AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Pottet om denne planten for en god stund tilbake i ny, næringsrik jord med litt langtidsgjødsel i. Den vokser som bare det, men bladene blir styggere og styggere. I dag falt det av noen blader også. Jeg vanner ca en gang i uken og lar den tørke litt ut mellom hver vanning. Hva er det jeg gjør galt? 🙁 Anonymkode: 217d5...f6b
Million Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 Gule blader pleier jeg å forbinde med for mye vann. Har du potteskjuler? Kan det være at vann i bunnen blir stående, sånn at røttene surner og kveles nederst? Vann kan bli stående i dagesvis i skålen eller bunnen av en potteskjuler og dette liker de fleste planter dårlig, da det hindrer røttene i å få nok oksygen og blader blir ofte gule. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Jeg har plantet den rett i en stor krukke, men har lagt et lag med lecakuler nederst. Kanskje det ikke er nok likevel. Jorden ser helt tørr ut på toppen når jeg vanner, men det blir muligens liggende for lenge i bunnen etter vanning. Noen av bladene er veldig tynne også, nærmest gjennomsiktige. Og mesteparten av bladene har et hvitt "belegg" som ser ut som massevis av små dråper. Anonymkode: 217d5...f6b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Det hun sa ^ Og slike flekker får mine planter om de får for mye direkte lys, står i sola. Grønne planter liker som regel ikke det. De skal ikke stå i mørket altså, men lengre inn i lyse rom Hva heter planten? Anonymkode: cdcbb...57e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det hun sa ^ Og slike flekker får mine planter om de får for mye direkte lys, står i sola. Grønne planter liker som regel ikke det. De skal ikke stå i mørket altså, men lengre inn i lyse rom Hva heter planten? Anonymkode: cdcbb...57e Det er en paraplyplante. Hun jeg fikk den fra har dem stående rett innenfor et stort vindu og gir dem halvannen liter med vann en gang i uka. Jeg syntes det hørtes voldsomt mye ut, men har fortsatt med det siden hennes er rene jungelen. Det fungerer ikke like bra for meg. 😞 Det står at den skal ha blanke blader, hos meg blir de matte etter kort tid. Quote Populær, friskt grønn plante, med blanke, vakre blad i rosetter som en paraply. Svært lettstelt. Trives på lyse steder, uten direkte sol. Vannes når jorden har tørket lett ut. Utvikler seg best om den plasseres lyst, unngå temperaturer under +15°C. Bør bindes som ungplante. Anonymkode: 217d5...f6b
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er en paraplyplante. Hun jeg fikk den fra har dem stående rett innenfor et stort vindu og gir dem halvannen liter med vann en gang i uka. Jeg syntes det hørtes voldsomt mye ut, men har fortsatt med det siden hennes er rene jungelen. Det fungerer ikke like bra for meg. 😞 Det står at den skal ha blanke blader, hos meg blir de matte etter kort tid. Anonymkode: 217d5...f6b Okei. Da er min neste tanke tørr luft. Kanskje den er angrepet av spinnmidd. Vinteren er tørr i Norge, særlig om du har det varmt eller bor en plass med balansert ventilasjon. Hvor ofte dusjer du planten, eller spruter vann på den? Står den langt unna panelovn? Har du vannbåren varme i gulvet? Anonymkode: cdcbb...57e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 43 minutter siden, AnonymBruker said: Okei. Da er min neste tanke tørr luft. Kanskje den er angrepet av spinnmidd. Vinteren er tørr i Norge, særlig om du har det varmt eller bor en plass med balansert ventilasjon. Hvor ofte dusjer du planten, eller spruter vann på den? Står den langt unna panelovn? Har du vannbåren varme i gulvet? Anonymkode: cdcbb...57e Har ca 21 grader, luftfuktighet på mellom 30 og 40. Dusjer eller spruter vann på den ca en gang i mnd. Ingen panelovner i nærheten og ikke varme i gulvet. Det er godt mulig at røttene blir stående for lenge i vann før den tørker opp. Skal forsøke å sette den litt unna direkte sollys og heller vanne den litt oftere og med mindre vannmengde om gangen. Takk for tips! 🤗 Anonymkode: 217d5...f6b
Frøkensina Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Jeg ville nok plantet den om i en potte med hull i, da er det mye lettere å gi den riktig stell. Du kan f.eks. kjøpe en plastpotte som passer i den krukken du har plantet rett i og omplante i den, bare pass på at den ikke blir stående full av vann. 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #9 Skrevet 26. januar 2020 11 timer siden, Frøkensina skrev: Jeg ville nok plantet den om i en potte med hull i, da er det mye lettere å gi den riktig stell. Du kan f.eks. kjøpe en plastpotte som passer i den krukken du har plantet rett i og omplante i den, bare pass på at den ikke blir stående full av vann. Dette. 100 ganger dette. Du skal virkelig ha stålkontroll på vanningen for å plante rett i en tett potte uten å sakte ta livet av planten. Anonymkode: 5f265...106 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 Ja, du må ha kontroll slik at planten ikke blir stående lenge i vann. Vann heller mindre, og så sjekker du at den virkelig drikker opp alt, for gule blader som etter hvert faller av er typisk når planten blir overvannet. Anonymkode: bbcf1...628
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 Planter liker ikke flytting og trenger tid til å avklimatisere seg. Gi den litt tid og følg nøye med på den. Anonymkode: 621ea...c4f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå