AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Igår var jeg å satt inn ett egg. Dette er ett 5 dagers egg og skal derfor ha blitt til blastocyst. Etter dem satte egget inn spurte jeg om hvordan det gikk med di andre 8 eggene, men der var det ingen som var god nok til frys, da glapp det ut av meg at da får vi håpe denne blasocysten er god nok. Legene så på hverandre og spurte meg hvorfor jeg trodde det var blastocyst. Da forklarte jeg dem at dette var dag 5. Og da gikk jeg beskjed om at egget var 8 delt og dem trodde det var dag 3. Jeg vil jo da tro at egget ikke skulle blitt satt inn da det er for dårlig til å være dag 5. Etter min mening burde forsøket blitt avbrutt. Hva tenker dere? Anonymkode: f2b5a...e27
Patriotpaula Skrevet 26. januar 2020 #2 Skrevet 26. januar 2020 Tror jeg hadde blitt ganske frustrert hvis de hadde satt inn et dårlig egg. Det skal verken dele seg for raskt eller for sakte, ditt egg har tydeligvis delt seg altfor sakte... Jeg synes forsøket skulle vært avbrutt. 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Jeg har fått satt inn dårlig egg flere ganger. Men jeg har alltid, både offentlig og privat, opplevd at det er god dialog om dette. Jeg får vite utviklingen til eggene, og at sannsynligheten er lavere. Og er det for dårlig avbryter de. Dette er det opp til legene å avgjøre. Et dårlig egg blir også ofte barn. Så å kaste alt som har litt dårligere forutsetninger for å lykkes er uetisk og forkastelig. Anonymkode: c783d...15f
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått satt inn dårlig egg flere ganger. Men jeg har alltid, både offentlig og privat, opplevd at det er god dialog om dette. Jeg får vite utviklingen til eggene, og at sannsynligheten er lavere. Og er det for dårlig avbryter de. Dette er det opp til legene å avgjøre. Et dårlig egg blir også ofte barn. Så å kaste alt som har litt dårligere forutsetninger for å lykkes er uetisk og forkastelig. Anonymkode: c783d...15f Det er sant at også de som ikke er perfekte kan bli barn. Men 8 celler på dag 5... Dette er vanlig cellenivå som TS skriver, allerede på dag 3. Når egne embryo har blitt dyrket til dag 5, har det aldri skjedd at de som er så sene som dette, har overlevd til dag 5. Hadde de i TS sitt tilfelle utsatt innsett, er jeg ganske sikker på at det ikke hadde vært noe å sette tilbake. Kan for all del være annerledes når det settes tilbake i livmoren, enn når det dyrkes på laben. Det vet jeg lite om. Det er også lov å håpe på et mirakel, men det kan gjøre fallhøyden enda større. Jeg synes denne episoden vitner om slurv og raskeste løsning, legene visste jo ikke en gang hvor mange dager embryoet var? Jeg blir litt provosert over oppfølgingen, og har hørt om flere slike historier der ute. Lykke til TS! Om forsøket blir mislykket, be om en evaluering før nytt forsøk. Anonymkode: f6096...d9f 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er sant at også de som ikke er perfekte kan bli barn. Men 8 celler på dag 5... Dette er vanlig cellenivå som TS skriver, allerede på dag 3. Når egne embryo har blitt dyrket til dag 5, har det aldri skjedd at de som er så sene som dette, har overlevd til dag 5. Hadde de i TS sitt tilfelle utsatt innsett, er jeg ganske sikker på at det ikke hadde vært noe å sette tilbake. Kan for all del være annerledes når det settes tilbake i livmoren, enn når det dyrkes på laben. Det vet jeg lite om. Det er også lov å håpe på et mirakel, men det kan gjøre fallhøyden enda større. Jeg synes denne episoden vitner om slurv og raskeste løsning, legene visste jo ikke en gang hvor mange dager embryoet var? Jeg blir litt provosert over oppfølgingen, og har hørt om flere slike historier der ute. Lykke til TS! Om forsøket blir mislykket, be om en evaluering før nytt forsøk. Anonymkode: f6096...d9f Jeg blir provosert når noen mener de kan dette bedre enn de som jobber med det daglig. Det er så lett å sitte på nett og synse. Men TS - be gjerne om en forklaring/vurdering fra avdelingsleder. Som AB her påpeker, er vurderingen i grenseland kan du ha rett på nytt forsøk. Anonymkode: c783d...15f
Patriotpaula Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg blir provosert når noen mener de kan dette bedre enn de som jobber med det daglig. Det er så lett å sitte på nett og synse. Men TS - be gjerne om en forklaring/vurdering fra avdelingsleder. Som AB her påpeker, er vurderingen i grenseland kan du ha rett på nytt forsøk. Anonymkode: c783d...15f Det blir jo kanskje litt hva man er «vant» med også- hvis man har flere forsøk bak seg. Av de som har blitt befruktet og utviklet seg som de skal hos oss, har vi sittet igjen med toppscore-blastocyster. Hadde klinikken derfor plutselig satt inn en åtte-delt på dag 5, så hadde jeg blitt dypt frustrert. Selv om de befruktede eggene har vært av beste kvalitet på laben, så har det endt med en SA og to mislykkede forsøk her. Vet utmerket godt at det kan bli baby ut av egg som ikke utvikler seg slik de skal, men jeg personlig hadde ikke hatt et ønske om å sette inn et dårlig egg, når vi selv har erfart at selv de gode blastocystene våre ikke har gitt resultater. Det er å kaste pengene ut av vinduet.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Jeg hadde ringt til klinikken i morgen for å dobbeltsjekke at egget virkelig bare var 8-delt. Da kan man også stille spørsmål rundt tilbakeføringen. Lykke til med rugingen, TS! Anonymkode: e73b9...5e6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå