AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Når ungdom over 18 år bor hjemme.. ikke går på skole og ikke jobber. har de da krav på noe fra nav? Anonymkode: 134de...3d2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 Sosialstønad. Anonymkode: f6788...27f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Da er det sosialstønad. For de under 30 så er det aktivitetsplikt på sosialstønad, noe som er bra. NAV er også mye mer "på", på de under 30. De får mye mer oppfølging for å finne jobb eller starte på skolen igjen. Anonymkode: d7dd0...de5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Få dem i jobb. Det er viktigst. Anonymkode: 91f08...d05 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det sosialstønad. For de under 30 så er det aktivitetsplikt på sosialstønad, noe som er bra. NAV er også mye mer "på", på de under 30. De får mye mer oppfølging for å finne jobb eller starte på skolen igjen. Anonymkode: d7dd0...de5 Kjenner en gutt i nær familie som er 18.. sitter i kjelleren og spiller og får alt i fanget. han trenger ikke stønad heller da foreldrene støtter opp.. men har sagt at de bør «true» med at han må flytte ut og klare seg selv.. ikke fordi de skal kaste han ut, men for å få han til å skjønne at han må begynne å tenke på framtiden sin og komme videre. nekter å jobbe, nekter å gå på skole. sliter med sosial angst. Nekter hjelp Anonymkode: 134de...3d2
Sunset90 Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 (endret) Og lære om livet og overleve selv er essensielt. Forsørge seg selv. Det er kansje på tide og få ut fingern tror jeg. Man har kansje rett på help fra nav og komme i jobb, tiltak, sett dette som krav. Eller jobbsøkning. Og utvikle dårliger mønstre, kan være noe man lever etter i lang tid, om endring ikke skjer. Endret 26. januar 2020 av Sunset90
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Jeg bodde hjemme da jeg var 18, flytta ut når jeg var 19. Selv om jeg ikke hadde jobb eller studerte i det tidsrommet, måtte jeg pent bidra med husleie og kost, så eneste mulighet var sosialhjelp, var ikke mye blid på dem den gang, men i dag forstår jeg hvorfor de gjorde det slik.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 5 minutter siden, Luna Llena skrev: Jeg bodde hjemme da jeg var 18, flytta ut når jeg var 19. Selv om jeg ikke hadde jobb eller studerte i det tidsrommet, måtte jeg pent bidra med husleie og kost, så eneste mulighet var sosialhjelp, var ikke mye blid på dem den gang, men i dag forstår jeg hvorfor de gjorde det slik. Men hadde du lyst å jobbe? min nevø vil ingenting.. han sliter med sosialangst, men nekter også å ta imot hjelp.. må jo være noe som kan gi han et puff? Anonymkode: 134de...3d2
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hadde du lyst å jobbe? min nevø vil ingenting.. han sliter med sosialangst, men nekter også å ta imot hjelp.. må jo være noe som kan gi han et puff? Anonymkode: 134de...3d2 Ja, hadde lyst å jobbe, fikk ettervert derfor jeg kunne flytte ut. Vanskelig når de ikke vil, men hva med foreldrene hans, godtar de at han ikke gidder da ?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men hadde du lyst å jobbe? min nevø vil ingenting.. han sliter med sosialangst, men nekter også å ta imot hjelp.. må jo være noe som kan gi han et puff? Anonymkode: 134de...3d2 Det mest effektive puffet er nok å slå av internett. Anonymkode: ea412...770 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #11 Skrevet 26. januar 2020 9 minutter siden, Luna Llena skrev: Ja, hadde lyst å jobbe, fikk ettervert derfor jeg kunne flytte ut. Vanskelig når de ikke vil, men hva med foreldrene hans, godtar de at han ikke gidder da ? Godtar og godtar.. de har oppfordret han til alt, men han vil ikke. Når han får motstand så klikker han, kaster og knuser og ødelegger ting.. så de syr egentlig puter under armene hans.. han får alt han trenger av mat klær og lommepenger.. de synes synd på han da han sliter med sosialangst.. Anonymkode: 134de...3d2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det mest effektive puffet er nok å slå av internett. Anonymkode: ea412...770 Enig!! Men det gjør de ikke Anonymkode: 134de...3d2
Gjest Mysticgirl Skrevet 26. januar 2020 #13 Skrevet 26. januar 2020 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en gutt i nær familie som er 18.. sitter i kjelleren og spiller og får alt i fanget. han trenger ikke stønad heller da foreldrene støtter opp.. men har sagt at de bør «true» med at han må flytte ut og klare seg selv.. ikke fordi de skal kaste han ut, men for å få han til å skjønne at han må begynne å tenke på framtiden sin og komme videre. nekter å jobbe, nekter å gå på skole. sliter med sosial angst. Nekter hjelp Anonymkode: 134de...3d2 Han kan søke om AAP, men da må han ha en aktivitetsplan, som medisinsk behandling for eksempel.
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Godtar og godtar.. de har oppfordret han til alt, men han vil ikke. Når han får motstand så klikker han, kaster og knuser og ødelegger ting.. så de syr egentlig puter under armene hans.. han får alt han trenger av mat klær og lommepenger.. de synes synd på han da han sliter med sosialangst.. Anonymkode: 134de...3d2 Da er det vel ikke så mye å gjøre så lenge foreldrene gjør det på den måten..
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Skrevet 26. januar 2020 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kjenner en gutt i nær familie som er 18.. sitter i kjelleren og spiller og får alt i fanget. han trenger ikke stønad heller da foreldrene støtter opp.. men har sagt at de bør «true» med at han må flytte ut og klare seg selv.. ikke fordi de skal kaste han ut, men for å få han til å skjønne at han må begynne å tenke på framtiden sin og komme videre. nekter å jobbe, nekter å gå på skole. sliter med sosial angst. Nekter hjelp Anonymkode: 134de...3d2 Det er jo foreldrene som må sette hardt mot hardt, selv om jeg forstår at det kan være vanskelig og særlig hvis de ikke har gjort noe særlig av det tidligere. Om han er syk, angst ol, så må han til legen og få hjelp videre. Nekter han legen så får han bidra. Slå av internett og sett krav. Anonymkode: d7dd0...de5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #16 Skrevet 26. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig!! Men det gjør de ikke Anonymkode: 134de...3d2 Og det er nok litt av problemet. Samme hva vi her foreslår så er det ingenting du kan gjøre med det, hvis foreldrene ikke vil sette hardt mot hardt. Det er en av mine store angst(er) at et av barna mine skal drive på sånn, men da hadde det barnet som minimum fått beskjed om å ta seg av alt av husarbeid og komme opp med en vettug plan selv om hva h*n skulle gjøre videre. Jeg hadde faktisk blitt rasende av å ha en person i husholdningen som var i sin beste alder men ikke dro sin del av lasset. Såå gøy synes jeg ikke det er å være på jobb. Men så lenge foreldrene tolererer dette er det neppe noe du kan gjøre. Anonymkode: ea412...770 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #17 Skrevet 26. januar 2020 En 18-åring hadde jeg ikke krevd husleie av, men jeg hadde krevd at han skulle gjøre noe. Søke jobb, søke hjelp, you name it. Hver dag måtte han gjort noe som fikk han opp og ut, om det så var å vaske min bil. Så kunne han hatt fri lørdag og søndag sammen med oss selvsagt. Anonymkode: 00de1...585 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #18 Skrevet 26. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en av mine store angst(er) at et av barna mine skal drive på sånn, men da hadde det barnet som minimum fått beskjed om å ta seg av alt av husarbeid og komme opp med en vettug plan selv om hva h*n skulle gjøre videre. Jeg hadde faktisk blitt rasende av å ha en person i husholdningen som var i sin beste alder men ikke dro sin del av lasset. Såå gøy synes jeg ikke det er å være på jobb. Men så lenge foreldrene tolererer dette er det neppe noe du kan gjøre. Anonymkode: ea412...770 Dette er så lett å si - helt til en sitter der selv. Denne gutten har nok slitt lenge før han ble 18 år, - og det er neimen ikke så lett å få hjelp i dag til ungdom som sliter. Anonymkode: 23e93...dcc 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #19 Skrevet 27. januar 2020 Merkelig at så mange skriver sosialangst, tror aldri jeg har hørt noen si det. Alle uttaler det riktig, sosial angst. Lurer på hva det kommer av at så mange skriver akkurat dette feil? Ellers er jeg litt enig med siste taler her... Det er ikke så lett som det høres ut å få en 18-åring på rett spor. Man kan gjerne forvente at de skal gjøre husarbeid, men hvordan får man dem til å gjøre det? Det er ikke alle foreldre som har slik voldsom autoritet, og mange ungdommer er opprørske uansett. Og foreldrene er jo glade i ungdommen, og ønsker ikke å gjøre alt enda vanskeligere. De blir jo det eneste han har, når han sitter alene uten kontakt med jevnaldrende. Mange har nok dette problemet, og jeg føler med dem. Veldig vanskelig å løse! Anonymkode: a0fa0...93b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå