Gå til innhold

Y veien mot ingeniør etter teknisk fagskole i voksen alder med barn , og nyutdannet kone

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mannen har nå gått teknisk fagskole , dekket av Nav etter en skade som gjør at han ikke kan jobbe i felten. (Nei ikke rullestol og den type skade, men skade nok til å måtte bytte yrke til en jobb man ikke er i felten 8-16). 

Jeg er ferdig utdannet samtidig som barnehagelærer, men har ikke jobb enda. Han har fått to år omskolering og tenker snakke med Nav om ett tredje år, og da få dekket første året på ingeniør som er veldig relevant for å få jobber utenfor felten. For de som kommer rett fra teknisk fagskole kan man gå over på noe som heter Y veien til treårig ingeniør.

Vi har hus, men ikke dyrt, vi kan leve på 26000 i mnd. 

Dere med erfaring innen dette. Tenker dere han bør søke ingeniør selv om han kanskje må betale det selv? Å leve tre år på studielån i en alder av 35? Med to barn? OM jeg ikke får jobb må jeg og ta videre skole og jobbe ved siden,men vi KAN klare oss likevel.

Hva tenker dere om å bli ingeniør i alder av 35-40 år? Dette er siste år y veien gjennomføres, så det det blir nå eller aldri.

Anonymkode: 31af9...522

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjør på. Ser ikke problemet. Jeg vurderer omskolering selv, kommer til å gjøre det så fort vi ser at vi har råd.

Anonymkode: 6c9c7...713

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kjør på. Ser ikke problemet. Jeg vurderer omskolering selv, kommer til å gjøre det så fort vi ser at vi har råd.

Anonymkode: 6c9c7...713

Så bra å høre. Bare tenker på det at jeg har jo levd på studielån nå fem år, fordi jeg har hatt permisjoner med barn. Så skal han leve på det tre år ? Men da har jo jeg trolig jobb. Tenker også på barna, for vi vil jo ikke få mulighet til å kjøpe større hus på da sikkert flere år til. Vi har soverom til alle , så ingen som lider nød, men ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som lever på studielån selv om de er 35 og har barn, så det er helt uproblematisk så lenge du har en jobb. Hvis dere kan klare dere på 26 000 i mnd kommer dere lett langt over det med studielån + din lønn.

Anonymkode: 27812...2e8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er mange som lever på studielån selv om de er 35 og har barn, så det er helt uproblematisk så lenge du har en jobb. Hvis dere kan klare dere på 26 000 i mnd kommer dere lett langt over det med studielån + din lønn.

Anonymkode: 27812...2e8

Ja bare jeg får meg jobb så! Om ikke må jeg melde meg på ett deltids studie i påvente av jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal han gå ingeniør når han har gått teknisk fagskole? Det er jo rimelig likt?!

Anonymkode: 6e3d2...dde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var ferdig utdannet ingeniør når jeg var 36. Dette var i 2012 og jeg fikk jobb med en gang jeg var ferdig med veldig god lønn i olje bransjen.

Jeg hadde ingen relevant arbeidserfaring fra tidligere.

Hvis han har jobbet i felten vil han være VELDIG attraktiv med ingeniør utdanning. Teknisk fagskole kan ikke sammenlignes, ihvertfall ikke i oljebransjen, der det ofte er kundene som krever at bedriften bruker ingeniører når de inngår avtaler om kjøp/service avtaler.

Anonymkode: 40639...429

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 10.38, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal han gå ingeniør når han har gått teknisk fagskole? Det er jo rimelig likt?!

Det er jo færre års utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 27.1.2020 den 10.38, AnonymBruker skrev:

Det fører jo ikke til samme graden - Rådgivende ingeniør bedrifter f eks har kjernekrav til utdanning :klaske:

Anonymkode: 21fe2...a47

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans bakgrunn er gull! Jobber selv som rådgiver/konsulent (utdannet ing) innen vann og avløp og vi er stadig på leit etter de med fagskole + ingeniørutdanningen. Hos oss ville vi ikke sett på det som negativt at han tok utdanningen i den alderen. Lykke til :) 

Anonymkode: 2b1d1...4f2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som student har dere flere muligheter til rimelig bolig og barnehageplass via studentsamskipnaden, men det er du kanskje klar over? Hvis du blir ferdig utdannet nå til våren bør du starte jobbsøking med det samme, slik at du vet at din jobb er sikret til han skal starte studier. Gjør undersøkelser hos NAV med en gang angående å få dekket studier. Da har dere sikker informasjon å gå ut ifra. Sjekk også hvilke stønader dere får ekstra fra Lånekassen pga barna. Generelt: hent inn informasjon dere trenger for å kunne ta et valg basert på fakta og ikke "hva syns dere?".

Anonymkode: 2d59f...af1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal ha ta opp studielån, det er drøyt å forvente at NAV skal betale. 

Endret av Knirke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

41 minutter siden, Knirke skrev:

Selvfølgelig skal ha ta opp studielån, det er drøyt å forvente at NAV skal betale. 

Kjære min tid !!! Han har hatt skade og man pleier da få tre år omskolering for å få ta del i samfunnet igjen, og igjen bidra som alle andre mennesker. Gi deg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Som student har dere flere muligheter til rimelig bolig og barnehageplass via studentsamskipnaden, men det er du kanskje klar over? Hvis du blir ferdig utdannet nå til våren bør du starte jobbsøking med det samme, slik at du vet at din jobb er sikret til han skal starte studier. Gjør undersøkelser hos NAV med en gang angående å få dekket studier. Da har dere sikker informasjon å gå ut ifra. Sjekk også hvilke stønader dere får ekstra fra Lånekassen pga barna. Generelt: hent inn informasjon dere trenger for å kunne ta et valg basert på fakta og ikke "hva syns dere?".

Anonymkode: 2d59f...af1

Vi eier hus og vil ikke flytte i studentbolig. Ja det sjekker vi ut 👍☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hans bakgrunn er gull! Jobber selv som rådgiver/konsulent (utdannet ing) innen vann og avløp og vi er stadig på leit etter de med fagskole + ingeniørutdanningen. Hos oss ville vi ikke sett på det som negativt at han tok utdanningen i den alderen. Lykke til :) 

Anonymkode: 2b1d1...4f2

Så godt å høre !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Just now, AnonymBruker said:

Kjære min tid !!! Han har hatt skade og man pleier da få tre år omskolering for å få ta del i samfunnet igjen, og igjen bidra som alle andre mennesker. Gi deg.

Han har jo allerede fått to år med omskolering. Men han vil altså gå videre og bli ingeniør. Hvorfor skal ikke han ta opp studielån og betale for sin høyere utdannelse sånn som absolutt alle andre?

Gi deg kan du gjøre selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Knirke skrev:

Han har jo allerede fått to år med omskolering. Men han vil altså gå videre og bli ingeniør. Hvorfor skal ikke han ta opp studielån og betale for sin høyere utdannelse sånn som absolutt alle andre?

Gi deg kan du gjøre selv.

Fordi man pleier få tre, om han ikke får jobb han kan gjøre med skaden, så er det mest samfunnsnyttig for Nav og for alle andre. 

Han skal selvsagt betale de to siste selv , altså av de tre. Dette er en gode du og vil få om du og blir syk eller skadet. Noe annet om man ikke ønsker jobbe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No problem. Å bli ingeniør selv som 50 åring er ikke noe problem for å få seg jobb. Tar han i tillegg en utdanning som kommunene trenger kan han velge og vrake. Lykke til😊

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...