Gå til innhold

Ble vitne til vold mot bussjåfør i dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Satt på bussen og ble vitne til uprovosert vold mot en bussjåfør. hissig voksen som slo. Ble skikkelig redd, så gikk av bussen og ringte politiet.

Jeg vet det gikk "bra" med sjåføren ( så "bra" det kan bli etter en slik opplevelse). Dog fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke grep inn, men jeg turde ikke, fikk en reaksjon med redsel,og måtte vekk. Ringte politiet med en gang da.

Hadde dere grepet inn ved uprovosert vold, noen råd for å takle slike situasjoner uten å bli helt skjelven? Er ikke vant til vold.

Anonymkode: 457b2...e1a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man bør ikke gripe inn selv, men heller ringe politiet. Hold avstand, men observer. Få med hva som skjer, detaljer, osv. som du kan gi videre til politiet.

Er man åpenbart fysisk overlegen og/eller man er mange som kan slå seg sammen om å bryte inn så blir det noe litt annet. Men en tilfeldig gjeng med mennesker er gjerne ikke så samkjørte at de nødvendigvis bør prøve seg.

Det er nok uansett kamera på bussen.

• Liker 10
Skrevet
1 time siden, jabx skrev:

Man bør ikke gripe inn selv, men heller ringe politiet. Hold avstand, men observer. Få med hva som skjer, detaljer, osv. som du kan gi videre til politiet.

Er man åpenbart fysisk overlegen og/eller man er mange som kan slå seg sammen om å bryte inn så blir det noe litt annet. Men en tilfeldig gjeng med mennesker er gjerne ikke så samkjørte at de nødvendigvis bør prøve seg.

Det er nok uansett kamera på bussen.

Takk for svar.

Bussjåfører er utsatt, får virkelig håpe vedkommende får hjelp og støtte.

De burde ha lov til å forsvare seg selv, vet ikke hvilke muligheter de har, tenker på spray eller noe. 

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at politiet faktisk gidder å rykke ut til noe sånn uansett...                  

Anonymkode: fc9f4...56a

Politiet rykker ut til voldsepisoder.

Anonymkode: fb178...db0

• Liker 8
Skrevet
På 25.1.2020 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler på at politiet faktisk gidder å rykke ut til noe sånn uansett...                  

Eh, selvsagt rykker politiet ut for en slik voldsepisode.

• Liker 5
Skrevet
På 25.1.2020 den 0.21, AnonymBruker skrev:

Satt på bussen og ble vitne til uprovosert vold mot en bussjåfør. hissig voksen som slo. Ble skikkelig redd, så gikk av bussen og ringte politiet.

Jeg vet det gikk "bra" med sjåføren ( så "bra" det kan bli etter en slik opplevelse). Dog fikk jeg dårlig samvittighet fordi jeg ikke grep inn, men jeg turde ikke, fikk en reaksjon med redsel,og måtte vekk. Ringte politiet med en gang da.

Hadde dere grepet inn ved uprovosert vold, noen råd for å takle slike situasjoner uten å bli helt skjelven? Er ikke vant til vold.

Det er skummelt å gripe inn. Man vet aldri hvem som er angriperen. Så må se an situasjonen. Lett at det eskalerer. 

Ofte kan det være nok med et tilrop som får de utav den bobbla de er i og de blir "redde" og stikker av. Hvis de ikke gjør det så kan du stå ovenfor en ganske alvorlig trussel der du ikke har sjanse til å komme deg bort fra med muligheter for bruk av våpen fra voldsutøver. Da kan det bli riktig stygt. 

Skrevet

Kommer veldig an på. I de fleste tilfeller ville jeg nok ikke kunne gjort noe uansett, men om jeg tenkte det var sjanse for å kunne dytte/ sparke personen ned busstrappen og han virket ubevæpmet og ikke var diger, kanskje

Anonymkode: 5ad58...b21

Skrevet

Hvordan vet du at det gikk bra med sjåføren når du gikk av bussen? 

Jeg hadde grepet inn og alliert meg med andre rundt om å avverge og holde fast vedkommende til politiet kom !

Hadde jeg vært alene på en tom buss hadde jeg også grepet inn, ofte skal det ikke mer til for å skille dem og roe gjerningsmann som ikke er forberedt på innblanding. Hvis jeg og bussjåføren sammen ikke hadde klart å holde fast gjerningsmannen hadde jeg hvertfall tatt bilde av han, og hjulpet bussjåføren trygt vekk, evn prøvd å sperre gjerningsmannen inne i bussen med oss trygt på utsiden tik politiet kom. 

Jeg hadde tålt knuffing og et slag om det betydde at jeg prøvde mitt beste. Hvordan hadde du følt det om du var i nød og ingen hjalp deg? 😲

Anonymkode: 551fc...d96

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og innen politiet faktisk dukker opp, så er gjerningspersonen selvfølgelig over alle hauger for hundre år siden.  

Og "henlagt på grunn av manglende beviser" eventuelt "bevisets stilling" som det så flott heter. Null og niks egentlige konsekvenser for noen.   

Ikke noe problem. Det er bare å etterlyse han i media.

"- Mann - mellom 150 og 210 cm høy. Han hadde på seg bukse, sko og jakke"

"Har du sett han, ring førstkommende mandag i kontortiden"

Anonymkode: 9f134...436

• Liker 1
Skrevet

Flott at du ringte politiet, alt for mange gjør ingenting. Varsling og pleie av skadde er egentlig alt man kan forvente av "vanlige mennesker".

Det er en risiko å gripe inn i en pågående voldshandling, og man må vurdere om man skal gripe inn eller bare rope/varsle. Selv har jeg betydelig mer trening i å håndtere vold en det som er vanlig (10 år i forsvaret + 12 år trening i sivilt selvforsvar), og tror jeg hadde grepet inn på reflex, men er ikke sikker på hva jeg hadde gjort dersom jeg hadde fått tid til å tenke meg om.

Skrevet

Man skal ikke gripe inn i voldshandlinger. Selv ikke når du tror at du er fysisk overlegen. Ikke glem kvinnen i Kristiansand som grep inn overfor to ungdommer hun trodde hun hadde kotroll på. Det endte six-feet-under for henne.

Anonymkode: cc721...737

Skrevet

Huff, jeg har med meg babyen min, jeg kan ikke gripe inn for jeg må beskytte henne. Men jeg hadde ropt til andre passasjerer «gjør noe!» og håpet en av de andre ville reist seg og starter gruppementaliteten for å hjelpe.

Anonymkode: d8142...bc5

Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Man skal ikke gripe inn i voldshandlinger. Selv ikke når du tror at du er fysisk overlegen. Ikke glem kvinnen i Kristiansand som grep inn overfor to ungdommer hun trodde hun hadde kotroll på. Det endte six-feet-under for henne.

Man blir ikke oppfordret til å gripe inn av politiet, men man skal leve med sin avgjørelse etterpå. Utfallet kan jo være at man hadde mulighet til å gjøre noe, men siden man valgte å ikke gripe inn så døde ett ukjent og uskyldig menneske. 

Ser jeg en pågående voldtekt, så griper jeg inn. Man kan ikke stå å se på noe som man kan avverge. 

• Liker 1
Skrevet

Sinnsykt sjokka over alle som skriver at de ikke ville grepet inn! Hva har verden  blitt til?!?!?!

Anonymkode: 551fc...d96

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og innen politiet faktisk dukker opp, så er gjerningspersonen selvfølgelig over alle hauger for hundre år siden.  

Og "henlagt på grunn av manglende beviser" eventuelt "bevisets stilling" som det så flott heter. Null og niks egentlige konsekvenser for noen.   

Det er faktisk ikke du som skal vurdere om saken vil henlegges eller ikke. Og selv om gjerningspersonen kanskje er borte når politiets kommer, så vil de sette i verk etterforskningstiltak med en gang, i den kanskje viktigste fasen av etterforskningen. Mye informasjon som samles da ville ellers kunne gått tapt.

Gjest Villfisker
Skrevet

Du gjorde det riktige. Jeg hadde heller ikke turt å gripe inn selv.  Bra du ringte politiet. Gjerningsmannen/kvinnen kunne hatt kniv.

Skrevet

Helt riktig å ikke gripe inn. Om så noen slår bussjåføren helseløs og han ligger i en blodpøl, så er det viktig å ikke gripe inn. Fordi du kan bli skadet selv. Vi må alle tenke på oss selv først. Det beste er å gå av bussen med en gang, og når bussen er i god trygg avstand fra deg tar du opp tlf og ringer politiet. 

Anonymkode: 561d7...e72

Skrevet
19 hours ago, AnonymBruker said:

Hadde sett på ungdommer som potensielt farligere enn voksne menn, da jeg tror voldelige unge vil i større grad bære kniv. Voksne menn tenker gjerne at de ikke trenger kniv

Anonymkode: 5ad58...b21

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ser an, men har grepet inn i en stygg voldsepisode. Men du må gjøre det så brutalt at det ikke blir noe mere. Her var det snakk å forhindre drapshandling som var nært forestående hvis overgriper hadde fått fortsatt.

Overgriperen så ikke hvem som slo eller hva som traff.  

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...