Gå til innhold

Bruker du HC-toalett uten å trenge det?

Anbefalte innlegg

Ja. Bruker det ofte om det er ledig. Er masse handicap toaletter på høyskolen jeg går på, og de er som regel ledige. Mer plass til å sette f.eks ryggsekken på gulvet og trenger ikke høre lyder fra andre båser. 

Fortsetter under...

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

HC toalettet er ikke forbeholdt de med verken funksjonshemning, svikt, utfordring, rullestol whatever. Den er universelt utformet slik at selv de som har behov for ekstra plass grunnet f.eks rullestol, skal kunne bruke toalettene på en offentlig sted.
Det er ingen lov som sier friske mennesker ikke skal bruke disse toalettene. 
HC parkering derimot, de krever et parkeringsbevis, toalettene krever ingen bevis og ingen har lov å nekte noen å bruke de toalettene. På lik linje som at en person med gåstol eller rullestol ikke kan bruke de store toalettene som ikke er HC-merket. 
Det er ikke verre for de i rullestol å stå i dokø enn det er for andre funksjonsfriske. Toalettet er for alle, og  da menes det alle.

Anonymkode: d1a1c...1e5

Jo det wr det faktisk!! Det kan være snakk om rullestolbruker som feks har stomi har lekket. Arrogant holdning!

• Liker 3
3 minutter siden, Lemmon skrev:

Jo det wr det faktisk!! Det kan være snakk om rullestolbruker som feks har stomi har lekket. Arrogant holdning!

Skjerp deg! Det er ikke FORBEHOLDT noen som helst. Den er universelt utformet slik at alle kan bruke den! 
Det er ikke ulovlig å bruke dørknappen slik at dørene åpner seg automatisk. Men den er der av en grunn; at rullestolbrukere og eldre, funksjonshemmede osv skal kunne komme seg inni bygningen. 
Mener du da at ingen funksjonsfriske skal bruke heis da? Da at vi som kan gå, vi skal bare bruke trappene på offentlige steder? 
Det er akkurat det samme. 

Bare fordi det er tilrettelagt for noen, så er det ikke synonymt med at det er forbeholdt den gruppen mennesker. 

Om en butikkeier nekter meg som funksjonsfrisk å bruke HC toalettet så kan de dra det til en rettssak om de vil, og de vil tape med glans. Fordi de er åpne for absolutt alle, på lik linje som alle andre toalettene i bygget! 

• Liker 14
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Skjerp deg! Det er ikke FORBEHOLDT noen som helst. Den er universelt utformet slik at alle kan bruke den! 
Det er ikke ulovlig å bruke dørknappen slik at dørene åpner seg automatisk. Men den er der av en grunn; at rullestolbrukere og eldre, funksjonshemmede osv skal kunne komme seg inni bygningen. 
Mener du da at ingen funksjonsfriske skal bruke heis da? Da at vi som kan gå, vi skal bare bruke trappene på offentlige steder? 
Det er akkurat det samme. 

Bare fordi det er tilrettelagt for noen, så er det ikke synonymt med at det er forbeholdt den gruppen mennesker. 

Om en butikkeier nekter meg som funksjonsfrisk å bruke HC toalettet så kan de dra det til en rettssak om de vil, og de vil tape med glans. Fordi de er åpne for absolutt alle, på lik linje som alle andre toalettene i bygget! 

Sier ikke at de ikke er for alle, men det kan faktisk være verre for en rullestolbruker å stå i kø.

• Liker 2

Annonse

1 minutt siden, Lemmon skrev:

Sier ikke at de ikke er for alle, men det kan faktisk være verre for en rullestolbruker å stå i kø.

Og det KAN være enda verre for en ikke-rullestolbruker å stå i kø!!!!

U see my point?

Anonymkode: 43dcb...040

• Liker 6
4 minutter siden, Lemmon skrev:

Det er det så absolutt ikke. Hva med de som går med krykker pga kroniske muskelsmerter og plager? Eller de med ryggbroblemer som ikke tåler å stå for lenge å vente? Eller hva med de med chrons, ulcerø kolitt eller ibs og som bokstavelig talt står å driter i buksa mens de venter? 

Man kan sitte i rullestol uten å ha være syk.
Å være lam er ikke syk. Det er å ha en funksjonsnedsettelse eller funksjonshemning. Å det å ha en funksjonshemning er ikke å være syk. En person i rullestol kan være friskere deg og meg. En person uten begge føtter kan være friskere enn en person med 2 føtter. 
Slike holdninger er det som skaper fordommer og de som sitter i rullestol trenger ikke flere fordommer! 

• Liker 11

Blir litt paff over holdningene her jeg. Det er vel ingen som nyter å gjøre sitt på en fellesdo hvor man hører lyder fra alle andre, men synes det er drøyt å bruke det som en unnskyldning for å gå på handicap-toalettet.

Jeg har vært pårørende til mennesker med både synlig og usynlig handicap, og det kan ikke falle meg inn å bruke den eneste offentlige toalettmuligheten de har!

Anonymkode: 3fa81...fd8

• Liker 7

Jeg fikk tilsnakk senest i dag fordi jeg brukte HC toalett og det er ikke greit! Jeg viste villig vekk min nytømte stomi pose... Ingen har noe med hvorfor noen som helst går inn der!!

Anonymkode: 45ea2...478

• Liker 16
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det KAN være enda verre for en ikke-rullestolbruker å stå i kø!!!!

U see my point?

Anonymkode: 43dcb...040

Du sier det ikke er værre for en rullestolbruker å stå i kø. Se for deg at du har stomi, den flyter over og du kjenner det renner avføring på magen. Hadde du kunnet gått hadde fu mest sannsynelig løpt til bilen og slengt deg i bilen og slynget deg hjem. En rullestolbruker må, om det er lang kø og ikke kommer seg inn på toalettet ta heisen et par egt ned. Kanskje er heisen opptatt av late folk som ikke gidder få trappa. Når hen omsider kommer seg til bilen må hen først gjøre klar rampa for så å komme seg inn i bilen. Kanskje var handicapparkeringen full, så hen måtte et stykke unna for å finne bilen sin. Endelig hjemme-alt er vått, huden er rød og sår. Enda en tapsfølelse. Det er lov å tenke seg litt om og ta hensyn til mennesker med funksjonsnedsettelse.

• Liker 3

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er det så absolutt ikke. Hva med de som går med krykker pga kroniske muskelsmerter og plager? Eller de med ryggbroblemer som ikke tåler å stå for lenge å vente? Eller hva med de med chrons, ulcerø kolitt eller ibs og som bokstavelig talt står å driter i buksa mens de venter? 

Man kan sitte i rullestol uten å ha være syk.
Å være lam er ikke syk. Det er å ha en funksjonsnedsettelse eller funksjonshemning. Å det å ha en funksjonshemning er ikke å være syk. En person i rullestol kan være friskere deg og meg. En person uten begge føtter kan være friskere enn en person med 2 føtter. 
Slike holdninger er det som skaper fordommer og de som sitter i rullestol trenger ikke flere fordommer! 

Som sagt, jeg sier det KAN være Verre. En vesentlig forskjell. Om jeg er så tissetrengt at jeg kjenner det blir ubehagelig å kjøre de ti minuttene hjem greier jeg fint å stå noen minutter i kø. Har du Ulcerøs colitt har du uansett et køfri-kort du kan vise for å komme først i køen. Det har jeg.

• Liker 1
15 minutter siden, Lemmon skrev:

Jeg som har IBS kan drite på meg om jeg ikke kommer meg på do fort nok, å jeg bruker HC toalett for å slippe at ALLE i nærheten skal høre alt. Jeg ser ellers helt funksjonsfrisk ut. Dra de holdningene dine dit peppern gror! Jeg bruker HC toalett med god samvittighet. 

Anonymkode: 50d96...068

• Liker 8
Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg som har IBS kan drite på meg om jeg ikke kommer meg på do fort nok, å jeg bruker HC toalett for å slippe at ALLE i nærheten skal høre alt. Jeg ser ellers helt funksjonsfrisk ut. Dra de holdningene dine dit peppern gror! Jeg bruker HC toalett med god samvittighet. 

Les hva jeg skriver: Det KAN være verre for en rullestolbruker. Alvor til språkbruk, skjønner godt du gjemmer deg bak anonymknappen.

Her hvor jeg bor står det på HC toalettet på kjøpesenteret. Vennligst ta hensyn til at dette er et HC toalett. Det er for meg provoserende, Har selv mennesker i nær familie som har gjort i buksa fordi det var fullt på de andre toalettene. Folk har mange handicap, 

Og må jeg ille på do og det er opptatt på de vanlige toalettene, så bruker jeg HC. Heller det enn å gjøre i buksa. Er så lei slike holdninger hos folk som mener at de du ikke kan se er handicapet ikke har noe på en HC å gjøre. 

Anonymkode: 13568...1f8

• Liker 3
1 minutt siden, Lemmon skrev:

Les hva jeg skriver: Det KAN være verre for en rullestolbruker. Alvor til språkbruk, skjønner godt du gjemmer deg bak anonymknappen.

Å det KAN være verre for meg enn for en rullestolbruker. Klassisk å dra «anonym bruker» kommentaren, bra forsøk på hersketeknikk du 👌🏼

• Liker 6

Et problem her er jo de av oss som ikke kan si at de har en eller annen lege-erklært sykdom, men som går med symptomer uten at det finnes et navn på hva som «feiler» dem.

Noen ganger skulle jeg ønske jeg hadde en «stomi»-pose som enkelt kunne vises frem når man går ut av HC toaletter, for da har man en «legitim» grunn. Men jeg er uten en diagnose, men har plager som gjør at jeg noen ganger faktisk ikke klarer å stå i kø.

Håper på at de kanskje finner noe når jeg skal til undersøkelse (igjen) snart 🤞🏻(men har så å si mistet alt håp om det).

Det er en hel haug av oss som trenger HC toalett som ikke har en faktisk sykdom å komme med. Som er grunnen til at man aldri skal anklage noen som kommer ut av HC toalettet for noe, for de har kanskje en lik usynlig tilstand som meg.  

Anonymkode: 9046b...a6e

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...