Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet jeg blir ganske lett gravid, men vi har prøvd litt (ikke alltid tid og rom for sex, travel hverdag med et lite barn) i høst uten å lykkes. Nå har vi bestemt oss for prøvepause ettersom vi har mye mer lyst på barn tidlig på året enn sent på året.

Altså: grunnene til at vi vil ha barn tidlig på året:

-går mot lysere tider noe som gjør det mindre tungt med en nyfødt

-vil ha et barn som ikke er yngst/blant de yngste i klassen

-vil gjerne ha permisjon på sommeren (mannen har fleksi jobb så han kan ta mye fri på sommeren)

-svigermor er pensjonist og kan passe dersom vi ikke får barnehageplass og vil begynne å jobbe

Jeg føler likevel det er tabu å si høyt? Noen blir utrolig provoserte av dette!? Har dere forståelse for det? 

Anonymkode: 28de3...38e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blir lett gravid så vi har ventet med prøving til slik at babyen blir født til den tiden vi ønsker. Har egentlig aldri tenkt på det å planlegge livet sitt som tabu. 

Skrevet

Tabu?

Nei, det er det vel ikke. Men det handler jo litt om til hvem og i hvilke settinger man tar opp ting, da. Er man normalt utstyrt med sosiale antenner diskuterer man ikke alt med alle. Men det er i seg selv ingenting tabu ved å ønske seg det ene eller det andre, og i mange tilfeller (forumet for prøvere og ufrivillig barnløse er kanskje ikke ett av dem) vil det være helt greit å argumentere for at det er praktisk med vårbarn.

Anonymkode: 467a9...9e8

• Liker 5
Skrevet

Hvis du bare har ett barn kan du ikke være sikker på at du blir lett gravid. 

Anonymkode: 5082e...61c

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke tabu å planlegge livet, men i noen settinger er det tabu å legge ut om de planene. 

Har du EN venninne som sliter med å bli gravid, er det lett å bli provosert når du remser opp hvorfor du venter, siden du bare VET at du blir lett gravid. Rett og slett småkvalmt å høre folk påstå at de vet hvordan fremtiden skal bli, for den har de planlagt! 

Planlegg gjerne, men hold det for dere selv, så blir en mulig fallhøyde noe kortere :) 

Anonymkode: b7318...7bf

• Liker 4
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor man har behov for å dele slikt? Helt greit at man velger å stoppe prøvingen for å unngå visse måneder, ingenting galt med det, men å i en sosial setting fortelle at man blir så lett gravid at man bare skipper prøvingen noen måneder for å "slippe" barn født sent på året er jo litt.. unødvendig? Har selv ei venninne som har prøvd i 2 år uten hell.. hun har vært åpen om det, men det er jo mulig jeg har flere venninner i samme båt som velger å ikke snakke om det. Om jeg hadde tenkt å prøve på nr 2 men vente litt for å unngå nov/des så hadde jeg holdt det for meg selv ettersom jeg ikke ser poenget med å potensielt strø mer salt i såret enn nødvendig. Fortell heller folk at dere er gravide når den tid kommer?

Anonymkode: 280cd...a81

• Liker 1
Skrevet

Folk må gjerne legge planer for min del, og ha tanker om når det passer best å få barn. Men livet har lært meg at selv om jeg legger planer så skjer av og til bare livet.

Jeg ble også lett gravid, det visste jeg ikke når vi startet å prøve på første barn. Traff på først forsøk, og da hadde det blitt oktoberbaby. Men oppdaget i uke 12 at det var MA. Så da ble det istedenfor en aprilbaby. Med nr to tenkte vi det hadde vært greit å få baby på vår-tidlig sommer. Traff på første forsøk, skulle hatt baby i mai. Oppdaget BO i uke 9. Så i stedet ble det desemberbarn. 

Så jeg også hadde tanker om når det hadde vært greit å få baby, men bryr meg egentlig ikke det døyt om det, når alt kommer til alt. 

Anonymkode: 34b2a...6aa

• Liker 2
Skrevet

Vi har også tenkt å begynne å prøve sånn ca i mai. Av samme grunner som deg😊 Har ingen problem med å si det høyt.

Anonymkode: c33a0...0d9

Skrevet

Nei det er vel ikke tabu, men heller ikke nødvendig å fortelle folk?

Jeg vet at alt rundt fertilitet er sårt for en del kvinner, så jeg går ikke rundt og prater om sånt. Både jeg og mor og søster blir veldig lett gravid, men det er ikke noe jeg går rundt og snakker om. Jeg kan fleipe med kjæresten om at jeg blir gravid "bare du ser rart på meg" (som han for så vidt vet), men jeg ville aldri sagt det høyt foran en venninne eller kollega. 

Anonymkode: 9f9cc...507

Skrevet

Hadde også planer om når det hadde passet å få vår førstefødte.. vell, her er vi - fortsatt «barnløse» etter mange måneder med prøving. Nå driter jeg i det. «Når på året» barnet blir født - kunne ikke brydd meg mindre. Jeg vil heller ha en høst / vinter baby, enn ingen baby ☺️

Anonymkode: eba58...8aa

• Liker 3
Skrevet

Bare ikke bli skuffet om planen ikke virker. Jeg har vært gravid tre ganger, har to barn. Ble gravid i hhv pp3, pp1 (MA) og pp3. Har nå prøvd i over et halvt år på tredjemann. Planen var et sommer- eller tidlig høstbarn, nå håper jeg bare at jeg blir gravid i det hele tatt. Dessverre mye som kan forandre seg når det gjelder fertilitet. 

Anonymkode: ae514...c34

• Liker 1
Skrevet

Har selv vært langtidsprøver. Har full forståelse for at man ønsker å time fødsel. 

Men synes det at man prøver/planlegger barn er en veldig rart ting å måtte dele, for meg er det en privatsak. Og det å gå rundt å fortelle det etterpå er jo bare merkelig, "se hvor smarte vi var../hvor flinke vi er til å bli gravid..." 

Derfor blir jo innlegget ditt litt meningsløst. For hvem er det som ønsker å snakke høyt om når/hvordan man planlegger å bli gravid? 

Anonymkode: 6804c...6d3

• Liker 1
Skrevet

Merkelig ting å annonsere sånn, men greit 😅

Anonymkode: aefa8...213

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...