Gå til innhold

Dere som har tatt over omplasseringshund. Noen som har gode erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser noen annonser beskriver hunden som ganske snill, og får beskjed om uvaner på alle hunder jeg har tatt kontakt på. 

Var det mye mer arbeid enn å oppdra en valp selv? Jeg er villig til å betale litt for den, men ikke interessert i en hund som har uvaner som biting/ ikke går overens med barn.

Skrevet

Spør hva du legger i «arbeid». Har du hatt hund før? En voksen omplasseringshund er jo preget og «formet» på en annen måte enn en valp er, på godt og vondt. Alltid lurt å spørre og grave rundt årsak til omplassering. I noen tilfeller kan det gi en liten pekepinn. Uansett: avtal alltid å ha hunden på prøve. 

Skrevet

Jeg orket ikke valpetiden, men ville ha en hund. Tok over en 2 år gammel hann hund. Fikk beskjed at han ikke går så godt sammen med små barn. Hadde da et barn på 8 år. Spurte om vi kunne ha han på en prøve helg. Det ble ikke helt det, vi kjøpte han der å da. Det har godt veldig bra:) Hunden er nå snart 7 år. Men visste veldig godt at jeg ikke skulle ha flere barn, så da går det bra. Denne hunderasen kan tross alt bli 17 år. 🤞🤞

• Liker 1
Skrevet

Takk!

Å ha den på prøve er jo genialt. Men kanskje litt mer enn en helg? Min forrige hund var av typen som brukte lang tid på å slippe nye folk inn på seg. Kunne ha besøk en uke, og først femte dagen hoppet han på fanget. 

Så. Har hatt hund, ja. Og er klar over at hund er litt jobb, men orker ikke steinhard jobbing for å få en hund som har godt innarbeidet biteatferd. F.eks. 

Skrevet

Ei helg er i snaueste laget ja. Minimum ei uke, eller i hvertfall såpass at hunden rekker å finne ro i nytt hus og dere får bli kjent med hverandre. Fordel dersom du har mulighet til å være hjemme de første dagene i hvertfall. Tenk over hva som konkret er viktig for deg i hverdagen. Blir den liggende hjemme alene mens du er på jobb? Da er det en fordel at den ikke har separasjonsangst. Bor du med naboer tett på? Da er det en fordel at den har lite vaktinstinkt osv. Grav og still spørsmål til den som omplasserer,noter gjerne en liten liste. Har selv tatt over omplasseringshunder. Vil vel si at det ikke er i nærheten samme arbeid som å ta til seg en valp..aberet med omplasseringshunder er at du ikke til punkt og prikke kjenner bagasjen deres. Likevel vil jeg anbefale å vurdere omplasseringshund fremfor kjøp av valp. Rett og slett fordi det er veldig mange voksne hunder som trenger et nytt hjem.

• Liker 1
Skrevet

Det er jo ikke alle hunder som omplasseres pga problemadferd!

• Liker 3
Skrevet

OMPLASSERING betyr at dette er hunder ræva familier har sviktet !!

IKKE noe galt med de , de er de BESTE ❤

Anonymkode: 25910...9cd

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

OMPLASSERING betyr at dette er hunder ræva familier har sviktet !!

IKKE noe galt med de , de er de BESTE ❤

Og verden er et svart/hvitt sted. 

• Liker 3
Skrevet

Det er FOLK som er problemet!!! Møkkafolk- oftest barnefamilier som er håpløse "eiere " . DET ER EN FORPLIKTELSE LIVET UT Å TA VARE PÅ EN HUND OG BEHANDLE DEN BRA!

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Julie said:

Og verden er et svart/hvitt sted. 

I 99% av tilfellene er det  FOLK som er problemet ja! Ta det fra en som jevnlig er med hunder som eiere har dumpet.

En mister JÆKLI med illusjoner av å jobbe steder der hunder dumpes(!)

• Liker 1
Skrevet

Jeg har stort sett kun hatt omplasseringshunder, de fleste har hatt problemer i en eller annen utgave. Noen har vært lette å jobbe med og noen har vært utrolig vanskelig, de er jo individer de også. Jeg går alltid på kurs med mine hunder, uansett alder, det er alltid greit å få input fra noen med utdannelse også. Når det er sagt så har det blitt ordentlige hunder ut av alle mine, men noen har det vært mye jobb med. Den ene jeg har nå ble omplassert fordi de ikke fikk den stueren, den andre hadde ekstremt separasjonsangst og ødela ting med en gang den ble alene, ikke noe av dette er noe problem nå. 

Mitt tips er vel å finne en hund hos noen som driver med omplassering, fod for eksempel, de er ganske ærlige når det kommer til eventuelle negative sider ved hunden, ettersom de ikke har egeninteresse av å bli kvitt den, men heller ønsker å finne best match. 

Anonymkode: e9a8b...f2c

• Liker 1
Skrevet

Jeg har overtatt to. Funnet ute som valp. Iflg tidligere eier tror han ikke de har opplevd noe vondt (altså blitt slått feks). Men man kan jo aldri vite. 

De var ett år da jeg fikk de. I den alderen er de jo ikke helt utviklet. Synes de var lettere håndtere dere da enn nå (4år). 

Men de var omtrent ikke sosialisert før jeg fikk de. Veldig fryktaggressiv begge to. Det er de enda, men vi trener så godt vi kan. Tror nok de hadde hatt det bedre om tidligere eier hadde sosialisert de slik de ble trygg før de ble eldre, mer hormoner osv. 

Ellers er de veldig glad i folk da, ikke redd. Så det er jo bra. Litt usikker på barn, men jeg har ikke barn og tenkte ikke over å introdusere før noen i familien fikk barn.

Ellers har jeg hørt ulike historier. Noen har overtatt en "helt fantastisk hund", men så har de raskt opplevd problemene. Aggressiv, utagerer mot folk og syklende, helseproblemer, veldig usikker og redd osv.

Anonymkode: 69f9c...dc0

Skrevet

Vi overtok en herlig tispe fra Foreningen for Omplassering av Dyr en gang. Anbefaler de, de har dyktige hundetrenere som trener de i mellomtida og gjør et fantastisk arbeid med gården man bør støtte med noen doneringskroner for at gården får fortsette å klare å finansiere hundene og kattene som kommer dit! ❤❤❤

Hunden hadde ingen uvaner og vi var der masse og ble kjent med mange hunder, de aller aller fleste var gode og flinke :)

et par stykker var i egen avdeling og kunne bjeffe eller knurre.

Anonymkode: b1c62...973

Skrevet

Vi har fått en hund via omplassering og vi var kjempeheldige! En skikkelig stødig familiehund som skled rett inn i familien. Lydig nok for oss og vennlig mot alt og alle. Så det er absolutt mulig å finne gode hunder også via omplassering.

Skrevet

Vi orker ikke valpeperioden, og har hatt tre omplasseringshunder som var i alderen 1 - 3 år da vi overtok dem. Ingen av dem gjennom organisasjoner. Alle tre av store og krevende raser. Ingen av dem har vært problemhunder. I to av de tre tilfellene kjente vi til hundens eiere og historikk fra før, og visste at hundene hadde hatt et godt liv. Det føltes veldig trygt.

I det tredje tilfellet kjente vi ikke eierne og historikken, og da tok vi med oss en hundetrener med spesiell erfaring med den rasen mens vi hilste på hunden. Dette gjorde vi for å få et ekspertblikk på hunden og for å hjelpe oss i vurderingen om det kunne være en hund for oss. Det kan absolutt anbefales å bruke noen kroner på akkurat det. Det er lett å la seg sjarmere når man møter en hund for første gang. 

Joda, mange tar seg vann over hodet og er uerfarne og uforberedt når de skaffer seg en hundevalp. Mistenkelig mange blir dessuten "allergiske" når den store hannhunden deres er om lag ett år gammel, men verden er ikke svart-hvit. Det er ikke slik at hunder som må omplasseres alltid "sviktes" av eierne sine. Det kan være flere gode grunner til omplassering, og hvor omplasseringen er den beste løsningen både for hund og eier. I våre tilfeller har det vært personlige årsaker, med ulike, men betydelige, endringer i eiers livssituasjon som har vært årsak til omplassering. 

Anonymkode: 177a7...9f0

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...