Gå til innhold

Jeg er snart 40 og må flytte på hybel 😰 - trenger tips og råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ja, som overskriften sier så må jeg nå som snart 40 åring flytte på hybel.

Jeg har etter mange mange års ekteskap med undertrykkelse endelig greid å bryte ut.

Mannen min har begått utroskap i mange former, en dem økonomisk, noe som får store følger for meg i mange år fremover.

Pga høye priser, og at jeg er avhengig av å ha øvrig familie rundt meg er en knøttliten leilighet alt jeg har råd til nå. 

Barna er store og har flyttet ut, men det er likevel mye mer jeg føler jeg "trenger" nå, enn da jeg først flyttet hjemmefra. Jeg har leid et billig lite lager, men kan ikke oppbevare tekstiler der. Så alt av ting jeg ikke bruker så ofte må jeg likevel oppbevare i leiligheten, feks sovepose, ekstradyne, vinterklær, selskapskjoler og sånne ting.

Jeg har googlet, men trenger tips til møbler og oppbevaring. 

Er det noen som vet om oppbevaringsmøbler som ikke bygge så mye ut feks? Altså der dypen er "lav"?

Tar imot alle andre tips og råd til å få plass til ting, uten at det blir fullstendig overfylt.

Jeg har en liten uteplass og tenkte feks å la fryseren stå der, noen som vet om det går greit?

Anonymkode: d32f7...789

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Pax fra ikea bygger 35 cm. Der henger garderobestengene fra bakveggen og ut i rommet. Denne dybden er genial til mye synes jeg, mye lettere å holde oversikt enn når skapet er 60 cm dypt. 

Ellers anbefales vakuum poser som du kan oppbevare under sengen (i kasser), ha litt høyere ben på senga så du får 19-20 cm høye kasser under. Eller Evt en sånn seng der du kan løfte sengebunnen som Malm fra IKEA - der er det MYE som får plass!

Anonymkode: f2330...55b

• Liker 7
Skrevet

Eier du, eller leier? 

Oppbevaring i alt! Og multifunksjon. Man får plass til overraskende mye på 25 kvadrat med bod (har bodd sånn selv), så lenge man utnytter den plassen man har og ikke er prisgitt dårlige løsninger. Feks seng med oppbevaring under, eller køyeseng/seng oppunder taket, oppbevaring under bord eller bord som kan slås ut, sofa/puff med oppbevaring hvis du ikke bruker senga som sofa, osv osv. Skal du ha besøk slik at leiligheten må være tilpasset det? Hvordan er planløsningen? Etroms eller toroms? Størrelse? 

Anonymkode: e2d08...297

• Liker 3
Skrevet

Gratulerer med å ha brutt ut! Dette blir bra! Seng kan være sofa på dagen og ha bokser under. Kjøkkenstoler kan være hvite benker med oppbevaring, jeg har fra Ikea. Esker oppå alle skap og hyller. Og kvitt deg med ting, du trenger mindre enn du tror. 

😊

Anonymkode: c71a6...245

• Liker 9
Skrevet

Forresten, du kan ikke la elektriske apparater stå ute om de ikke er bygget for det. Kan du ikke ha en integrert frys/kjøl, eller Evt fryser under benk på kjøkkenet?

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde en liyen fryser stående på hybelen jeg bodde på før, men den stod under tak og tørt, ellers gikk det bra! 

Anonymkode: 7a464...a5f

Skrevet

Du er under 40 og har flere barn som alle er store og har flytta hjemmefra? Wow du må ha starta tidlig 😀

Anonymkode: 230fa...6db

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Du er under 40 og har flere barn som alle er store og har flytta hjemmefra? Wow du må ha starta tidlig 😀

Ikke spesielt, holder at hun fikk barn som 18åring og det vil være rundt 20 nå. Ellers reiser de jo ofte selv på hybel i alder av 15-16..

Anonymkode: 7a464...a5f

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Dette er relevant, fordi...? 

Har ikke så mange hybeltips, TS, men jeg vil applaudere deg for at du har brutt ut. Du er tøff, og ting blir nok veldig bra etterhvert.

Anonymkode: 9b6f0...79b

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er vel ikke så rart det. Moren min er bare 18 år eldre enn meg (jeg er født på 90-tallet) var vanlig å få barn tidlig før i tiden vettu. 

Anonymkode: 15b4e...636

Skrevet

Jeg tror jeg ville benytter anledningen til å virkelig renske opp. Les deg opp på Marie kondo og kvitt deg med alt du egentlig ikke trenger. Se på minihus og lignende på Netflix for inspirasjon. 

Følg fattigstudent på instagram for billig mat. Vil tro at en slik hendelse bidrar til at du trenger å tenke ganske økonomisk fremover. 

Anonymkode: 20803...65e

• Liker 7
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Forresten, du kan ikke la elektriske apparater stå ute om de ikke er bygget for det. Kan du ikke ha en integrert frys/kjøl, eller Evt fryser under benk på kjøkkenet?

Folk har da fryser i uisolert låve/uthus her i bygda. 

Anonymkode: 3c530...eb0

• Liker 2
Skrevet

Hemnes sengen til IKEA kan brukes som sofa og seng, og har masse oppbevaringsplass under 😃

• Liker 2
Gjest Rosendahl
Skrevet

Sjekk Finn.no. Mye bra som gis bort eller selges til en billig penge! 

Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Folk har da fryser i uisolert låve/uthus her i bygda. 

Anonymkode: 3c530...eb0

Det sto uteplass. Ikke låve eller uthus - tipper hun ikke har det siden det er en liten hybel? Greit om en fryser står et sted det er tørt, men ute der det er fukt, regn, vann som fryser - det er ikke så smart.

Skrevet

https://pin.it/gbyfzwip66dwux

Masse fine tips på pinterest, men de avhenger ofte av at du eier, har litt penger å innrede for, eller at du er litt handy... Ville tatt en hel vegg til oppbevaring, gjerne en blanding av skap, skuffer og åpne hyller. Hvis det passer med planløsningen kan fryseren utgjøre ene "bordbenet" til en barbenk, så har du ekstra benkeplass, romavdeler og bord i ett. Evt med hyller i andre enden. 

Anonymkode: e2d08...297

• Liker 1
Skrevet

Frysere og kjøleskap står det ofte i bruksanvisning at de skal stå i mellom +8 og 30 grader eller noe sånt. Antar noe annet gir den kortere levetid, og om den heller ikke står tørt høres det ut som en dårlig ide. 

Anonymkode: 6d65f...e78

Skrevet

Gratulerer med å ha kommet deg ut, sterkt! 

Gå igjennom alt du har igjen, vær kritisk på det du tror du trenger. Bruk Finn! Har kjøpt mye møbler der. Spart utrolig mye penger, flere av møblene selges ennå og koster endel. Jeg får mye skryt for innredningen- ingen ser det er brukt og jeg har fremdels en moderne stil. Vær rask på å hive deg på når noe fint blir lagt ut. 

Malm eller Hemnesseng er genialt- mye oppbevaring under sengen. IKEA-skuffene som skyves under eller lave plastbokser på hjul på Europris er kjekke. Jeg fikk Malmseng og skuffer for totalt 600 på Finn. Et malingstrøk shinet opp sengen. For deg som har dårlig råd, det ligger mange slike senger ute nå. 

Stuebord med god oppbevaringplass. Igjen- Finn.no. Oppdater hver dag. Jeg har kjøpt flere stuebord med oppbevaring der opp igjennom. Sidebord med skjult oppbevaring. 

Gjennomsiktige små bokser fra IKEA til småting, kluter osv, kan stables under oppvaskbenken. 

Har du plass er det flere veldig billige Paxgarderober på Finn. Masse lagringsplass. Tenk høyde- hyller som går helt opp til taket eller lukkede hyller så du får skjult rotet. Er det ettroms du har? 

Anonymkode: 353c1...1c8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...