Gå til innhold

5/6 åring med panikkangst. Flere som har opplevd det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner mammahjertet sliter. Barnet vårt på straks 6 år har fått noe som ligner veldig på panikkangst anfall (Vært på legevakta da det var på sitt verste). Har nå tatt kontakt med helsestasjonen for hjelp videre. Er det noen av dere som har opplevd dette med barn i denne alderen? Hvilke grep gjorde dere?

Anonymkode: 8ad21...3a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skumleste med panikkangst kan være redselen for at de skal dø. Har han blitt forklart at det ikke er farlig? At han ikke blir kvelt, at han får nok luft, at hjertet kan banke skikkelig fort uten at det er farlig?

Rett og slett normalisere det han kjenner under anfallet?

Jeg ville sagt at av og til kan kroppen bli skikkelig skikkelig redd, uten at hodet helt skjønner hvorfor 

Anonymkode: 7904a...ed8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har barn med angst her. Går over etter en stund (noen mnd), er en del av vanlig angst mange barn får når de oppdager/forstår kognitivt at verden ikke er bare mamma, pappa, familie. Men stor og skummel...

Noen barn er engstelig 1 dag, andre, som mitt, i flere mnd. Ble redd for toget, regn (!), aktiviteter osv. Nå etter jul har det blitt bedre. 

Med toget gjorde vi eksponseringsterapi, på egen hånd.

Utviklingsangst: https://www.klikk.no/foreldre/barn/barnehelse/psykisk_helse/angst-hos-barn-2542324

Med eldste var vi hos BUP, hun var redd for bla. innbrudd. Men i ettertid lurer jeg på om det bare ble verre, at hun befestet seg selv som "psykisk syk" - men det er klart vi ikke kan vite om det ble sånn uansett!! 

https://nhi.no/familie/barn/barn-med-angst-hvordan-kan-du-hjelpe/

klem

Anonymkode: efd92...d7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...