Gå til innhold

Landssvikarkivet - livredd for hva jeg kommer til å finne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min mor ble født 15 år etter krigen, og jeg har vokst opp med å vite at bestefar var nazist. Da min mor og hennes søsken vokste opp fortalte han at han hadde kjempet mot russerne i Finland, og min mor har fortalt meg at hun var livredd for å finne bilde av han i historiebøkene på skolen. Det hører til med historien at bestefar dessverre var et offer for alkoholisme, så det er vanskelig for mamma eller øvrig familie å faktisk vite om det han sa til dem i deres barndom var sant eller ikke.

Bestefar døde i starten av 1990-årene, og siden den gang har en tante av meg hentet ut informasjon fra Landsvikarkivet. Bestefar ble dømt for landssvik, men omstendighetene rundt dette er litt uklart grunnet at denne tanten har splittet seg totalt fra den resterende familien - og hun er den eneste i familien som har sett på papirene.

Moren min har ikke tidligere hatt et ønske om å lese de eventuelle papirene som er å finne om han. Likevel har jeg som ei jente som er interessert i historie og slektskap, hatt en interesse i å vite nøyaktig hva bestefar ble dømt for. Jeg tenker at det bør være greit å bare få sannheten for en dag, så får jeg etter beste evne bare håndtere de tingene jeg eventuelt finner ut. Bestefar døde før jeg ble født, så det er ikke slik at jeg risikerer å ødelegge et eventuelt glansbilde av hvordan han var.

Men, for min mor er situasjonen selvfølgelig ikke like enkel. Hun sa det var greit at jeg ba om tilgang til saksdokumentene, men jeg er i bunn og grunn livredd for hva jeg kommer til å finne der. Moren min hadde det mildt sagt dårlig forhold til sin far, men likevel tror jeg også hun er livredd for hva jeg kommer til å finne.

Mitt spørsmål er: Hva bør jeg gjøre dersom jeg finner ut noe virkelig ille?

Jeg vil jo skåne moren min på best mulig måte, men samtidig vil jeg ta et skikkelig oppgjør med tankegodset som jeg overhodet ikke identifiserer meg med. Har ingen mulighet til å vite hva jeg kommer til å finne ut, om han var aktiv i strid eller om han bare delte ut plakater. Det er liksom to poler mot hverandre her..

Anonymkode: a3a57...7f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva lurer du egentlig på? 

Anonymkode: bc86a...109

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Hva lurer du egentlig på? 

Anonymkode: bc86a...109

Hva jeg burde gjøre hvis jeg finner ut noe virkelig ille. Om jeg burde prøve skåne min mor eller fortelle henne sannheten. Jeg vil helst ikke lyve, men samtidig så vil jeg ikke holde ting skjult..

Skrevet

Du må ikke snakke med din mor om det du finner. Det er ikke noen praktisk forskjell på å holde tilbake informasjonen fra henne ved å ikke oppsøke den og å ikke fortelle den videre hvis du har den.

Anonymkode: 4c574...84e

• Liker 5
Skrevet

Les boken Morfar, Hitler og jeg av Ida Jackson. 

Anonymkode: 29c02...1dc

• Liker 1
Skrevet
På 26.1.2020 den 1.15, AnonymBruker skrev:

Min mor ble født 15 år etter krigen, og jeg har vokst opp med å vite at bestefar var nazist. Da min mor og hennes søsken vokste opp fortalte han at han hadde kjempet mot russerne i Finland, og min mor har fortalt meg at hun var livredd for å finne bilde av han i historiebøkene på skolen. Det hører til med historien at bestefar dessverre var et offer for alkoholisme, så det er vanskelig for mamma eller øvrig familie å faktisk vite om det han sa til dem i deres barndom var sant eller ikke.

Bestefar døde i starten av 1990-årene, og siden den gang har en tante av meg hentet ut informasjon fra Landsvikarkivet. Bestefar ble dømt for landssvik, men omstendighetene rundt dette er litt uklart grunnet at denne tanten har splittet seg totalt fra den resterende familien - og hun er den eneste i familien som har sett på papirene.

Moren min har ikke tidligere hatt et ønske om å lese de eventuelle papirene som er å finne om han. Likevel har jeg som ei jente som er interessert i historie og slektskap, hatt en interesse i å vite nøyaktig hva bestefar ble dømt for. Jeg tenker at det bør være greit å bare få sannheten for en dag, så får jeg etter beste evne bare håndtere de tingene jeg eventuelt finner ut. Bestefar døde før jeg ble født, så det er ikke slik at jeg risikerer å ødelegge et eventuelt glansbilde av hvordan han var.

Men, for min mor er situasjonen selvfølgelig ikke like enkel. Hun sa det var greit at jeg ba om tilgang til saksdokumentene, men jeg er i bunn og grunn livredd for hva jeg kommer til å finne der. Moren min hadde det mildt sagt dårlig forhold til sin far, men likevel tror jeg også hun er livredd for hva jeg kommer til å finne.

Mitt spørsmål er: Hva bør jeg gjøre dersom jeg finner ut noe virkelig ille?

Jeg vil jo skåne moren min på best mulig måte, men samtidig vil jeg ta et skikkelig oppgjør med tankegodset som jeg overhodet ikke identifiserer meg med. Har ingen mulighet til å vite hva jeg kommer til å finne ut, om han var aktiv i strid eller om han bare delte ut plakater. Det er liksom to poler mot hverandre her..

Det er da ikke noe å være redd for. Din bestefars handlinger er hverken dine eller din mors. Min bestefar var tysk soldat. Min bestemor flyktning. Og mye skjellsord etter oss for å være tyskerunger selv om hverken vi eller våre foreldre hadde opplevd krigen. Jeg skulle gjerne visst mer historie men min bestemors familie ble alle skutt av nazistene så ingen igjen til å fortelle. Hemmelighetene tok hun med seg i graven. 

Anonymkode: b8858...9c0

Skrevet
On 1/26/2020 at 1:20 AM, AnonymBruker said:

Hva jeg burde gjøre hvis jeg finner ut noe virkelig ille. Om jeg burde prøve skåne min mor eller fortelle henne sannheten. Jeg vil helst ikke lyve, men samtidig så vil jeg ikke holde ting skjult..

Si til hun at du har lest mer om bestefar og dersom hun er interessert kan du fortelle. Ellers respekterer du hennes valg om å ikke vite og sier ikke noe om hva du finner. 

• Liker 2
Skrevet
På 26.1.2020 den 1.20, AnonymBruker skrev:

Det står ikke så mye så ikke tenk på det. Du er heldig om du finner så mye som en dato. 

Skrevet

Hvordan kan man få innsyn i dette arkivet? Er det tilgjengelig på nett?

Anonymkode: e2ee3...9ed

Skrevet

Hei, TS! 

Jeg er historiker og har jobbet mye med disse sakene. Har også hjulpet pårørende med å finne informasjon der. 

Jeg forstår godt at du føler behov for å vite mer om saken, men at du føler at det kan bli vanskelig i relasjon til andre familiemedlemmer. Det siste er en bekymring som mange som oppsøker disse arkivene har.

Det var nesten 50 000 nordmenn som ble dømt for landssvik etter andre verdenskrig. Landssvikssakene i Arkivverket spenner veldig vidt, og de fleste sakene er ikke spesielt «grove». Det kom inn svært mange anklager som hadde opphav i intriger mellom naboer/bekjente, og mange ble henlagt fordi de ikke hadde rot i virkeligheten.

Mange tror at en landssviksdom trenger å bety at den dømte har utført tortur eller hatt en stor ideologisk overbevisning. Det trenger ikke å være tilfelle. 

De bekymringene du har er veldig vanlige, og du må selv bestemme deg for om du orker å dykke ned i dette. Dersom du velger å be om innsyn, forplikter du deg ikke til å se på saken.

Du vil ofte få tilsendt kopi av dokumentlista og en eventuell domsslutning i saken. Dokumentlista er en oversikt over alle dokumentene i saken, litt som en innholdsfortegnelse. Da får du et inntrykk av hva saken inneholder. Domsslutningen er avgjørelsen fra retten, dersom vedkommende har blitt dømt. Der kan du lese kort om straffeutmålingen og hva som ligger til grunn.

Du får kopi av disse dokumentene som et vedlegg på e-post, og kan velge å se på dem hjemme i ro og mak.

I tillegg har slike saker ofte avhør med vitner og den som er anklaget for landssvik. Sannsynligvis ligger det et avhør med din bestefar i saken, der han forteller sin versjon.

Har ikke lyst til å eksponere brukeren min her inne, hvis ikke kunne vi diskutert dette videre på PM.

Det relasjonelle/ moralske aspektet overfor din mor kan jeg dessverre ikke gi deg noe råd om, men jeg kan hjelpe deg med å svare på praktiske eller historiske spørsmål.

Anonymkode: 2ce16...899

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står ikke så mye så ikke tenk på det. Du er heldig om du finner så mye som en dato. 

Dette varierer veldig!

Noen saker er bare noen få sider, og svært lite detaljerte. Andre saker kan være på mange tusen sider, med stor detaljrikdom. 

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan kan man få innsyn i dette arkivet? Er det tilgjengelig på nett?

Anonymkode: e2ee3...9ed

Det er ikke i sin helhet tilgjengelig på nett, da det er snakk om enorme mengder. De fleste velger å oppsøke Riksarkivet i Oslo og se på sakene på lesesalen der.

Her finner du mer informasjon: https://www.arkivverket.no/utforsk-arkivene/andre-verdenskrig/landssvikarkivet-hvordan-fa-tilgang

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...