Gå til innhold

Hva kan man gjøre med frosne bær?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, hva kan man gjøre med frosne bær Forutenom smoothies og kaker... Hvordan kan man bruke de, eller få i seg bær... Prøvde å spise de når de hadde tint en stund, men det smakte ikke så godt som ferske synes jeg...

hvordan spiser du dem??

Anonymkode: 5e889...065

Skrevet

Kompott, syltetøy. Ev. som de er med litt (les mye) vaniljekesam til. Som topping på havregrøt. Jeg blander med sukrinmelis uansett hva jeg bruker dem til så og si. 

• Liker 1
Skrevet

Man kan spise dem sammen med frokostblanding.

Skrevet
1 minutt siden, ♥ skrev:

Kompott, syltetøy. Ev. som de er med litt (les mye) vaniljekesam til. Som topping på havregrøt. Jeg blander med sukrinmelis uansett hva jeg bruker dem til så og si. 

Er ikke så glad i syltetøy dessverre. Problemet er at jeg ikke kan spise så mye grønnsaker for tida, pga fiberet. Men bær går fint, så prøver å få i meg litt av det, og prøvde å spise de etter å ha tint litt, men det var så surt og kaldtt.. har jeg tinet de feil eller noe?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, hva kan man gjøre med frosne bær Forutenom smoothies og kaker... Hvordan kan man bruke de, eller få i seg bær... Prøvde å spise de når de hadde tint en stund, men det smakte ikke så godt som ferske synes jeg...

hvordan spiser du dem??

Spørsmålet er jo om de er plukket i egen hage eller kjøpt frosne.

Dersom de er kjøpt frosne så må de varmebehandles (i alle fall om du skal gi dem til barn under 7 år - du står selvsagt fritt til å matforgifte deg selv, men det er ikke greit å med vilje gi sånt til unger). Så da står du egentlig igjen med syltetøy, kompott, pudding og kaker, tilsetning i grøt eller velling og tipping til pannekaker e.l.

Dersom de er selvplukk og vasket godt før de er froskene kan du bruke dem rå.

Nei, de smaker ikke som ferske bær. De smaker som frosne bær. Mos dem og spis dem mer som saus.

Anonymkode: a1689...d14

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Spørsmålet er jo om de er plukket i egen hage eller kjøpt frosne.

Dersom de er kjøpt frosne så må de varmebehandles (i alle fall om du skal gi dem til barn under 7 år - du står selvsagt fritt til å matforgifte deg selv, men det er ikke greit å med vilje gi sånt til unger). Så da står du egentlig igjen med syltetøy, kompott, pudding og kaker, tilsetning i grøt eller velling og tipping til pannekaker e.l.

Dersom de er selvplukk og vasket godt før de er froskene kan du bruke dem rå.

Nei, de smaker ikke som ferske bær. De smaker som frosne bær. Mos dem og spis dem mer som saus.

Anonymkode: a1689...d14

Kjøpt frosne på butikken ja... Skal ikke gi det til noen andre enn meg selv :)  men visste ikke at man måtte varmebehandle de frosne bærene først?! Man bruker de jo ofte slik de er i smoothie...

Takk for tips.

Skrevet

Jeg pleier å ta 2-3 spiseskjeer oppå kjøleskapsgrøt (chia eller havre). Det tiner i kjøleskapet over natten. 

Eller røre inn litt i varm havregrøt. 

Jeg har forresten kjøpt frossent i 15 år., uten sykdom Til smoothies, og annet som nevnt over. Hepatitt A er jeg vaksinert mot. Og omgangssyke risikerer man jo overalt, uten at det bekymrer meg, etter 15 år uten smitte. 

Anonymkode: 9fec7...1aa

Gjest tranedatter
Skrevet

Naturell yoghurt, litt honning og valnøtter. 

Blande i vispet krem.

Koker ikke her heller... Tenker det ikke er verre en bæra man plukker selv. ;) 

Skrevet

Varm de og ha de sammen med annen frukt, på havregrøt, strø litt sukker på.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke så glad i syltetøy dessverre. Problemet er at jeg ikke kan spise så mye grønnsaker for tida, pga fiberet. Men bær går fint, så prøver å få i meg litt av det, og prøvde å spise de etter å ha tint litt, men det var så surt og kaldt.. har jeg tinet de feil eller noe?

Bær er jo sure og rett fra fryseren er de jo kalde.

Du kan lage grøt ved å ha de i en kjele med litt vann, koke til de er møre og smak til med sukker, ha i litt potetmel rørt ut i kaldt vann, kok opp og avkjøl.

Du kan kjøre de kalde i en blender tilsatt sukker eller melis.

Anonymkode: 629ad...6d3

Skrevet

Varm de opp med og tilsett litt melis, spis de varme bærene på is!! 

Anonymkode: c949b...949

Skrevet

Bær/frukt i ildfast form, biter med hvit sjokolade, evt liten skvett rom/konjakk i tillegg, Varmes i ovn til sjokoladen er myk. Kjempegodt, brukes f.eks. til iskrem.

Skrevet
3 timer siden, Million skrev:

Huff, dette var nytt for meg... Har brukt en del frosne bær i smoothies før, føler meg litt dum nå!

Men da må man altså helst varmebehandle de først, synes ikke bær smaker godt varme heller.

Synd ferske bær er så dyre at man ikke kan kjøpe det hver dag...

Annonse
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bær er jo sure og rett fra fryseren er de jo kalde.

Du kan lage grøt ved å ha de i en kjele med litt vann, koke til de er møre og smak til med sukker, ha i litt potetmel rørt ut i kaldt vann, kok opp og avkjøl.

Du kan kjøre de kalde i en blender tilsatt sukker eller melis.

Anonymkode: 629ad...6d3

Jeg synes ikke de bærene jeg kjøper som kommer i sånn boks, ferdigpakket og klare til å spise smaker like surt, av en eller annen grunn... Men det er jo prisen som gjør at jeg ikke orker å kjøpe det hver gang, mye billigere med frosne i lengden.

Skrevet

Og varmebehandle frosne bær før man legger det i smoothies? Hvordan? 😆

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og varmebehandle frosne bær før man legger det i smoothies? Hvordan? 😆

Jeg koker hele posen, blander inn sukrinmelis og har i boks i kjøleskapet. Ikke veldig ofte jeg gjør det, men det blir tomt på noen få dager. En del går i smoothie, en del går som topping på grøt og granola. Og en del maules, tar en skje nå og da og vips så er mye gått bort.

Skrevet

Er det bare jeg som ikke forstår hysteriet i denne tråden?

Mattilsynet sitt kokepåbud i 2014 - som nå er trukket tilbake -  skyltes at noen ble smittet etter å ha spist en ferdig frossenkake med bær, der de senere kom fram til at det neppe var bærene som var årsaken likevel. 

Og om så. Noro, det vil si omgangssyke, er det ingen registrerte tilfeller av i Norge, kun en vag mistanke. Heller ikke Hepatitt A. Begge sykdommene er også ganske harmløse. Og på toppen av det er mange vaksinert mot Hepatitt A. 

Du er nok 1000 ganger mer utsatt for smitte om du spiser norske jordbær, selv om de er godt skylt. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som ikke forstår hysteriet i denne tråden?

Mattilsynet sitt kokepåbud i 2014 - som nå er trukket tilbake -  skyltes at noen ble smittet etter å ha spist en ferdig frossenkake med bær, der de senere kom fram til at det neppe var bærene som var årsaken likevel. 

Og om så. Noro, det vil si omgangssyke, er det ingen registrerte tilfeller av i Norge, kun en vag mistanke. Heller ikke Hepatitt A. Begge sykdommene er også ganske harmløse. Og på toppen av det er mange vaksinert mot Hepatitt A. 

Du er nok 1000 ganger mer utsatt for smitte om du spiser norske jordbær, selv om de er godt skylt. 

Jeg tenker lite på risikoen, jeg koker bærene fordi det gjør dem bedre egnet til mitt bruk. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...