Gå til innhold

Bruker du HC-toalett uten å trenge det?

Anbefalte innlegg

Skrevet
12 minutter siden, Lemmon skrev:

Den multihandicapede kommer jo ikke inn på et annet toalett. Det argumentet ditt holder ikke.

Det gjør ikke jeg heller hvis det er kø😂

Anonymkode: f7568...cf0

• Liker 1
Skrevet

Bruker alltid HC toalettet hvis det er ledig, da kan jeg gjøre meg ferdig i fred og spille litt Candy Crush.

Anonymkode: 57972...ef1

• Liker 3
Skrevet

Jeg har aldri i mitt liv brukt en parkeringsplass for hc. Ser med store og sinte øyne på de som kaster bilen fra seg der og jogger inn i butikken. Uten hc bevis på dashbordet. Gjerne store og fine biler hvor de gjør det som en selvfølge.

Hc toalett har jeg brukt. Om det er mye kø ellers og jeg trenger 20 sekunder. De er alltid ledige, ingen har ventet utenfor når jeg har gått ut. Den dagen noen står utenfor og jeg hindrer de så slutter jeg. 

Anonymkode: e5567...c95

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du tilhører jo den gruppen som egentlig ikke skal bruke HC, men som er en del av den gruppen jeg mener burde ha like stor rett på HC. Alle det haster med å komme seg på do, bør kunne bruke HC.
Det synes ikke på deg at du har en lidelse. 
HC er jo opprinnelig for de som bruker rullestol eller er synlig handicappede på andre måter.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke hva du mener egentlig.

Om man er helt frisk og likevel trenger HC fordi man enten må ille, skal skifte klær, har med baby, har hendene fulle av poser. eller at alle andre toaletter er opptatt, så har man vel like stor grunn til å bruke den som enhver annen person.

Jeg mener HC er for alle, men at det ikke er førstevalget om man kan gå på vanlig toalett.

Anonymkode: 13568...1f8

Når jeg strever veldig med eller ikke klarer å reise meg fra et vanlig toalett (HC-toaletter er høyere og har armstøtter) er jeg jo i den gruppen som faktisk trenger HC-toalett, selv om jeg ikke sitter i rullestol.. 

Anonymkode: c8a01...464

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har aldri i mitt liv brukt en parkeringsplass for hc. Ser med store og sinte øyne på de som kaster bilen fra seg der og jogger inn i butikken. Uten hc bevis på dashbordet. Gjerne store og fine biler hvor de gjør det som en selvfølge.

Hc toalett har jeg brukt. Om det er mye kø ellers og jeg trenger 20 sekunder. De er alltid ledige, ingen har ventet utenfor når jeg har gått ut. Den dagen noen står utenfor og jeg hindrer de så slutter jeg. 

Anonymkode: e5567...c95

Det er bra! Jeg har HC-kort, og på mindre steder der det aldri er parkeringsvakter ser jeg ofte folk som har parkert feil. På steder der det jevnlig frekventerer parkeringsvakter er ikke folk like frekke. For man får bot om man ikke har HC-kort på HC-plass, man må ha legeattest for å få et HC-kort. Latskap er ikke et handicap..

• Liker 1
Skrevet

Bruker ofte handicapdo om det er eneste som er ledig. Har ingen sjukdom, men sliter mye med akutt diare og da handler det faktisk om sekunder.

Skjønner uansett ikke hvordan folk med bevegelsesvansker får tørket seg etter dobesøk, siden dorullen gjerne henger to meter unna doen. Må som regel reise meg for å hente papir for så og sette meg ned igjen..

Anonymkode: 997f6...b20

• Liker 4
Skrevet

Er endel steder med hc-toalett der det veldig sjelden kommer noen med handicap, teit å insistere at de skal stå tomme og ubesudlet av funksjonsfriske rumper. Får vel holde å komme først i køen? 

• Liker 1
Skrevet

Jeg bruker hc-toalett hvis jeg har med meg barn og barnevogn. Er jeg alene bruker jeg  vanlig do. 

Anonymkode: 845a9...62a

• Liker 2
Skrevet

Hc er tilpasset rullestoler. Ser jeg ingen rullestoler i nærheten, bruker jeg HC toalettet. Jeg kan ikke stå i kø, må jeg tisse så må jeg, derfor første ledige toalett.

Anonymkode: a9e11...c64

• Liker 1
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bruker ofte handicapdo om det er eneste som er ledig. Har ingen sjukdom, men sliter mye med akutt diare og da handler det faktisk om sekunder.æ

Anonymkode: 997f6...b20

Jeg også. Eller, jeg sliter med akutt diaré på grunn av sykdom da, men jeg ser frisk ut. Jeg står ikke å bæsjer på meg i påvente av en ledig toalettbås, mens HC-toalettet står tomt - bare sånn i tilfelle det plutselig skulle komme en person i rullestol. Det tror jeg faktisk ingen forventer heller. Det ble jo for dumt.

Sånn i utgangspunktet er bevegelseshemmede like mye i stand til å stå i kø som alle andre. Det er ingen automatikk i at du ikke kan stå i kø bare fordi du sitter i rullestol liksom. Både funksjonsfriske OG funksjonshemmede kan ha akutt behov for toalett av ulike grunner. Da et det jo kjipt hvis alle toalettene er opptatt. Det gjelder jo for alle, når det haster. 

Anonymkode: 5ea69...e15

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, Lemmon skrev:

Du sier det ikke er værre for en rullestolbruker å stå i kø. Se for deg at du har stomi, den flyter over og du kjenner det renner avføring på magen. Hadde du kunnet gått hadde fu mest sannsynelig løpt til bilen og slengt deg i bilen og slynget deg hjem. En rullestolbruker må, om det er lang kø og ikke kommer seg inn på toalettet ta heisen et par egt ned. Kanskje er heisen opptatt av late folk som ikke gidder få trappa. Når hen omsider kommer seg til bilen må hen først gjøre klar rampa for så å komme seg inn i bilen. Kanskje var handicapparkeringen full, så hen måtte et stykke unna for å finne bilen sin. Endelig hjemme-alt er vått, huden er rød og sår. Enda en tapsfølelse. Det er lov å tenke seg litt om og ta hensyn til mennesker med funksjonsnedsettelse.

Så voldsomt hangups du har på lekk stomi da, kanskje du skal lære deg å skifte litt oftere? Det er ikke sånn at alle i rullestol har stomi, og det er ikke sånn at alle med stomi sitter i rullestol. Og ikke minst er det mange usynlige sykdommer som også kan kreve et toalett med tilgang til vask for å ivareta intimsoner, høyere toaelett og armlener. 

Anonymkode: c1966...ece

• Liker 6
Skrevet
2 hours ago, Gorilla said:

Hvorfor akkurat om du skifter tampax?

I mitt tilfelle gjelder det menskopp. Vasker hendene rett før og ønsker ikke ta på dørhåndtak og lås før jeg tar den ut, og dermed risikere bakterier som ikke skal opp dit. Med dét sagt, er det som regel utelukkende på flyplasser under lange reiser dette er et problem for min del. 

Anonymkode: 444fb...a5a

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så voldsomt hangups du har på lekk stomi da, kanskje du skal lære deg å skifte litt oftere? Det er ikke sånn at alle i rullestol har stomi, og det er ikke sånn at alle med stomi sitter i rullestol. Og ikke minst er det mange usynlige sykdommer som også kan kreve et toalett med tilgang til vask for å ivareta intimsoner, høyere toaelett og armlener. 

Anonymkode: c1966...ece

Kanskje du må lære deg å lese alt og ikke fyre av løskrutt? Akkurat det med stomi ble tatt som et EKSEMPEL! Så ble det en diskusjon rundt det. Djises, ikke bland deg inn i en diskusjon om du ikke leser hele tråden, kjære deg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg strever veldig med eller ikke klarer å reise meg fra et vanlig toalett (HC-toaletter er høyere og har armstøtter) er jeg jo i den gruppen som faktisk trenger HC-toalett, selv om jeg ikke sitter i rullestol.. 

Nemlig, du og mange andre. Alle som av en eller annen grunn må fort på do, eller trenger større plass osv. Poenget var at du nødvendigvis ikke er synlig handicappet og derfor faller utenfor og vil kunne motta stygge blikk når du bruker HC.  Det kan virke som om noen tror at hvis en person som ikke synlig er handicappet så har han ingen ting på en HC å gjøre.

Se der hun springer jo på HC toalettet liksom. Vel hun løper vel av en grunn, mange sånne teite kommentarer.

Anonymkode: 13568...1f8

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Gorilla skrev:

Hvorfor akkurat om du skifter tampax?

Fordi det blir blodsøl av det. 

• Liker 1
Annonse
Skrevet

HC-toalett er for alle og de bruker jeg ofte, er ingenting galt med det. Men om man skulle stå i kø utenfor et HC-toalett og en i rullestol hadde stilt seg i køen, så hadde jeg selvsagt sluppet vedkommende foran i køen.

• Liker 2
Skrevet

Min egen bruk av hc toalett har eksplodert etter at jeg fikk barn. Det er den eneste muligheten for å kunne gå på toalettet om man har med seg små unger.. som regel er det der det er stellebord også, og tro meg- at jeg tisser tillegger vårt opphold der inne maks 30 sekunder..  

Anonymkode: bb1c8...bf3

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, Lemmon skrev:

Den multihandicapede kommer jo ikke inn på et annet toalett. Det argumentet ditt holder ikke.

Poenget er at det i grunn er irrelevant hvem som opptar HC-toalettet når stomiposen må skiftes (akutt).

Anonymkode: 8a99f...e2b

Skrevet
2 timer siden, Apocalypte skrev:

Fordi det blir blodsøl av det. 

Hvordan klarer du å lage «blodsøl» av å skifte tampong?

Håper du rydder opp etter deg, uansett hvilken type toalett du benytter.

Anonymkode: 8a99f...e2b

• Liker 5
Skrevet

Mange frekkaser her, som uten å nøle valser inn på HC-toalett.

Anonymkode: ab18c...269

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...