Gå til innhold

Kan jeg gå ned i vekt uten å telle kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere gått ned i vekt av å telle kalorier. Veide nærmete 90 og og gikk ned til 60 kg på det laveste. Holdt vekten stabil (62-65 kg) over 4 år. Nå har vekten bikket over 70 kg igjen, og jeg ønsker å komme ned til rundt 65 kg igjen. 

Jeg vet utmerket godt hva som skal til for å komme ned i vekt, og kaloritelling fungerte supert for meg. Vet hva det meste av mat inneholder osv. Problemet er bare at jeg blir veldig opphengt i det, og det blir altoppslukende. Mye dårlig samvittighet osv. Og jeg er ikke SÅ stor nå at jeg føler for å gå gjennom det en gang til. Jeg vil heller leve normalt og sunt. 

Jeg er nokså aktiv. Går tur med hunden hver dag, sjelden jeg går under 10 km. Ligger som regel mellom 14-20 000 skritt daglig. Jeg trener også styrke 2-3 ganger i uka (har begynt igjen med styrken nå etter et lengre opphold).

Jeg vet også hvorfor jeg har lagt på meg. Potetgull, sjokolafe, boller og energidrikker flere ganger i uka det siste året. Hadde jeg ikke gått turene mine hadde det nok sett mye verre ut.

Spørsmålet er: kan jeg klare å gå ned i vekt uten å telle kalorier? Spise (sunt og ikke alt for store mengder) når jeg er sulten, og kutte ned på snacks osv til en dag i uka? Jeg blir mye mindre streng med meg selv når jeg ikke teller, og spiser gjerne ting jeg ellers ikke ville gjort. Men når jeg teller blir jeg som satt litt for opphengt i tall og det går utover livskvaliteten. Kan det stabilisere seg ved å spise normalt og sunt? :)

Hilsen kvinne 27 år.

Anonymkode: 1c671...e37

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slik du beskriver situasjonen, vil jeg si ja.

Ved å sette en grense for ukentlig inntak av tomme kalorier som potetgull, boller, energidrikk etc, vil jeg tro du kan holde vekta i sjakk uten å gå i 'tellemodus'.

Anonymkode: dca23...766

Skrevet

Ja, jeg har også tidligere gått ned i vekt med kaloritelleing, men vil aldri gjør det igjen da det ødelegger psyken min. Etter sist graviditet hadde jeg noen pyntekilo som skulle av. Spiste meg mett på sunn mat og koste meg litt ekstra i helgen. Sjekket vekten innimellom for å sjekke at jeg gjorde ting riktig. I perioder stod det litt stille, og da justerte jeg bare enda lavere. Tok lenger tid for meg enn med kaloritelleing, men gud hvor mye bedre denne prosessen var sånn pyskiks sett. 

Anonymkode: 61942...c69

Skrevet

Du går jo ikke ned av å telle, men fordi det gir deg kontroll på hvor mye du spiser. Hvis du vil gå ned, er det bare å ta utgangspunkt i hva og hvor mye du spiser i dag, og så kutte ned. Å slutte med snacks, godteri og andre unødvendige, men kaloririke matvarer er en god start. Det er sikker lurt også, med tanke på det du skriver om at telling kan gi deg et litt uheldig tankemønster, 

Lykke til! 

• Liker 1
Skrevet

Jeg kuttet ut to måltider for å slippe å telle. Drikker shaker heller.

Anonymkode: dfea2...19a

Skrevet

Sjekk ut periodisk faste («Intermittent fasting» på engelsk). 

Anonymkode: d2e89...28b

Skrevet

Ja du kan fint gå ned i vekt uten å telle kalorier! Kaloritelling er bra i en peride hvor man ønsker å bli bevisst sitt eget kosthold. Men som du sier, over tid så går dette på psyken løs og de aller fleste blir for opphengt i det til at det er sunt. Du sier også at du vet du hvorfor du har gått opp i vekt. Kutt ut de overfødige kaloriene, og kos deg heller med normal, sunn mat. Har du allerede vært igjennom en periode med kaloritelling, så vet du nok også hvordan du skal sette sammen måltider og hvilke matvarer du kan spise mer/mindre av. Og gå ned raskt bør ikke være det viktigste, finn heller en metode som du kan leve med. 

Du sier at du tillater deg mer når du ikke teller kalorier, da er dette kanskje noe å gå i dybden på? Du vet jo helt sikkert at kaloriene teller like mye om du skriver dem ned eller ei, så her sitter det mentalt. Da vil jeg heller anbefale deg å jobbe med tankegangen rundt dette, og bestemme deg for å kutte ut det du vet er tomme kalorier. Har du klart det før, så klarer du det igjen! 🤗 Lykke til 😊

Skrevet

Det enkleste du kan gjøre er jo å slutte å drikke kaloririke ting. Drikk vann, te og kaffe; ikke energidrikker, jus, sukkerholdig brus osv osv. 

Tenk også tallerkenmodellen når du spiser middag: fyll halve tallerkenen med grønnsaker, kvarte tallerkenen med proteiner (kjøtt,  fisk, kylling) og siste kvarte med karbohydrater (poteter, ris, pasta). Da blir middagen automatisk mer kalorifattig. Ta heller et knekkebrød, et eple eller noe annet med et visst fiberinnhold som mellommåltid framfor boller og sjokolade. 

Hvis du ofte pleier å sprekke på kveldstid: spis kveldsmat istedenfor godteri. 

Anonymkode: 1c6ce...99e

Skrevet
På 26.1.2020 den 13.33, AnonymBruker skrev:

Jeg har tidligere gått ned i vekt av å telle kalorier. Veide nærmete 90 og og gikk ned til 60 kg på det laveste. Holdt vekten stabil (62-65 kg) over 4 år. Nå har vekten bikket over 70 kg igjen, og jeg ønsker å komme ned til rundt 65 kg igjen. 

Jeg vet utmerket godt hva som skal til for å komme ned i vekt, og kaloritelling fungerte supert for meg. Vet hva det meste av mat inneholder osv. Problemet er bare at jeg blir veldig opphengt i det, og det blir altoppslukende. Mye dårlig samvittighet osv. Og jeg er ikke SÅ stor nå at jeg føler for å gå gjennom det en gang til. Jeg vil heller leve normalt og sunt. 

Jeg er nokså aktiv. Går tur med hunden hver dag, sjelden jeg går under 10 km. Ligger som regel mellom 14-20 000 skritt daglig. Jeg trener også styrke 2-3 ganger i uka (har begynt igjen med styrken nå etter et lengre opphold).

Jeg vet også hvorfor jeg har lagt på meg. Potetgull, sjokolafe, boller og energidrikker flere ganger i uka det siste året. Hadde jeg ikke gått turene mine hadde det nok sett mye verre ut.

Spørsmålet er: kan jeg klare å gå ned i vekt uten å telle kalorier? Spise (sunt og ikke alt for store mengder) når jeg er sulten, og kutte ned på snacks osv til en dag i uka? Jeg blir mye mindre streng med meg selv når jeg ikke teller, og spiser gjerne ting jeg ellers ikke ville gjort. Men når jeg teller blir jeg som satt litt for opphengt i tall og det går utover livskvaliteten. Kan det stabilisere seg ved å spise normalt og sunt? :)

Hilsen kvinne 27 år.

Anonymkode: 1c671...e37

Hva med å jobbe med den dårlige samvittigheten samtidig som du teller kalorier? Hva er det som utløser den dårlige samvittigheten - at du spiser for mye? Da er jo svaret å ikke spise over det kaloribudsjettet du har. Skal du spise f.eks 1900 kalorier så holder du deg til det antallet uansett hva. Det handler om selvdisiplin. Om du skulle "sprekke" eller spise for mye, ok, da skjedde det og det kommer en ny dag i morgen hvor du kan fortsette i riktig bane. Å ha dårlig samvittighet over å ha spist f.eks 100 kalorier for mye eller takket ja til kake i selskap er bare trist og ikke nødvendig. Det hjelper ikke deg å ha dårlig samvittighet, du lærer ikke av det, du reflekterer ikke over hva som har skjedd, du bare føler deg dritt. Å telle kalorier tar opp litt tid ettersom alt må veies og måles, men bruker du apper kan du lagre måltider og oppskrifter. Om du ofte spiser to knekkebrød med egg, ett eple og et glass melk til frokost så kan du lagre det som måltid. Da er det lett å plotte inn i appen. Bare husk å ikke spis et ekstra knekkebrød og drikke et ekstra glass melk uten å legge det inn. 

Med tanke på hvor aktiv du er så vil det ikke være noe problem å gå ned i vekt uten å telle kalorier. Kutt ut det som har gjort at du har lagt på deg - for mye potetgull, sjokolade, boller, energidrikker osv. Fjern det fra kostholdet ditt en periode. Se hvor vekta da går. Vær obs på oljer, smør og andre skjulte kalorier i mat. I stedet for å spise hele potetgullposen så spiser du halve, i stedet for å spise en hel sjokolade så spiser du bare litt. Velg sukkerfrie energidrikker fremfor de med sukker. Små endringer som skal til for at du går ned i vekt tenker jeg. Når jeg skrev det første avsnittet her hadde jeg ikke helst hele innlegget ditt. :P 

Skrevet

Det høres jo ut som at du er i mer aktivitet nå enn du har vært den siste tiden, og det sammen med å kutte ut snacksen i ukedagene vil nok i seg selv gjøre at du begynner å gå ned i vekt. Tallerkenmodellen er også nevnt, den er fin å følge.

Ellers synes jeg det funker fint å ikke forsyne med med for store porsjoner til middag. Etter min første porsjon venter jeg 5-10 min, hvis jeg fortsatt kjenner at jeg ikke er mett forsyner jeg meg en gang til, om ikke dropper jeg det. 
Du har jo gjort dette før, så dette fikser du nok helt fint så lenge du klarer å holde deg passe disiplinert ift. ingredienser, mengde og snacks i helgene (litt kos er lov ;) ). :)

Anonymkode: cc0e3...e01

Skrevet

Ja

Jeg holder vekten på den måten. Teller sånn ca i hode, sånn at jeg ikke spiser altfor mye. Men ingen krise med noe. Går jeg litt opp en dag, kan jeg spise litt mindre neste dag osv. Litt av alt, fokuser mest på sunne matvaner.

Skrevet

Det er selvfølgelig mulig å gå ned i vekt uten og telle kalorier :) Jeg personlig må telle, eller i det minste veie, ellers kan jeg risikere å ta litt for mye havregryn til frokosten eller litt for mye peanøttsmør. Jeg trener 3 - 4 ganger i uka, ligger på 1600 kalorier og går ned jevnt. Når jeg er ferdig med å gå ned i vekt, kommer jeg uansett til å fortsette og veie maten fordi øyemål er ikke alltid til å stole på. Har aldri hatt problemer med å bli opphengt i tallene, men får i meg god, sunn og variert kost hvor jeg aldri går lenge sulten. "Skeier ut" av og til, men prøver så langt det lar seg gjøre å være fornuftig.

Anonymkode: de012...edc

• 3 uker senere...
Gjest AnonGangerTo
Skrevet
On 1/27/2020 at 2:50 PM, frøken fresh said:

Ja du kan fint gå ned i vekt uten å telle kalorier! Kaloritelling er bra i en peride hvor man ønsker å bli bevisst sitt eget kosthold. Men som du sier, over tid så går dette på psyken løs og de aller fleste blir for opphengt i det til at det er sunt. Du sier også at du vet du hvorfor du har gått opp i vekt. Kutt ut de overfødige kaloriene, og kos deg heller med normal, sunn mat. Har du allerede vært igjennom en periode med kaloritelling, så vet du nok også hvordan du skal sette sammen måltider og hvilke matvarer du kan spise mer/mindre av. Og gå ned raskt bør ikke være det viktigste, finn heller en metode som du kan leve med. 

Du sier at du tillater deg mer når du ikke teller kalorier, da er dette kanskje noe å gå i dybden på? Du vet jo helt sikkert at kaloriene teller like mye om du skriver dem ned eller ei, så her sitter det mentalt. Da vil jeg heller anbefale deg å jobbe med tankegangen rundt dette, og bestemme deg for å kutte ut det du vet er tomme kalorier. Har du klart det før, så klarer du det igjen! 🤗 Lykke til 😊

Seriøst?! Det går ikke an å kose seg med normal, sunn mat! 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...