Gå til innhold

Er det normalt at ungdommer maser sånn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stedatter på 15 kommer til oss annenhver søndag og blir da til neste søndag. 
Når hun da tråkker over dørstokken så er det rett på pappa med en gang. Da er det gjerne en dyr ting hun ønsker seg. Det har gått i alt fra 1000kr gensere til sup brett, iphone, mac, jakker til rundt 5000kr osv. Hun gir seg ikke før hun har fått det (ja for far gir etter til slutt) og bruker hver eneste lille tid til mas og denne tingen. Når hun da får den, så er det rett på neste dyre ønske. Ikke bare til pappan heller, for det har hendt seg at hun har «angrepet» besteforeldrene og tanter/onkler også. 
Jeg får helt bakoversveis. Hadde det vert min datter så hadde hun fint fått beskjed om at så dyre ting sparer man til, man maser ikke om sånt.

i tillegg så har hun ekstremt dårlig arbeidsmoral. Hun har ikke tenkt å prøve å få seg en sommerjobb og hun har null interesse av å hjelpe til hjemme med maling, beising og diverse for litt penger. 

jeg ser selvfølgelig at det er far so gir etter som er problemet her.. men kan jeg si noe her? Til far eller til stedatter? 
jeg holder på å bli gal, og i tillegg så begynner det å bli en viss klasseforskjell mellom døttrene våre

Anonymkode: 5d339...cab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selvfølgelig! Hun ser jo at det virker. Don't change a winning recipe.

Dette problemet må du ta opp med mannen din, dette er kun hans feil. En femtenåring (i dagens verden) er altfor umoden og selvsentrert til å skulle skjønne noe av seg selv. 

Anonymkode: 373c6...262

• Liker 40
Skrevet

Ja det er helt normalt hvis den ene forelderen alltid gir etter.

• Liker 17
Skrevet

Slik var jeg som ungdom og pappa ga meg alt. Om dere ikke har felles økonomi eller felles barn er ikke dette noe du skal legge deg opp i. 

Anonymkode: 33236...233

• Liker 6
Skrevet

Det er da noe alle barn gjør. De vil også fortsette med det når de vet at den andre gir etter til slutt.

Det fine er at du nå vet hva du trenger å gjør for å få viljen din hos han.

Anonymkode: 2130d...807

• Liker 2
Skrevet

Normalt som i vanlig, er det kanskje ikke, men det handler om at de foreldre lærer barna sine at mas ikke er veien å gå.

Om hun er normal som anvender en strategi som virker? Ja, absolutt. Ville sett det som mer unormalt at hun i en alder av femten år skulle være moden nok til å avstå fra å mase når det konsekvent har lønnet seg. Hun er ennå litt ung til å oppdra seg selv.

• Liker 9
Skrevet

Du tar det opp med far. Er ikke så rart at hun maser om han gir etter, og heller ikke irettesetter. Sommerjobb osv syns jeg ikke det er så rart at hun ikke har ennå, hun er jo bare 15.

Anonymkode: fca37...a9b

• Liker 9
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er da noe alle barn gjør. De vil også fortsette med det når de vet at den andre gir etter til slutt.

Ok. min datter på samme alder er ikke slik. Hun er oppdratt til å bli ydmyk og kan begynne å gråte av glede om hun får en genser som koster så mye som 1000kr. tror det heter folkeskikk og takknemmelighet for det en har?

48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du tar det opp med far. Er ikke så rart at hun maser om han gir etter, og heller ikke irettesetter. Sommerjobb osv syns jeg ikke det er så rart at hun ikke har ennå, hun er jo bare 15.

Anonymkode: fca37...a9b

det er ikke rart når han gir etter nei. det er flere i klassen, inkludert hennes stesøster på samme alder som har ekstrajobber eller har fått sommerjobb til sommeren. Noen ungdommer blir faktisk glad for å kunne tjene seg litt ekstra, da de ikke får alt servert

• Liker 4
Skrevet

Hun er jo oppdratt sånn...

Anonymkode: 8e9da...c8b

• Liker 4
Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det? Jeg gjorde det aldri. Ungene mine maser også svært lite, selv om vi er mye greiere med å gi dem ting enn mine foreldre var med meg.

Anonymkode: c346a...4cd

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Slik var jeg som ungdom og pappa ga meg alt. Om dere ikke har felles økonomi eller felles barn er ikke dette noe du skal legge deg opp i. 

Synes det er helt greit å ha en mening om det selv om man er stemor!

• Liker 8
Skrevet

Halvsøstera mi har også hold på slik i alle år, blir ærlig talt nesten kvalm av å være vitne til det. Hun får stort sett alt hun vil ha

Anonymkode: 020be...0b6

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Bottega skrev:

Synes det er helt greit å ha en mening om det selv om man er stemor!

Det synes ikke jeg. Hun har ingenting med å legge seg opp i hva faren ønsker å gi datteren. 

Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det synes ikke jeg. Hun har ingenting med å legge seg opp i hva faren ønsker å gi datteren. 

Klart Ts kan ha en mening om dette  - men om hun bør komme med invendinger overfor mannen eller stedatter, er en annen ting.

Datteren er jo faktisk smart, hun har funnet noe som virker.  Var også slik overfor min mor, viste når og hvordan jeg kunne pushe for å få det som jeg ville ..

Anonymkode: 4f90b...9eb

• Liker 2
Skrevet

Altså, det er jo ikke så rart at jenta fortsetter når hun vet at det fungerer? Dette maset hadde det antakelig vært rimelig fort slutt på hvis ikke far hadde gitt henne alt hun peker på. Hun er blitt en bortskjemt drittunge - men det er jo ikke hennes feil! Det er faren som ikke gidder å oppdra henne.

Selv maste jeg nok lite om dyre ting da jeg var liten, fordi jeg visste at det kunne jeg bare glemme. Veldig sparsommelige foreldre, og de synes det var utrolig tullete å kjøpe merkeklær for eksempel - når jeg kunne arve klær fra broren min. Fikk mobil sist i klassen, for det var dyrt og unødvendig. Og så videre. For så vidt glad for det i dag, for jeg lærte jo økonomisk sans. (Samtidig så var det jo litt leit å aldri «passe inn» også og være sist ute med alt... )

Anonymkode: b6979...492

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Altså, det er jo ikke så rart at jenta fortsetter når hun vet at det fungerer? Dette maset hadde det antakelig vært rimelig fort slutt på hvis ikke far hadde gitt henne alt hun peker på. Hun er blitt en bortskjemt drittunge - men det er jo ikke hennes feil! Det er faren som ikke gidder å oppdra henne.

Selv maste jeg nok lite om dyre ting da jeg var liten, fordi jeg visste at det kunne jeg bare glemme. Veldig sparsommelige foreldre, og de synes det var utrolig tullete å kjøpe merkeklær for eksempel - når jeg kunne arve klær fra broren min. Fikk mobil sist i klassen, for det var dyrt og unødvendig. Og så videre. For så vidt glad for det i dag, for jeg lærte jo økonomisk sans. (Samtidig så var det jo litt leit å aldri «passe inn» også og være sist ute med alt... )

sånn var mine foreldre og. Og fordi de var så forsiktige, vennet jeg meg til å aldri spørre. Barn tilpasser seg ekstremt til de voksne, og det utviklet seg til at jeg ikke spurte om noen ting - ikke en gang når jeg trengte det. De hadde råd til å kjøpe gode ting, men de var helt blinde for hva barn ønsker seg, og det var ikke alltid de fulgte med på hva vi trengte heller. Jeg har forstått som voksen at de var overrasket over hvor lite vi ba om, og forstått at jeg kunne nok bedt om mer.

Men - som du er inne på. så er det leit å aldri passe inn og alltid være sist ute. Jeg brukte utrolig mye energi på å bale med det problemet,og finne måter og kompensere på. Så løsningen for mine egne barn er at de får bra ting, og de skal ikke være sist på vanlige ting som mobil og sånn. Men de får ikke voldsomme mengder, og de er ikke først heller. Jeg vil bare ikke at de skal kaste bort så mye energi på å jobbe med å føle seg utenfor.

Skrevet

Den «unormale» her er faren. Du får oppdra ham. 

Anonymkode: 5024e...1b0

Skrevet
48 minutter siden, AnonymBruker skrev:

sånn var mine foreldre og. Og fordi de var så forsiktige, vennet jeg meg til å aldri spørre. Barn tilpasser seg ekstremt til de voksne, og det utviklet seg til at jeg ikke spurte om noen ting - ikke en gang når jeg trengte det. De hadde råd til å kjøpe gode ting, men de var helt blinde for hva barn ønsker seg, og det var ikke alltid de fulgte med på hva vi trengte heller. Jeg har forstått som voksen at de var overrasket over hvor lite vi ba om, og forstått at jeg kunne nok bedt om mer.

Men - som du er inne på. så er det leit å aldri passe inn og alltid være sist ute. Jeg brukte utrolig mye energi på å bale med det problemet,og finne måter og kompensere på. Så løsningen for mine egne barn er at de får bra ting, og de skal ikke være sist på vanlige ting som mobil og sånn. Men de får ikke voldsomme mengder, og de er ikke først heller. Jeg vil bare ikke at de skal kaste bort så mye energi på å jobbe med å føle seg utenfor.

Kjenner meg veldig igjen i dette! Lærte meg jo å aldri spørre om noe, for jeg satt alltid igjen med følelsen av å være dum etterpå. De tingene jeg ønsket meg var jo så dumme, ikke sant. Og jeg ville jo at foreldrene mine skulle synes jeg var flink. Men da var jeg jo utenfor på skolen da. Husker andre barn sa at «foreldrene dine kan jo ikke være spesielt glad i deg, siden du ikke får noen ting» og sånn. Det var jo heller ikke så greit.

Men dette blir jo en avsporing da. Ingen har godt av å få alt dem ønsker seg! Men spørs om det blir vanskelig for stemor å snu dette, når jenta alt er 15 år og far har latt henne holde på til nå... Det er jo lov - som stemor - å fortelle far hva man synes, men dessverre har man jo ikke noe med det. Så vil han ikke høre, så vil han ikke det! 

Gjest theTitanic
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Stedatter på 15 kommer til oss annenhver søndag og blir da til neste søndag. 
Når hun da tråkker over dørstokken så er det rett på pappa med en gang. Da er det gjerne en dyr ting hun ønsker seg. Det har gått i alt fra 1000kr gensere til sup brett, iphone, mac, jakker til rundt 5000kr osv. Hun gir seg ikke før hun har fått det (ja for far gir etter til slutt) og bruker hver eneste lille tid til mas og denne tingen. Når hun da får den, så er det rett på neste dyre ønske. Ikke bare til pappan heller, for det har hendt seg at hun har «angrepet» besteforeldrene og tanter/onkler også. 
Jeg får helt bakoversveis. Hadde det vert min datter så hadde hun fint fått beskjed om at så dyre ting sparer man til, man maser ikke om sånt.

i tillegg så har hun ekstremt dårlig arbeidsmoral. Hun har ikke tenkt å prøve å få seg en sommerjobb og hun har null interesse av å hjelpe til hjemme med maling, beising og diverse for litt penger. 

jeg ser selvfølgelig at det er far so gir etter som er problemet her.. men kan jeg si noe her? Til far eller til stedatter? 
jeg holder på å bli gal, og i tillegg så begynner det å bli en viss klasseforskjell mellom døttrene våre

Selvsagt. Om hun kan snakke seg til goder så hvorfor skulle hun la være? Tenåringer er seg selv nærmest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...