Crazee Skrevet 5. juni 2005 #1 Skrevet 5. juni 2005 Eg har hatt ordet på hjernen ei god stund no; å lallebomma [-e]. Har tenkt å gjera noko med det omtrent like lenge, og med den leggetråden til tante Fiolett på Generell debatt var det i grunnen ikkje råd å utsetja det lengre: Kva med å innføre ordet i vanleg bruk, og sjå kor fort det sprer seg (om i det heile)? Går an å søke på Google etter ei stund (t.d. kvar søndag framover) og sjå kva som skjer med ordet, og kor me finn det igjen. Foreløpig finst det ikkje, men det kan endra seg fort. ;-) Betydning: Å lallebomme: Å sitja oppe sjølv om du veit du burde gå til sengs. (Lett for når me sit på KG - "berre 5 minutt til"...) Og ein som lallebommar er jo då ein lallebommar. Norsk: (verb) Å lallebomme [-a], lallebommer [-ar], lallebomma (evt. -et) (subst. m) Ein lallebommer [-ar] Engelsk: (verb) To lallebom, lalleboms, lallebommed (subst. m) A lallebommer Så, kva synest de - er det nokre som har interesse for å bruka ordet i dagbøker, bloggar, nettsider, aviser, daglegtale og kor det no måtte vera, og studere søkeresultat i søkemotorar framover? Eller er det berre eg som har sære idéar her eg lallebommar midt på natta...?
Mrs. K Skrevet 5. juni 2005 #2 Skrevet 5. juni 2005 Den er grei. Skal bare lallebomme 5 minutter, men i de 5 minutter skal jeg gjøre mitt beste for å at du kan google det neste søndag. Trille, en lallebommer (liker best bokmål)
Elanor Skrevet 6. juni 2005 #3 Skrevet 6. juni 2005 Vel, jeg er alltid åpen for nye ord, men jeg vil si ordet først vakte assosiasjoner til en aktivitet som helst bør foregå bak lukkede dører på badet, og slett ikke foran en PC-skjerm. Og kan hende jeg har et sykt sinn, men er jeg alene om det? Men etter å ha smakt litt på det, så tenker jeg at jo: Lallebommer, et utspring ordet bysselalle, men så bommet man på sengen og endte foran PC'en istedet. Dette er ikke et ukjent scenario, så det burde så absolutt fått et navn. Så hvorfor ikke? Men jeg syns likevel ordet egner seg best som substantiv, som i eksempelet under. -Hva sitter du her ennå? Jeg trodde du skulle legge deg? -Joda, jeg skal det, bare 5 minutter til så... -Nei, vet du hva, den må du lengre ut på landet med, din lallebommer! Men jeg skal uansett se hva jeg kan bidra med i lanseringen av ordet. Vil forøvrig nevne at jeg gjorde iherdige forsøk å innføre frasen "Ha det bra ja, hei" som eneste gangbare avslutning på samtaler her i landet, uten at det ga særlige resultater. Innføring av "Lallebommer" i det norske språk vil bli hardt arbeid. Elanor, uhelbredelig lammebommer
Crazee Skrevet 6. juni 2005 Forfatter #4 Skrevet 6. juni 2005 Men etter å ha smakt litt på det, så tenker jeg at jo: Lallebommer, et utspring ordet bysselalle, men så bommet man på sengen og endte foran PC'en istedet. Dette er ikke et ukjent scenario, så det burde så absolutt fått et navn. Så hvorfor ikke? Hehe, same tankegang som meg der Me får stå på og innføre ordet i daglegtalen - me er vel så pass mange lallebommarar at det burde gå greit?
Mrs. K Skrevet 13. august 2005 #5 Skrevet 13. august 2005 Fant dessverre bare Crazees egne spor på Google.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå