Gå til innhold

Bruker du HC-toalett uten å trenge det?

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, Lemmon said:

Du sier det ikke er værre for en rullestolbruker å stå i kø. Se for deg at du har stomi, den flyter over og du kjenner det renner avføring på magen. Hadde du kunnet gått hadde fu mest sannsynelig løpt til bilen og slengt deg i bilen og slynget deg hjem. En rullestolbruker må, om det er lang kø og ikke kommer seg inn på toalettet ta heisen et par egt ned. Kanskje er heisen opptatt av late folk som ikke gidder få trappa. Når hen omsider kommer seg til bilen må hen først gjøre klar rampa for så å komme seg inn i bilen. Kanskje var handicapparkeringen full, så hen måtte et stykke unna for å finne bilen sin. Endelig hjemme-alt er vått, huden er rød og sår. Enda en tapsfølelse. Det er lov å tenke seg litt om og ta hensyn til mennesker med funksjonsnedsettelse.

Det er vel ingen automatisk sammenheng mellom rullestol og stomi? Det å ha stomi er en separat faktor, og gjør kanskje at det haster mer enn en som sitter i rullestol pga fatigue eller brekt ben. Det kan til og med haste mer for en med stomi enn en annen med stomi, sånt varierer veldig. 

Synes i det hele tatt man skal slutte å spekulere i og konkurrere med diagnoser og tilstander. Ta hensyn, alle sammen. Man vet aldri hva slags historie den personen har, som man slenger sure blikk til fordi man tenker man er mer berettiget 

• Liker 7

Fortsetter under...

Ja, og jeg setter meg også på sitteplasser i bussen som er forbeholdt handicappede/eldre, men fjerner meg så snart jeg ser en person som kanskje trenger setet mer enn meg. Parkerer dog aldri på plasser reservert for handicappede, selv for 5 min.

Anonymkode: 8a99f...e2b

• Liker 1

Husk at alle som bruker handikap toalett ikke har en synlig sykdom. Jeg har stomi, og trenger HC toalett når jeg skal skifte den. Er ikke så gira på å stå ved vasken på fellestoalettet for å skifte stomi. 

Anonymkode: d7e7d...fb2

• Liker 2
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir litt paff over holdningene her jeg. Det er vel ingen som nyter å gjøre sitt på en fellesdo hvor man hører lyder fra alle andre, men synes det er drøyt å bruke det som en unnskyldning for å gå på handicap-toalettet.

Jeg har vært pårørende til mennesker med både synlig og usynlig handicap, og det kan ikke falle meg inn å bruke den eneste offentlige toalettmuligheten de har!

Anonymkode: 3fa81...fd8

Så hvis du hadde hatt et helt akutt behov for å defekere en dag, hadde du ventet pent med muligheten for å gjøre i buksen, kommet deg fremover i den vanlige toalettkøe ved å fortelle om hvorfor du måtte komme først, eller hadde du brukt HC-toalettet der det ikke var kø?

• Liker 4
25 minutter siden, Krok1 skrev:

Det er vel ingen automatisk sammenheng mellom rullestol og stomi? Det å ha stomi er en separat faktor, og gjør kanskje at det haster mer enn en som sitter i rullestol pga fatigue eller brekt ben. Det kan til og med haste mer for en med stomi enn en annen med stomi, sånt varierer veldig. 

Synes i det hele tatt man skal slutte å spekulere i og konkurrere med diagnoser og tilstander. Ta hensyn, alle sammen. Man vet aldri hva slags historie den personen har, som man slenger sure blikk til fordi man tenker man er mer berettiget 

Jeg brukte en rullestolbruker med stomi som eksempel fordi anonym sa det ikke var verre for en rullestolbruker å være i kø. Jeg argumenterte med at det KAN være det og brukte dette som eksempel. Og ja, jeg har en helt fungerende lillesøster som sitter i rullestol etter bilulykke. Dette var et eksempel på at det KAN være verre. Ikke at det er det for ALLE. Derfor mener jeg at de som ikke har en usynlig/synlig diagnose kan finne seg i å bruke de andre toalettene. 

31 minutter siden, Krok1 skrev:

Det kan til og med haste mer for en med stomi enn en annen med stomi, sånt varierer veldig. 

Når stomien først lekker, så haster det like mye for alle. Det var det eksemplet mitt gikk ut på. En stomi som lekker. Les hva som står. Jeg kan forholdsvis mye om stomi da jeg arbeidet på gastrokirurgisk avdeling i 9 år. Noen har ileostomi og flytende avf. Andre kan ha colostomi og ofte hardere avf om den sitter langt nede mot sigmoideum. Men det var ikke det som var relevant.

Annonse

1 minutt siden, Lemmon skrev:

Jeg brukte en rullestolbruker med stomi som eksempel fordi anonym sa det ikke var verre for en rullestolbruker å være i kø. Jeg argumenterte med at det KAN være det og brukte dette som eksempel. Og ja, jeg har en helt fungerende lillesøster som sitter i rullestol etter bilulykke. Dette var et eksempel på at det KAN være verre. Ikke at det er det for ALLE. Derfor mener jeg at de som ikke har en usynlig/synlig diagnose kan finne seg i å bruke de andre toalettene. 

Det er ikke meg du siterte, men stort sett er det ikke kø ved et HC-toalett. Dersom funksjonsfriske mennesker har et akutt behov for et toalett, kan jeg ikke se grunn til at vedkommende skal måtte gjøre på seg /tisse på seg av respekt/redsel for at en handicappet kanskje kommer i det øyeblikket, og trenger toalettet.

• Liker 7
2 minutter siden, Lemmon skrev:

Når stomien først lekker, så haster det like mye for alle. Det var det eksemplet mitt gikk ut på. En stomi som lekker. Les hva som står. Jeg kan forholdsvis mye om stomi da jeg arbeidet på gastrokirurgisk avdeling i 9 år. Noen har ileostomi og flytende avf. Andre kan ha colostomi og ofte hardere avf om den sitter langt nede mot sigmoideum. Men det var ikke det som var relevant.

Når stomien lekker, er det vel ikke «bedre» at en multihandikappet person uten stomi  har beslaglagt doen i 15 minutter?

• Liker 3
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva er det med din sykdom som gjør at du trenger HC-toalettet NÅ, Ts? :klo: 

Og, sånn før du svarer, jeg er en person som ikke svarer til normalen for «HC-toalett». Men jeg har en kjent og vanlig sykdom (IBS/IBC) som gjør at jeg innimellom trenger toalett NÅ (eller så går det galt). Og det plager virkelig ikke meg at toalettene (HC eller annet) er opptatt.  Min sykdom er ingen andres feil. Den er mitt «problem» (i den grad en sykdom som ville endt med døden i u-land kan kvantifiseres som et problem i rike, privilegerte Norge, noe den selvsagt ikke kan..) ingen andres. Jeg tenker ikke at jeg er viktigere enn andre. Så hvorfor tenker du det? ;)  Hva har fått deg på den tanken? 

Tenk litt over det. Juster forventninger. Bli et mer fornøyd menneske. 

Anonymkode: 21663...02c

Jeg tenker ikke hovedsaklig på meg selv, men fortalte om min situasjon for å understreke at jeg vet at ikke alle sykdommer synes på kroppen, og at en tilsynelatende frisk person kan være avhengig av å bruke et HC-toalett. Men det er mange sykdommer som gjør at feks det å komme seg på do haster mer enn andre. Stomi, avføringslekkasje, urinlekkasje. Selv har jeg slitt med to siste, og har faktisk opplevd å måtte tørke bæsj ut av trusa fordi jeg måtte vente på å få komme inn på toalettet. 

Har også opplevd å ikke rekke å gå på do på ei ferje fordi jeg var helt totalt avhengig av håndtak for å reise meg igjen, og derfor MÅTTE bruke HC-toalettet. Det kan jo godt hende at vedkommende som satt der også trengte det selv om det ikke så sånn ut, som saggt kan det være usynlige sykdommer, men det er litt kjedelig om vedkommende hindret meg som faktisk ikke hadde noe alternativ i å få gått på do.. 

Alle KAN bruke HC-toalett, det er ikke som HC-parkeringsplasser. Men jeg ville bare sette fokus på at det ikke er alle som kan velge, og be folk om å ta litt hensyn. Samtidig tenker jeg umiddelbart etter å  ha lest denne tråden at man burde ha fokus på å lage vanlige toaletter mer innbydende og enklere for flere å bruke (litt større plass, vask mtp tampong/bindskift). 

TS

Anonymkode: c8a01...464

At det er er HC toalett betyr jo bare at det er større og utformet på en måte som gjør at det er plass til rullestol. Det sier ingenting om hvem som kan eller ikke kan bruke toalettet. Jeg bruker HC toalett med god samvittighet og jeg er ikke i rullestol. 

Anonymkode: cce19...c51

Handicap-toaletter er for alle. Den ekstra plassen er til for de som trenger ekstra tilrettelegging rundt toalettbesøk, og man vet jo aldri hvem det gjelder.

Det er selvfølgelig dumt at du må vente, men det kunne jo like godt vært noen med et handicap foran deg som brukte evig lang tid.

Anonymkode: d9273...b41

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker ikke hovedsaklig på meg selv, men fortalte om min situasjon for å understreke at jeg vet at ikke alle sykdommer synes på kroppen, og at en tilsynelatende frisk person kan være avhengig av å bruke et HC-toalett. Men det er mange sykdommer som gjør at feks det å komme seg på do haster mer enn andre. Stomi, avføringslekkasje, urinlekkasje. Selv har jeg slitt med to siste, og har faktisk opplevd å måtte tørke bæsj ut av trusa fordi jeg måtte vente på å få komme inn på toalettet. 

Har også opplevd å ikke rekke å gå på do på ei ferje fordi jeg var helt totalt avhengig av håndtak for å reise meg igjen, og derfor MÅTTE bruke HC-toalettet. Det kan jo godt hende at vedkommende som satt der også trengte det selv om det ikke så sånn ut, som saggt kan det være usynlige sykdommer, men det er litt kjedelig om vedkommende hindret meg som faktisk ikke hadde noe alternativ i å få gått på do.. 

Alle KAN bruke HC-toalett, det er ikke som HC-parkeringsplasser. Men jeg ville bare sette fokus på at det ikke er alle som kan velge, og be folk om å ta litt hensyn. Samtidig tenker jeg umiddelbart etter å  ha lest denne tråden at man burde ha fokus på å lage vanlige toaletter mer innbydende og enklere for flere å bruke (litt større plass, vask mtp tampong/bindskift). 

TS

Anonymkode: c8a01...464

Men du tilhører jo den gruppen som egentlig ikke skal bruke HC, men som er en del av den gruppen jeg mener burde ha like stor rett på HC. Alle det haster med å komme seg på do, bør kunne bruke HC.
Det synes ikke på deg at du har en lidelse. 
HC er jo opprinnelig for de som bruker rullestol eller er synlig handicappede på andre måter.

Jeg forstår ikke hvorfor ikke hva du mener egentlig.

Om man er helt frisk og likevel trenger HC fordi man enten må ille, skal skifte klær, har med baby, har hendene fulle av poser. eller at alle andre toaletter er opptatt, så har man vel like stor grunn til å bruke den som enhver annen person.

Jeg mener HC er for alle, men at det ikke er førstevalget om man kan gå på vanlig toalett.

Anonymkode: 13568...1f8

• Liker 2
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Når stomien lekker, er det vel ikke «bedre» at en multihandikappet person uten stomi  har beslaglagt doen i 15 minutter?

Den multihandicapede kommer jo ikke inn på et annet toalett. Det argumentet ditt holder ikke.

• Liker 3
14 minutter siden, Lemmon said:

Ja, det er jo greit, men du skrev det under en post om rullestolbrukere. Det er ingen automatisk sammenheng der. 

Er med på at det kan haste for personer med stomi som lekker, men mange av dem kan gå. Var bare det jeg prøvde å si

• Liker 1
Annonse
22 minutter siden, Lemmon said:

Jeg e. Dette var et eksempel på at det KAN være verre. Ikke at det er det for ALLE. Derfor mener jeg at de som ikke har en usynlig/synlig diagnose kan finne seg i å bruke de andre toalettene. 

Ja, det er jeg enig i, men det er det bare en selv som vet. Det florerer ganske mange stygge blikk til folk som går på HC, ikke triller inn... 

1 time siden, Lemmon skrev:

Du sier det ikke er værre for en rullestolbruker å stå i kø. Se for deg at du har stomi, den flyter over og du kjenner det renner avføring på magen. Hadde du kunnet gått hadde fu mest sannsynelig løpt til bilen og slengt deg i bilen og slynget deg hjem. En rullestolbruker må, om det er lang kø og ikke kommer seg inn på toalettet ta heisen et par egt ned. Kanskje er heisen opptatt av late folk som ikke gidder få trappa. Når hen omsider kommer seg til bilen må hen først gjøre klar rampa for så å komme seg inn i bilen. Kanskje var handicapparkeringen full, så hen måtte et stykke unna for å finne bilen sin. Endelig hjemme-alt er vått, huden er rød og sår. Enda en tapsfølelse. Det er lov å tenke seg litt om og ta hensyn til mennesker med funksjonsnedsettelse.

Regner med at de fleste slipper forbi en person med lekkasje i stomien? Det er jo bare å spørre? Jeg har også hatt med meg barn som har bæsja seg ut i dokø. Ikke bare bare det heller. 

Anonymkode: f7568...cf0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...