Gå til innhold

Hvorfor er barnebidraget så lavt i Norge?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn med en mann fra et annet europeisk land. Jeg søkte om bidrag i hans hjemland da vi bodde det, og får da betydelig mer enn jeg ville gjort om jeg søkte i Norge. Først syntes jeg det var rart, men tanken i det landet er at barnet skal forsørges etter fars og mors bidragsevne, og ikke etter hva det minimum koster å oppdra et barn. Om far eller mor lever i luksus og sus og dus, hvorfor skal barnet bare få «nok til å leve»? 

Anonymkode: 9c8b4...bc9

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare tull. Ingen land har så høye barnebidrag og støtteordninger for aleneforeldre som Norge.

Anonymkode: fe809...548

• Liker 14
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare tull. Ingen land har så høye barnebidrag og støtteordninger for aleneforeldre som Norge.

Anonymkode: fe809...548

Fra staten ja, men dette er fra den andre forelderen. Der er bidraget latterlig lavt i Norge. 

ts

• Liker 11
Gjest Alterego666
Skrevet

I mange (de fleste?) andre land er bidraget støtte til livsopphold for barn OG mor (ja, mor. Det går én vei). I Norge beregnes barnebidraget slik at det skal dekke direkte utgifter til barnet med en liten justering for forskjeller i mor og fars inntekt. I Norge ligger det som en grunnforutsetning at begge foreldre jobber og forsørger seg selv,  i mange land er det svært uvanlig at mødre jobber.

Som en kuriositet: Jeg hadde en skotsk kollega. Skilt, ingen barn. Han betaler 1000,- pund til sin ekskone hver måned resten av livet. De har ikke barn, hun er gift på nytt. De har ikke snakket sammen siden siden skilsmissen. Resten av livet!

Da jeg fortalte at jeg er skilt med og at ekskone og jeg ble enige om at vi deler utgifter til barn uten å gå om om retten eller bidragsfogden, holdt han på å besvime.

Skrevet

I Norge er det ikke noe problem å få barn selv uten utdanning, inntekt og mann. Det er alltids noe man har krav på fra nav. Bare bra barnetrygden er så lav, hvis ikke hadde enda fler fått barn som de ikke kan forsørge. 

Anonymkode: 6475e...73b

• Liker 13
Skrevet

Barnefaren her betaler 3000 kr i måneden synes det er ett ganske greit beløp jeg. Faren har barnet annenhver helg.

Anonymkode: 40ed5...fc3

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, Alterego666 skrev:

I mange (de fleste?) andre land er bidraget støtte til livsopphold for barn OG mor (ja, mor. Det går én vei). I Norge beregnes barnebidraget slik at det skal dekke direkte utgifter til barnet med en liten justering for forskjeller i mor og fars inntekt. I Norge ligger det som en grunnforutsetning at begge foreldre jobber og forsørger seg selv,  i mange land er det svært uvanlig at mødre jobber.

Som en kuriositet: Jeg hadde en skotsk kollega. Skilt, ingen barn. Han betaler 1000,- pund til sin ekskone hver måned resten av livet. De har ikke barn, hun er gift på nytt. De har ikke snakket sammen siden siden skilsmissen. Resten av livet!

Da jeg fortalte at jeg er skilt med og at ekskone og jeg ble enige om at vi deler utgifter til barn uten å gå om om retten eller bidragsfogden, holdt han på å besvime.

Men her er det ikke tenkt det. Det er snakk om at en forelder har en veldig høy inntekt, og da skal han/hun betale for at barnet skal kunne ha samme levestandard, og ikke bare nok penger til å «overleve». Hvorfor skal ene forelderen velte seg i luksus og barnet bare få nok til å akkurat leve? 

ts

• Liker 4
Skrevet

Du får jobbe som alle andre

Anonymkode: d6fb9...9f5

• Liker 13
Skrevet

Dette har du da skrevet om før. Trenger du å starte en ny runde som forårsaker hets mot alenemødre?

Anonymkode: a6747...c26

• Liker 3
Skrevet

Håper TS ikke er seriøs mht dette spørsmålet.. Barnebidrag og Utvidet barnetrygd i Norge er i mange tilfeller høyere en hva det faktisk koster deg ekstra å ha et barn - samt at samfunnet forventer at både far og mor jobber - i motsetning til hva som dessverre fortsatt ikke er vanlig i mange andre land.

Anonymkode: 04458...eae

• Liker 2
Skrevet

Barnetrygden kommer til å bli utbetalt kun for de som bor i Norge noe jeg synes er bra! De som bor i utlandet skal ikke fleske seg på norske ytelser 

Anonymkode: 7354c...658

• Liker 5
Skrevet

Denne diskusjonen har jeg vært igjennom på forumet her..... Hvorfor tar folk opp igjen samme sak?

Anonymkode: 1496d...0a4

• Liker 1
Skrevet

Tja, kompisen betaler 21 tusen for 3 barn. Syns det er i overkant mye jeg da...

• Liker 4
Gjest Alterego666
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men her er det ikke tenkt det. Det er snakk om at en forelder har en veldig høy inntekt, og da skal han/hun betale for at barnet skal kunne ha samme levestandard, og ikke bare nok penger til å «overleve». Hvorfor skal ene forelderen velte seg i luksus og barnet bare få nok til å akkurat leve? 

ts

Siden du ikke forteller hva som er barnets juridiske domisil er, er det vanskelig å kommentere.

Mitt beste råd -som jeg gir til absolutt alle- er at det beste er å selv sørge for barnas og egen økonomiske status. Vær stolt og økonomisk uavhengig. Barnebidrag får komme som en bonus, gjerne en stor bonus. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du får jobbe som alle andre

Anonymkode: d6fb9...9f5

Jeg jobber som bare det jeg. Har en relativt godt betalt jobb også. 

ts

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Håper TS ikke er seriøs mht dette spørsmålet.. Barnebidrag og Utvidet barnetrygd i Norge er i mange tilfeller høyere en hva det faktisk koster deg ekstra å ha et barn - samt at samfunnet forventer at både far og mor jobber - i motsetning til hva som dessverre fortsatt ikke er vanlig i mange andre land.

Anonymkode: 04458...eae

«Hva det faktisk koster» er veldig relativt. Virker som staten Norge definerer det som hva det koster for at et barn skal ha et minimum av det det trenger for å leve. Hvordan er det rettferdig at ene forelderen skal leve i luksus, mens barnet skal bare «overleve»? 

ts

• Liker 4
Skrevet
9 minutter siden, CabinCruiser skrev:

Tja, kompisen betaler 21 tusen for 3 barn. Syns det er i overkant mye jeg da...

Syntes du? 7000 per barn liksom? 

ts

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Alterego666 skrev:

Og sånn skal det være. Skal ikke lønne seg å klemme ut ekstra unger, bare fordi man er drittkjerring som ikke vil jobbe. Dem er det mange av. Både norske kvinner og innvandrerkvinner. Norge kan godt gå godt i sømmene på disse ytelsene.

Anonymkode: 2b00e...aea

• Liker 3
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syntes du? 7000 per barn liksom? 

ts

Det er mye ja. En unge spiser ikke for 7000 i mnd, og trenger ikke nye klær hver mnd. Men mor må vel få litt luksus hun også?

• Liker 15
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Og sånn skal det være. Skal ikke lønne seg å klemme ut ekstra unger, bare fordi man er drittkjerring som ikke vil jobbe. Dem er det mange av. Både norske kvinner og innvandrerkvinner. Norge kan godt gå godt i sømmene på disse ytelsene.

Du misforstår. Jeg snakker om barnebidrag fra foreldre, ikke fra staten. 

ts

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...