Gå til innhold

Hjelp til en nybegynner

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har.. aldri trent før. Jogget en tur her og gått en tur der men aldri ordentlig. Så kondisen min er helt ødelagt. (Har hatt et elendig kosthold mesteparten av livet mitt og)

Men nå vil jeg seriøst begynne å komme meg i form men vet ikke helt hva som er best å begynne med. Jeg vil begynne å gå turer 3 ganger i uken, pluss svømme i et par timer hver torsdag.

Det høres sikkert veldig lite ut for de erfarne men er det greit nok for en som aldri har trent før?

Også, er leverpostei usunt?

Hvilke frokost pålegg burde jeg spise? Eller unngå?

Blir litt mange spørsmål her. :oops:

Burde kanskje nevne at jeg absolutt ikke vil gå ned i vekt men bare komme meg i form og stramme opp her og der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tilpass kosten etter trninga, dvs, spis langsomme karbohydrater før en jogge tur. (feks noe med havre) ikke sjokolade eller banan.

etter trening er det lurt med proteiner, så har kroppen noe å bygge muskler av.

fett er også en god energi kilde, så et supersund pålegg er makrell i tomat, avocado eller feta.

(du kan mikse alt dette i en salat med bønner og eller linser og andre grsaker)

Skrevet

Jeg synes det er kjempeflott at du planlegger å komme deg ut fire ganger i uka! Etter hvert som gåturene går lettere, kan du begynne å jogge litt innimellom. Når formen bedrer seg vil du klare å jogge lenger om gangen. Til slutt vil du kunne jogge en hel økt. Svømming er veldig fin trening og en fin aktivitet å veksle med.

De to hovedårsakene til at de som starter trening kutter ut etter en stund er som regel: 1. Overivrig start. 2. Ensformig trening. Dermed blir man lei etter en stund og slutter. Prøv derfor å variere treninga. Det er massa aktiviteter nå som sommeren står for døra. (Når jeg titter ut ser det ikke akkurat slik ut, riktignok...)

Skrevet

Syns det ser ut som en kjempebra treningsmengde jeg :)

Har du sykkel så kan du jo variere med det også.

Så bra du har bestemt deg for å bedre formen. Bare vent og etter en stud vil du merke bedring og det blir bare mer gøy.

Leverpostei er ikke det beste pålegget, men det finnes magre varianter av det også.Og siden du ikke skal slanke deg så kan du jo bruke det litt.

Så "reint" pålegg som mulig.

Kokt skinke, roastbeef, makrell i tomat, annen fisk er bla supert pålegg. og de nye fisk og majonesene til Mills. Inneholder sunt fett og det er gunstig. Liker den med laks best selv.

Et stekt egg på maten er jo også godt.

Skrevet
... Etter hvert som gåturene går lettere' date=' kan du begynne å jogge litt innimellom. Når formen bedrer seg vil du klare å jogge lenger om gangen. Til slutt vil du kunne jogge en hel økt. ..[/quote']

eller enten forlenge gåturene eller øke tempoet, dersom du ikke har lyst til å jogge.

(jeg hater å jogge nemlig, så selv om jeg kan, så går jeg heller rask gange, og det er like bra trening + at det ikke er like mye slitasje som å jogge.) :wink:

tre ganger i uka er en god start, når du aldri har trent før.

hvor lange turer har du tenkt å gå da?

og du bør gå raskt, ikke tusle.

tre dager med effektiv gåing + en dag med svømming kan være god trening det, så lenge du ikke er ute etter å bygge muskler.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...