AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 Klart det å være student er noe helt annet enn å jobbe. Å studere kan være veldig interessant, man lærer noe man er nysjerrig på. Etterpå ikke så gøy. Etter 5år i arbeid ser jeg det, man er jo bare en slave eller soldat. Selger tiden sin mellom 8-16, jobben bestemmer over livet ditt. Du kan lite fritid, kun lør/søndag. Kanskje overtid, så skal man delta på ting utenfor arbeidstiden UTEN betaling!! Shit, hadde aldri trodd arbeidslivet var så meningsløst, tross god lang utdannelse med noe som var interessant. Men når pengene bestemmer alt, så blir ting kjedelig. Man blir fanget, lite man bestemmer selv. Jeg ser fler i samfunnet som bryter løs fra arbeidsmodellen/A4-livet, nå forstår jeg det. Folk vil leve! Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve, sorry. Mvh Slave Anonymkode: 0bfa3...ab8 16
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #2 Skrevet 25. januar 2020 Når man er nyutdannet har man ikke mange valgmuligheter. Slik er det noen år som ung profesjonell. Folk har lite tålmodighet i disse dager. Anonymkode: b4bb5...177 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Skrevet 25. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Klart det å være student er noe helt annet enn å jobbe. Å studere kan være veldig interessant, man lærer noe man er nysjerrig på. Etterpå ikke så gøy. Etter 5år i arbeid ser jeg det, man er jo bare en slave eller soldat. Selger tiden sin mellom 8-16, jobben bestemmer over livet ditt. Du kan lite fritid, kun lør/søndag. Kanskje overtid, så skal man delta på ting utenfor arbeidstiden UTEN betaling!! Shit, hadde aldri trodd arbeidslivet var så meningsløst, tross god lang utdannelse med noe som var interessant. Men når pengene bestemmer alt, så blir ting kjedelig. Man blir fanget, lite man bestemmer selv. Jeg ser fler i samfunnet som bryter løs fra arbeidsmodellen/A4-livet, nå forstår jeg det. Folk vil leve! Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve, sorry. Mvh Slave Anonymkode: 0bfa3...ab8 Hvordan kan du leve man-fredag uten å jobbe mot å selge din arbeidskraft å få betaling? ...er du dårlig betalt i jobben? Anonymkode: 7ff2a...c26
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Skrevet 25. januar 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når man er nyutdannet har man ikke mange valgmuligheter. Slik er det noen år som ung profesjonell. Folk har lite tålmodighet i disse dager. Anonymkode: b4bb5...177 Sånn er det for mange seniorer også. Mitt tips: Begynn for dere selv, DET gir frihet. Folk har for stor lønnsmedarbeidermentalitet ennå. Anonymkode: ba174...535
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #5 Skrevet 25. januar 2020 Du tror det er større frihet i jobber som ikke krever utdanning? Anonymkode: a90ad...134 26
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #6 Skrevet 25. januar 2020 ttror ts har misforstått en del.. Anonymkode: 7ff2a...c26 10
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Skrevet 25. januar 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du tror det er større frihet i jobber som ikke krever utdanning? Anonymkode: a90ad...134 Er ikke TS, men spørsmålet på det er både ja og nei. Man har gjerne mer fleksibilitet i jobber som krever utdanning, men på den annen side er arbeidsmengden svært stor i noen bransjer. Der jeg jobbet tidligere var det ikke uvanlig med 80 timers arbeidsuker i praksis. Jobber som ikke krever utdanning er på er ofte mer rigide og ikke fleksible, men man er i mye større grad ferdig med jobben når man går i stedet for å ha den hengende over seg 24/7/365 Anonymkode: ba174...535 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #8 Skrevet 25. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det for mange seniorer også. Mitt tips: Begynn for dere selv, DET gir frihet. Folk har for stor lønnsmedarbeidermentalitet ennå. Anonymkode: ba174...535 Mannen min jobber for seg selv. Det er hvertfall ikke frihet. Han jobber MASSE! Anonymkode: 218e8...f3c 11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #9 Skrevet 25. januar 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sånn er det for mange seniorer også. Mitt tips: Begynn for dere selv, DET gir frihet. Folk har for stor lønnsmedarbeidermentalitet ennå. Anonymkode: ba174...535 Er dette som er problemet, vi enda kuet av lønnsarbeidertanken. Vi skal yte for lønn. På tide å tenke ny model i samfunnet, man yter for at samfunnet skal fungere. Det er belønningen i stedet for penger, da kunne alle jobbet mye mindre. Da kune man fjernet utrolig mange dumme jobber, samtidig hadde vi stoppet å produsere materialisme som vi ikke trenger. Anonymkode: 0bfa3...ab8 8
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #10 Skrevet 25. januar 2020 Enig med TS. En må for enhver pris fokusere på å prøve å stå utenfor arbeidslivet, med de midler som er tilgjengelige. Å selge seg selv 08-16 hver dag fra alder 18-20 til 67 er helt umulig. Anonymkode: 03cd6...f09
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #11 Skrevet 25. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Enig med TS. En må for enhver pris fokusere på å prøve å stå utenfor arbeidslivet, med de midler som er tilgjengelige. Å selge seg selv 08-16 hver dag fra alder 18-20 til 67 er helt umulig. Anonymkode: 03cd6...f09 Jeg merker det nå. Har spurt om deltid, å bare gå ned 1 dag i uken ville hjulpet utrolig mulig! Drømmer om fri å mandager, da kunne jeg trent etpar timer på dagtid i stedet. Fått litt livskvalitet. Anonymkode: 0bfa3...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #12 Skrevet 25. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klart det å være student er noe helt annet enn å jobbe. Å studere kan være veldig interessant, man lærer noe man er nysjerrig på. Etterpå ikke så gøy. Etter 5år i arbeid ser jeg det, man er jo bare en slave eller soldat. Selger tiden sin mellom 8-16, jobben bestemmer over livet ditt. Du kan lite fritid, kun lør/søndag. Kanskje overtid, så skal man delta på ting utenfor arbeidstiden UTEN betaling!! Shit, hadde aldri trodd arbeidslivet var så meningsløst, tross god lang utdannelse med noe som var interessant. Men når pengene bestemmer alt, så blir ting kjedelig. Man blir fanget, lite man bestemmer selv. Jeg ser fler i samfunnet som bryter løs fra arbeidsmodellen/A4-livet, nå forstår jeg det. Folk vil leve! Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve, sorry. Mvh Slave Anonymkode: 0bfa3...ab8 Du er jo heldig som har 8-16 jobb og fri i helgene. Har du lang utdanning kan du kanskje starte noe eget? Anonymkode: 64905...b55
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #13 Skrevet 25. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Klart det å være student er noe helt annet enn å jobbe. Å studere kan være veldig interessant, man lærer noe man er nysjerrig på. Etterpå ikke så gøy. Etter 5år i arbeid ser jeg det, man er jo bare en slave eller soldat. Selger tiden sin mellom 8-16, jobben bestemmer over livet ditt. Du kan lite fritid, kun lør/søndag. Kanskje overtid, så skal man delta på ting utenfor arbeidstiden UTEN betaling!! Shit, hadde aldri trodd arbeidslivet var så meningsløst, tross god lang utdannelse med noe som var interessant. Men når pengene bestemmer alt, så blir ting kjedelig. Man blir fanget, lite man bestemmer selv. Jeg ser fler i samfunnet som bryter løs fra arbeidsmodellen/A4-livet, nå forstår jeg det. Folk vil leve! Å gå på jobb man-fredag er IKKE å leve, sorry. Mvh Slave Anonymkode: 0bfa3...ab8 Og hvordan vil du finansiere ett liv uten jobb? Anonymkode: aa665...874 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #14 Skrevet 25. januar 2020 Problemet ditt er vel heller at du jobber med noe du ikke liker. Jeg jobber med noe jeg synes er meningsfylt og det gjør meg glad å bidra innenfor mitt felt. Da er 8-16 helt greit Anonymkode: bc6ca...3dd 5
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #15 Skrevet 25. januar 2020 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mannen min jobber for seg selv. Det er hvertfall ikke frihet. Han jobber MASSE! Anonymkode: 218e8...f3c Nå er vel gjerne å jobbe for seg selv i dameuniverset gjerne å starte en blogg. Kvinner har gjerne en litt mer infantil forståelse av hva å starte for seg selv faktisk betyr. Anonymkode: 2fd7d...b70 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #16 Skrevet 25. januar 2020 Problemet er jo i stor grad at vi har såpass god støtte til utdanning her i landet at de fleste ikke blir tvunget til å tenke skikkelig igjennom studieløpet og hvorvidt det svarer seg senere. Mange studerer det de vil der de vil, kanskje med et friår, litt forsinkelser i studieløpet og utveksling et halvår. Så skal man ut på jobbmarkedet og studiegjelden skal faktisk betales. Det kan bli en hard oppvåkning - jeg har vært der selv. Min amerikanske eks hadde et helt annet forhold til alt dette da han skulle begynne på college. Foreldrene kunne ikke betale for en dyr skole og ba ham sette opp et regnestykke som viste hvordan et evt lån kunne tilbakebetales innen maks fem år. Han måtte tenke hardt gjennom hva slags arbeidskraft som faktisk var etterspurt, hva slags jobber han kunne få og det var ingen andre alternativer enn fullføring på normert tid med gode karakterer. Selv da var det noen beinharde år etter fullføring med begynnerlønn (som i USA er magre greier). Vi har en litt happy go lucky-tankegang som gjør at mange tar det som det kommer. Da ender man ofte opp med en litt kjip jobb. Anonymkode: b4bb5...177 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Skrevet 25. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Problemet er jo i stor grad at vi har såpass god støtte til utdanning her i landet at de fleste ikke blir tvunget til å tenke skikkelig igjennom studieløpet og hvorvidt det svarer seg senere. Mange studerer det de vil der de vil, kanskje med et friår, litt forsinkelser i studieløpet og utveksling et halvår. Så skal man ut på jobbmarkedet og studiegjelden skal faktisk betales. Det kan bli en hard oppvåkning - jeg har vært der selv. Min amerikanske eks hadde et helt annet forhold til alt dette da han skulle begynne på college. Foreldrene kunne ikke betale for en dyr skole og ba ham sette opp et regnestykke som viste hvordan et evt lån kunne tilbakebetales innen maks fem år. Han måtte tenke hardt gjennom hva slags arbeidskraft som faktisk var etterspurt, hva slags jobber han kunne få og det var ingen andre alternativer enn fullføring på normert tid med gode karakterer. Selv da var det noen beinharde år etter fullføring med begynnerlønn (som i USA er magre greier). Vi har en litt happy go lucky-tankegang som gjør at mange tar det som det kommer. Da ender man ofte opp med en litt kjip jobb. Anonymkode: b4bb5...177 Hehe, så du tror at om alle jobber hardt og tenker over hva de blir, så vokser det tilsvarende mange stillinger som er interessante og ikke-kjipe? Oh wait, er det ikke stort sett det folk gjør i dag, og resultatet er at 50 ingeniører konkurrer om en kassastilling på kiwi? Jo, sånn var det vist. Anonymkode: 2fd7d...b70 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #18 Skrevet 25. januar 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hehe, så du tror at om alle jobber hardt og tenker over hva de blir, så vokser det tilsvarende mange stillinger som er interessante og ikke-kjipe? Oh wait, er det ikke stort sett det folk gjør i dag, og resultatet er at 50 ingeniører konkurrer om en kassastilling på kiwi? Jo, sånn var det vist. Anonymkode: 2fd7d...b70 Kiwi og butikkjobb er nok noe mange kan trives med, i stedet for å råtne foran en skjerm i 8timer+. Synd man ser ned på slike jobber også. Men ja, det sinnsykt mange om beinet bare på en butikkjobb. Jeg har søkt på andre jobber for å se selv, lagerjobb for eks. Selv om jeg har 5årig master. Anonymkode: 0bfa3...ab8 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #19 Skrevet 25. januar 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Problemet ditt er vel heller at du jobber med noe du ikke liker. Jeg jobber med noe jeg synes er meningsfylt og det gjør meg glad å bidra innenfor mitt felt. Da er 8-16 helt greit Anonymkode: bc6ca...3dd Jeg liker det jeg gjør, men alt er styrt av penger og systemer. Da forsvinner gleden. Anonymkode: 0bfa3...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #20 Skrevet 25. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hehe, så du tror at om alle jobber hardt og tenker over hva de blir, så vokser det tilsvarende mange stillinger som er interessante og ikke-kjipe? Oh wait, er det ikke stort sett det folk gjør i dag, og resultatet er at 50 ingeniører konkurrer om en kassastilling på kiwi? Jo, sånn var det vist. Anonymkode: 2fd7d...b70 Nei, det gjør det ikke, men det er verre å jobbe i butikk etter fem års studier og med høy studiegjeld enn å gjøre det som 20-åring med null gjeld. Det er gått inflasjon i utdannelse, og det er et direkte resultat av den generøse studiepolitikken. Nettopp derfor får du mange mennesker som kaster bort penger på en utdannelse som ikke svarer seg og vi får altfor mange med mastergrad. Poenget mitt var jo nettopp at man skal vurdere hva slags jobb man realistisk kan få før man begynner å studere. Ikke at alle stillinger er mulige for alle. Anonymkode: b4bb5...177 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå