Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2005 #1 Del Skrevet 5. juni 2005 Har hatt med katten i bilen i helga - har reisebur til han og manne holder buret på fanget mens vi kjører. Katten har ikke likt å kjøre bil noen gang, men de siste gangene har han ikke gitt lyd fra seg under turen. Det er ikke lange kjøreturen han er med på, men i dag satt han med munnen på vidt gap under store deler av turen - hvorfor i all verden gjorde han det? :klø: Husker fra jeg var liten og hadde hund at hunden vår ofte siklet og pustet og peste med munnen åpen under bilturer, og det katten gjorde i dag minnet egentlig litt om det. Noen som vet hvorfor de gjør sånt, eller har opplevd det samme? K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. juni 2005 #2 Del Skrevet 5. juni 2005 Det gjør vår også. Hun hater å kjøre bil, og jeg antar det er derfor. Muligens hyperventilering? Ikke så lett å se gjennom buret. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjesta Skrevet 5. juni 2005 #3 Del Skrevet 5. juni 2005 Det er vel ikke skadelig for han på noen måte, håper jeg...Nei, da hadde man vel vært advart mot å ha med dyr i bil. Han oppførte seg forøvrig helt som normalt - ikke ga han så mye lyd fra seg heller, som han gjorde tidligere. K Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Violetta Skrevet 5. juni 2005 #4 Del Skrevet 5. juni 2005 Nå kjenner jeg ikke språket til katter så godt, men kan han rett og slett være bilsyk? Hunder kan jo bli det, så det kan vel katter også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 5. juni 2005 #5 Del Skrevet 5. juni 2005 Det gjorde katten min også...jeg antok det var fordi det var så varmt. Pesing? Men kan jo være at de puster mer enn normalt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest DJ Skrevet 5. juni 2005 #6 Del Skrevet 5. juni 2005 Katten min sitter også slik når han er med oss på tur. Det fordi han er bilsyk, kasteropp etter en stund. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. juni 2005 #7 Del Skrevet 5. juni 2005 Katten min sitter også slik når han er med oss på tur. Det fordi han er bilsyk' date=' kasteropp etter en stund.[/quote'] Vår kaster aldri opp i bilen, selv om hun peser slik (heldigvis). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 5. juni 2005 #8 Del Skrevet 5. juni 2005 Jeg tenkte også på hyperventilering. Katten er kanskje redd og hiver etter pusten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en liten hvit and Skrevet 5. juni 2005 #9 Del Skrevet 5. juni 2005 Min katt gjorde slik sist vi var hos dyrlegen. Kanskje hyperventilering pga redsel/nervøsitet??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. juni 2005 #10 Del Skrevet 5. juni 2005 Min katt gjorde slik sist vi var hos dyrlegen. Kanskje hyperventilering pga redsel/nervøsitet??? Vår er veldig redd dyrlegen, kroer seg sammen i enden av boksen og vil ikke ut, og så skrekkrøyter hun. Hår overalt, men hun pleier ikke pese hos dyrlegen, det er kun i bilen. Og da mjauer hun og bærer seg i tillegg, så vi prøver å gjøre bilturer med henne så korte som mulig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 6. juni 2005 #11 Del Skrevet 6. juni 2005 Vår katt peser også non-stop når han er i bil. Regner med at det er fordi han er stressa, han sitter på fanget til den av oss som ikke kjører (vi har sele på han, så han er ikke i "fri flyt" inne i bilen). Ble kun en biltur i bur på han, han tisset og fikk diare inne i buret, og den opprydningen der er noe jeg ikke unner min værste fiende. Nå har vi droppet buret, og alt går mye bedre (lengste bilturen hans har vært på 4 timer). Han peser, men det ser ut som om det bra, og du verden så glad han er når vi er fremme! (dersom katten din er på lenger bilturer og peser hele tiden, sørg for at han får tilgang til friskt vann så fort som mulig når dere er fremme, og kanskje aller helst underveis.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sniglå Skrevet 6. juni 2005 #12 Del Skrevet 6. juni 2005 Kan jeg bare spore av litt å spørre hva slags sele det er du bruker Sheba? Er det sånn som er beregnet på bilkjøring, eller bare vanlig kobbel? Katten vår må også sitte på fanget skjønner du, bur er ikke tøft nok for den rakkeren... Ellers har det hendt et par ganger at katten vår også peser, den ene gangen måtte han på do og prøvde som en gal å komme ut av buret. Klorte seg til blods og herjet rundt inni der....huff... Den andre gangen satt vi på ferje og det bølget volsomt, tror han ble litt sjøsyk. Men ja, tror det er at de er stresset... :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Catwoman Skrevet 6. juni 2005 #13 Del Skrevet 6. juni 2005 Jeg tenkte også på hyperventilering. Katten er kanskje redd og hiver etter pusten? jeg tror også det er det. Pusen min gjør også sånn når hun er i bil. Får så vondt av henne, men noen ganger må hun, da alternativet ville vært å være alene hjemme i noen dager. Men så fort vi er framme og hun kommer ut av buret er hele reisen glemt. Og hun maler fornøyd. Tror det beste er å vende katter til bilkjøring fra de er bittesmå, så de lærer at det ikke er noe å være redd for. Har jo sett katter so ligger helt rolig og sover inne i buret sitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kattemamma Skrevet 6. juni 2005 #14 Del Skrevet 6. juni 2005 katten siter med munnen oppe fordi den er varm. katter blir ofte varme når de er stressa, og siden de ikke svetter bruker de munnen, akkuratt som hunder til å avgi varme. Det eneste stedet de svetter er på potene, jeg blir nesten våt på buksa når katten min sitter på fanget mitt i bilen. ( ikke mens jeg kjører da..) Det samme skjer når vi er ute åflyr. Så pass på at katten ikke blir for varm, og gi den drikke når du har muligheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheba Skrevet 6. juni 2005 #15 Del Skrevet 6. juni 2005 Kan jeg bare spore av litt å spørre hva slags sele det er du bruker Sheba? Er det sånn som er beregnet på bilkjøring, eller bare vanlig kobbel? Katten vår må også sitte på fanget skjønner du, bur er ikke tøft nok for den rakkeren... Men ja, tror det er at de er stresset... :-? Hei Sniglå! Vi bruker vanlig kattesele på han - og holder i båndet, det fungerer veldig fint. Han har vanlig halsbånd ellers, og trives bra med det. Men det skjer et eller annet med han så fort vi smekker på selen, det er akkurat som han underkaster seg, legger seg ned og vi kan igrunnen bare løfte han opp og "gjøre som vi vil" med han. Så når vi er i bilen sitter han på fanget mitt, men lener seg mot sideruten med fjeset og forlabbene (den ruta ser ikke pen ut etter 3 timers biltur..). Og når han prøver å bevege seg rundt omkring, opp på dashbordet og over til føreren bare holder vi litt i båndet som er festet til selen så gir han opp det forsøket rimelig kjapt. Men pese, det gjør han altså.. Pus(sige) (!) greier, den forrige katten min elsket å kjøre bil, han la seg selv ned i setet og sovnet børrr. Trengte ikke noen sele på han. Lengste turen på han var fra Stavanger til Oslo, og det gikk kjempefint - selv om han var litt støl når vi kom frem! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ciara - ikke innl Skrevet 6. juni 2005 #16 Del Skrevet 6. juni 2005 Min katt har gjort det der én gang, og det var da vi kjørte ned et spesielt bratt og svingete parti. Jeg trakk også konklusjonen at det var bilsyke, eller at han hadde dotter i ørene... men aner virkelig ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå