Gå til innhold

Kan banken kreve at jeg betaler billån etter mottatt finansieringsbevis?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette kommer til å bli rotete, så det må jeg bare beklage.

I desember bestemte jeg meg for å selge leiligheten og heller kjøpe enebolig. Tok kontakt med en stor bank i Norge for å forhøre meg om finansiering og boliglån. 

Snakket med en hyggelig rådgiver i banken, fortale at eneste gjeld jeg har er studielån og billån, noe som stemmer. 

Jeg har ikke mye sparepenger, men jeg har null lån på leiligheten, så jeg ville bruke alle pengene på salget av den til egenkapital. 

Fikk finansieringsbevis og begynte å lete etter ny bolig. Leiligheten er forresten lagt ut for salg. 

Tidligere i uka så vant jeg en budrunde på et hus, fikk det for ca 300 000 mindre enn hva finansieringsbeviset mitt er på. Ringte rådgiveren for å gi beskjed og for å finne ut av hva jeg skal gjøre nå. 

Da sier han plutselig at jeg blir nødt til å betale ned hele billånet mitt før han kan gi meg lån til bolig. 

Altså... HVA!? 

Jeg har dessverre ikke nesten 200 000 på konto for å betale ut billånet. Han visste om billånet før jeg fikk finansiering, og han visste at jeg ikke hadde nok penger på sparekonto til å betale ut dette.. Har heller aldri fått noe beskjed at billånet er et problem. 

Anonymkode: 7ebe5...634

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva sier finansieringsbeviset ditt da? Kan du dokumentere at du opplyste om gjelden?

Skrevet

De kan vel ikke nekte deg lån om du oppfyller vilkårene som ble satt sa du fikk finansieringsbeviset? Og altså, skal du ikke selge leiligheten? Den er vel verdt mer enn 500k?

Anonymkode: c32fc...4f2

Skrevet

Jeg fikk finansieringsbevis ut fra inntekt og gjeld. Billånet må nå banken ha funnet selv, det gjorde de hos meg ihvertfall. Jeg har fire kjøretøy registrert på meg og sa jeg vurderte å kvitte meg med noen av dem når handel var i boks, og betale pengene inn på lånet.

Hva med å søke i en annen bank, eller bake billånet inn i huslånet? Det siste kommer jo litt an på hvor mye du har og hva du må låne....

Anonymkode: b1a59...3b2

Skrevet

Så lenge du har oppgitt riktige opplysninger og ikke holdt igjen informasjon om lånet, og det heller ikke foreligger en klausul om billånet i finansieringsbeviset, så skal det veldig mye til før de kan trekke det tilbake.
At rådgiveren først har gitt deg finansieringsbevist, for å så trekke det tilbake uten at det foreligger nye opplysninger er brudd på avtalen fra banken sin side.
Jeg ville bedt om å få snakke med en annen rådgiver i banken.

Anonymkode: a3c0d...822

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg hadde funnet meg en annen bank, jeg.

Skrevet

Takk for svar! 

Jeg finner ingen steder i finansieringsbeviset som sier noe om forbehold, ingenting som tilsier at billånet må betales. 

Rådgiveren ba om noe så enkelt som en screenshot av summen jeg skylder Lånekassen og resterende gjeld på billån, så jeg kan veldig enkelt dokumentere at dette visste rådgiveren før jeg fikk beviset. 

Så det er ikke noe problem å søke i en annen bank selv etter jeg har vunnet budrunde? Huff, jeg føler meg så rådløs og stresset

Anonymkode: 7ebe5...634

Skrevet

Jeg ville startet med å ta kontakt med banken og be om samtale med en annen rådgiver, sånn at de kan rette opp dette.
Om dem har gitt deg finansieringsbevis uten forbehold, så er det en skriftlig bekreftelse på at de skal gi deg lånet, og dem er bundet til den avtalen. Med mindre din egen situasjon endrer seg drastisk, som at du har tatt opp ett nytt billån på flere hundre tusen etter du fikk finansieringsbevis, eller noe sånt.

Megler har jo mest sannsynlig også vært i kontakt med rådgiveren din å fått bekreftet at du har finansieringen i orden.

Anonymkode: a3c0d...822

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...