Gå til innhold

stilettheler på parkett og sko inne


Gjest Melk

Anbefalte innlegg

Lurer på hva andre synes om dette.

Jeg har lagt merke til at mange jenter mener det er en selvfølge å ha på uteskoene sine inne om de er invitert noe sted på fest/voerspiel/selskap. Særlig om vinteren med slaps, salt og snø blir det jo ganske grisete.

Har bla vært på innflytningsfest med ny parkett som ble helt ødelagt av hælmerker.

Diskuterte dette generelt med noen venner her om dagen, og da sa jeg at om jeg har parkett, så er ikke slike sko tillatt. Det er heller ikke ok med utesko på lyse tepper, da får de ta de av.

Alle syntes jeg var skikkelig snerpete. De mente man måtte regne med merker i parkett, alle må fåå bruke sko inne om de vil, dumt av meg om jeg har gulv som så lett tar skade osv.

Er jeg snerpete? Jeg er liksom vant til at man tar av seg sko, og evt har med pensko til inne.

Er det urimelig å selv få bestemme om man ønsker interiøret sitt ødelagt eller ei?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Violetta

Nei jeg synes ikke du er urimelig. Hadde også blitt sur om jeg hadde ny parkett og folk trampet inn med hæler og sko som ødela gulvet.

Jeg tar alltid av meg skoene hos folk, det er mest behagelig, og sparer gulvet til den som har festen.

Kanskje det er litt annerledes i mer formelle selskaper? Men sånne går jeg ikke så ofte i, i hvert fall ikke hjemme hos folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en selvfølge at man ikke går inn med utesko.

Alternativet er jo når det er sommer - og det er tørt ute .. da kan man tørke godt av seg (så man får vekk støv etc).

Når det gjelder stilettheler er det i utgangspunktet en uting - og folk burde forstå at det ødelegger.

Jeg har ikke problemer med å si fra at skoene ødelegger gulvet .. og har de ikke "gummisokker" til å sette utenpå - må de dessverre ta dem av.

Har ikke møtt noen som synes det er rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo mange som pynter seg med støvletter, for eksempel. Greit nok nå om sommeren, men om vinteren synes jeg det kan bli ganske møkkete.

På den reaksjonen jeg fikk, skulle man tro jeg hadde sagt noe kjempefølt, da det å ta av støvletter inne ville ødelegge hele antrekket.

Jeg forstår jo det, synes selv slike støvletter kan være knallfint, men må man pynte seg så innmari for gode venner på privat besøk? Jeg ser da ikke ned på lise fordi om hun ikke har på seg støvlettene? Og burde hun ikke tenke på alternativer før hun går hjemmefra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Det er jo mange som pynter seg med støvletter, for eksempel. Greit nok nå om sommeren, men om vinteren synes jeg det kan bli ganske møkkete.

På den reaksjonen jeg fikk, skulle man tro jeg hadde sagt noe kjempefølt, da det å ta av støvletter inne ville ødelegge hele antrekket.

Jeg forstår jo det, synes selv slike støvletter kan være knallfint, men må man pynte seg så innmari for gode venner på privat besøk? Jeg ser da ikke ned på lise fordi om hun ikke har på seg støvlettene? Og burde hun ikke tenke på alternativer før hun går hjemmefra?

Klart man må tenke på sånt før man går hjemmefra. Man kan ikke ta som en selvfølge at man kan trampe inn i andres hjem på utesko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sukkerert

Som regel tar en av seg skoene inne. Noen ganger er det jenter som har på finsko de har lyst til å gå med inne. Da er jeg vandt til at de spør verten om det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos meg får ingen ha på sko inne. Vil ikke ødelegge tregulvene mine, samtidig som det blir skittent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bree ii

Hos meg er det faktisk skoforbud - og jeg minner de mest notorisk skoinnegjengerne på det når jeg inviterer (så kan de eventulet tilpasse antrekket, om det er så viktig).

En venninne av meg har nedlagt rødvinsforbud på fest. Litt kjipt er det selvsagt, men jeg forstår henne fullt ut. Hun har en hvit sofa som har måttet skifte trekk to ganger pga slomsete venner, og de gjør selvsagt ikke opp for seg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Hos meg er det faktisk skoforbud - og jeg minner de mest notorisk skoinnegjengerne på det når jeg inviterer (så kan de eventulet tilpasse antrekket, om det er så viktig).

En venninne av meg har nedlagt rødvinsforbud på fest. Litt kjipt er det selvsagt, men jeg forstår henne fullt ut. Hun har en hvit sofa som har måttet skifte trekk to ganger pga slomsete venner, og de gjør selvsagt ikke opp for seg heller.

Skoinnegjengerne. Jeg måtte bare kommentere et nytt, morsomt ord. :ler::ler::ler:

Ellers synes jeg den med rødvinen blir å ta det for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg aldri har sett noen valse inn med utesko om vinteren. Vil man ha støvletter til antrekket, kan de da tas med (rene) i en bag mens man har andre sko ute?

Ellers er det vel helt vanlig med pensko til pent antrekk? Jeg ville hvertfall ikke gått i sokkelesten med nyttårskjole på, heller ikke ved andre anledninger man pynter seg.

Stiletthæler står i en særstilling- det er jo ikke egnet for parkettgulv, og om ikke gjesten tenker på det, er det greit at verten sier fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg aldri har sett noen valse inn med utesko om vinteren. Vil man ha støvletter til antrekket, kan de da tas med (rene) i en bag mens man har andre sko ute?

Om det er voerspiel så tar jo folk som regel ikke med seg flere sko i baggen. Da synes jeg de bør tas av,.

Må bare understreke at vi kun har diskutert på generelt grunnlag, da vi ikke har parkett. Jeg sa bare hva jeg mente til vennene mine etter at et helt nytt stuegulv ble tråkket ned med hælmerker etter innflytningsfest. Men de (huseierne) syntes det var helt ok: "huset er jo til å bo i".

Følte meg helt på utsiden, siden alle var så samstemte om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg vet jeg skal inn til folk (f.eks. vorspiel), tar jeg ikke på meg et antrekk som jeg ikke kunne tenke meg å ta av meg skoene til.

Tar det som en selvfølge at skoene skal av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Stilettheler er jo i en stilling for seg! Det er udiskutabelt med mindre vertinnen gjør det selv..

På det andre er jeg litt splittet. Har jeg på meg støvletter, boots, vanlige sko jeg bruker ute, tar jeg de alltid av når jeg kommer inn hjemme eller hos andre. Selv om støvlettene gjør antrekket..

Når det gjelder sandaler, og pensko osv, ser jeg litt annerledes på det. Disse er som regel renere under, og jeg går ikke gjerne barfot rundt hjemme hos folk..

(danskene tar aldri av seg på bena når de kommer inn til folk. Det er omtrent bare i Norge vi gjør det..)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tar alltid av meg skoene, det kunne ikke falle meg inn å sitte hos venner med støvletter el. på! :o

Unntak er hvis man har nyttårskjole eller bunad, men da spør jeg alltid om det er ok å beholde skoene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forresten, nok en grunn til å ikke gjøre noe med gulvene før etter innflyttingsfesten. *notere*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pjusk

Jeg har ikke tenkt over problemstillingen, da de fleste tar av seg skoene når de kommer hjem til oss. Gjør de ikke det, går jeg ut i fra at de har en god grunn. Ei venninne bruker å si:" Jeg må ha på meg skoene, for det stinker fotsvette av meg" og jeg flirer alltid av det for hun høres så oppriktig og intens ut.

Har vi sommerfest hvor folk går ut og inn, tar jeg det som en selvfølge at de går inn med sko.

Men altså: Jeg er enig med deg Melk. ( - men jeg tror ikke at et vanlig parkettgulv blir ødelagt av vanlige hæler. Men skittent blir det!)

En venninne av meg har nedlagt rødvinsforbud på fest. Litt kjipt er det selvsagt, men jeg forstår henne fullt ut. Hun har en hvit sofa som har måttet skifte trekk to ganger pga slomsete venner, og de gjør selvsagt ikke opp for seg heller.

DET hadde jeg ALDRI gjort. Jeg syntes det hørtes helt sprøtt ut! Da hadde jeg heller lagt et teppe i sofaen på uformelle fester og krysset fingrene på mer formelle fester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid lært at man tar av seg ytterskoene når man kommer på besøk til folk, så det gjør jeg av ren selvfølge, uansett hvor mye skoene gjør antrekket eller ikke.

om sommeren kan jeg nok gå til ett selskap iført penskoene/inneskoene dersom det er fint og tørt ute, men er det vått og det blir sølete, så tar jeg av meg.

skal man ha voerspill eller lignende på sølete dager eller vinterstider, så kan man jo legge frem en fillerye eller noe bare for å kunne si at "alle kan sette uteskoene sine her". eller noe. :)

forstår godt din reaksjon jeg Melk, og hadde stått akkurat likt i en diskusjon.

(danskene tar aldri av seg på bena når de kommer inn til folk. Det er omtrent bare i Norge vi gjør det..)

I sverige har jeg alltid opplevd at man tar av seg på beina når man kommer på besøk til folk, også i stor grad i england.

og afrika!! hjemme hos stefamilien min i gambia står alltid utesko på utsiden, så får man heller skaffe seg innesko om man ønsker sko inne. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...