AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #1 Skrevet 25. januar 2020 Har bestemt meg for å prøve å ha 33 plagg framme i tre mnd så skifte ut. Det eg får lyst til( som sikkert ikkje er så lurt) er at eg har lyst å dra og shoppe noen fine kvalitetsklær som eg veit vil vere fint å ha i kapselgarderoba. Har du vore frista til det ? Anonymkode: e9cb2...c11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #2 Skrevet 25. januar 2020 Ja, og jeg ser ikke at det er noe i veien for det. Da jeg laget mine første kapsler, så jeg plutselig hva som manglet i garderoben min. Jeg hadde flere plagg som lignet, men manglet for eksempel et klassisk hverdagsskjørt som passet til flere ulike topper. Jeg har også kjøpt meg noen nye basis-t-skjorter til å ha under genser og cardigans. Nå vil jeg bare ha en håndfull fine av god kvalitet. Jeg har lyst til å gjøre det samme med undertøy og treningstøy. Til gjengjeld kjøper jeg nesten ingenting annet! Hvis jeg handler nå, har jeg en klar plan og noe helt spesielt jeg ser etter. Før gikk jeg gjerne på måfå og kom hjem med ting som jeg egentlig ikke trengte. Anonymkode: 7ecb4...ee4 3
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #3 Skrevet 25. januar 2020 Jeg har aldri hørt om kapselgarderobe, så trodde det var en skrivefeil, men det finnes altså: https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/helse/livsstil/333-kapselgarderobe Jeg har ikke så mange klær, men lurt det med å plukke ut de man bruker mest og legge vekk det andre for en periode. Jeg må nok skille mellom penklær/jobbklær og hverdagsklær til hjemmebruk. Anonymkode: 91902...c8c 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #4 Skrevet 25. januar 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har aldri hørt om kapselgarderobe, så trodde det var en skrivefeil, men det finnes altså: https://www.plusstid.no/helse-og-velvaere/helse/livsstil/333-kapselgarderobe Jeg har ikke så mange klær, men lurt det med å plukke ut de man bruker mest og legge vekk det andre for en periode. Jeg må nok skille mellom penklær/jobbklær og hverdagsklær til hjemmebruk. Anonymkode: 91902...c8c Jeg har heller ikke store mengder klær, men er veldig fornøyd med kapselgarderobe. Jeg vet at noen deler kapselen i to, slik at jobbklær henger for seg selv og hverdagsklær for seg selv. Det er mye inspirasjon å hente på youtube, hvis du ønsker å prøve! Anonymkode: 7ecb4...ee4 1
Lillemy- Skrevet 25. januar 2020 #5 Skrevet 25. januar 2020 Jeg har ikke prøvd kapselgarderobe før, men jeg har litt lyst til å teste det ut. Sånn som det er nå bruker jeg de samme klærne hele tiden, så det hadde kanskje vært en grei måte å få ryddet litt
Krok1 Skrevet 25. januar 2020 #6 Skrevet 25. januar 2020 Ja, dersom du har råd til det, kan du absolutt gå og kjøpe noen solide basisplagg med god kvalitet. Det gjorde jeg og angrer ikke. Jeg prøvde å lage kapsler med det jeg hadde og brukte en stund på å utrede hva jeg manglet og hva jeg ikke trengte. Det var veldig tankevekkende. Lykke til! Kapselgarderobe er gøy. Det finnes noen fallgruver, og masse ressurser på nett, men i hovedsak ser jeg at folk ihvertfall blir mer bevisst på bruk og forbruk av klær. 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #7 Skrevet 25. januar 2020 4 timer siden, Krok1 skrev: Ja, dersom du har råd til det, kan du absolutt gå og kjøpe noen solide basisplagg med god kvalitet. Det gjorde jeg og angrer ikke. Jeg prøvde å lage kapsler med det jeg hadde og brukte en stund på å utrede hva jeg manglet og hva jeg ikke trengte. Det var veldig tankevekkende. Lykke til! Kapselgarderobe er gøy. Det finnes noen fallgruver, og masse ressurser på nett, men i hovedsak ser jeg at folk ihvertfall blir mer bevisst på bruk og forbruk av klær. Takk for gode råd. Prøvde å lage i dag, syns det gjekk ganske kjapt egentlig og fann etterkvart 33 plagg....så kom eg på at eg hadde glømt å ta med alt som henger, 20plagg til....har så mykje som eg aldri bruker. Skal rydde meir imorga,syns det er interessant og tankevekkande ja som du skriv. Litt vanskelig å finne gode basisplagg...veit ikkje heilt kor eg finn det. Noen ideer? Ts😀 Anonymkode: e9cb2...c11
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #8 Skrevet 25. januar 2020 Jeg synes 133 plagg er altfor mye, og skal kutte mye mer enn det. Har tenkt til å holde meg til to kapsler i såfall, 66 plagg i skapet til enhver tid bør gå fint. Ull om vinteren, shorts om sommeren må jo byttes om. Ellers vil jeg ha enkelte klær hele året. Det er viktig at alle klær kan mikses og matches så må kjøpe noe nytt da. Er jo litt redd for at det bare er gøy nå som jeg får kjøpe nye klær 🙂 Men jeg blir veldig glad i klær av god kvalitet, noen av klærne mine har jeg hatt i 15-20 år men de fleste har jeg desverre kastet etter en sesong. Det vil jeg ha slutt på nå. Anonymkode: 0b4fe...401 1
Krok1 Skrevet 25. januar 2020 #9 Skrevet 25. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for gode råd. Prøvde å lage i dag, syns det gjekk ganske kjapt egentlig og fann etterkvart 33 plagg....så kom eg på at eg hadde glømt å ta med alt som henger, 20plagg til....har så mykje som eg aldri bruker. Skal rydde meir imorga,syns det er interessant og tankevekkande ja som du skriv. Litt vanskelig å finne gode basisplagg...veit ikkje heilt kor eg finn det. Noen ideer? Ts😀 Anonymkode: e9cb2...c11 Sjekk ut Capsule Wardrobe på Pinterest, der er det masse sånne fine flowcharts for å hjelpe deg å velge av der du har. Ang. Det å kjøpe, så får man det man betaler for. Kjøp naturmaterialer (bomull, lin, ull, viskose (men det krøller mer), unngå kunstfiber som polyester og akryl. Billige kjedebutikker har lite i god kvalitet. Jeg har kjøpt bukser på kappahl, dog. Finner faktisk de beste klærne på bruktbutikk. Men det kommer jo også an på stil og økonomi. Unnet meg én personal shopper time på match og den blusen har jeg enda 😛 buksa ble god og slott etter 4 års hyppig bruk. 1
Krok1 Skrevet 25. januar 2020 #10 Skrevet 25. januar 2020 4 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes 133 plagg er altfor mye, og skal kutte mye mer enn det. Har tenkt til å holde meg til to kapsler i såfall, 66 plagg i skapet til enhver tid bør gå fint. Ull om vinteren, shorts om sommeren må jo byttes om. Ellers vil jeg ha enkelte klær hele året. Det er viktig at alle klær kan mikses og matches så må kjøpe noe nytt da. Er jo litt redd for at det bare er gøy nå som jeg får kjøpe nye klær 🙂 Men jeg blir veldig glad i klær av god kvalitet, noen av klærne mine har jeg hatt i 15-20 år men de fleste har jeg desverre kastet etter en sesong. Det vil jeg ha slutt på nå. Anonymkode: 0b4fe...401 Mange som driver med kapselgarderobe har dessverre oversett ett av poengene, og har store lager med klær på loftet, mens de bruker de 33 plaggene. Det blir jo ingen reduksjon av det 😕 Med litt overlapp trenger du mindre enn 66 plagg, og høres ut som du har en ambisiøs, men realistisk plan. Skulle gjerne fulgt med på prosjektene deres Når jeg bare får opp en garderobe, eller ihvertfall et klesskap, skal jeg også ta tak. Her flyter det
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #11 Skrevet 25. januar 2020 Jeg kjøpte ikke nytt, for da endte jeg opp med å måtte kvitte med med ting jeg allerede hadde, uten at det var noen grunn til det . Så jeg bytter bare ut med noe i bedre kvalitet når det jeg har blir slitt ut. Syns det fungerer bedre og det blir billigere enn å kjøpe flere nye klær på en gang, da kan jeg legge mere penger i plaggene. Anonymkode: 0a3aa...9dc 4
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #12 Skrevet 25. januar 2020 Jeg tror det er lurt å være tålmodig. Det er en prosess å gå over til kapselgarderobe, og man lærer sin egen garderobe (og egne klesvaner) bedre å kjenne etter hvert. Jeg oppdaget for eksempel at plagg jeg trodde jeg likte, aldri var gode nok til å bli med i kapselen. Det var alltid noe annet jeg ville ha i stedet. Disse plaggene har til slutt blitt gitt bort. Jeg bytter heller ikke ut de 33 plaggene med 33 andre plagg når det er ny sesong. Mange av klærne er i kapselen hele året, eller kanskje høst og vår. Anonymkode: 7ecb4...ee4 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #13 Skrevet 25. januar 2020 Skriv ønskeliste, men ikke kjøp nye klær før det er gått f.eks. tre måneder. Da lærer du å være kreativ med det du allerede har, du får kjenne på hva det er du virkelig ønsker deg og du rekker kanskje å slite ut de plaggene du nå ønsker å kvitte deg med. Anonymkode: d2c14...631 2
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #14 Skrevet 26. januar 2020 Angående det å beholde klær som ikke er med i kapselen - jeg gjorde tabben å kaste/gi bort for mye, og endte opp med å ikke lenger ha noe å slacke i. Kapselen inneholder som regel plagg man virkelig kler og bruker blant folk. Men ethvert klesskap trenger også noen random klær som er der kun for komfort. Jeg har nå en hylle med løse jeans og romslige gensere, som jeg bruker når jeg slapper av, gjør husarbeid, etc. Det er greit å ikke slite ut de kostbare kvalitetsplaggene i kapselen unødig. Jeg bruker ikke en 2000 kroners angoragenser for å spise iskrem og se på gullrekka. Så ja, det er fullt innafor - og smart - å beholde noen plagg utenom kapselen Anonymkode: e1fbb...958 4
Matas Skrevet 26. januar 2020 #15 Skrevet 26. januar 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Angående det å beholde klær som ikke er med i kapselen - jeg gjorde tabben å kaste/gi bort for mye, og endte opp med å ikke lenger ha noe å slacke i. Kapselen inneholder som regel plagg man virkelig kler og bruker blant folk. Men ethvert klesskap trenger også noen random klær som er der kun for komfort. Jeg har nå en hylle med løse jeans og romslige gensere, som jeg bruker når jeg slapper av, gjør husarbeid, etc. Det er greit å ikke slite ut de kostbare kvalitetsplaggene i kapselen unødig. Jeg bruker ikke en 2000 kroners angoragenser for å spise iskrem og se på gullrekka. Så ja, det er fullt innafor - og smart - å beholde noen plagg utenom kapselen Anonymkode: e1fbb...958 Jeg har vurdert kapselgarderobe en stund nå, og har et eget skap med pysjer samt slæckeklær, og tenker at de skal gå utenom kapselgarderoben. Det samme med festdrakta mi, den går utenom.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2020 #16 Skrevet 27. januar 2020 Jeg kjører prosjekt 333, har gjort det allerede i et par år. Jeg har en 33 plagg stor kapsel i tre måneder, så endrer jeg garderoben etter sesongen. Jeg kaster ingenting av det som ikke blir med i kapselen, men kaster når det har gått tre kapsler, dvs nesten et år og enda ikke har blitt brukt Anonymkode: 98adc...98c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå