Gå til innhold

Hvor gamle er møblene dine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi nordmenn pusser jo opp ofte, og jeg begynte i går å tenke over at spisestua mi føles gammel. Den er nå 12 år. Kjøkkenmøbler og sofa ble kjøpt nytt ved flytting og er derfor nyere. 
Hvor lenge har du hatt de store møblene i ditt hus, og har du planer om å bytte ut?

Anonymkode: 1ab6b...add

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Møblene i stua er ca 4-5 år gamle, kjøkkenbord og stoler ca 15-16 år.

Anonymkode: 73e9b...01c

Skrevet

Jeg har hatt mine møbler i alt fra 7 til 30 år. Dvs noe har jeg med fra barndomshjemmet, så sånn sett har jeg hatt dem hele livet, dvs rundt 50 år. Hvis jeg liker et møbel, har jeg ikke noe behov for å bytte det ut, men jeg har mest kvalitetsmøbler og antikviteter som holder i hundrevis av år. 

Anonymkode: 7bf6c...d22

• Liker 3
Skrevet

Spisebord er 14 år, lyst å skifte ut. Stolene der ble byttet ut for 5 år siden. Sofa i stuen ble byttet ut for 5 år siden og sofa i TV stuen i fjor.

Anonymkode: 20dd9...637

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Det varierer veldig, har alt i fra møbler som er rundt ett år til møbler jeg ikke husker hvor gamle er. Men vurderer å bytte ut kjøkkenbord da dette har en del sår i seg og er slitt.

Skrevet

Jeg har spisestuemøbler med skjenk som er ca 50 år gamle, sofa er 10 år, hyller er 15-10 år. Nyeste møbel i huset er dobbeltsenga til min tenåringssønn. Den er 1 år gammel. Neste nye møbel jeg har lyst på er sofa, for den jeg har faller nok snart fra hverandre. 

Jeg kjøper nye møbler da jeg trenger det, fordi de går i stykker. 

Anonymkode: f7e0e...c43

• Liker 1
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi nordmenn pusser jo opp ofte, og jeg begynte i går å tenke over at spisestua mi føles gammel. Den er nå 12 år. Kjøkkenmøbler og sofa ble kjøpt nytt ved flytting og er derfor nyere. 
Hvor lenge har du hatt de store møblene i ditt hus, og har du planer om å bytte ut?

Anonymkode: 1ab6b...add

Eikemøblene er ca 15 år, har ett antikk skap, og møbler fra Finn i nyere dato. Sofaen er ny. 

Anonymkode: 47487...0df

Skrevet

Nå måtte jeg rett og slett se meg om...

Sofa: 19 år

Stuebord og TV bord: 31 år

Kjøkkenbord: 30 år

Bokhyller: varierer litt, men 20-25 år (kjøpt inn i flere omganger) 

Hvilestol: 25 år

Husker selvsagt ikke eksakt når jeg kjøpte hver enkelt ting men feilmarginen er ikke mer enn et år.

• Liker 1
Skrevet

Senga er snart 4 år, den gamle arvede måtte byttes ut. 

Klesskap og kommode kjøpt ved innflytting, 4 år.

Sofa 5 år.

Kommode kjøpt til datter, 9 år.

Seksjon arvet av foreldre, kanskje 35 år.

Spisestoler, stuebord, TV-benk, arvet av besteforeldre, 25-30 år +/-.

Kommode, snart 30 år, hatt med fra pikerommet.

Spisebord, arvet av barnefar, vet ikke.

Mesteparten er stødige heltremøbler, og kommer ikke til å bli byttet ut med det første. Dog har jeg planer om å flytte til noe litt større etter hvert, og da må det nok skaffes flere møbler også.

Anonymkode: b3c8e...4b3

Skrevet

Sofa: 6år

Oppbevaringsmøbler i stua: 1år

Salongbord: 50-60 år

Lenestol: 50-60 år

Spisestuebord: kjøpt brukt, så aner ikke alder. Minst 5år gammelt

Spisestuestoler: 50-60 år

Slagbenk: over 100 år

Seng: 3 år

Skrevet

Stol (Poäng fra ikea): 7 år gammel

Senga: ca 10-12 år. Kjøpt av sønnen, "arvet" da han flyttet for seg selv. 

Sofa, sofabord, tvbord, lite sidebord, kjøkkenbord og nattbord: 3.5 år, bestilt fra Ikea da jeg flyttet hit jeg bor nå. Flyttet hit fra møblert leilighet. 

En høy kommode og tre enkle bokhyller: Ca 25-30 år gamle. Malt for 3 år siden. 

En lav kommode: 5 år hos meg, overtatt fra familiemedlem, usikker på hvor gammel den er. 

Arbeidsbord og kontorstol: 8 år hos meg, overtatt etter at et kontor skiftet ut møbler. 

Jeg har lyst til å bytte ut noen møbler med mer funksjonelle alternativer i enhetlig stil, spesielt siden jeg har dårlig plass her jeg bor, men siden jeg bor alene, er ufør og ikke kjører bil er det å bli kvitt store ting en utfordring, så da sliter jeg på de løsningene jeg har enn så lenge. 

Anonymkode: 24b19...057

Skrevet

Seng: ca 12 år. Kommode på soverom 4 år.

Sofa: 5 år, bord 4 år. Stressless: arvet etter svigers, alder ukjent. 1 stol arvet etter svigers, sannsynligvis fra ca. 1955 (nytt trekk). Skjenk fra samme tidsperiode. Puff fra Ikea ca 20 år. «Min» stol med fotskammel ca 6 år.

Spisebord ca 40 år (solid eik, arvegods), stoler fra 15 til 60 år (drømmer om å ha 8 like stoler rundt spisebordet...). Vitrineskap 4 år.

Billy-hyller fra Ikea ca 20 år. 

Seng på gjesterom/kontor 26 år, skrivebord ca 50 år.

Dobbelseng på gjesterom 22 år, kommode ca 35 år.

Sovesofa i loftsstua 2 år.

Utleiedelen i kjelleren er utelukkende møblert med brukte møbler, det eneste vi har kjøpt helt nytt i butikk er kjøleskapet.

Skrevet

Sofa er et halvt år. Lenestol 5 år. Lenestol 50 år. To lenestoler 60-70 år. Seng 5 år. Spisebord 55 år. Spisestoler 13 år. Bokskap 130 år. Bokhylle, Billy: 6 år..

Skrevet

Sofa ca 10 år

Spisestua ca 12 år

Skap i stua er ca 100 år - arvet

tv-bord 5 år

kommode 50-60 år antakelig

salongbord Ikea iallfall 10 år

Anonymkode: b7f96...1d2

Skrevet (endret)

Vel.. Det kommer an på

Det er forskjell på møblenes alder og hvor lenge *jeg har hatt dem 😛 kjøper mye brukt, eller henter gratis og føler at det er litt greiere å bytte ut innimellom da. Noen ting har aldri rukket å vare lenge, for jeg a har aldri bodd noe sted lenger enn 5 år, og noen ting må byttes ut fordi de ikke passer med layouten i ny bolig. Noen ting har jeg tatt med meg fra sted til sted pga historien.  

Jeg liker forandring, og hadde nok ikke beholdt spisestuen jeg har nå i 12 år, men jeg har et spisebord jeg elsker på lager, som mamma og pappa kjøpte brukt (av Trond Viggo) på 70tallet, som jeg håper jeg kan få plass til igjen en dag. 

Endret av Krok1
  • Liker 1
Skrevet

Spisestuebordet mitt er snart 60 år gammelt. Kjøkkenbordet er 25 år. Begge bordene er like moderne idag som årene de ble laget.

Sofaen er 3 år og andre møbler er 10 år. 
Bordene kommer jeg aldri til å kvitte meg med, men alt annet skal byttes ut når jeg en gang flytter i leilighet.

Skrevet

Vi har ikke hatt noe lenger enn 6 år, fordi det var da vi fikk oss vårt første hjem. 

Men mye er brukt og arvet. 

Så vi har feks spisebord som er 300 år gammelt, og en kiste som er over 400år. 

Anonymkode: b4e4c...4ef

• Liker 1
Skrevet

Har nettopp kjøpt leilighet. De fleste møbler er 1,5 mnd gamle. Senga er 7 år, kommode er 3 år og spisestolene er 20 år gamle. 

Anonymkode: 6f33d...371

Skrevet

Vi flyttet inn i nytt hus for fem år siden, kjøpte alt nytt av møbler da. Hadde spisebordet og stolene i fem år, byttet det nylig ut. Alt annet er fem år gammelt, så og si. Før dette huset hadde vi et annet nybygd hus, der kjøpte vi også nye møbler da vi flyttet inn. De hadde vi i fem år før vi solgte alt og flyttet inn i nåværende hus.

Anonymkode: d6959...df8

Skrevet (endret)

Sofaer og stuebord er snart 12 år siden og modne for utskifting.

Bokhyllene er Billy av ymse varianter og årganger - de eldste fra 80-tallet, de nyeste et par år gamle.

Soveromsmøblemet, lenestol og spisebord og -stoler har jeg hatt i drøyt 20 år, de var ikke nye da jeg fikk dem og jeg har ingen planer om å bytte dem ut med det første (men madrassen er byttet nylig).

Bokskapet er mye eldre enn meg og er fullstendig uaktuelt å vurdere å kvitte seg med...

Resten av møblene er en også en blanding av eldre arvet og nyere ikea.

Endret av Daria

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...