Gå til innhold

Fortvilet over arbeidsoppgaver jeg ikke mestrer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter 9 måneders ubetalt arbeidspraksis via Nav, fikk jeg en betalt stilling hos min nåværende arbeidsgiver. Arbeidskontrakten fastsetter ikke arbeidsoppgavene mine. Dette fordi bedriften var under omlegging og de ikke visste hva konkret de skulle sette meg til. Men Nav betaler 40% av lønna mi og det er i så måte gunstig for dem å ha meg der som en slags potet.

Nå har jeg blitt satt til å håndtere diverse utbetalinger som må føres i Excel, og dette skal videre inn i et annet datasystem. Jeg er utdannet innen samfunnsfag og humaniora, og har ingen som helst kompetanse i økonomi og regnskap. Jeg kan skrive godt, men har svært begrenset tallforståelse, og jeg har muligens dyskalkuli- min matematiske forståelse stoppet på barneskolen. Når jeg ser på masse tall i Excelark, flyter alt sammen i en saus. Jeg har forsøkt å forklare dette til arbeidsgiver, men denne sier at jeg bare må ta litt av gangen, og at Excel ikke har med tallforståelse å gjøre, bare å trykke på de rette knappene. 

Jeg har ikke fått noen 1-1 opplæring i arbeidsoppgavene, men en tykk bunke dokumenter som visstnok forklarer måten man gjør dette på og hvordan jeg søker opp og summerer de rette tallene etc. Men jeg skjønner det ikke. For meg stopper det opp, jeg klarer ikke konsentrere meg, jeg gråter på jobb. Jeg er i Nav- systemet på grunn av psyken, og denne typen stress gjør det mye verre. Samtidig har jeg en gitt tidfrist på 3 uker som jeg må holde, ellers får bedriften en bot fra etaten som jeg skal sende dette inn til.

Lønnstilskuddet fra Nav er jo for å kompensere for redusert produktivitet. Jeg har ikke redusert produktivitet når jeg utfører arbeidsoppgaver som jeg mestrer, og kan skrive og analysere på et avansert nivå. Men når det gjelder tall og Excel stopper det opp for meg. Jeg fikk 2 i informasjonsbehandling på vgs, og da var læreren grei. Hva kan jeg gjøre? Jeg er ikke en attraktiv arbeidstaker pga store hull i cv og det er vanskelig å finne arbeid på egen hånd. 

Anonymkode: 19528...a93

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis utfordringen er programmet Excel så finnes det sikkert masse videoer om programmet på YouTube. Kan du ikke bruke de til å trene og bli vant til de ulike kommandoene osv. Da kan du ta det i ditt eget tempo og bli tryggere? Kanskje det er lettere å forstå enn en oppskrift på papir. 

Egentlig enig med sjefen din, dette handler ikke om tallforståelse - men om å forstå programmet. Ikke gi opp, dette klarer du! 

Det er jo dessverre slik på de fleste arbeidsplasser, man kan ikke bare gjøre de oppgavene man liker eller er god på. Det er jo leit å måtte slutte fordi man ikke får til Excel. Excel virker komplisert i starten, men du vil jo lære etterhvert ☺️

Anonymkode: 96fec...1fd

• Liker 2
Skrevet

Du må rett å slett lære deg Excel! Det finnes mange gode videoer på YouTube. 

Sjekk ut matematikk.org det er en god side der du kan lære Excel. Dette er lærebøker fra vgs 

Anonymkode: 53204...be2

Skrevet

Jeg sliter også med tall og tallforståelse, strøyk på eksamen i matte 2py faktisk.

Men Excel har gått veldig greit for min del. Der er det jo gjerne bare å fylle inn tall og de riktige symbolene, så regnes ting ut av seg selv. Nå skal det sies at jeg hadde økonomi og administrasjon på vgs, så jeg har kanskje en del forkunnskaper og klarte det bra - men matematikk fikk jeg ikke til (algebra, sannsynlighet, funksjoner, prosent osv). Geogebra gikk for såvidt greit. (Klarte å løse alle oppgaver i timene, men fikk panikk på eksamen og gjorde mye feil).

Anbefaler deg å bruke Youtube for å lære deg Excel.

Anonymkode: 4b89a...499

• Liker 1
Skrevet

Synes du skal fortelle din nærmeste leder hvordan du har det.  Prøv å unngå tårer, men fortell ærlig at du strever fordi du ikke forstår.  At du er fortvilet fordi du så gjerne vil. 

Ta det derfra.  Jeg kan aldri tenke meg at en seriøs leder ikke forstår at du trenger opplæring og veiledning. 

• Liker 4
Skrevet

Sånn skal du ikke ha det på jobb. Jeg ville tatt et møte med sjefen og forklart utfordringen din akkurat slik som du formulerer deg her. 

Det er ikke lett å være ny eller uerfaren i en jobb, og de fleste sjefer skal ha forståelse for dette. Men du må si det på en måte som sjefen din forstår deg. Du må ikke la sjefen få ta lett på dette. 

Anonymkode: 45173...89f

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis utfordringen er programmet Excel så finnes det sikkert masse videoer om programmet på YouTube. Kan du ikke bruke de til å trene og bli vant til de ulike kommandoene osv. Da kan du ta det i ditt eget tempo og bli tryggere? Kanskje det er lettere å forstå enn en oppskrift på papir. 

Egentlig enig med sjefen din, dette handler ikke om tallforståelse - men om å forstå programmet. Ikke gi opp, dette klarer du! 

Det er jo dessverre slik på de fleste arbeidsplasser, man kan ikke bare gjøre de oppgavene man liker eller er god på. Det er jo leit å måtte slutte fordi man ikke får til Excel. Excel virker komplisert i starten, men du vil jo lære etterhvert ☺️

Anonymkode: 96fec...1fd

Takk for svar. Utfordringen er både programmet, og at jeg har fått beskjed om at det må leveres innen 3 uker, ellers får bedriften bot. Og jeg jobber bare 50%. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg både skal klare å lære meg Excel helt fra bunnen av ved hjelp av youtube, mestre mine egne issues med dårlig stressmestring mens jeg gjør selve jobben med dataprogrammeringen, og få dette levert fiks ferdig innen deadline. Jeg synes det er for mye å lempe over på meg.

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar. Utfordringen er både programmet, og at jeg har fått beskjed om at det må leveres innen 3 uker, ellers får bedriften bot. Og jeg jobber bare 50%. Så jeg skjønner ikke hvordan jeg både skal klare å lære meg Excel helt fra bunnen av ved hjelp av youtube, mestre mine egne issues med dårlig stressmestring mens jeg gjør selve jobben med dataprogrammeringen, og få dette levert fiks ferdig innen deadline. Jeg synes det er for mye å lempe over på meg.

Hva slags bot?  Høres merkelig ut, spør du meg. 

Skrevet
1 minutt siden, Zienna skrev:

Hva slags bot?  Høres merkelig ut, spør du meg. 

Det er bot fra Skatteetaten dersom man ikke rapporterer div opplysninger i tide.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er bot fra Skatteetaten dersom man ikke rapporterer div opplysninger i tide.

Jeg forstår.  Det er riktig at der er visse frister for rapportering til myndighetene.  Dette er daglig leders ansvar, og ikke ditt! 

Du må spørre din leder om når det du har i oppdrag å gjøre må være ferdig.  Det er din leders plikt å kontrollere før han/hun videresender til myndighetene. 

Skrevet
19 minutter siden, Zienna skrev:

Jeg forstår.  Det er riktig at der er visse frister for rapportering til myndighetene.  Dette er daglig leders ansvar, og ikke ditt! 

Du må spørre din leder om når det du har i oppdrag å gjøre må være ferdig.  Det er din leders plikt å kontrollere før han/hun videresender til myndighetene. 

Ja, fristen er 15. februar for å innrapportere div til Skatteetaten. Dette ble jeg presentert i dag av min nærmeste overordnede, og jeg fikk beskjed om at det er jeg som skal gjøre excel- skjemaene ferdigstilt slik at det for daglig leder bare er å rapportere dette inn. Jeg jobber bare 50%, to dager den ene uka og tre den neste. Det er tale om opplysningene til kanskje 500 personer, som har fått utbetalinger fra oss og dette skal rapporteres inn.  Jeg vet ikke engang hvor jeg får hentet ut disse opplysningene. Vet at de ligger i ulike excelskjema, og det jeg tenker intuitivt er da at de må copy- pastes inn i nytt skjema. 

Min nærmeste overordnede gjorde dette selv i fjor. Hun kunne da i det minste satt seg ned med meg så vi kunne gjort det sammen så jeg lærte det. Jeg spurte om vi kunne ta et møte til om det neste uke, men det var hun usikker på fordi hun er så travel med andre oppgaver.

Skrevet

Her må du bare være tydelig i kommunikasjonen. 

"Hei sjefen. Jeg har prøvd så godt jeg kan, men dette får jeg ikke til. Siden det vil få negative konsekvenser for bedriften om dette ikke blir gjort riktig, ønsker jeg at du enten setter noen andre til oppgaven eller gir meg tilstrekkelig opplæring til å løse det. "

Anonymkode: 88b70...335

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...