AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 Har en venninne som fikk ekstrastipend på grunn av dysleksi, dette gjorde at hun ikke jobbet ved siden av studier. Hun sier hun angrer. I ferier var det bare irrelevante jobber å oppdrive, og ikke lenge av gangen. Nå er hun 27 år og ferdig med en master, nesten uten arbeidserfaring og sliter med å få jobb på grunn av det. Jeg vet ikke om jeg greier å jobbe ved siden av studier, ser for meg at jeg kommer i alle fall til å få dårligere karakterer av det. Men er det «verd det» å ofre karakterer for å få seg relevant arbeidserfaring? Hvor viktig er det? Anonymkode: d4fff...033
Hjulvisp Skrevet 27. januar 2020 #2 Skrevet 27. januar 2020 Jeg hadde ekstra stipend, og droppet jobb ved siden. Riktignok kun siste året, for jeg fikk ikke behov for ordningen før det. Hadde sommerjobb de to andre somrene. Jeg var ferdig utdannet med bacheloren da jeg var 21 år, så det e jo litt ulik aldersituasjon. Men jeg har ikke angret et sekund på at jeg søkte om ekstra stipend. Da fikk jeg maks ut av studiene, og jeg har ikke opplevd det som negativt i jobbsøking. Anbefales, for det er jo uheldig å bruke tid og penger på studier hvor du ikke får fullt utbytte 😊
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #3 Skrevet 27. januar 2020 Du kan få lydbøker med dysleksi, og rett til forlenget eksamenstid. Så en del tilpasninger finnes jo allerede. Du kan jo teste første året uten ekstrastipend, og ta deg i hvert fall en sommerjobb. Så ser du hvordan det går. Anonymkode: 6fce9...268
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #4 Skrevet 27. januar 2020 Det er i hvert fall ikke særlig lurt å vente for lenge med å få seg arbeidserfaring.... Har sett det flere ganger, at man mister noe når man ikke lærer seg å jobbe på en arbeidsplass. Har en slik på min arbeidsplass nå, over tretti - men har bare studert, bodd i utlandet, studert mer og aldri jobbet i en vanlig jobb. Hun har liksom ikke helt «skjønt» det med arbeidslivet og at andre er avhengig av henne. Hun er veldig satt i sine vaner med å bare sulle rundt som det passer henne - bare det med å komme på tiden er en utfordring for ho, for ho er jo vant til å gjøre som hun vil hele tiden. Tror det er lettere å få gode arbeidsvaner når man er tidlig i tjueåra for å si det sånn. Anonymkode: 1e9f7...07d
Ulven Skrevet 27. januar 2020 #5 Skrevet 27. januar 2020 Datteren min får ekstrastipend på tredje året. Hun har ikke hatt noe problem med å få relevante jobber i sommerferien. Hadde man droppet å jobbe helt, ser jeg at det kan bli problematisk, men jobber du maks det du kan om sommeren og resten av året studerer så hardt du kan, tror jeg ekstrastipendet kan bidra til en bedre utdannelse.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har ikke rett til ekstrastipend, men har uansett ikke kapasitet til å jobbe ved siden av. Så hittil har jeg bare jobbet i sommerferien. Vet ikke om det kommer til å begrense meg når jeg skal søke jobb. Anonymkode: 0f822...b3b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå