Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da var mensen kommet og negativ test igjen. Denne gangen trodde jeg virkelig at jeg skulle bli gravid. 13 ivf forsøket.  

Første forsøk hadde vi våren 2016. Dette tar utrolig på psykisk. Kommer vi aldri til å få barn?

Vi begynte selv å prøve i 2014, brukte noen å på utredning og fant til slutt ut at vi er uforklarlig barnløs.  Ingenting påvisst hos noen av oss,  likevel blir vi ikke gravid.

Bryllupet har vi måtte utsatt, har ikke vært på noen ferier siden 2014, alle sparepengene og mer har måtte gå til forsøkene.  Grovt regnet har vi brukt rundt 500 000 på forsøk og reise. 

Vi er dødsslitne. Jeg er bare 29 år, og kjæresten min er 31. Vi har vært kjærester siden ungdomskolen. 

Hva overser vi?

Er det noen undersøkelser som kan gjøres som legene vanligvis ikke gjør?

Anonymkode: 143f8...347

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere ødelegger livene deres. Etter 13 forsøk må dere innse realitetene - dette går ikke. Og så begynne å leve igjen. 

Jeg har vært der selv. Ingen feil med noen, begge er sunne og friske.

Da er nesten sikker diagnose at det er en kromosonfeil, dere kan ikke få barn sammen, uansett hvor mange forsøk dere går gjennom. 

Anonymkode: fb18e...9ea

• Liker 10
Skrevet

Hvis dere har brukt en halv mill på forsøk så regner jeg med dere har gått privat etterhvert og da har dere virkelig prøvd det som kan prøves innenfor landets grenser. Går dere utenlands finnes det selvfølgelig muligheter som ikke tilbys her, men mye av det er dessverre ikke vitenskapelig solid. Det går an å sende mensblod til Hellas, prøve immunterapi, gentesting av embryo, hysteroskopi med utskraping, eggdonasjon, surrogati etc etc. Mulighetene finnes hvis dere er motiverte og har pengene, men dere må finne ut hvor dere setter grensen selv. Selvfølgelig er dere dødsslitne, jeg hadde nok selv satt en strek før jeg hadde kommet til 13 forsøk men det kan bare dere bestemme. Spørsmålet dere må stille dere er hvor lenge dere orker å sette livet på vent. Dere er fortsatt unge nok til å vurdere andre alternativer så mitt beste tips er å sette dere ned og prøve å tenke dere hvordan livet kunne blitt uten barn, med adopterte barn, med fosterbarn etc. For meg så føltes det helt feil å vurdere et liv uten, helt til jeg tvang meg selv til å vurdere det seriøst, og da var det ikke den store katastrofen jeg hadde sett for meg, det var bare et veldig annerledes liv. 

Anonymkode: aaeec...2e0

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

For meg så føltes det helt feil å vurdere et liv uten, helt til jeg tvang meg selv til å vurdere det seriøst, og da var det ikke den store katastrofen jeg hadde sett for meg, det var bare et veldig annerledes liv. 

Anonymkode: aaeec...2e0

Dette er veldig sant. Og et poeng jeg glemte i innlegget over. 

Da vi satt strek satt vi helt strek. Etter 5 år med nedturer var vi helt tomme, og forholdet var tynnslitt, så å gå løs på donorer, adopsjon, med nye nedturer, det ville vært ødeleggende. 

Og plutselig var det livet uten barn som ble svaret. Det har gått 15 år nå, og livet er helt fantastisk. Nå og da kan jeg kjenne et stikk og en sorg. Men jevnt over lever vi et helt fantastisk liv, der vi fortsatt er kjærester og gjør mye gøy sammen, har friheten til å reise som vi vil, gjøre karriere, og en veldig god økonomi. Nå føles det helt utenkelig at vi skulle hatt barn disse årene, fordi livet er så lykkelig og godt uten. 

• Liker 7
Skrevet

Hei Ts. Jeg vet ikke hvordan du har det da jeg ikke har samme problem,men jeg er litt enig i ab over meg. Kanskje bedre å gi opp å begynne å tenke på noe helt annet,mulig det skjer da. Tenker også noe må det jo være siden dere ikke blir gravide,selvom testene sier noe annet. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dere ødelegger livene deres. Etter 13 forsøk må dere innse realitetene - dette går ikke. Og så begynne å leve igjen. 

Jeg har vært der selv. Ingen feil med noen, begge er sunne og friske.

Da er nesten sikker diagnose at det er en kromosonfeil, dere kan ikke få barn sammen, uansett hvor mange forsøk dere går gjennom. 

Hvorfor er dette nesten sikker diagnose? Kilder?

Du vet at man kan ta kromosomprøver av begge to for å sjekke kompatibilitet? Og at det i svært sjeldne tilfeller viser seg at dette er en årsak? 

Anonymkode: b8fa0...392

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er dette nesten sikker diagnose? Kilder?

Du vet at man kan ta kromosomprøver av begge to for å sjekke kompatibilitet? Og at det i svært sjeldne tilfeller viser seg at dette er en årsak? 

Anonymkode: b8fa0...392

Nei. De fleste kromosonfeil kan man ikke teste for. Kun for kjente avvik, som downs, med mer, om man tester spesifikt for dette. Blant annet finnes det kromosoner som kun er nødvendige for fosterutviklingen i uke 1-3, det kan man ikke testes for.

Jeg vet det fordi vi gikk privat hos eksperter i utlandet. Og fikk second opinion i et tredje land. Har man prøvd noen år,  er unge, friske, ingen påviste avvik, gått gjennom x antall prøverørsforsøk, aldri hatt en positiv test. Da er det ganske sikkert hva som skjer. 

• Liker 1
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. De fleste kromosonfeil kan man ikke teste for. Kun for kjente avvik, som downs, med mer, om man tester spesifikt for dette. Blant annet finnes det kromosoner som kun er nødvendige for fosterutviklingen i uke 1-3, det kan man ikke testes for.

Jeg vet det fordi vi gikk privat hos eksperter i utlandet. Og fikk second opinion i et tredje land. Har man prøvd noen år,  er unge, friske, ingen påviste avvik, gått gjennom x antall prøverørsforsøk, aldri hatt en positiv test. Da er det ganske sikkert hva som skjer. 

Slik ja. Jeg trodde du skrev at årsaken var at mann og kvinne ikke matchet. Leste litt fort. Det kan sikkert være en hypotese at det foreligger genfeil hos en eller begge, dersom det aldri blir graviditet. :( 

Det er jo skrevet litt om de som prøver ut store antibiotikakurer og lykkes etter det. Prøvde dere det? Hvis jeg får spør. 

Anonymkode: a9934...5c5

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik ja. Jeg trodde du skrev at årsaken var at mann og kvinne ikke matchet. Leste litt fort. Det kan sikkert være en hypotese at det foreligger genfeil hos en eller begge, dersom det aldri blir graviditet. :( 

Det er jo skrevet litt om de som prøver ut store antibiotikakurer og lykkes etter det. Prøvde dere det? Hvis jeg får spør. 

Anonymkode: a9934...5c5

Hvis du søker på nett finnes det 1000 måter noen har lykkes på. Mye er bare tull. 

Antibiotika kan fungere om det er en infeksjon hos mannen, som igjen fører til nedsatt kvalitet. 

Men la legene vurdere dette. 

Skrevet

Huff dette hørtes skikkelig vondt ut. 

Jeg tenker at det kanskje kan være en idé å legge dette på is litt. Bruk pengene deres på bryllup og reiser. Lev litt. 

For etter 13 ivf - lever du egentlig nå? Du er ulykkelig barnløs, men du kan være lykkelig barnløs også. Jeg ber deg ikke tenke at du skal innstille deg på et liv som barnløs. Jeg tror dere vil bli gravid og få barn en eller annen gang. Men kanskje tiden for det ikke er nå? 

Ta en pause fra hormoner og innsett og uttak og alt. Visualiser at dere i to år nå skal leve som helt vanlige 29 og 31åringer uten barn og at om to år skal dere prøve på barn? 

Klem

Anonymkode: 90184...d73

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Huff dette hørtes skikkelig vondt ut. 

Jeg tenker at det kanskje kan være en idé å legge dette på is litt. Bruk pengene deres på bryllup og reiser. Lev litt. 

For etter 13 ivf - lever du egentlig nå? Du er ulykkelig barnløs, men du kan være lykkelig barnløs også. Jeg ber deg ikke tenke at du skal innstille deg på et liv som barnløs. Jeg tror dere vil bli gravid og få barn en eller annen gang. Men kanskje tiden for det ikke er nå? 

Ta en pause fra hormoner og innsett og uttak og alt. Visualiser at dere i to år nå skal leve som helt vanlige 29 og 31åringer uten barn og at om to år skal dere prøve på barn? 

Klem

Takk dette hjalp ❤

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk dette hjalp ❤

Kjenner meg så veldig igjen i det du skriver og også det du rådes til over her. Vi holdt på med prøverør i 10 år uten en eneste gladnyhet. Vi hadde også en runde med eggdonor som også var negativt. Da var grensen nådd for meg og jeg orket ikke å tenke på barneforsøk mer. Tok en lang pause på tre år(uten at det var bevisst en pause, jeg var totalt ferdig med dette). Oppdaget da etter ett år at livet faktisk ga mye mening uten barn. Jeg tok videreutdanning, tok opp en ny hobby og reiste masse. Etter tre år følte jeg meg ganske bra.

Så ville mannen at vi skulle prøve med ny donor for aller siste gang. Tok mange runder med meg selv og endte opp meget motvillig på et siste forsøk. Var sint og hissig på mannen samtidig som jeg skjønte hvor viktig dette var for han. Følte meg altfor gammel også. Men ettersom jeg aldri hadde blitt gravid med all verdens hjelp, så bekymret jeg meg ikke for å bli gammel mor. Klinikken bekymret seg heller ikke, de sa at vi mest sannsynlig ikke ble gravide denne gangen heller. Men det ble jeg og jeg ble en gammel mor😂

Men, det som var så fint var at jeg skapte meg et liv uten barn som var et meget godt liv selv om jeg var helt, helt knust og ødelagt. Det tok litt tid, men det var så helende for meg. Dere er ennå unge i dette gamet og kan derfor tillate dere å legge det på is litt hvis dere føler for det. Vet så godt hvordan det er å leve i prøverørslimbo og sette livet på vent. Lev litt mens dere kan og så se om noen år om dere ønsker å ta opp igjen tråden. 

Anonymkode: c07a4...253

• Liker 2
Skrevet
52 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk dette hjalp ❤

Mener ikke å forenkle ting altså, men kanskje det kan være en ide å leve livet som barnløs noen år nå, for din egen helse rett og slett. 

Jeg tror du blir mor til slutt. Jeg er ikke av de som tror at bare man slutter å prøve så skjer det, det tror jeg er et dumt tips mange tror kan hjelpe, men det er et tips som ofte gjør at man føelr skyld i at man ikke blir gravid. Derfor råder jeg deg til å reelt slutte å prøve og tenke at det passer faktisk ikke nå. Dere er fortsatt såpass unge, det er mange år igjen å få barn på. 

Klem

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...