AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #1 Skrevet 26. januar 2020 Er du religiøs fordi du fant det selv eller fordi din mor og far har lært deg det? når du var eksempel 8 år, «kjøpte» du alt de sa til deg om det eller var du bare lydig? jeg er fra en ikke så veldig religiøs familie, tror pappa er mer , men samtidig ikke så veldig praktiserende, mamma er en av de som blir klart utilpass av religion om folk snakker om det(hun er østlending) jeg har lenge hatt lyst å oppsøke det, men vet ikke hvordan er jeg skapkristen? tror du på AAALT i bibelen ?eller tar du det med en klype salt? Noah levde i 400 år Anonymkode: 31efa...17e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #3 Skrevet 26. januar 2020 Troende. Tror det finnes mer mellom himmel og jord. Vi vet ikke hvor vi kom fra og hvor vi skal. Vi vet heller ikke hvorfor vi er her. Ta kontakt med kirken der du bor, så får du noen svar og nye spørsmål. Anonymkode: 77484...7ae
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #4 Skrevet 26. januar 2020 Jeg er ikke religiøs, men tror på noe mer. Min religion er mer enn bare religion. Mer spiriruell Anonymkode: 1c478...831
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #5 Skrevet 26. januar 2020 Religiøs. Kommer fra en familie hvor religion ikke har vært noe tema i grunn, konfiermerte meg borgerlig og fant siden troen når jeg ble eldre. Anonymkode: 9efae...7ff
Stina234 Skrevet 26. januar 2020 #6 Skrevet 26. januar 2020 Nei, men enkelte religioner kan ha noe godt over seg. De kan være samlende, sette regler for etikk og hvordan vi bør ha omsorg for våre medmennesker. Samtidig kan religioner være årsaken til konflikter og krig der ytterliggående praksis av religioner kan skape dette.
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #7 Skrevet 26. januar 2020 Ja, religiøs. Mine foreldre er ikke religiøse, men sendte meg på søndagsskole fordi de mente man der kunne lære mye om samfunnet. Den gang syntes jeg det var spennende med alle bibelfortellingene. Senere har jeg forstått hva de mente: etter å ha studert kunst, samfunnsfag, historie mm ser jeg at alt er gjennomsyret av kristne grunnsteiner. Var en lang periode jeg ikke kalte meg religiøs, men alle religioner har alltid fascinert meg, og særlig det disse har tilfelles. Vanskelig å vite hvorfor du er skapkristen, men for meg var det det at jeg "vet" i magen at det fins noe mer enn bare det materielle. Noe evig, hellig og uendelig mye større enn meg selv. Bibelen er veldig interessant, den er skrevet av mennesker og ikke Gud. Mennesker, som deg og meg, som prøvde å sette ord på det store mysteriet. Derfor må vi huske at disse menneskene skrev sine egne subjektive observasjoner og historier ut fra sin samtid og sin forståelse. Hvis du vil kan du finne kristne fora på nettet, eller kanskje ta deg en tur i kirka? Det er helt greit å sitte bakerst og bare observere en gudstjeneste. Eller bare ta deg en tur i skogen en kveld og ta en prat med Gud/Universet eller hva du enn vil kalle det. Bon voyage ☺️ Anonymkode: 3a66c...fc7 1
aazy Skrevet 26. januar 2020 #8 Skrevet 26. januar 2020 Jeg kommer fra en veldig lite religiøs familie. Ble nysgjerrig på kristendom i fjortenårsalderen og konverterte til katolisismen ca. et år senere. I utgangspunktet var jeg veldig opptatt av troa, gikk i kirka nærmest hver eneste søndag og var aktiv i div. menighetsarbeid. Så fikk jeg en kjip periode der troa vakla, men troa gikk aldri helt bort. Føles alltid nærmest litt "uaktuelt" for meg at alt var tull. Vanskelig å beskrive! Selv om jeg er katolikk er jeg ganske liberal, men alle ritualene (store og små) føles veldig riktige for meg. Sånn konkret vil jeg råde deg til å ta det med ro, ikke tenke at du må være perfekt kristen med en gang. Ta ett skritt om gangen og vær åpen for at det kanskje ikke er rett for deg. Utforsk ulike menigheter og finn den som passer deg best. 2
Rogadame Skrevet 27. januar 2020 #9 Skrevet 27. januar 2020 Nei.. Ble tidlig ateist da jeg som 7 år gammel jente begynte å stille spørsmål v skapelsehistorien og bibelen generelt, da jeg var veldig opptatt av vitenskap og forhistoriske dyr og da uheldigvis naturfagslæreren var misjonær og svarte at dinosaurene døde ut for 4000år siden 🤣🤣 under syndefloden. Å tolke bibelen bokstavelig var helt banalt og festlig å " erte" mine jevngamle med da vi var oppvokst på kristent småsted- alt de kunne true meg med var helvete . Videre så likte jeg ei heller den billedlige fremstillingen av Guds ord , der man fremforalt skulle vise lydighet. No questions asked . Og de ufordragelige og overbærende " kristne som mener at de kan være så mye drittsekk som de bare vil for de vil få tilgivelse, siden de tror på rett Gud. Imens mennesker som vier hele sitt liv til å hjelpe sin neste og vil være gode med hverandre for Det er det som er etisk riktig å gjøre, vil altså ikke ha en sjans så lenge de ikke tror på Gud 🙈
Gjest Familytree Skrevet 27. januar 2020 #10 Skrevet 27. januar 2020 På 26.1.2020 den 4.15, AnonymBruker skrev: Noah levde i 400 år Yeah, sure buddy😉 Tenk på at kalenderen vår er ganske ny, snakker vi om 400 år med 365 dager hvert år?
Gjest theTitanic Skrevet 27. januar 2020 #11 Skrevet 27. januar 2020 Jeg var svært tidlig klar over at religion ikke var noe for meg.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #13 Skrevet 27. januar 2020 Ja, er kristen. Anonymkode: a0f26...12d
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #14 Skrevet 27. januar 2020 Gikk på søndagsskole i mine yngre dager. Husker kun fiskene vi fikk som skulle i boka for oppmøte. Gikk i tensing og fredagsklubb i kirken gjennnom hele ungdomsskolen, minst to dager i uka i kirka. Vært på utallige turer og overnattinger med andakt og bønn til morgen og kveld. Men jeg var der for det sosiale. Men har aldri vært et spor av religiøsitet i meg. Så nei, ikke religiøs. Er også utmeldt av statskirka. Anonymkode: 1ca40...bc7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå