Gå til innhold

Hvilke jobber er trygge for vår generasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet at det kanskje er vanskelig å spå...Men hvilke jobber vil bestå, som vi unge i dag kan ha livet ut, mtp. denne automatiseringen (AI)?

Skal søke studier i år og vil gjerne finne noe som jeg kan holde på med «for alltid», som ikke vil forsvinne. Synes dette er utrolig stressende!

Kom gjerne med forslag og en liten begrunnelse 😀

Anonymkode: 2c053...843

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du er ferdig med vgs er det kanskje ikke aktuelt, men det er mangel på håndverkere! 

Omsorgsyrker, helsepersonell kommer det til å bli enda større behov for. 

Tolk

• Liker 3
Skrevet

Det meste innen helse. Eldrebølgen kommer... 

a.

• Liker 1
Skrevet

Sykepleiere, lærere, IKT

Anonymkode: 885a3...b1a

Skrevet
Akkurat nå, Krok1 skrev:

Om du er ferdig med vgs er det kanskje ikke aktuelt, men det er mangel på håndverkere! 

Tolk

Alt av helsepersonell? Lege, sykepleie, tannlege, psykolog, vernepleie?

• Liker 1
Skrevet (endret)
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Alt av helsepersonell? Lege, sykepleie, tannlege, psykolog, vernepleie?

Jeg er ingen spåkone, men kan ikke se for meg at vi slutter å få bruk for dem, nei. 

Også fysioterapeut, ergoterapeut og sånne ting. 

Befolkningen lever lenger, vi er mindre aktive og får mer plager og lidelser 

Endret av Krok1
  • Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet at det kanskje er vanskelig å spå...Men hvilke jobber vil bestå, som vi unge i dag kan ha livet ut, mtp. denne automatiseringen (AI)?

Skal søke studier i år og vil gjerne finne noe som jeg kan holde på med «for alltid», som ikke vil forsvinne. Synes dette er utrolig stressende!

Kom gjerne med forslag og en liten begrunnelse 😀

Mest sannsynlig ender det opp med masseopptøyer og borgerkrig. Det finnes grenser for hvor mye man kan tyne folk med stadig nyere krav til det tipper helt over for selve mennesket. Dagens trend er uholdbart. Noe må gjøres med AI, fordi AI er mangel på politisk vilje fra flere regjeringer verden rundt til å stoppe / skattelegge slik AI-aktivitet. Tvert imot, har de oppmuntret disse multinasjonale drittselskaper til å utvikle dette med flest mulig skattelettelser som belønning. 

Dette kan sammenlignes med inntoget av finans fra og med 1980-tallet og frem til nå sånn ca. Der regjering etter regjering la seg på rygg for Finance Gang Members. Idag ser vi resultatet - massiv opphoping av kapital på få hender og finanskriser den ene etter den andre. Lån, lån, lån, finansprodukt her og der, osv.

Anonymkode: ae1e3...837

• Liker 3
Skrevet

Politi, Forsvar, Helse, IKT

Anonymkode: 512cc...cd3

• Liker 3
Skrevet

Alt som krever mellommenneskelig kompetanse.

Anonymkode: 0ae3b...a09

• Liker 1
Skrevet

Bilmekanikere/bilelektrikere, maskinister, sykepleiere, helsefagarbeidere og lærere/barnehagelærere er garantert jobb. Det er skrikende mangel på maskinister, spesielt i innenriksfart (ferger og hurtigbåter), og blir man lei av sjøen er det mange jobber å få på land (mange maskinister jobber i brannvesenet eller som vaktmestere, eller som lærere på vgs innen mekaniske fag).

Anonymkode: 41f5a...4eb

Skrevet

Jeg tror det blir mer og mer krav til kompetanseheving fremover, nesten uansett hvilken jobb man har. Men blir du sykepleier tror jeg iaf du er rimelig trygg 

Anonymkode: 787ee...890

Skrevet

Økonomer er det alltid behov for, å med denne utdannelsen er du kvalifisert for mange mange jobber

Anonymkode: 79f1e...f32

Skrevet
11 timer siden, Krok1 skrev:

Tolk

Bygg/Anlegg er ødelagt av billig arbeidskraft. Staten har sørget for dette, de har sluppet inn alt mulig. Som igjen opparbeider seg rettigheter på NAV som de tar med seg hjem.

En skandale.

Anonymkode: 41681...615

Skrevet

Psykologer og psykiatere med privat praksis. Det offentlige er jo helt håpløst og psykiske problemer hoper seg opp i alle samfunnslag. 

Anonymkode: d7c0f...095

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker said:

Bygg/Anlegg er ødelagt av billig arbeidskraft. Staten har sørget for dette, de har sluppet inn alt mulig. Som igjen opparbeider seg rettigheter på NAV som de tar med seg hjem.

En skandale.

Anonymkode: 41681...615

Ja, fordi det ikke finnes norske lærlinger. 

Har riktignok bare gode erfaringer med utenlandske håndverkere, men det er også fordi jeg bruker ordentlige firma. Vet at det er mye rusk der ute og det er leit. 

De jeg kjenner som driver snekker-og rørøeggerfirma river seg i håret fordi de må si nei til oppdrag som ikke kan utføres av ufaglærte polakker. 

• Liker 1
Skrevet
På 25.1.2020 den 13.17, Krok1 skrev:

Ja, fordi det ikke finnes norske lærlinger. 

Har riktignok bare gode erfaringer med utenlandske håndverkere, men det er også fordi jeg bruker ordentlige firma. Vet at det er mye rusk der ute og det er leit. 

De jeg kjenner som driver snekker-og rørøeggerfirma river seg i håret fordi de må si nei til oppdrag som ikke kan utføres av ufaglærte polakker. 

Tull. Kjenner flere lærlinger som ikke får lærlingplass, og snekkere med 20 års erfaring i bransjen som blir permittert. Dette skyldes at firmaene kan hente billigere arbeidskraft i utlandet, og har mulighet til å drive med sosial dumping. 

• Liker 2
Skrevet
On 1/25/2020 at 7:51 AM, AnonymBruker said:

Bilmekanikere/bilelektrikere, maskinister, sykepleiere, helsefagarbeidere og lærere/barnehagelærere er garantert jobb. Det er skrikende mangel på maskinister, spesielt i innenriksfart (ferger og hurtigbåter), og blir man lei av sjøen er det mange jobber å få på land (mange maskinister jobber i brannvesenet eller som vaktmestere, eller som lærere på vgs innen mekaniske fag).

Anonymkode: 41f5a...4eb

Nei, det er det ikke. Hilsen maskinist som har slitt i 2 år med å få jobb. 

Anonymkode: 14f4b...683

• Liker 3
Skrevet

Jeg er logoped og kjenner meg rimelig trygg på at mitt yrke vil bestå. Givende jobb, skrikende behov!

Anonymkode: 99bd1...1bf

Skrevet

Mye innenfor helse og barnehagelærer. Garantert jobb resten av livet. 

Skrevet

Håndverkere og installatører, f.eks snekker, rørlegger, elektriker, mekaniker, sveiser, kuldemøntør.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...