Gå til innhold

Isbading med eller uten klær?

Anbefalte innlegg

Er det best å bade med eller uten klær (truse/topp/badetøy) når man tar isbad?

Når man er i vannet så isolerer vel ikke klærne så mye når de blir våte? Er det da noen vits i å ha på seg klær?

Når man kommer opp så vil vel våte klær medføre at det kalde og våte vannet er lenger tid inntil kroppen og det tar lenger tid før man får varnen?

Er det derfor bedre å bade uten klær når man skal bade i kaldt vann?

Anonymkode: cb059...d49

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1341434-isbading-med-eller-uten-kl%C3%A6r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det best å bade med eller uten klær (truse/topp/badetøy) når man tar isbad?

Når man er i vannet så isolerer vel ikke klærne så mye når de blir våte? Er det da noen vits i å ha på seg klær?

Når man kommer opp så vil vel våte klær medføre at det kalde og våte vannet er lenger tid inntil kroppen og det tar lenger tid før man får varnen?

Er det derfor bedre å bade uten klær når man skal bade i kaldt vann?

Ja.

Anonymkode: 2a4d0...dc8

Mange badstukulturer kombinerer sauna med bading i kaldt vann. De bader nakne. Tenker at badetøy er lite fornuftig i begge tilfelle. Hvis det er ikke er noen fornuftig grunn til badetøy,, hvorfor gjør vi det da? Er det bare sosiale regler?

Mange badstukulturer kombinerer sauna med bading i kaldt vann. De bader nakne. Tenker at badetøy er lite fornuftig i begge tilfelle. Hvis det er ikke er noen fornuftig grunn til badetøy,, hvorfor gjør vi det da? Er det bare sosiale regler?

Ja det er sosiale regler.

Du kler jo ikke på deg for å dusje

7 hours ago, Fru Uperfekt said:

Ja det er sosiale regler.

Du kler jo ikke på deg for å dusje

Jeg lurer på hvor mange som hadde foretrukket å bade nakne hvis de hadde et eget privat innendørs svømmebasseng uten innsyn.

Anonymkode: 49ff0...9b6

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer på hvor mange som hadde foretrukket å bade nakne hvis de hadde et eget privat innendørs svømmebasseng uten innsyn.

Sikkert flere enn om bassenget hadde innsyn.

Selv foretrekker jeg nudiststrender.

Annonse

Da er du kanskje ikke den beste rådgiveren?🤭😀

Anonymkode: 12cb6...fe1

Nei, men har badet i sjøen med en temp på cirka fire grader, med badedrakt, og har gått over elv rett etter vårflommen i ullsokker. Uten ullsokkene hadde jeg ikke overlevd tror jeg. I sjøen var det fra båt og ble korte svømmeturer...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi bader jo med badetøy fordi vi ikke ønsker å vise alt til de andre rundt. 

Bader i sjøen om vinteren, har på truse og bh og skifter raskt når jeg kommer på land. Går helt greit, har ofte med et ullpledd jeg har rundt meg mens jeg skifter til varme klær. Vi bader om kvelden, tenner ofte et bål som vi sitter rundt etter badet. Det er herlig!

Anonymkode: e951a...b37

Annonse

4 hours ago, Gorilla said:

Vi bader jo med badetøy fordi vi ikke ønsker å vise alt til de andre rundt. 

Er det bare derfor? Hvis vi var alene eller ikke brydde oss om de andre, ville vi badet nakne da?

Bruk badetøy. Noen bruker lue i tillegg. Ikke vær for lenge uti, og skift til ullundertøy med en gang du kommer på land. Det er viktig at du er ordentlig tørr og godt kledd etterpå. Lue og votter, ullsokker og gode sko.

Anonymkode: e02f5...875

Annonse

Tror det går raskere å få varmen etterpå hvis man er helt naken. Det er noe styr å få av seg våte klær når man fryser. Ofte kan det være kaldere i lufta enn i vannet, spesielt hvis det blåser. Når man skal ta av det våte så starter man øverst og går nedover. Et alternativ er å bade halvnaken f.eks. å være helt naken nedentil og ha noe på overkroppen. Kan se litt rart og "småperverst" ut å være truseløs og med genser men det er det fysiologisk riktige. Vi fryser fortere på overkroppen og pakker overkroppen inn mer når det er kaldt enn underkroppen. Underkroppen er egentlig ikke så kritisk. Alternativt kan man være helt naken men med lue.

Anonymkode: 4e9b3...871

• 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 28.1.2020 den 17.49):

Er det bare derfor? Hvis vi var alene eller ikke brydde oss om de andre, ville vi badet nakne da?

Ja, selvfølgelig.

Anonymkode: 00eab...009

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...