Gå til innhold

Ned 15 kg før sommeren!! Er det mulig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har fått så nok av hvordan jeg ser ut. Jeg har en altfor høy bmi og mistrives fryktelig med meg selv. Spesielt når jeg havnet i usunne perioder.Er også redd for sykdom knyttet til dette. Jeg veier 80 kg og er 159 cm høy. I aktive perioder jogger jeg lett ei mil, er aktiv på ski og annen trening. Er så heldig at jeg liker trening godt, både gåtur, ski,ridning, intervall mm. Alt ligger egentlig til rette for et aktivt liv. Har også en hund jeg går tur med. 

Jeg havner ofte i perioder hvor motivasjon er lav, og mat, søvn og trening sklir ut. Da blir det mye raske karbs, overspising, lite søvn og lite bevegelse. Har prøvd å se litt på utløsende årsaker, og stort sett er det av én av disse faktorene sklir ut, også raser liksom alt. Dette er utrolig kjipt, og det handler jo mest om min selvdisiplin.. Jeg har så lyst til å gå ned 15 kg til sommeren. Jeg er allikevel ikke innen normal bmi på om jeg klarer å gå ned dette, men et sted må jeg begynne. Er det realistisk å ha dette som mål? Jeg orker ikke gå enda en sommer i møte hvor jeg gruer meg til stranda og det er er herk når man må ta på sommerklær. 

Anonymkode: 503fa...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Følger👌

Skrevet

1 kg i uka som helt max bør nå være greit. Helst bør du ikke miste mere enn 700 gram. 

Bruk speilet som motivasjon. Mye bedre det enn å sette seg fast på vekta. ;)

Skrevet (endret)

Masse mulig med utsulting gikk jeg ned 7 kg på 2 uker, var bare vann og salater, knekkebrød og kylling. 

Absolutt 0 alkohol. Bare vann, ikke sukkerfribrus/saft, den øker bare sultbehovet.

Endret av EvenBeinlaus
Skrevet

Jada! Det er over 6 måneder til 1. juli. Går du ned en halv kilo i uken (som er sunn, moderat nedgang) er det 12,5 kilo totalt. Mer er selvsagt også mulig, uten at jeg ville hatt det som eksplisitt mål. Klarer du såpass, og blir kvitt litt vann i kroppen så føler du deg garantert veldig bra til sommeren. Kombiner med litt tanning og påstander deg selv noen fine og flatterende sommerklær.

Hvis du skal fokusere på noe i første runde - prøv å få minimum 7,5-8 timers søvn hver natt. Husk at dårlig søvn virker negativt på to måter - BÅDE det at du spiser/snacker mer fordi energien er lav, og det at du beveger deg mindre. Absolutt alt blir lettere med en god natts søvn.

Anonymkode: f1ea2...288

Skrevet

Ett kg i uka er innenfor rekkevidde, men da kreves det disiplin på kosthold, kaloriinntak og fysisk aktivitet.

Vei deg en dag i uka. Mandag morgen er vanligvis den tiden det er verst.  Skriv ned dato/ukenummer og vekt.  

Sjekk med en metabolismekslkulator hvor mange kalorier du trenger og legg opp en diett basert på det. Hold deg til den og til det antall måltider du skal spise. Potetgull og godteri kan du glemme.  

Vær fysisk aktiv minst fire ganger i uka i mer enn 30 minutter.  Altså "må dusje fysisk aktiv".

Lykke til.

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jada! Det er over 6 måneder til 1. juli. Går du ned en halv kilo i uken (som er sunn, moderat nedgang) er det 12,5 kilo totalt. Mer er selvsagt også mulig, uten at jeg ville hatt det som eksplisitt mål. Klarer du såpass, og blir kvitt litt vann i kroppen så føler du deg garantert veldig bra til sommeren. Kombiner med litt tanning og påstander deg selv noen fine og flatterende sommerklær.

Hvis du skal fokusere på noe i første runde - prøv å få minimum 7,5-8 timers søvn hver natt. Husk at dårlig søvn virker negativt på to måter - BÅDE det at du spiser/snacker mer fordi energien er lav, og det at du beveger deg mindre. Absolutt alt blir lettere med en god natts søvn.

Vet ikke om du lever på en annen planet, men for oss her på jorden er det bare litt over 5 mnd til 1. juli...

Anonymkode: dc9b4...545

• Liker 4
Skrevet

Jeg gikk ned nesten 20 kg på 4 måneder. Jeg veide ca 70, gikk ned til 50. Jeg er 160 cm. 
Var aldri sulten. Spiste i all hovedsak tunfisk, kylling, salat, Grønnsaker, rugsprø. Normale middager, men liten porsjon. Tok meg en løpetur hver dag på kanskje 3-4 km. Var ellers opptatt av hverdagstrim. 

Det er 4 år siden. Gikk opp igjen 5 kg og har nå stabilisert meg på 55 kg. Jeg er 37 år. 

Anonymkode: 6bd1b...9b9

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om du lever på en annen planet, men for oss her på jorden er det bare litt over 5 mnd til 1. juli...

Anonymkode: dc9b4...545

Skrev feil, 5 mnd. 

Lever ikke på en annen planet, takk for konstruktiv og "hyggelig" korrigering...

• Liker 4
Skrevet

Selv har jeg gått ned 10 kg på 20 uker på 5:2 dietten. Dietten har gitt meg mange ahaopplevelser ifht hvor mange kalorier det er i forskjellige ting.

Hvis du velger med omhu hva du spiser kan du lett gå ned uten å føle deg sulten overhodet. De fleste grønnsaker kan man spise så mye man bare hæler av for eksempel, men hvis man bruker mye olje i tillegg, i for eksempel wok, endrer kaloriinnholdet seg drastisk. Kutter du ut osten i tacoen, utgjør det mye i lengden.  Hvis du vil ha rømme, fløte og sånne ting er det lurt å velge de letteste variantene. Kutt ut sukker, det er ikke verdt det. Om du vil ha søtning, er sukrinprodukter gode alternativer. Å drikke kalorier er heller ikke verdt det i mine øyne. Vann er best, men vanlig kaffe, te og sukkerfri brus og saft går også fint. 

Last ned lifesum og tell kalorier i et par dager hvertfall, så får du se de selv hvor du ligger ann og hvor mye kalorier det er i den maten du vanligvis spiser. 

Lykke til :)

Anonymkode: b4c19...a5d

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg gikk ned nesten 20 kg på 4 måneder. Jeg veide ca 70, gikk ned til 50. Jeg er 160 cm. 
Var aldri sulten. Spiste i all hovedsak tunfisk, kylling, salat, Grønnsaker, rugsprø. Normale middager, men liten porsjon. Tok meg en løpetur hver dag på kanskje 3-4 km. Var ellers opptatt av hverdagstrim. 

Det er 4 år siden. Gikk opp igjen 5 kg og har nå stabilisert meg på 55 kg. Jeg er 37 år. 

Anonymkode: 6bd1b...9b9

Du har egentlig drømmevekten min, vet at det er mange faktorer som spiller på hvor mye man kan veie altså, men jeg har lyst til å ha en vekt som kler lengden min. Takk for oppmuntrende svar 🙂

• Liker 1
Skrevet

Tusen takk for masse gode svar, dere 🙂 jeg bruker allerede Roede-appen til å registrere mat og trening, og skal bli myyye flinkere til å planlegge måltider og treningsuke hver søndag. 

Har så utrolig lyst til å få til dette. Må bare få bukt med min dårlige selvdisiplin mtp mat/søtt spesielt. Bestemte meg egentlig for å gå helt uten sukker noen mnd, men fant ikke den indre motivasjonen min så jeg har bestemt å la meg få lov til å spise snop på lørdager, i moderate mengder da selvsagt. Skulle ønske jeg ikke var grådig av natur! 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg havner ofte i perioder hvor motivasjon er lav, og mat, søvn og trening sklir ut.

For min del hjelper det å tenke at 15 min trening er bra nok, da er dørstokkmila mye kortere og jeg faller ikke ut av treningen. Trener 3-4 ganger i uken, noen ganger blir det 3x15 min, andre ganger 4x60 min. Kommer helt an på uken, men faller liksom aldri helt ut av det og da forblir det en god vane. Går det mer enn to dager mellom trening får jeg mindre motivasjon og kommer med unnskyldninger til meg selv, så prøver å unngå det. Trener jeg på kvelden (etter barnas leggetid) så unngår jeg det verste sukker-spisevinduet mitt, fordi det fylles opp av trening, dusjing osv.

Søvn er viktig, så legger meg alltid senest 22.30, men har barn som våkner flere ganger om natten og starter dagen kl 5, så det blir aldri helt optimal søvn. For å takle sukkersuget som kommer med lite søvn drikker jeg rett i koppen lett kakao ved det minste tegn til sug. Noen dager blir det mange kopper, men holder meg for det meste unna annet godteri. Når jeg skal spise lørdagsgodteri måler jeg opp 100 gram i en liten kaffekopp og spiser det sakte. Og legger meg kanskje litt tidlig i sengen etter å ha pusset tenner hvis jeg har veldig lyst på mer godteri.

1-2 ganger i måneden lar jeg meg selv spise alt jeg vil en dag, og det hjelper på psyken. Pleier ikke planlegge dagen, tar det bare en dag jeg kjenner at jeg har skikkelig ulvehunger, gjerne rundt menstruasjonen. Men dagen etter er det rett tilbake til normal spising igjen. Aldri to «spisedager» på rad. 

Er 165 cm, veier 57. Utenom graviditeter har jeg veid 75 på det meste for nesten 10 år siden. 

Jeg tror du klarer målet ditt, men det er viktig å ikke sette seg uoppnåelige mål og ikke gi opp hvis alt går «galt» en dag. Lykke til! 

Anonymkode: a1b1b...e51

Skrevet

Jobber selv med å slanke meg ned til tidligere vekt etter å ha lagt på meg mye ved graviditet. Mens jeg var gravid fikk jeg også et enormt sukker/sjokoladebehov som ødelegger mye for vektnedgang. Jeg har allerede gått ned mange kilo, og for min del hjelper ikke trening noe som helst på selve vekten, det er i maten og kaloriene jeg går ned i vekt. Jeg spiser rugsprø med lett pålegg på morgenen, egg og lettost til lunsj og en veldig lett middag bestående av mye grønnsaker. Når kvelden kommer og jeg MÅ ha sjokolade, spiser jeg en dark chocolate nutrilettbar. Den smaker så mye sjokolade og den metter, slik at behovet for noe søtt og mer mat forsvinner. Det er også den eneste sjokoladen jeg har i hus i helgene for den erstatter faktisk sjokolade helt for min del. Jeg kan ikke ha noe annet enn det jeg skal spise i hus, for da faller jeg av hele dietten, så renske huset for alt som ikke skal spises slik at ikke fristelsene blir for store. Jeg går ned 0,5-0,7 på en uke, men må ta litt pauser fordi jeg går lei og det kommer bursdager og annet der jeg "får i meg" kake og andre usunne saker... 

Lykke til! 

Anonymkode: 15616...6cc

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for masse gode svar, dere 🙂 jeg bruker allerede Roede-appen til å registrere mat og trening, og skal bli myyye flinkere til å planlegge måltider og treningsuke hver søndag. 

Har så utrolig lyst til å få til dette. Må bare få bukt med min dårlige selvdisiplin mtp mat/søtt spesielt. Bestemte meg egentlig for å gå helt uten sukker noen mnd, men fant ikke den indre motivasjonen min så jeg har bestemt å la meg få lov til å spise snop på lørdager, i moderate mengder da selvsagt. Skulle ønske jeg ikke var grådig av natur! 

Å komme med sånne unnskyldninger til deg selv om at du har dårlig selvdisiplin og er grådig av natur er bare dumt. Å ha den innstillinga gjør det bare vanskeligere å holde kursen over lengre tid. Husk at du er sjefen for hva du handler og putter i munnen. Vit at det er ikke vanskelig å gå ned i vekt, bare man følger reglene om at man må bruke mer energi enn man putter inn. Det er enklest å fokusere på kostholdet, da det er vanskelig å bruke så mye energi at det utgjør mye i vekt. 

Anonymkode: b4c19...a5d

• Liker 1
Skrevet

Dropp alle tanker om selvdisiplin. Det som er avgjørende i lengden er vaner. Alt som er en vane er lett. Det kan være krevende å etablere en vane og det varierer hvor lang tid det tar, men når den er etablert er det lett. 

Identifiser hva som er dine dårlige vaner, og erstatt dem med gode. Eks: pleier du å sette deg ned i sofaen kl 20 - gå deg en kot tur i stedet. Pleier du å drikke en cola kl 14, ta deg en kopp te i stedet. Osv.

Anonymkode: 96d4d...1cb

Skrevet

Tipser også om å bruke målebånd og ikke bare vekt for å måle fremgang. 1kg fett tar mye større plass en 1kg muskler. Jeg kan veie det samme men dårlig trent mer fett = større. 

Godt trent, mindre fett =mindre😊

Kan hjelpe å motivere om vekta kanskje stagnerer etterhvert. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...