Gå til innhold

Skal søke sommerjobb, men ønsker ikke å oppgi nyligste referanse

Anbefalte innlegg

Skrevet

For et halvt års tid siden tok jeg fagbrev i en bedrift jeg var lærling i i to år. Etter fagbrevet begynte jeg å studere, og fikk en tilkallingsjobb i samme bedriften, der jeg kan jobbe når det er behov for det.Det har aldri vært forventet at jeg stiller opp til fast tid, og det er alltid jeg som må ta kontakt for å spørre om å jobbe. Hvis det er nok arbeid der i sommer, hadde jeg nok fått sommerjobb, men egentlig ønsker jeg å søke på en annen sommerjobb i kommunen i år. Problemet er at man er nødt til å legge ved referanse i søknadsskjemaet til kommunen, og der sliter jeg litt. Min nærmeste leder i deltidsjobben har ofte vist seg å være uprofesjonell og veldig irrasjonell, og jeg har svært lite lyst til å be han om å være referanse for en annen jobb, da jeg er redd det kan påvirke mine muligheter til å få jobbe frem mot sommeren. 

Jeg har flere eldre referanser, blant annet fra en sommerjobb jeg hadde flere år på rad, og en mulig referanse fra en liknende sommerjobb. Hadde vært fint å kunne oppgi de, men er redd det skal se suspekt ut. 

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 1003a...d61

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Spør en kollega.

Ryktet hadde spredd seg raskt, og helt sikkert nådd sjefen. Har ikke spesielt lyst til det, men takk for tipset!

Skrevet (endret)
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Ryktet hadde spredd seg raskt, og helt sikkert nådd sjefen. Har ikke spesielt lyst til det, men takk for tipset!

Du. Det er veldig vanlig å bruke en kollega og ikke sjefen.

Hvorfor er det et problem om sjefen vet det?

Endret av Inkognitogata
  • Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Du. Det er veldig vanlig å bruke en kollega og ikke sjefen.

Hvorfor er det et problem om sjefen vet det?

Sånn jeg kjenner sjefen så hadde han nærmest sett på det som et svik at jeg søkte på en annen jobb når han har gitt meg den tilkallingsjobben. Er redd dette hadde påvirket villigheten hans til å gi meg arbeid frem mot sommeren. Det er jo ikke sikkert at ryktet hadde nådd han, men jeg ser på det som ganske sannsynlig på arbeidsplassen det er snakk om.

Skrevet

Jeg ville tatt sjansen på å bruke en kollega, men vær forberedt på at de kan spørre hvorfor du ikke bruker sjefen. Hva svarer du da? Noen krever også at sjef fra nyeste ansettelsesforhold oppgis. 

Anonymkode: 33a63...d64

Skrevet

Opp

Skrevet

For å oppsummere, så har du, TS, en psykopat av en sjef, som er i mental ubalanse og som ser alt svart - hvitt, nemlig enten "lojalitet" eller "svik". Slike har jeg også vært bort i og de er svært giftige mennesker. Dessverre er det altfor mange av slike. For dem å være "sjef", betyr det å drive med egen utgave av Game of Thrones. Terrorisere ansatte - spille dem ut mot hverandre og ellers straffe og belønne, alt ettersom. 

Dette er egentlig nok et eksempel på hvorfor kravet angående referanser er kun subjektivt, ergo er det verdiløst. Man burde unngå referansekrav i størst mulig grad. Det er bare å håpe på at dette muligens kan forandre seg i fremtiden ettersom kanskje andre og bedre alternativer dukker opp enn hva som kommer ut av kjeften på en tidligere sjef. For eksempel - en omfattende og detaljert attest hadde vært mye bedre. Så ville man ikke trengt referanser som kan skifte humør fra dag til dag.

Siden du allerede har tidligere referanser som ikke er kvalifisert til å bli sperret inne på psykriatisk, slik din nåværende sjef er, så er det bare å bruke de "eldre" referansene, eventuelt en kollega som en annen har foreslått. Jeg hadde dog brukt de eldre referansene, slik at du får "benyttet" deg av deres potensial, før de eventuelt blir ansett som for gamle. 

Anonymkode: 65e84...8d1

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Ts her. Endte med å la være å oppgi refereranse i det hele tatt, men fikk jobben! Vurderte å la være å søke i det hele tatt på grunn av situasjonen, så jeg er glad jeg bestemte meg for ikke bry meg og søke likevel.

Skrevet

Jeg måtte ordne meg referanse for en jobb/utdannelse nå som er  veldig viktig for meg. Min siste sjef lovte flere ganger å skrive en fin referanse, men den dukket aldri opp. Sa det som det var at han virker veldig opptatt. Har en sjef fra 1 år tidligere som jeg jobbet lengre med og tettere på som kunne skrive en referanse i stedet. Dette syns de var ok og den referansen var virkelig helt super. Så jeg fikk jobben likevel. 

Den andre sjefen jeg hadde var litt pikk, så jeg regna med at han kom til å prøve på noe tull. 

Anonymkode: ba6de...62d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...