Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har slitt med ekstrem svangerskapskløe siden uke 28 og er nå i uke 36 + 5. Og jeg holder på og gå på veggen! 

Jeg har klødd på meg store sår som ikke vil gro fordi huden min konstant strekker seg og vokser så det bare sprekker opp igjen. 

Legen min vil ikke gi meg noe sterkt (Skjønner det siden jeg er gravid) men nå klikker det snart. Ligger våken igjennom hele natten og klør hele dagen. Det klør på hele kroppen så og si. Mest mage, lår og bryst. Noen som har noen råd eller tips? 
Hvor lenge etter fødsel holdt kløen på hos dere ? 

Dette har jeg prøvd - Uten virkning 

- phenergan - Allergitabletter 

- Byttet til zyrtec da phenergan ikke fungerte 

- Eurax og hydrokortisonkrem (reseptfri)

- Canoderm krem 

- Delisan ( Kuldekrem til såre muskler, mest for å kjølende irritert hud) 

- Prøver å lindre med kulde 

- Masse av a-derma sine Produkter fra apotek, kløestillende kremer, dusjsåpe og spray. 

Ingen ting av dette hjelper eller funker og får ikke mer hjelp av legen.. Tatt blodprøver og ikke forhøyet galleverdier. 

Takk for eventuelle tips😊

Skrevet

Jeg fikk egne piller som tok kløen. De hjalp ganske mye. 

Anonymkode: add05...fc3

Skrevet

Jeg hadde svangerskapskløe med forhøyede leververdier på slutten av svangerskapet. Det klødde noe helt grusomt over hele kroppen, inkl. Inni hende og under føttene.

Det høres ut som du har prøvd det meste. Du har min dypeste medfølelse.

Det beste og mest effektive er å ikke klø (ja, jeg vet det er nesten umulig å ikke klø). Klipp neglene helt ned og fil dem i tillegg slik at de ikke er skarpe og gjør kløen verre. Prøv å puste dypt/meditere deg gjennom en del kløe før du begynner å klø. Gjør virkelig alt du kan for å ikke klø. Som du vet: begynner man å klø, blir det bare verre. Det er kanskje det beste tipset jeg kan gi.

Jeg smurte med store mengder fuktighetskrem mange ganger om dagen, og tok en kald dusj en til tre ganger om natta (med påfølgende innsmøring av krem). Jeg brukte bare en vanlig fuktighetskrem som jeg liker. Kløekremer som Eurax synes jeg har null virkning, og den lukter vondt i tillegg. Da er det bedre med en krem som lukter godt (eller ingenting) og med god konsistens. Kremen gjorde ikke kløen mindre, men det ble lettere å leve med kløen slik at jeg klødde minst mulig. En kald dusj hjalp litt akkurat mens jeg dusjet.

Jeg tok også allergitabletter, men det var først og fremst fordi jeg er pollenallergiker og dette var i pollensesongen. Vet ikke om det hadde effekt.

Kløen ble mye mindre med en gang etter fødsel, men det tok noen uker før den var helt borte.

Anonymkode: d28ec...5bb

• Liker 1
Skrevet

Høres ut som en ubrukelig lege, det er mye medisin du kan få som vil dempe dette. Ville tatt en time hos en annen lege. 

Anonymkode: 799bb...7d9

Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk egne piller som tok kløen. De hjalp ganske mye. 

Hva het disse ?

Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en ubrukelig lege, det er mye medisin du kan få som vil dempe dette. Ville tatt en time hos en annen lege. 

Jaa, snakket med 2 leger. Men ikke mye hjelp og få...

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde svangerskapskløe med forhøyede leververdier på slutten av svangerskapet. Det klødde noe helt grusomt over hele kroppen, inkl. Inni hende og under føttene.

Det høres ut som du har prøvd det meste. Du har min dypeste medfølelse.

Det beste og mest effektive er å ikke klø (ja, jeg vet det er nesten umulig å ikke klø). Klipp neglene helt ned og fil dem i tillegg slik at de ikke er skarpe og gjør kløen verre. Prøv å puste dypt/meditere deg gjennom en del kløe før du begynner å klø. Gjør virkelig alt du kan for å ikke klø. Som du vet: begynner man å klø, blir det bare verre. Det er kanskje det beste tipset jeg kan gi.

Jeg smurte med store mengder fuktighetskrem mange ganger om dagen, og tok en kald dusj en til tre ganger om natta (med påfølgende innsmøring av krem). Jeg brukte bare en vanlig fuktighetskrem som jeg liker. Kløekremer som Eurax synes jeg har null virkning, og den lukter vondt i tillegg. Da er det bedre med en krem som lukter godt (eller ingenting) og med god konsistens. Kremen gjorde ikke kløen mindre, men det ble lettere å leve med kløen slik at jeg klødde minst mulig. En kald dusj hjalp litt akkurat mens jeg dusjet.

Jeg tok også allergitabletter, men det var først og fremst fordi jeg er pollenallergiker og dette var i pollensesongen. Vet ikke om det hadde effekt.

Kløen ble mye mindre med en gang etter fødsel, men det tok noen uker før den var helt borte.

Tusen takk! 
Får bare holde ut ! Helt grusomt at dem ikke har laget noe bedre for det.. Han legen min mente kortison ville dempe. Men får det ikke av han siden det ikke er anbefalt for gravide.. 

Det ødelegger hele svangerskapet. Grusomt og ligge og klø og ikke finne noe ro..

Skrevet

Jeg hadde også svangerskapkløe, helt grusomt. Jeg har kronisk elveblest så jeg er vant til kløe og går på allergitabletter for det daglig. Det hjalp ingenting mot svangerskapskløen. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var noe å gjøre med. Hadde heller ikke høye leverprøver.

Sårene på kroppen brukte flere uker på gro, etter fødselen. 

Det som hjelper best er å ikke klø, selv om det virker som en umulig oppgave. Du har min store medfølelse. 

Anonymkode: 132a1...08f

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde også svangerskapkløe, helt grusomt. Jeg har kronisk elveblest så jeg er vant til kløe og går på allergitabletter for det daglig. Det hjalp ingenting mot svangerskapskløen. Jeg fikk også beskjed om at det ikke var noe å gjøre med. Hadde heller ikke høye leverprøver.

Sårene på kroppen brukte flere uker på gro, etter fødselen. 

Det som hjelper best er å ikke klø, selv om det virker som en umulig oppgave. Du har min store medfølelse. 

Anonymkode: 132a1...08f

Tusen takk! Jaa, skulle gjerne greid og latt være å klø men det blir så intenst at det klikker ! 🙈

Skrevet

Fikk det helt på slutten under første svangerskap, og føler virkelig med deg! Siden det var så nærme termin, fikk jeg en kortisonkrem som jeg fikk smøre med når det ble for ille, for eksempel før jeg skulle sove. Funket litt, men ikke noen mirakelkur. Ellers klippet jeg neglene helt ned, for jo mer jeg klødde meg, jo verre ble det. Og så smurte jeg med en olje, lot huden lufte seg masse, brukte løse klær og unngikk ull.

Den beste trøsten jeg kan gi, er at hos meg forsvant det i det jeg fødte. Faktisk kan jeg ikke huske at det plaget meg i det hele tatt under fødselen. Og i andre svangerskap slapp jeg unna hele greia. 

Anonymkode: 6e0df...41c

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fikk det helt på slutten under første svangerskap, og føler virkelig med deg! Siden det var så nærme termin, fikk jeg en kortisonkrem som jeg fikk smøre med når det ble for ille, for eksempel før jeg skulle sove. Funket litt, men ikke noen mirakelkur. Ellers klippet jeg neglene helt ned, for jo mer jeg klødde meg, jo verre ble det. Og så smurte jeg med en olje, lot huden lufte seg masse, brukte løse klær og unngikk ull.

Den beste trøsten jeg kan gi, er at hos meg forsvant det i det jeg fødte. Faktisk kan jeg ikke huske at det plaget meg i det hele tatt under fødselen. Og i andre svangerskap slapp jeg unna hele greia. 

Anonymkode: 6e0df...41c

Jaa, dette unner jeg ingen! Prøvde med hvitvask fra apoteket nå, så får vi se om det hjelper. Først iskald dusj og så hvitvask så får vi krysse fingrene! Prøver å lufte huden, men magen er så stor nå at det er ikke mye som sitter løst 😂

Selvom jeg hater at alle sier det, så må jeg bare holde ut tror jeg ! Med mindre noen har en mirakelkur😊

Skrevet

Samme som noen over her skrev; jeg har den dypeste medfølelse. Jeg har kun hatt dette i litt over én uke nå, og kjenner meg allerede klar til å gi opp 😐 Vanskelig å få sove, i tillegg til andre plager (halsbrann fra helvete). Ingenting på blodprøver, så svar fra lege var å ta allergimedisin (cetirizin) og smøre med canoderm. Har ikke skaffet meg noen av de, da jeg trodde jeg hadde medisinen hjemme fra før... å hente ut resept blir det første jeg gjør på mandag!

Til nå har jeg prøvd å smøre med veldig fet krem, og med kløestillende spray fra a-derma. Synes det hjelper litt å spraye med den etter en lang dusj. Vasker ellers kroppen med parfymefri dusjolje.

Kløen er vedvarende, og jeg synes det sprer seg til større deler av kroppen. Eneste sted som er fritt for kløe nå er nedenfor ca midt på lårene + ansikt. Har også et type utslett - små nupper/ru hud. Vanskelig å si om hva som kom først av kløen og utslettet. Noen som har det samme?

Skrevet
4 timer siden, Milli94 skrev:

Hva het disse ?

Det er en del år siden, men mener de het Polaramin

Skrevet
8 timer siden, HaKr skrev:

Samme som noen over her skrev; jeg har den dypeste medfølelse. Jeg har kun hatt dette i litt over én uke nå, og kjenner meg allerede klar til å gi opp 😐 Vanskelig å få sove, i tillegg til andre plager (halsbrann fra helvete). Ingenting på blodprøver, så svar fra lege var å ta allergimedisin (cetirizin) og smøre med canoderm. Har ikke skaffet meg noen av de, da jeg trodde jeg hadde medisinen hjemme fra før... å hente ut resept blir det første jeg gjør på mandag!

Til nå har jeg prøvd å smøre med veldig fet krem, og med kløestillende spray fra a-derma. Synes det hjelper litt å spraye med den etter en lang dusj. Vasker ellers kroppen med parfymefri dusjolje.

Kløen er vedvarende, og jeg synes det sprer seg til større deler av kroppen. Eneste sted som er fritt for kløe nå er nedenfor ca midt på lårene + ansikt. Har også et type utslett - små nupper/ru hud. Vanskelig å si om hva som kom først av kløen og utslettet. Noen som har det samme?

Det er det samme som meg da! Puppp heter det utslettet vi har! Og beste medisinen er fødsel tydeligvis og kortison. Kortison får ikke jeg av legen så lenge jeg er gravid så det er jo morro! 

men i natt smerte jeg meg med hvitvask som man kjøper på apoteket og det hjalp altså ! 
tok en kald dusj, lufttørket og smurte rett før jeg la meg. Hadde vindu åpent så rommet var kjølig. 

hver gang jeg var på do så snudde jeg dyne og pute så jeg ikke ble varm og jeg har har 98% kløfri natt 😊 
håper dette kan fungere for deg også og at det fungerer i lengden. Kan si med en gang st candoderm har veldig liten effekt. Men bedre enn ingen ting ! 

• Liker 1
Skrevet
9 timer siden, Milli94 skrev:

Det er det samme som meg da! Puppp heter det utslettet vi har! Og beste medisinen er fødsel tydeligvis og kortison. Kortison får ikke jeg av legen så lenge jeg er gravid så det er jo morro! 

men i natt smerte jeg meg med hvitvask som man kjøper på apoteket og det hjalp altså ! 
tok en kald dusj, lufttørket og smurte rett før jeg la meg. Hadde vindu åpent så rommet var kjølig. 

hver gang jeg var på do så snudde jeg dyne og pute så jeg ikke ble varm og jeg har har 98% kløfri natt 😊 
håper dette kan fungere for deg også og at det fungerer i lengden. Kan si med en gang st candoderm har veldig liten effekt. Men bedre enn ingen ting ! 

Aha, har lest litt om det PUPPP. Takk for tips! Hvitvask skal jeg få tak i i morgen 😊👍

Annonse
Skrevet
10 timer siden, Milli94 skrev:

Kortisonsalve er ikke noe problem å bruke litt under graviditeten. Virker som legen din har lite peiling og bare lar være å hjelpe deg fordi han ikke vet bedre. Ville gått og snakket med en privat lege. 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kortisonsalve er ikke noe problem å bruke litt under graviditeten. Virker som legen din har lite peiling og bare lar være å hjelpe deg fordi han ikke vet bedre. Ville gått og snakket med en privat lege. 

Det kan hende legen snakket om kortison-tabletter.

Anonymkode: 0f02c...cb4

Skrevet

Fikk beskjed om å bruke xylocain salve, den er trygg som gravid - men dyrt om du må smøre mye. Den har bedøvende effekt tror jeg og fungerte veldig fint for meg. Reseptfri 

Anonymkode: 727b0...258

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Han er veldig ung.. Gikk til ei annen men sa det samme...

Skrevet
7 minutter siden, Milli94 skrev:

Han er veldig ung.. Gikk til ei annen men sa det samme...

Da jeg gikk gravid med første, fikk jeg kortisonsalve til et utslett på hendene. Legen konfererte da med andre leger på kontoret før jeg fikk det, og jeg fikk kortison siden det kun skulle brukes lokalt på hendene, som er langt unna magen. Leger er veldig restriktive når det gjelder å skrive ut legemidler til gravide, da man ikke tar sjansen på noe som muligens kan skade fosteret selv om det er lite sannsynlig.

Det er mulig å kjøpe en mild kortisonkrem reseptfritt på apotek, men eg ville ikke brukt det på større områder og spesielt ikke på magen bare for sikkerhets skyld. Du kan alltids bruke litt på et veldig av grensen område langt unna magen dersom det er helt krise.

Du kan kontakte tryggmammamedisin.no https://www.tryggmammamedisin.no på e-post og telefon(?) og spørre der. Det er en offentlig tjeneste som gir individuelle råd ang. medisinbruk til gravide og ammende kvinner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...