles masse på thinspo- og pro-ana kontoer. Ingen tvil om at den er farlig.

Kan jeg bare spørre, siden jeg selv ikke har disse tankene. Du trenger ikke å svare, jeg vet ikke hvor grensen går.

Er det det at du synes hennes kropp på bildet er fin? Er det denne kroppen man ønsker å oppnå? Eller er det mer at hun blir beundret for å få «få det til», at hun slapp å spise? Eller ser du rett og slett noe annet enn det jeg gjør, f.eks at dine øyne ser en litt mindre tynn kropp enn det jeg ser? 

Jeg sliter bare med å forstå:/

Anonymkode: 5ed50...7a8

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, Herlighet skrev:

Enig i det. Kritikken har jo handlet om at den ikke viser tilstrekkelig hvordan denne sykdommen faktisk var et sakte selvmord. At den fokuserer for mye på kunsten i det, og ikke går i dybden på sykdommen. 

Nettopp.

Jeg føler også, av det jeg har sett, at filmen gjør spiseforstyrrelsen om til kunst. Det er glorifisering. 

Hun tok bilder av seg selv og levde av sjokket bildene ga folk. Dette er jo helt klart triggende for henne selv. Folk diskuterte spiseforstyrrelsen hennes som noe annet enn det var. Henne sf ble ikke lenger farlig på samme måte, den ble hyllet på et vis.

Vanskelig å bli frisk når hennes lidenskap for kunst og bilder er så hardt koblet opp til hennes egen sf. Folk får sf for en grunn, hun fikk enda en veldig viktig grunn. Kanskje var hun redd for å bli frisk fordi hun da ville miste karrieren? Det var tross alt da hun tok bilder av seg selv at hun fikk mest oppmerksomhet i media. 

Jeg er ikke for sensur, men jeg synes man i dette tilfellet skal tenke på vær varsom plakaten. Virker som den er glemt i dette tilfellet. Noe som bare forsterker min mistanke om at denne dama må ha følt at hun ikke kunne bli frisk for da mistet hun "alt". Stakkars dame!!

Triggere er å se en tynn kropp. Så enkelt. Derfor mener jeg man skal være litt forsiktig med å vise denne kroppen frem på den måten, som kunst. Det blir forherligende.

Skrevet
På 29.1.2020 den 20.48, AnonymBruker skrev:

Blir du trigget på den måten at du også har lyst til å se sånn ut? Som et beinrangel og et lik, som kunstneren selv beskrev det. 

Blir du like trigget om du ser bilder av utsultede mennesker fra flyktningeleire? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...