Gå til innhold

Hvordan bremse røyting på katt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har adoptert to flotte, langhårede katter fra Dyrebeskyttelsen. Problemet er at de røyter noe enormt mye. Jeg kan dra hår ut av kroppen deres, og få en håndfull innen 10 minutter. Det sitter tydelig veldig løst, for de merker ikke en gang at jeg "lugger" det ut av dem.

Jeg har kjøpt Furminator etter anbefalinger, men det har ingenting for seg. Ja, jeg får børstet ut mye hår, men det hjelper jo ikke på røytinga før katten er pelsfri.

De er innekatter inntil vi får flyttet i slutten av året, så jeg regner med at vi vil plages mindre med røytingen når de er mer ute. Men jeg har ikke så mye tålmodighet, og vil få redusert problemet så snart som mulig.

Derfor lurer jeg på om det er noe man kan gjøre for å bremse røytinga? Har sett at det finnes tørrfôr som skal motvirke røyting, men virker det egentlig? I så fall, hvilket merke anbefales?

Akkurat nå er jeg student i ulønnet praksis, så har ikke råd til så dyre løsninger. De har fått dyr mat fra veterinæren fram til nå, men de neste tre månedene må vi kjøpe mat på nett eller i dagligvarebutikk.

Kattene er lykkelige, og den ene får alltid skryt av veterinær for å være så blank og myk i pelsen. Begge er steriliserte og har alt av vaksiner ol.

Har dere noen gode tips? Scrollet gjennom noen gamle tråder her inne, men håper at det er kommet flere alternativer de siste 10 årene :) 

Anonymkode: c34eb...af2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må bare børste. Man kan ikke stoppe røyting hos katt, det er like naturlig som at du mister hår 😛 har selv langhåret katt og ser ikke veldig frem til våren når det blir varmere 😅

Anonymkode: a28e9...586

• Liker 1
Skrevet

Børste dem med en myk børste beregnet på katt😉

Anonymkode: fe02d...208

Skrevet

Hvor mange ganger om dagen børster du kattene?

Anonymkode: ce242...51d

Skrevet (endret)

Bruk også kam når du grer kattene. Det rådet har jeg fått selv. Røyting er helt naturlig og nå er vi i en årstid der det er vanlig. Kan ikke stoppe dette, men viktig også med rett fór. 

Kam er anbefalt til langhåret katt!

Endret av Jolen77
  • Liker 1
Skrevet

Nå er det røytetid pga. ekstremt mildt vær, har selv langhårskatt og det merkes.. Børste, børste og børste enda mer, hele året. Jeg har furminator, bruker den aldri, bruker heller kam. Samt bra fôr, eventuelt et fôr for pels og hud. Min bruker kun Royal Canin hair & skin, det er det eneste merket han spiser og hvis jeg skifter fôrtype så blir pelsen hans et sant h*lvete. Nå er ikke RC det beste fôret, men min spiser ikke noe annet, og han er gammel, så så lenge veterinær er fornøyd med helsen, så er det greit. Min er forøvrig innekatt, og har hatt utekatter tidligere, synes ikke det er noe forskjell i røyting jeg, men mulig andre mener noe annet. 

Anonymkode: 3b3e1...bf1

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler forøvrig å bestille fôr på nett, det er som regel rimeligere enn å kjøpe hos veterinær eller i dyrebutikk. 

Anonymkode: 3b3e1...bf1

• Liker 2
Skrevet

Ville prioritert å kjøpe et kvalitetsfôr. Jeg har selv en langhåret katt, og foret er veldig viktig for å holde pelsen fin og klumpefri. Bruker ikke fôr spesielt for pels, men fôr med mye kjøtt. (Vigor & Sage) Røyte gjør katten uansett, men det er ingenting mot de problemene dere får dersom pelsen begynner å tove seg. 

Er ikke så sikker på om det blir billigere i det lange løp å handle på dagligvaren. Butikkmaten inneholder masse korn og annet fyllstoff, som kattene ikke kan nyttiggjøre seg. Resultatet er at de spiser mye mer, og dermed bæsjer mye mer.  Da går det mere sand. Lukter vondere også 😣

Jeg handler på nettbutikken zooplus. Gratis frakt hjem på døra dersom du handler for over 499,- ( hvis jeg husker riktig)

Anonymkode: 39f6a...983

• Liker 1
Skrevet

Til langhåret og semi langhåret katt kan kam og karde varmt anbefales. Gre ofte. Hvis du ikke grer ofte kan det (avhengig av katten og pelsen) danne seg tette kaker av sammentovet pels inn mot huden, spesielt i armhulen og bak på låret. Sånne tover er vonde fordi de lugger når katten beveger seg.

Furminator er også en veldig effektiv løshårsfjerner, men da lønner deg seg å skaffe en som er for langhårskatt.

Jeg grer av den ene glattpelsede huskatten min en hårmengde som er stor nok til å rulle tett sammen til en stor, tettpakket ping pong ball flere ganger i uken når det røytes på sitt verste.

Anonymkode: b60b2...0ef

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...