Gå til innhold

Sein språkutvikling hos en 2-åring

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobber med barn og stimulerer språk hele tiden uansett hvor gamle de er, å sette ord og benevninger er bare fllott. Det er ikke slik at jeg forventer at de kan fargene i den alderen ( det varier veldig ) men gjett om jeg bruker ord og farger for alt det er verdt :)

Samme med barnets navn, helt bevisst merker jeg ting med barnets navn slik det er synlig, mye lettere "å få et forhold til det."

Anonymkode: 9596b...d45

Du nevner dette i forbindelse med språkforståelse. Benevninger blir noe helt annet. 

Anonymkode: 9df74...0bd

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du nevner dette i forbindelse med språkforståelse. Benevninger blir noe helt annet. 

Hva vil du fram til? 

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er for mye fokus på verbalt språk.

Jeg kjenner en snart 2.5 åring som er utrolig enkel å forstå. Uten at han bruker noe særlig med ord. Han har et veldig tydelig kroppsspråk og lyder. Han er en populær lekekamerat også, så det hemmer han ikke.

Anonymkode: a30c1...412

Nei, det er ikke for mye fokus på verbalt språk, mange barn som starter på skolen kan ikke nok verbalt språk, de blir derfor hengende etter.

Å stimulere barns språk bør starte når de ligger i mors liv, spill musikk&snakke for barnet.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du fram til? 

At hvis man ønsker å "sjekke" språkforståelsen, så bør man gjøre det ved å be barnet om noe enklere enn å hente den grønne luen :) var ikke verre enn det :)

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

At hvis man ønsker å "sjekke" språkforståelsen, så bør man gjøre det ved å be barnet om noe enklere enn å hente den grønne luen :) var ikke verre enn det :)

Kommer an på alder og modenhet, jeg ber dem gjerne hente bleien..så utvider jeg til å hente den grønne luen eller den rosa ballen. Merkelignok vet de fleste hva en rosa ball er. :)

• Liker 2
Skrevet

Fargen "rosa" er det mange som er trygge på, bare ler litt for meg selv her, det er noe med barn og fargen rosa.

:())

Skrevet

På toårskontroll var helsestasjonen og ikke minst barnehagen veldig bekymret. Til sammen hadde vi skrevet opp minst 50 ord, men allikevel lå hun visst laaangt bak. Ppt ble kontaktet, men de kom først innom barnehagen ett år senere. Da snakket barnet bra og ingen var bekymret lenger😆 Vi flyttet til en annen landsdel og barnet snakket vestlandsdialekt da hun startet i barnehagen, så tror nok det hadde stor betydning. Vi forsto alltid hva hun ville hjemme også, uten ord, så hun hadde ikke så stort behov for det språket før hun startet i barnehagen. I tillegg var hun langt foran fysisk, gikk fra 10mnd og kunne løpe, kaste og sparke som toåring.

Lillesøster er nå 22 mnd og snakker i setninger på 3-4 ord, kan fargene, telle til 10..men er ikke fullt så utviklet fysisk. 

Slapp av det ordner seg😊

Anonymkode: b495b...197

Skrevet

Hva dier barnehagen? Jobber selv i barnehage og det er stor forskjell mellom barna. Kanskje han er en som observerer? Så kommer ordene på rekke og rad når han først begynner? Hører han godt? Forstår han hva du sier? 

tips : snakk mye og bad han i ord. Sett ord på det du gjør sammen med han. Nå skal vi ta på skoene, nå skal vi spise middag, her er din gaffel osv. Sett ord på ting og unngå å si den og denne.. 

Anonymkode: 79b54...ff1

Skrevet
På 26.1.2020 den 17.04, AnonymBruker skrev:

Akuratt samme opplevelse: storebror har snakket veldig mye i 2 års alder: han kunne blant annet nesten alle farger og kunne telle til 10. 

Måtte dere sette i gang noen ekstra tiltak for jenten? Eller kom språket av seg selv etterhvert? 

Anonymkode: 36bfd...374

Språket kom gradvis etter fylte tre. Ble ikke satt igang tiltak, men det var et tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...