Gå til innhold

Serverer dere alltid middag til barnas venner?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja, vil gjerne at barnas venner skal føle seg velkommen og trives. Prøver å lage mat de liker. Kan godt gi bort min porsjon til en god venn av barnet mitt om vi har lite, tar bare noe annet. Vi har mat i hyller og skap, null problem.

Anonymkode: 6c2a5...5d3

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her er det åpent hus, og barna får middag om de er på besøk i den tiden. 
Om de ikke liker det, kan de alltids ta seg en brødskive eller noe sånt. Men har ikke opplevd det enda.

Jeg syns det er koselig med vennene til mitt barn. Veldig fint å bli kjent med dem, og vite hvem mine barns venner er. Og jeg syns det er greit med åpent hus, et samlingspunkt for vennene. 

Anonymkode: c1aa2...bd3

• Liker 3
Skrevet

Nå er ikke mine barn gamle nok til det enda (2 år og ei på 6 mnd). Men når den tid kommer så skal gjestene til barna ALLTID få mat om de har lyst på det. Spontant eller ikke. Da lager jeg heller noe annet til meg selv senere dersom jeg ser at det ikke er nok til alle 😊 

det var sånn min mor gjorde det med mine venner. Og jeg kom hjem med venner til middag hele tiden 😅 

• Liker 2
Skrevet
22 minutter siden, Forumhei skrev:

Nei, med mindre det er overnatting, sender vi de bare barna pent hjem. Vi blir opptatte uansett en stund med middag og gjennom gang av lekser, så er det felles familie kos, kanskje en godbit eller 2😉  

vi ser helst at barna har besøk i tidsrommet før middag, da de neste timene er familie tid. 

Oi, det var litt stridt🙈

Anonymkode: 632df...ef7

• Liker 4
Skrevet

Nabobarn som stikker innom, nei, da bare en sjelden gang. Avtalte besøk som at noen blir med hjem fra skolen eller andre som bor langt unna, alltid ja.

Pleier å høre på forhånd hva barna liker hvis det er avtalt besøk.

Anonymkode: 0df88...b83

Skrevet

Om barna er invitert på forhånd, får de selvsagt middag. Da planlegger vi noe ekstra godt. Om det er snakk om hyppige spontanbesøk fra nabobarn, så går de som regel hjem og spiser middag hos seg selv. Jeg orker faktisk ikke beregne ekstra porsjoner hver dag i tilfelle Per eller Kari kommer innom for å spille data, og jeg er heller ikke så selvoppofrende at jeg selv sitter sulten etter en lang dag på jobb og må spe på med brødskiver mens nabobarna spiser seg mette på middagsmaten.

Det går for øvrig begge veier, mine egne barn kommer også hjem for å spise, og går heller ut igjen etterpå. De fleste foreldre vil vel ha sine barn hjemme til middag? Jeg ønsker i hvert fall å dele denne stunden i hverdagen som en familie, og føler ikke minst et ansvar for hva slags næring de får i seg. Når de stort sett spiser her hjemme, vet jeg at de jevnlig får i seg fisk, grønnsaker og grove kornprodukter.

Kall meg gjerne striks. Jeg tar gjerne imot spontanbesøk fra andre barn. Men synes ikke man har noen plikt å være nabolagets åpne kjøleskap, og tror heller ikke det er nødvendig for at unger skal føle seg velkommen. 

Anonymkode: 846f0...d74

• Liker 7
Skrevet (endret)

Alltid. Ingen går sultne fra oss. Liker de ikke det vi spiser blir de tilbud påsmurt skive. Nevner de  de er sultne og vi har spist tilbyr jegogså en skive. 

Vi har barn fra 21 til 8 år. 21 åringen kom ifjor hjem med barndomsvenner etter fest og vi snakket litt om hvor koselig det var å nettopp komme til oss mens de vokste opp. Ene hadde en periode foreldre i skilsmisse og mor med hjertesorg lenge etterpå og gikk med klump i magen og spiste selv dårlig hjemme. Hos oss fikk hun alltid spise seg mett i trygge gode omgivelser uansett hvor ofte hun var der, noe som var ofte i den perioden. Dette hang igjen hos denne unge voksne, og gjorde meg mer bevisst på hvor mye det kan bety for enkelte.

Jeg har også alltid sendt med ungene ekstra matpakke ved turdager, ekstra godteri og brusboks ved kosedager med lapp "om noenhar glemt." Noen ganger kommer det i retur, andre ganger er det brukt. Tenker at om det er et barn der ute som har litt ekstra glede av et måltid hos oss (eller på skolen.) så vil jeg alltid regne med en ekstra rundt bordet.

Endret av Infinitum
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...