Gå til innhold

Hvordan sikre seg mot ID-tyveri?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har jo vært en del saker i media de seneste årene om personer som har blitt offer for ID-tyveri, hvor gjerningspersonene har tatt opp forbrukslån i offerets navn. Det virker på meg som rettssikkerheten for ofrene i slike saker er lik null, og forbruksbankene saksøker offeret i stedet for gjerningspersonen for å få tilbake pengene sine.

Er det noen forhåndsregler man kan ta for å unngå at noe slikt kan skje? Selvfølgelig utover det å aldri frivillig gi noen tilgang til bank-IDen.

Fikk selv frastjålet lommebok med legitimasjon i, inkludert førerkort (i utlandet). Blir derfor ekstra stressa når jeg leser om slike saker.

Anonymkode: 6c7a3...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har jo vært en del saker i media de seneste årene om personer som har blitt offer for ID-tyveri, hvor gjerningspersonene har tatt opp forbrukslån i offerets navn. Det virker på meg som rettssikkerheten for ofrene i slike saker er lik null, og forbruksbankene saksøker offeret i stedet for gjerningspersonen for å få tilbake pengene sine.

Er det noen forhåndsregler man kan ta for å unngå at noe slikt kan skje? Selvfølgelig utover det å aldri frivillig gi noen tilgang til bank-IDen.

Fikk selv frastjålet lommebok med legitimasjon i, inkludert førerkort (i utlandet). Blir derfor ekstra stressa når jeg leser om slike saker.

Ikke bruk bankId noe annet sted enn i banken din

Anonymkode: 6e96b...152

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La kodebrikken ligge igjen hjemme for å redusere sjansen for at den blir stjålet eller mistet. Ikke ha passordet skrevet opp, i hvert fall ikke i nærheten av kodebrikken. Jeg lar være å bruke bankid på mobil så jeg vet ikke hvordan sikkerheten er der. Sørg i hvert fall for å ha en mobil som fortsatt får oppdateringer til operativsystemet. Ikke lån mobilen din til andre eller la andre vite koden for å låse opp.

Ikke logg inn med bankid på andres PC. Sørg for at din egen PC har alle oppdateringer installert, og ikke la andre få tilgang til den. Deler du PC med noen er det praktisk talt umulig å hindre at de kan installere noe på den som stjeler passordet, og da trenger de bare brikken. Bytt passord umiddelbart hvis du frykter at slikt kan ha skjedd.

Når du åpner en side som krever innlogging så sjekk at den bruker sikker overføring (begynner med https og det vises en hengelås), og at URLen virker fornuftig. For Bank-ID vil de så vidt jeg vet alltid være .no-adresser, ikke .com eller annet. Er det noe annet enn .no så trippelsjekk at ikke det er svindel. Søk opp nettstedet på Google sammen med ordene svindel og scam (hvert sitt søk). Ikke klikk på lenker i eposter for å åpne en nettside, men skriv i stedet inn adressen selv eller bruk en du har bokmerket tidligere.

Sørg for at din folkeregistrerte adresse er riktig til enhver tid. Hvis du får melding om noen form for endring på bankinfo, mobilabonnenment, kredittsjekk eller annet du ikke kjenner grunnen til så ikke gi deg før du har funnet ut hvorfor.

Hvis du er ekstra paranoid kan du søke opp deg selv på 1881 og Gulesider for å sjekke at ikke det er registrert nummer på deg du ikke er kjent med. Du kan også ta vare på telefonregninger som viser oppringninger du har gjort for å kunne bevise at du ikke har ringt til f.eks. en bank på et gitt tidspunkt, og sjekke at ikke det finnes oppringninger du ikke er kjent med.

Anonymkode: 6ee18...708

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

https://www.datatilsynet.no/personvern-pa-ulike-omrader/internett-og-apper/id-tyveri/oppdage-forebygge/

Jeg er svært forsiktig og min største skrekk er nettopp id tyveri. Jeg har f.eks. ikke passordet til nettbanken min skrevet ned noe sted, og passordet der er unikt og aldri brukt på noe annet sted. Kun i nettbanken. Ingen har noen gang fått bruke/logge seg inn med min bank brikke og passord, det har jeg aldri delt med noen. Deler heller ikke pc med noen. Har passord på pc.

Har kjøpt meg makuleringsmaskin, og makulerer skikkelig alle dokumenter som inneholder noe snev av personlig info, og gamle bank/kredittkort (maskinen makulerer plastkort like greit som papir og det blir veldig små biter av det). Andre ganger makulerer jeg kredittkort med saks i små biter, og så kaster jeg delene i to-tre forskjellige søppelposer som kastes til ulike tider, slik at ingen kan tømme èn pose og pusle sammen kredittkortet igjen.

Jeg er svært mistenksom på nettsider, og sjekker alltid bakgrunnsinfo på nettbutikker etc. Ser jeg dårlig norsk eller mangel på info (som fysisk adresse der firmaet har kontorer/holder til, manglende org nr osv) så handler jeg ikke der. Bruker ALLTID og uten unntak kredittkort å betale med på nettet, da det er mye større sikkerhet, og man gir ikke potensielle svindlere tilgang direkte inn i bankkontoen sin (som man gjør om man betaler med bankkortet sitt).

Trykker ikke på meldinger som virker suspekte, hverken på epost eller Messenger eller lignende. Minste lille snev av mistenksomhet og jeg bare sletter meldingen uåpnet. Særlig om det er fra folk jeg kjenner, men ikke er naturlig å få noe som helst melding fra fordi jeg ikke omgås dem i det daglige eller til vanlig.

Ja, jeg er veldig mistenksom. 

Endret av Million
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du skal være bra uforsiktig for å bli utsatt for dette med dagens bankid-løsninger. 

Anonymkode: ee9c3...5aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førerkortet ligger i bilen. Har med det aldri på meg ID. 

iPhone er satt opp slik at innhold blir slettet om man trykker feil kode 5 ganger. Og har selvfølgelig låst skjerm. 

På utenlandstur er passet enten i veske med glidlås, eller i safen på hotellet. 

All betaling skjer med kredittkort. 

Anonymkode: ce4e8...09c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

De som ikke får hjelp har nesten uten unntak lånt bort bankID til sin snille samboer, mor/far eller han hotte Tinderfyren. Beste råd er å ALDRI låne bort bankID til noen som helst.

Det har vært noen tyveri av bankkort fra postkasser - ha lås på postkasse, eller postboks.

Ikke oppbevar kodebrikke uforsvarlig. Selv bruker jeg kun bankID på mobil og har ikke hatt kodebrikke på mange år. 

Vær sikker på at hjemmesiden du shopper fra er det den gir seg ut for å være, Skal du oppgi kortnummer på nett skal det være gjennom en sikker side. Se på språket på siden du er om det er logisk. 

Når noen sender deg en melding i messenger med "klikk her" og deretter "oppgi passord" så gjør nå ikke det da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre er det enkelte mennesker som er ekstremt lettlurte. Jeg fikk en sms fra en eldre dame, som videresendte en sms hun tydeligvis hadde fått og som hun videresendte i god tro. Typisk svindel:" vær forsiktig med person X, han er en svindler. Trykk på linken, og videresend denne sms." Og nå nylig fikk jeg en telefon som var typisk svindel: "Jeg ringe om din PC." Smsén ble slettet, og nummeret blokkert.

Du er din ditt beste forsvar fra å bli lurt. Jeg vil heller være ekstra mistenksom en gang for mye, enn ekstra dum og lettlurt en gang for mye.

Anonymkode: 52cde...f32

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...