AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 Jeg har fått meg ny jobb i en by på vestlandet, mens jeg i dag bor og jobber på østlandet (7-7,5 time å kjøre, ca. 500 km.). Dette betyr at jeg om et par måneder må flytte alt innholdet i leiligheten min et godt stykke. Jeg er alene og har heller ingen familie i nærheten så jeg må nesten leie inn et flyttebyrå noe som jeg antar kommer til å koste ganske mye, spesielt mtp. avstanden (flytter fra en leilighet på ca. 60 kvm.). Det flere har sagt til meg er at jeg må høre med min nye jobb om de har noe ordning for å dekke flytting for nye ansatte. Men er dette normalt? Jeg har ikke lyst å fremstå som en tulling ved å spørre om noe veldig urimelig (det er jo fort snakk om en del tusen). Dette var en stilling jeg selv søkte på, men de hadde veldig lyst å få meg til å starte hos dem og de dekket blant annet alle mine utgifter i forbindelse med jobbintervjuet (jeg har høy utdannelse og har generelt en ettertraktet bakgrunn). Men siden jeg selv har søkt på jobben føler jeg kanskje det blir veldig feil å spørre om de dekker flyttingen, da jeg jo selv har lagt opp til den (føler kanskje det i det minste burde vært en del av betingelsene mine før jeg signerte kontakten med dem i så fall). Men samtidig hadde det jo også vært kjipt å ikke få dekket flyttingen dersom de faktisk kunne dekket dette bare fordi jeg ikke tør å spørre (men de har altså ikke nevnt noe om dette). Jeg heller mot å ikke spørre dem, men ville høre litt her for å se hvor vanlig/uvanlig det er å få dekket flytting i forbindelse med jobb bytte (som man selv har tatt initiativ til). Dette gjelder teknologibransjen i et privat firma. Dem som har sagt til meg at deres jobb dekker flytting (selv fra utlandet) jobber i staten. Og dersom noen som leser dette spørsmålet har flyttet over en slik avstand med et flyttebyrå hadde det vært veldig fint om dere kunne skrevet hva det kostet dere. Jeg skal selvsagt hente inn tilbud fra flere byråder, men hadde vært greit å vite sånn ca. hva det vanligvis ligger på. Jeg tenker kun på hjelp til å bære flyttelasset ut i bil, kjøre det til ny bolig og bære det opp, pakking og utvask står jeg for selv. Anonymkode: 76c95...8fb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #2 Skrevet 25. januar 2020 Tror ikke det, når du selv har valgt å flytte for jobben. Hadde du blitt headhuntet, så hadde de nok sagt at de kunne betale flyttekostnadene for å gjøre det mer attraktivt. Nå har du jo allerede takket ja, til en jobb du selv ønsker å flytte for. Ser jo at visse småkommuner lokker folk med å betale flytting/leie/lønnstilskudd, da det ellers hadde vært lite attraktivt å flytte dit for å jobbe. Virker ikke som dette er en slik plass? Da hadde det nok kommet frem i stillingsannonsen/på intervjuet. Du kan alltids spørre, men det virker kanskje litt teit og vil gi et dårlig førsteinntrykk av deg? Anonymkode: b1130...f1c
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Skrevet 25. januar 2020 Du må betale selv. Anonymkode: 74390...aef
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Skrevet 25. januar 2020 Det går da helt fint å spørre om bedriften har noen form for flyttegodtgjørelse. Vi snakker jo om en kostnad på noen 10 talls tusen her. Anonymkode: 144a0...26c 1
Cata Skrevet 25. januar 2020 #5 Skrevet 25. januar 2020 Da jeg flyttet hit jeg bor nå fikk jeg dekket flyttekostnader, og det var ganske vanlig på den tiden. Sånt kan selvsagt ha forandret seg men det kan da umulig skade å spørre.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #6 Skrevet 25. januar 2020 Jeg jobber i staten og har ansatt folk som bodde i utlandet da de fikk jobb hos oss. Vi dekket ikke flytting. Med det sagt kan du jo bare spørre. Skader ikke. Anonymkode: 84926...a4e
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Skrevet 25. januar 2020 N bekjent flyttet fra Trondheim-Alta. Kostet 60.000. Da flyttet de alt de Eide fra en leilighet på ca 65m2 Anonymkode: 87a15...9bb
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #8 Skrevet 25. januar 2020 Det vanlige er å ta opp dette når man forhandler om vilkår, inkludert lønn, før man skriver under kontrakt. Jeg ville ikke hatt store forhåpninger. Vanligvis må dette dekkes av den ansatte selv. Det er ikke jobbens problem at du må flytte. I staten har jeg kun hørt om folk som får dekket flytting når de flytter til Finnmark, type Kirkenes. For å rekruttere. Ellers ikke. Anonymkode: 096c9...344 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #9 Skrevet 25. januar 2020 Det pleier å stå å jobbannonsen om de dekker flytting. Jeg fikk dekket flytting av fylkeskommunen. Du kan spørre om det er noe flyttegodtgjørelse, men ikke forvent det. Anonymkode: 4655a...c3e
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #10 Skrevet 26. januar 2020 Der jeg jobber får man dekket 50% av flyttekostnadene oppad til 20 000 kr. Men det er en km grense, altså det må være ganske langt for at man skal kunne få det dekket. Fra Østlandet til Vestlandet er selvsagt langt nok, men ikke fra nabokommunen. Du kan jo bare spørre, si at du vet at noen arbeidsplasser har flyttegodtjørelse og vil høre hvordan det er hos dem? Anonymkode: 2cdd4...dc5
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #11 Skrevet 26. januar 2020 Du kan skrive der som fradrag på skatten tror jeg, og enkelte arbeidsgivere dekker etter regning. Kan og høre om mulighetene til et lønnslån fra arbeidsgiver, Anonymkode: 962cf...1fe
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #12 Skrevet 26. januar 2020 Det kan være vanlig praksis på steder som sliter med å få arbeidskraft. Det er betingelser som loves i intervju, eller forhandles ved inngåelse av kontrakt, sammen med lønn, overtidsbetaling og andre goder. Husk at du uansett må betale skatt av det som frynsegode. Så besparelsen er mindre enn du tror. Skader ikke spørre. Men ikke spør om "dekker flytting", men "ordninger i forbindelse med flytting". Og spør HR, ikke sjefen. Anonymkode: 6e78a...257
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #13 Skrevet 26. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det kan være vanlig praksis på steder som sliter med å få arbeidskraft. Det er betingelser som loves i intervju, eller forhandles ved inngåelse av kontrakt, sammen med lønn, overtidsbetaling og andre goder. Husk at du uansett må betale skatt av det som frynsegode. Så besparelsen er mindre enn du tror. Skader ikke spørre. Men ikke spør om "dekker flytting", men "ordninger i forbindelse med flytting". Og spør HR, ikke sjefen. Anonymkode: 6e78a...257 Ser dette ble litt ufullstendig. Betaler du kan du få fradrag på skatten, gitt at du aksepterte tilbud før flytting. Betaler arbeidsgiver blir du lønnsinnberettet for beløpet. Altså er det ikke store besparelsen her. Anonymkode: 6e78a...257
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Du må betale selv. Anonymkode: 74390...aef Hvorfor er du så sikker på det? Det er firmaet TS skal begynne å jobbe i som kan svare på dette, og så lenge du ikke jobber der selv så kan du ikke være så bastant! Anonymkode: 9b90b...53b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå