AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Hei Jeg er per dags dato hjemme med barn, og har ikke jobb eller noe så får ikke noe penger skal i møte med nav i morgen, det jeg lurer på er hvor mye jeg kan få i sosialhjelp fra de? jeg har samboer som tjener men det er veldig tungt å leve på det når vi er 3stk jeg sliter veldig med angst og fødselsdepresjon så Jeg ønsker ikke noe urelevante eller stygge kommentarer. Anonymkode: e8a15...dc9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei Jeg er per dags dato hjemme med barn, og har ikke jobb eller noe så får ikke noe penger skal i møte med nav i morgen, det jeg lurer på er hvor mye jeg kan få i sosialhjelp fra de? jeg har samboer som tjener men det er veldig tungt å leve på det når vi er 3stk jeg sliter veldig med angst og fødselsdepresjon så Jeg ønsker ikke noe urelevante eller stygge kommentarer. Anonymkode: e8a15...dc9 Jeg hadde det som deg. De sa til meg at han måtte forsørge meg, eller så måtte vi flytte fra hverandre. Kan du evt få arbeidsledighetstrygd? Eller arbeidsavklaringspenger om du er for syk til å jobbe? Anonymkode: 28fb5...ca7 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker said: Hei Jeg er per dags dato hjemme med barn, og har ikke jobb eller noe så får ikke noe penger skal i møte med nav i morgen, det jeg lurer på er hvor mye jeg kan få i sosialhjelp fra de? jeg har samboer som tjener men det er veldig tungt å leve på det når vi er 3stk jeg sliter veldig med angst og fødselsdepresjon så Jeg ønsker ikke noe urelevante eller stygge kommentarer. Anonymkode: e8a15...dc9 Du vil ikke få sosialhjelp så lenge du har en samboer som tjener nok. Hvis husholdningens totale inntekt faller under et visst nivå kan du ha rett på noe, men da kun om du ikke eier noe. Anonymkode: 4018a...6f2 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Går du i behandling? For da kan du søke om AAP. Anonymkode: 4e603...c4a
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Hallo ❤️ Du kan også søke bostøtte, så kan det hende dere får et par tusen ekstra i måneden. Lykke til ❤️ Anonymkode: 61055...f16
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 Søker du sosialhjelp kommer barnevernet inn i bildet, det skjedde med noen i min familie. Anonymkode: 9e6ef...5b9 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Sosialhjelp til deg selv + boutgifter kan du få. Far har forsørgeransvar for barn. Har du fått engangsstønad nylig så skal den vare noen mnd, og da er det ikke sikkert du får noe. Anonymkode: 90bd2...f21 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Siden dere ikke er gift, så kan ikke NAV kreve at han forsørger deg, uansett hva han tjener. Barna kan de kreve at han forsørger, men om du ikke har midler (herunder sparepenger, verdier du kan selge) så har du lovmessig krav på støtte til ditt eget livsopphold. Ellers er det vanskelig å si akkurat hvor mye du får. Loven krever at man gjør individuelle vurderinger i hver sak, dessuten har mange kommuner egne satser. Det finnes statlige, veiledende satser, men det varierer hva som godkjennes som utgifter, og det er også forskjell på å leve på sosialhjelp i 2 uker og 6 måneder. Videre, så er det slik at NAV etter §18 i Lov om sosiale tjenester kan kreve at du "gjør gjeldende midlene dine", men også her skal man gjøre konkrete, individuelle og helhetlige vurderinger. Denne skremselspropagandaen med at du nærmest blir sendt til "The Pawn Shop" med sølvskjea etter tante Olga, fordi du trenger sosialhjelp som småbarnsmor i en krevende periode, har jeg aldri opplevd som veileder. Dette innlegget er basert på forutsetningen at du selvsagt gjør alt du kan for å gjøre deg selvforsørget, og at dette er aller siste utvei. Anonymkode: 077cb...85b 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du vil ikke få sosialhjelp så lenge du har en samboer som tjener nok. Hvis husholdningens totale inntekt faller under et visst nivå kan du ha rett på noe, men da kun om du ikke eier noe. Anonymkode: 4018a...6f2 Samboer har ikke forsørgerplikt for ts uansett hvor mye han tjener, kun for barnet. Forsørgeransvar gjelder kun ektefeller. Anonymkode: 90bd2...f21 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søker du sosialhjelp kommer barnevernet inn i bildet, det skjedde med noen i min familie. Anonymkode: 9e6ef...5b9 Hvorfor gjør de det? -TS Anonymkode: e8a15...dc9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #11 Skrevet 26. januar 2020 Håper du er heldig med veilederen din i morgen, for det ser ut som det er forskjellig praksis. Jeg fikk ikke noe. Vi endte med å flytte fra hverandre (av andre grunner) , jeg fikk da sosialstønad, og aldri et ord om barnevernet, så ikke vær redd for dette. Anonymkode: 28fb5...ca7 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør de det? -TS Anonymkode: e8a15...dc9 Det var for å se om foreldrene klarte å holde ungene med mat og klær. Det gikk fint da. Det er vist bare rutine. Anonymkode: 9e6ef...5b9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #13 Skrevet 26. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor gjør de det? -TS Anonymkode: e8a15...dc9 Jeg kan tenke meg om manglende evne til å forsørge barna. Jeg er sikker på at det ikke er tilfelle hos deg siden du har en mann som har grei inntekt. Anonymkode: ab357...dec
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søker du sosialhjelp kommer barnevernet inn i bildet, det skjedde med noen i min familie. Anonymkode: 9e6ef...5b9 Nei, dette er ikke sant. Søker du sosialhjelp og nav ser at det er en langsiktig situasjon hvor du ikke har midler til å ta deg av barna dine, kan barnevernet bli kontaktet for å sjekke at de klarer seg. Dette er sjeldent og når det skjer er det fort over. Jeg har selv søkt sosialhjelp flere ganger, samt penger til livsopphold og julefeiring, og har aldri vært snakk om barnevernet en gang. De 3 tilfellene jeg har gått på nav har jeg kunne vise til at det var midlertidig da, at det bare var for noen mnd. Søk bostøtte i det minste, det kan hjelpe mye. Og jo samboer med felles barn har forsørgeransvar, nye regler som er komt... De viste meg regelen når jeg søkte, men vi var fremdeles under grensen så fikk litt hjelp. Satsene varierer som nevnt ovenfor fra kommune til kommune. Anonymkode: c9027...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Skrevet 26. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette er ikke sant. Søker du sosialhjelp og nav ser at det er en langsiktig situasjon hvor du ikke har midler til å ta deg av barna dine, kan barnevernet bli kontaktet for å sjekke at de klarer seg. Dette er sjeldent og når det skjer er det fort over. Jeg har selv søkt sosialhjelp flere ganger, samt penger til livsopphold og julefeiring, og har aldri vært snakk om barnevernet en gang. De 3 tilfellene jeg har gått på nav har jeg kunne vise til at det var midlertidig da, at det bare var for noen mnd. Søk bostøtte i det minste, det kan hjelpe mye. Og jo samboer med felles barn har forsørgeransvar, nye regler som er komt... De viste meg regelen når jeg søkte, men vi var fremdeles under grensen så fikk litt hjelp. Satsene varierer som nevnt ovenfor fra kommune til kommune. Anonymkode: c9027...dc7 Så da løy min familie ? Anonymkode: 9e6ef...5b9
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #16 Skrevet 26. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da løy min familie ? Anonymkode: 9e6ef...5b9 Nei det har jeg da ikke sagt heller.. Om du leser det jeg skrev en gang til, så står det at de sjelden melder til barnevernet, men det skjer jo. Men da ligger det noe bak, da er de bekymret for om foreldrene klarer å gi barna mat og klær i det hele tatt, har økonomi til å ta seg av barna. Og om de blir meldt så går det stort sett fort over, et par møter og ferdig. Er så lei skremselspropaganda mot barnevernet. Anonymkode: c9027...dc7 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #17 Skrevet 26. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da løy min familie ? Anonymkode: 9e6ef...5b9 Det er da godt mulig? De færreste som får en sak hos Barnevernet sier den ekte grunnen. Anonymkode: d4174...cc9 5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #18 Skrevet 26. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så da løy min familie ? Anonymkode: 9e6ef...5b9 Ja. Eller du lyver. Eller din familie søkte sosialhjelp/nødhjelp 3 ganger på en uke og brukte alt på røyk og dritt for så å ikke ha mat til barna før helgen kom og NAV da så seg nødt til å melde pga foreldre som ikke evner å prioritere og fylle barnas behov. Anonymkode: 90bd2...f21 5 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #19 Skrevet 26. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er da godt mulig? De færreste som får en sak hos Barnevernet sier den ekte grunnen. Anonymkode: d4174...cc9 Da bør du gjøre noe med fordommene dine hvis du tror det. Anonymkode: 2f25f...fb4 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #20 Skrevet 26. januar 2020 47 minutter siden, AnonymBruker skrev: Søker du sosialhjelp kommer barnevernet inn i bildet, det skjedde med noen i min familie. Anonymkode: 9e6ef...5b9 Slutt å kom med sånt forbanna piss! Vi har fått sosialhjelp over 3 år å NAV har aldri kontaktet BV. Har selvsagt hatt noen perioder innimellom med en jobb i 3-4 måneder,også søkt om sosialhjelp når jeg hr stått ut jobb igjen. BV er aldri blitt nevnt! Anonymkode: a958a...2b8 4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå