AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har en sykdom som gjør at det for meg mange ganger er vanskelig å bruke vanlige toaletter på grunn av liten plass, eller at jeg trenger hjelp til å reise meg (mange toaletter er så lave at det er vanskelig å reise seg). Jeg mistenker at mange bruker HC-toalettene fordi det er enklere - det er større plass, de er oftere ledig etc. Ofte når jeg venter på å få komme inn ser jeg mennesker som ser helt friske ut som kommer ut fra toalettet. Mange av disse trenger helt sikkert å bruke HC-toalett - som sagt syns det ikke på meg ved første øyekast heller, så jeg sender aldri sure blikk e.l. Men selv om man ikke trenger et kort for å bruke HC-toalett ber jeg deg som faktisk ikke trenger de ekstra funksjonene om å bruke vanlige toaletter. Mange med sykdommer er for eksempel avhengig av å komme seg fort på toalett pga (fare for) lekkasje enten her eller der, trenger mye lengre tid (for eksempel på ferje der man nesten må bli ferdig på do før ferja har kommet frem). Som sagt - mange som ser friske ut er ikke det. Det vet jeg selv. Men tenk deg om neste gang før du bruker et HC-toalett når du like gjerne kan bruke et vanlig. Anonymkode: c8a01...464 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #2 Skrevet 24. januar 2020 Hc toalettene er for alle. Bruker den om den er ledig fordi jeg ikke vil gå på en ofte skitten do, ofte uten ordentlige dører, sammen med mange andre. Så akkurat det gjør jeg uten dårlig samvittighet. Anonymkode: 15aef...ff2 34
Krok1 Skrevet 24. januar 2020 #3 Skrevet 24. januar 2020 (endret) https://www.aftenposten.no/norge/i/64moW/ja-det-er-lov Det er lov å bruke HV-toalettet for alle. Jeg gjør det dersom det er kø, men ledig der. Skal sies at jeg har lidelser som gjør det mye enklere for meg å gå på HC, men det er ikke essensielt Men er enig i at man skal tenke seg om og vurdere om det er nødvendig. Og handikappede har selvfølgelig første prioritet! Et annet problem er at HC ofte er det eneste toalettet med stellebord 😕 Endret 24. januar 2020 av Krok1 18
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Skrevet 24. januar 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sykdom som gjør at det for meg mange ganger er vanskelig å bruke vanlige toaletter på grunn av liten plass, eller at jeg trenger hjelp til å reise meg (mange toaletter er så lave at det er vanskelig å reise seg). Jeg mistenker at mange bruker HC-toalettene fordi det er enklere - det er større plass, de er oftere ledig etc. Ofte når jeg venter på å få komme inn ser jeg mennesker som ser helt friske ut som kommer ut fra toalettet. Mange av disse trenger helt sikkert å bruke HC-toalett - som sagt syns det ikke på meg ved første øyekast heller, så jeg sender aldri sure blikk e.l. Men selv om man ikke trenger et kort for å bruke HC-toalett ber jeg deg som faktisk ikke trenger de ekstra funksjonene om å bruke vanlige toaletter. Mange med sykdommer er for eksempel avhengig av å komme seg fort på toalett pga (fare for) lekkasje enten her eller der, trenger mye lengre tid (for eksempel på ferje der man nesten må bli ferdig på do før ferja har kommet frem). Som sagt - mange som ser friske ut er ikke det. Det vet jeg selv. Men tenk deg om neste gang før du bruker et HC-toalett når du like gjerne kan bruke et vanlig. Anonymkode: c8a01...464 Den er kun tilrettelagt ikke forbeholdt. Det e rofte der man ka stelle baby også pga plass. Anonymkode: d4441...cd5 22
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #5 Skrevet 24. januar 2020 De toalettene er ofte ‘tryggere’ fordi de har ordentlige dører. De står også alene i motsetning til de andre doene som er på rekke hvor det er lett å høre hva som skjer på toalettet.. Anonymkode: f253e...889 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 Bruker alltid hc toalett. Kan ikke fordra at noen sitter og fiser og driter i en bås ved siden av meg Anonymkode: 1ba5a...064 8
Live88 Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 Ja, jeg bruker det om det er ledig. Jeg klarer nemlig ikke å bruke offentlige toalett som har båser pga diverse ting jeg måtte oppleve på barne- og ungdomsskolen. 5
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Skrevet 24. januar 2020 Bruker dem om det ikke er kø, ja. Anonymkode: 6bdd3...681 4
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 Det er selvsagt LOV for alle å bruke HC-toaletter, men nå er det sånn at det er noen som kun kan bruke disse toalettene, og ikke vanlige toaletter. Jeg risikerer å bli sittende og ikke komme meg opp på et trangt toalett uten håndtak. Dersom det er stellebord der er det jo selvsagt at også det skal brukes til stelling av barn. Bare tenk på at for de som faktisk trenger HC-toalettene kan det være nødvendig med et toalett kjapt, selve besøket tar lengre tid enn for andre. Her handler det om å vise hensyn til de som faktisk trenger et slikt toalett og ikke KAN bruke de vanlige.. Anonymkode: c8a01...464 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #10 Skrevet 24. januar 2020 Ja jeg bruker hc til både meg selv og barna. Det er jo for alle. Anonymkode: d95f7...c73 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Skrevet 24. januar 2020 Stelling av barn inne på HC tar mye lengre tid enn en frisk person som gjør sitt fornødende. Jeg ville også sett helt frisk ut for deg, selv når jeg hadde utlagt tarm. Det er ganske vanskelig å få tømt den posen i dass i smale båser uten å søle dritt overalt, i tillegg kan posen løsne når den er sprengfull, mens jeg venter på mor og de 8 ungene skal bli ferdig, og da går dritten på gulvet. Noen ganger måtte jeg også skifte pose inne på HC, og da trengs litt armrom. Mye større problem for de som kritisk trenger et toalett at barnestell foregår der, enn at en rask frisk person går på do. Anonymkode: eb07b...f13 14
Djungelvrål Skrevet 24. januar 2020 #12 Skrevet 24. januar 2020 Jepp, bruker de ganske ofte. Spesielt om jeg må skifte tampax. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #13 Skrevet 24. januar 2020 Jeg bruker det alltid om det finns der. Jeg liker å ha plass til å henge opp veske og jakke og ha god tid og plass Anonymkode: 5a156...672 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #14 Skrevet 24. januar 2020 Det er som regel der det er stellebord, og/eller plass til barnevogn. Anonymkode: fb94f...e4a 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #15 Skrevet 24. januar 2020 Selvsagt gjør jeg det. Det er jo ikke sånn at HC folk har rett til å unngå kø, mens majoriteten bare må finne seg i kø og venting. Heldigvis. Jeg tror at alle disse kravene om særrettigheter og fordeler fra minoriteter gjør at disse gruppene ødelegger for seg selv, folk får simpelthen nok til slutt. Anonymkode: 43dcb...040 9
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #16 Skrevet 24. januar 2020 HC toalettet er ikke forbeholdt de med verken funksjonshemning, svikt, utfordring, rullestol whatever. Den er universelt utformet slik at selv de som har behov for ekstra plass grunnet f.eks rullestol, skal kunne bruke toalettene på en offentlig sted. Det er ingen lov som sier friske mennesker ikke skal bruke disse toalettene. HC parkering derimot, de krever et parkeringsbevis, toalettene krever ingen bevis og ingen har lov å nekte noen å bruke de toalettene. På lik linje som at en person med gåstol eller rullestol ikke kan bruke de store toalettene som ikke er HC-merket. Det er ikke verre for de i rullestol å stå i dokø enn det er for andre funksjonsfriske. Toalettet er for alle, og da menes det alle. Anonymkode: d1a1c...1e5 15
Gjest Keikolina Skrevet 24. januar 2020 #17 Skrevet 24. januar 2020 Må jo bruke de hvis man må bytte ob, er ikke vask inne på doene normaltvis. Må jo vaske hender like før og etter.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #18 Skrevet 24. januar 2020 Skulle ønske folk lærte seg det at HC toalettet er for alle, ikke forbeholdt en gruppe mennesker. Har fått så forbanna mange stygge blikk iløpet av mitt liv at halvparten er nok. Man trenger ingen unnskyldning for å bruke det toalettet, det er helt vanlig toalett som er åpent for alle, men det er tilrettelagt slik at alle kan bruke det. Anonymkode: d1a1c...1e5 12
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 #19 Skrevet 24. januar 2020 11 minutter siden, Apocalypte skrev: Jepp, bruker de ganske ofte. Spesielt om jeg må skifte tampax. Hvorfor akkurat om du skifter tampax? 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #20 Skrevet 24. januar 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en sykdom som gjør at det for meg mange ganger er vanskelig å bruke vanlige toaletter på grunn av liten plass, eller at jeg trenger hjelp til å reise meg (mange toaletter er så lave at det er vanskelig å reise seg). Jeg mistenker at mange bruker HC-toalettene fordi det er enklere - det er større plass, de er oftere ledig etc. Ofte når jeg venter på å få komme inn ser jeg mennesker som ser helt friske ut som kommer ut fra toalettet. Mange av disse trenger helt sikkert å bruke HC-toalett - som sagt syns det ikke på meg ved første øyekast heller, så jeg sender aldri sure blikk e.l. Men selv om man ikke trenger et kort for å bruke HC-toalett ber jeg deg som faktisk ikke trenger de ekstra funksjonene om å bruke vanlige toaletter. Mange med sykdommer er for eksempel avhengig av å komme seg fort på toalett pga (fare for) lekkasje enten her eller der, trenger mye lengre tid (for eksempel på ferje der man nesten må bli ferdig på do før ferja har kommet frem). Som sagt - mange som ser friske ut er ikke det. Det vet jeg selv. Men tenk deg om neste gang før du bruker et HC-toalett når du like gjerne kan bruke et vanlig. Anonymkode: c8a01...464 Hva er det med din sykdom som gjør at du trenger HC-toalettet NÅ, Ts? Og, sånn før du svarer, jeg er en person som ikke svarer til normalen for «HC-toalett». Men jeg har en kjent og vanlig sykdom (IBS/IBC) som gjør at jeg innimellom trenger toalett NÅ (eller så går det galt). Og det plager virkelig ikke meg at toalettene (HC eller annet) er opptatt. Min sykdom er ingen andres feil. Den er mitt «problem» (i den grad en sykdom som ville endt med døden i u-land kan kvantifiseres som et problem i rike, privilegerte Norge, noe den selvsagt ikke kan..) ingen andres. Jeg tenker ikke at jeg er viktigere enn andre. Så hvorfor tenker du det? Hva har fått deg på den tanken? Tenk litt over det. Juster forventninger. Bli et mer fornøyd menneske. Anonymkode: 21663...02c 14
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå