Gå til innhold

Lavprofildekk?


stan

Anbefalte innlegg

Hva er egentlig fordelene med lavprofildekk?

 

Driver å vurderer ny bil, og bilselgerene driver hele tiden å pusher lavprofildekk.
Men de er ganske difuse på hvorfor.

Utseendet og veigrep nevnes.

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen fordeler med lavprofildekk. De er etter min mening produsert for at felgene skal få større fokus/estetisk verdi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thats it, utseende og veigrep. Ellers er det bare ulemper: sporete, slagete, dårlig bakkeklaring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

i "gammledager" var normalprofilen på dekk 80, så kom "lavprofil dekk" med profil 70. Så egentlig selges det ikke noe annet en lavprofil nå... 

Moderat lav profil gir bedre styrerespons og bedre utseende, for extrem profil er bare for utseende og ikke noe annet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På hvilken måte gir bredere dekk bedre veigrep? 

Hvis alt annet er likt, slikt som gummi og mønster, vil vekten fordeles på større flate, lavere marktrykk. 

På vinterføre er det ikke bare fordeler med lavere marktrykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker på bredden nå? Men profilen er jo på siden. Jo mer gummi du har og jo mere sidevegg, desto mer vil dekket kunne "bøye" seg i ekstreme situasjoner. Det føles ikke noe godt og gir dårlig styringsrespons.

Men det er virkelig bare en marginal forskjell!

Lavprofildekk og store hjul unngår jeg som pesten. Økt vekk, mer å vaske, mindre komfort, mindre retningsstabilitet...ulempene er mange.

Anonymkode: 48adf...7ce

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjøpte meg tesla model 3, og vurderte 18 og 20 tommere. Endte opp med 18 tommere fordi de har større komfort, mer gummi mot veibanen, og det skal mer til å ødelegge felgen ved hull i veien. 20 tommere ser veldig stilige ut, men det blir en ganske hard opplevelse, og man er utsatt for skader. Både dekk og felger er mye dyrere å kjøpe en 18 tommers felger og dekk

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 hours ago, AnonymBruker said:

Du tenker på bredden nå? Men profilen er jo på siden. Jo mer gummi du har og jo mere sidevegg, desto mer vil dekket kunne "bøye" seg i ekstreme situasjoner. Det føles ikke noe godt og gir dårlig styringsrespons.

Men det er virkelig bare en marginal forskjell!

Lavprofildekk og store hjul unngår jeg som pesten. Økt vekk, mer å vaske, mindre komfort, mindre retningsstabilitet...ulempene er mange.

Anonymkode: 48adf...7ce

Ikke glem mer slitasje på komponenter i understell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2020 at 7:44 PM, stan said:

På hvilken måte gir bredere dekk bedre veigrep? 

Hvis alt annet er likt, slikt som gummi og mønster, vil vekten fordeles på større flate, lavere marktrykk. 

På vinterføre er det ikke bare fordeler med lavere marktrykk. 

Mer gummi mot asfalten gir større total friksjon selv om det blir lavere trykk pr cm2. Smale dekk er en fordel for å unngå vannplaning eller at man spinner på slaps. Høyere marktrykk gjør da at det blir større sjanse for at gummien kommer ned til asfalten og får tak. På speilis vil brede dekk være bedre enn smale.

Anonymkode: c39c9...44e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/26/2020 at 7:44 PM, stan said:

På hvilken måte gir bredere dekk bedre veigrep? 

Hvis alt annet er likt, slikt som gummi og mønster, vil vekten fordeles på større flate, lavere marktrykk. 

På vinterføre er det ikke bare fordeler med lavere marktrykk. 

Bredere dekk gir ikke bedre veigrep, det er kun gummiblanding og mønster som bestemmer friksjonen mellom gummi og asfalt. Bredere dekk vil slites tregere siden det er mer gummi i kontakt med underlaget.

Anonymkode: 2bfb1...725

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bredere dekk gir ikke bedre veigrep, det er kun gummiblanding og mønster som bestemmer friksjonen mellom gummi og asfalt. Bredere dekk vil slites tregere siden det er mer gummi i kontakt med underlaget.

Anonymkode: 2bfb1...725

Og kanskje fordi marktrykket er lavere. Mindre krefter som virker på hvert enkelt gummi-molekyl. 

Et bredere dekk vil muligens ha en økt sannsynlighet for å feste? De fleste underlag er jo ikke uniforme, på is kanskje dette kan ha en viss effekt? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎26‎.‎01‎.‎2020 den 15.03, Tiuren skrev:

i "gammledager" var normalprofilen på dekk 80, så kom "lavprofil dekk" med profil 70. Så egentlig selges det ikke noe annet en lavprofil nå... 

Moderat lav profil gir bedre styrerespons og bedre utseende, for extrem profil er bare for utseende og ikke noe annet. 

Akkurat i det jeg startet å skrive, så ble jeg usikker på om noen andre allerede hadde skrevet i denne tråden hva dekkprofil egentlig er. Bær over med meg hvis det allerede er sagt, men tar det først for sikkerhet skyld: Profil betyr rett og slett forholdet mellom bredde og høyde på dekket. Tallet angir hvor mange prosent av bredden høyden på dekket utgjør. På en bestemt bil skal i utgangspunktet omkretsen på dekket være (ganske) konstant, men hvis man går ned på profilen kan man ha bredere dekk og/eller gå opp fra for eks 18 tommere til 20 tommere, og fremdeles holde seg innenfor godkjent slingringsmonn på rulleomkrets. Maks 5% avvik er vel det som er tillatt.

Men som det skrives over er "lavprofildekk" i seg selv et ganske meningsløst begrep i dag. Begrepet dukket opp den gangen 80 profil var normalen, og alt fra 70 og nedover var "lavprofil".

Så det valget TS står overfor er vel heller et valg mellom mer moderat lavprofil og mer ekstrem lavprofil. På en ordinær grå og kjedelig bruksbil er vel gjerne noe mellom 55 og 65 normalt, noe på 30 eller 40 tallet er mer ekstremt. Ganske mange har også større og bredere felger/dekk med lavere profil på sommerhjula enn på vinterhjula.

Og som flere er inne på. Fordelen med mer ekstreme lavere profiler (og fetere/større felger) er først og fremst kosmetisk. Noe bedre veigrep får man nok også, men hvor stor betydning det har på en ordinær bruksbil er kanskje diskutabelt.
Ulempene er bl.a. støy og kjørekomfort. Og definitivt pris. Jo mer ekstreme dimensjoner, jo dyrere er dekk (og felger).

Anonymkode: 028b0...da5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 26.1.2020 den 14.37, stan skrev:

Hva er egentlig fordelene med lavprofildekk?

 

Driver å vurderer ny bil, og bilselgerene driver hele tiden å pusher lavprofildekk.
Men de er ganske difuse på hvorfor.

Utseendet og veigrep nevnes.

 

 

 

Hvis du må spørre om dette så er det nok definitivt riktigst for deg å ikke kjøpe spesielt dyre hjulpakker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 26.1.2020 den 14.37, stan skrev:

Hva er egentlig fordelene med lavprofildekk?

 

Driver å vurderer ny bil, og bilselgerene driver hele tiden å pusher lavprofildekk.
Men de er ganske difuse på hvorfor.

Utseendet og veigrep nevnes.

 

 

 

De er kun ute etter å tjene mest mulig på salget, ved da å tilby ekstra utstyr. Styr unna når profilen nærmer seg 40, du får bare mer støy inn i bilen fra underlaget. Når det er snakk om lavere profil enn 40, sitter de godt på veien, er sikkert stødige de også, men er ikke verdt prisen. Dyre er de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 29.1.2020 den 16.19, Mannisinbestealder skrev:

Hvis du må spørre om dette så er det nok definitivt riktigst for deg å ikke kjøpe spesielt dyre hjulpakker

Kanskje du da kan øse av din store kunnskap innen hjul og dekk? 

Hva vet du som jeg ikke vet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har en «aktiv» kjørestil, så ville jeg valgt lavprofil. 

Bedre veigrep, mindre «rulling» i svinger, og bedre «følelse» med underlaget.

Hvis ikke, så hadde jeg droppet det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
På 26.1.2020 den 14.37, stan skrev:

Hva er egentlig fordelene med lavprofildekk?

 

Driver å vurderer ny bil, og bilselgerene driver hele tiden å pusher lavprofildekk.
Men de er ganske difuse på hvorfor.

Utseendet og veigrep nevnes.

 

 

 

Til spotslig kjøring og utseende er lavprofildekk det beste. 

Til vanlig bruk er vanlige litt større profil og mindre felg det beste mtp. kjørekomfort, drivstofforbruk og ikke minst støy.

Er du ute etter utsseende så kjør på, men det koster. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.1.2020 den 22.17, AnonymBruker skrev:

Bredere dekk gir ikke bedre veigrep, det er kun gummiblanding og mønster som bestemmer friksjonen mellom gummi og asfalt. Bredere dekk vil slites tregere siden det er mer gummi i kontakt med underlaget.

Anonymkode: 2bfb1...725

Brede lavprofildekk gir bedre grep på asfalt og flatt underlag, men på snø, is og løsgrus er det smale dekk med høy profil som gir best grep. Bare se på hvilke dekk de bruker på rallycrossbiler når det er vinterrally eller løp på skogsveier.

Jeg har selv hatt biler der jeg har byttet fra smal originaldimensjon til lavprofildekk, grepet på asfalt ble merkbart bedre men samtidig mye dårligere på grusvei.

Jeg og en kamerat hadde helt identiske biler med firehjulstrekk, han hadde veldig brede vinterdekk med pigg mens jeg hadde veldig smale piggfrie dekk. Bilen min hadde merkbart bedre grep på snøføre og is og kom frem uten problemer, han stod å spant. Den eneste situasjonen der bilen hans hadde bedre fremkommelighet var i veldig dyp snø, han fløt til dels oppå snøen mens min bil måtte grave seg ned for å finne feste.

 

Anonymkode: ed8cf...c82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, stan skrev:

Kanskje du da kan øse av din store kunnskap innen hjul og dekk? 

Hva vet du som jeg ikke vet? 

Det meste er nok nevnt i denne tråden. Du skriver ikke hvilken bil det er. Ofte er det slik at bilmodellene leveres med flere alternative hjuldimensjoner avhengig av motorstørrelse og utstyrsnivå. F.eks 16,17 eller 18 tommer. De ekstreme kjøper gjerne 19 eller 20 toms fra alternative leverandører. Dersom den utgaven du vurderer har minste alternativ så kan det være greit å takke ja til en rimelig oppgradering til neste alternativ. 17 tommer i dette eksempelet. Pristillegget for å gå videre oppover blir mye større og fordeler og ulemper blir mye mere merkbare. Når bilen skal selges vil fine felger i moderat størrelse gjøre den lettere å selge og kan i noen tilfelle være en lønnsom oppgradering. Vær også oppmerksom på at økning i hjuldimensjon øker rullemotstanden og du får en marginal økning i drivstofforbruk. Det kan medføre økt pris på bilen som følge av økt engangsavgift. Gjerne 5-10K pr tømme i felgøkning.

Endret av Mannisinbestealder
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Mannisinbestealder skrev:

Det meste er nok nevnt i denne tråden. Du skriver ikke hvilken bil det er. Ofte er det slik at bilmodellene leveres med flere alternative hjuldimensjoner avhengig av motorstørrelse og utstyrsnivå. F.eks 16,17 eller 18 tommer. De ekstreme kjøper gjerne 19 eller 20 toms fra alternative leverandører. Dersom den utgaven du vurderer har minste alternativ så kan det være greit å takke ja til en rimelig oppgradering til neste alternativ. 17 tommer i dette eksempelet. Pristillegget for å gå videre oppover blir mye større og fordeler og ulemper blir mye mere merkbare. Når bilen skal selges vil fine felger i moderat størrelse gjøre den lettere å selge og kan i noen tilfelle være en lønnsom oppgradering. Vær også oppmerksom på at økning i hjuldimensjon øker rullemotstanden og du får en marginal økning i drivstofforbruk. Det kan medføre økt pris på bilen som følge av økt engangsavgift. Gjerne 5-10K pr tømme i felgøkning.

Ja, så rent objektivt er det ingen fordeler. 

Det er bare det at noen kan mene at det ser bedre ut, og derfor kan være villige til å betale mer for bilen. 

Men for min bruk av bilen er det ikke noen fordeler med lavprofil dekk. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...