AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Jeg bor i et land hvor eggdonoasjon er lovlig. Det er manko på eggdonorer, og jeg vurderer om dette er noe jeg vil. Jeg er ferdig med å få egne barn, og tenker at dette kanskje kan være en fin måte å hjelpe noen andre. For min egen del vil kun lukket/ anonym donasjon være alternativet. Hadde ikke likt å vite hva som evt skjer med mine egg etter jeg hadde gitt eller plutselig fått dette barnet på besøk om 18 år. Jeg kan maks donere egg seks ganger og får ca 10 000 kr for hver gang jeg donerer uavhengig av hva som skjer med eggene. Har lest også litt om hvordan praktisk og fyskisk blir hentet ut, men dette skremmer meg egentlig ikke. ville du donert egg hvis du hadde mulighet? Anonymkode: 75f98...b46 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 Jeg har donert. I det landet jeg donerte var det 30 års grense, så om du er ferdig med barn er du kanskje eldre? Det kan jo være forskjellige grenser da... Jeg tenkte motsatt av deg at jeg kun ville donere om det var en mulighet for barna å kontakte meg. Er i mot lukket donasjon. Anonymkode: 7adb9...8c9 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Jeg bodde i London før der dette er lovlig og var også i prat med en klinikk om dette. 10,000 kr er jo veldig lite sammenliknet med hva man gir fra seg, hormonene og påkjenningen, men det er lovfestet at man ikke skal kunne tjene penger på dette. I USA derimot er jo dette en business der man kan tjene gode penger. Det er ingen hemmelighet at man er svært attraktiv som donor som ung, høy, blond, blåøyd og velutdannet. Det er ikke "offisielt" men det er slike gener som er mest ettertraktet - ser du på markedet i USA er det tydelig. Etter flere samtaler med psykologen på klinikken endte jeg på nei. Jeg var 22, men skjønte allerede da at dette ikke var helt riktig. Hun var tvunget til å gjennom gå flere scenarier med meg - f.eks. hva jeg ville føle dersom jeg donerte bort egg til noen som fikk et barn, og senere selv ikke klarte få barn. Eller hva om jeg tok skade av behandlingen jeg fikk. Eller hva mine foreldre hadde tenkt om de fikk høre dette - selv om jeg evt. ikke bryr meg om mitt biologiske avkom, er dette også deres biologiske barnebarn. Og så videre. Jeg syntes ikke det var verdt det. Anonymkode: d04e8...128 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Her er det lov opp til 35 år på de fleste klinikker, både private og offentlige. TS Anonymkode: 75f98...b46
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 Hadde jeg fått penger for det så JA! Har aldri hatt lyst på barn så hadde gjerne hjulpet hvis jeg kunne hjelpe noen andre. Anonymkode: a39bd...1c1 1
Jessic_a Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Ja det ville jeg gjort. Har fått alle mine barn og unner andre kvinner morsfølelsen 😊 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Nei, det kunne jeg ikke ha gjort. Anonymkode: 54bdb...d0b 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 Ikke til fremmede. Men kunne kanskje donert egg til ei nær venninne som ikke kunne få egne barn. Kanskje. Anonymkode: b3042...e7e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 Aldri. Da hadde mange som ikke kan få barn selv fått muligheten, og den gruppen syns jeg ikke skal få barn på annen måte enn adopsjon. Selv ikke da syns jeg alle skal få mulighet til å adoptere. Anonymkode: 66665...b6b 6
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 Jeg er lesbisk og har prøvd å få barn ved hjelp av donor. Vi fikk ikke barn. Jeg har tenkt i ettertid at jeg hele tiden ville lurt på hvem donoren var. Og jeg tror jeg ville følt at jeg frarøvet barnet mitt deler av sitt genetiske opphav. Jeg har snakket med personer som ikke kjenner sin far, og det har vært veldig sårt for dem. Selv om det sikkert er upopulært å si, særlig som lesbisk, så betyr gener noe. Derfor ville jeg nok ikke donert egg. Kjenner det er dobbeltmoral her, iom at vi benyttet donor selv. Men dette har vært en prosess over tid. Det kan hende den er farget av at man forsøker å forsvare for seg selv at et liv uten barn er greit. Men her har jeg altså landet. Anonymkode: 1380d...82a 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #13 Skrevet 26. januar 2020 Hvis jeg fikk godt betalt. Ikke for 10.000,-. Anonymkode: 81156...348 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 Nei, det ville jeg ikke gjort Anonymkode: be250...7e0 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #15 Skrevet 26. januar 2020 Helt uaktuelt. Partner er adoptert og det er sterkt å se hva h*n tapte når h*n ble gitt til helt andre enn dem h*n er likner på i personlighet og kan speile seg i. Jeg unner barnet mitt å vokse opp med tilhørighet til oss som har de beste forutsetningene for å forstå. (Både de biologiske og adoptivforeldre er ressurssterke mennesker). Ansvaret for egne barn er uavhendelig. Anonymkode: 1a0fa...b40 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #16 Skrevet 26. januar 2020 Jeg har fått to barn via ivf, så kjenner godt til prosessen med egguthenting. Jeg kunne donert egg, og også embryo. Vi har ett embryo på frys som vi antakelig ikke vil bruke. Det er litt vemodig at det embryoet vil kastes.. 10.000 pluss betalte medisiner, og kanskje tapt arbeidsfortjeneste? Det er en del legetimer Anonymkode: 56a0e...ee2 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #17 Skrevet 26. januar 2020 TS her igjen. Ser det er forskjellige meninger og erfaringer her, tar det hele med meg videre diskuterer med meg selv hva som føles riktig for meg. Jeg hadde egentlig tenkt at det er de som evt bruker eget mitt som må ta den etiske vurderingen på hva det vil si å få et barn som ikke kjenner opphavet sitt, men så svart/ hvitt er det nok ikke ser jeg nå. Anonymkode: 75f98...b46 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #18 Skrevet 26. januar 2020 12 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har fått to barn via ivf, så kjenner godt til prosessen med egguthenting. Jeg kunne donert egg, og også embryo. Vi har ett embryo på frys som vi antakelig ikke vil bruke. Det er litt vemodig at det embryoet vil kastes.. 10.000 pluss betalte medisiner, og kanskje tapt arbeidsfortjeneste? Det er en del legetimer Anonymkode: 56a0e...ee2 Samme her. Her har 5 fryste embryo blitt destruert fordi vi fikk flere enn vi trengte da vi til slutt lyktes. Synes det er synd med tanke på alt jeg gikk gjennom for å få dem, at de ikke kunne blitt gitt til et par som kanskje har slitt og lengtet like mye som vi har gjort. Anonymkode: 9e512...671 4
Perle Skrevet 26. januar 2020 #19 Skrevet 26. januar 2020 (endret) Nei, aldri i livet. Ikke for noen sum. Jeg kunne gjort mye rart for rett sum penger, men dette må være en av de ytterst få tingene jeg ALDRI ville ha gjort. Endret 26. januar 2020 av Perle leifer 4
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #20 Skrevet 26. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Samme her. Her har 5 fryste embryo blitt destruert fordi vi fikk flere enn vi trengte da vi til slutt lyktes. Synes det er synd med tanke på alt jeg gikk gjennom for å få dem, at de ikke kunne blitt gitt til et par som kanskje har slitt og lengtet like mye som vi har gjort. Anonymkode: 9e512...671 Dette tenker jeg også.. Tror de donerer ubrukte embryo i Finland? Regner med at man kan si nei hvis man vil Anonymkode: 56a0e...ee2 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå