Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 Forfatter #21 Skrevet 24. januar 2020 (endret) Jølle skrev (På 24.1.2020 den 18.34): Nei det var synet av en mann som har skutt seg. Mannen hadde de fraktet bort,men rester av han var jo langs vegger og tak. Grøss sier jeg bare. Høres helt grufullt ut. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #22 Skrevet 24. januar 2020 2 minutter siden, Jølle skrev: Nei det var synet av en mann som har skutt seg. Mannen hadde de fraktet bort,men rester av han var jo langs vegger og tak. Grøss sier jeg bare. Æææ, nei en slik jobb hadde jeg ikke klart for psyken. Jeg har stelt døde mennesker etter selvmord, men det å skulle gå inn i boligen deres og rydde opp på en sånn måte hadde jeg faktisk ikke klart. Anonymkode: d3834...7ad
Oppgitt78 Skrevet 24. januar 2020 #23 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, Jølle skrev: Nei det var synet av en mann som har skutt seg. Mannen hadde de fraktet bort,men rester av han var jo langs vegger og tak. Grøss sier jeg bare. Vi er alle forskjellige. Jeg har ikke jobbet spesifikt med rengjøring av slike steder, men jeg har sett min andel av likrester etter litt brå dødsfall. Lukten var det de fleste reagerte på hos oss.
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 Forfatter #24 Skrevet 24. januar 2020 (endret) AnonymBruker skrev (På 24.1.2020 den 18.37): Har du aldri sett en krigs dokumentar eller nyhetene siden der viser de døde mennesker. Anonymkode: ca4f4...6b6 Lite. Endret 2. oktober 2022 av Tvillingsjel
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #25 Skrevet 24. januar 2020 Nå har jeg stelt mange døde, men ville ikke hatt noe problem med å jobbe på et krematorium. Eller ikke å jobbe i et begravelsebyrå. Høres ut som en fin jobb egentlig. Man gjør en viktig jobb, ikke minst for de pårørende. Hadde jeg vært lege så ville jeg ha spesialisert meg til rettsmedisiner, det ser så spennende ut. Ok, ser nå at jeg virker litt morbid, men jeg er helt normalt - lover. Anonymkode: 431d6...46d
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 Forfatter #26 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nå har jeg stelt mange døde, men ville ikke hatt noe problem med å jobbe på et krematorium. Eller ikke å jobbe i et begravelsebyrå. Høres ut som en fin jobb egentlig. Man gjør en viktig jobb, ikke minst for de pårørende. Hadde jeg vært lege så ville jeg ha spesialisert meg til rettsmedisiner, det ser så spennende ut. Ok, ser nå at jeg virker litt morbid, men jeg er helt normalt - lover. Anonymkode: 431d6...46d Enig i at man gjør en fin jobb for pårørende, men jeg tror ikke jeg hadde klart å distansere meg nok til at jeg faktisk hadde vært til noe hjelp. Fantastisk med de som klarer det. Det står det virkelig respekt av ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #27 Skrevet 24. januar 2020 I begravelsesbransjen må det være mye "lettere" å jobbe i et krematorium enn f.eks. å hente folk hjemme som har dødd brått og uventet. Pårørende i sjokk, nei fy. Anonymkode: 149e1...db1 3
Sliten&kjørt52 Skrevet 24. januar 2020 #28 Skrevet 24. januar 2020 7 minutter siden, Oppgitt78 skrev: Det er ikke alle som takler sånt, nei. Det er vel gjerne lukten som de fleste reagerer mest på. Larver og sånt kan jo være en utfordring for mange, seff lukta og. -Ett skikkelig "dryppmors" kan være litt mye for mange. Vdr. jobbe med kremering så vil de være i kiste, -ferdig stelt, afaik. Begrenset kontakt med pårørende. Bør jo ha ett naturlig forhold til død, -og levd liv sikkert. Samfunnsnyttig jobb. Jeg tror det kommer ett "påbud" om kremering i Oslo i fremtiden. Kommer til å bli trangt om plassen snart. Jeg har ikke noe valg, -må i ovnen for å få plass i familiegrava. Null stress. a.
Oppgitt78 Skrevet 24. januar 2020 #29 Skrevet 24. januar 2020 (endret) 27 minutter siden, Sliten&kjørt52 skrev: Larver og sånt kan jo være en utfordring for mange, seff lukta og. -Ett skikkelig "dryppmors" kan være litt mye for mange. Har man vært på spansk grisefest, så gjør det vel ikke så mye om en opplever andre som lukter litt halvsvidd.. 😂 «Førstereisen» er som regel verst, da. ps: blir bakerovnen på meg også! Hvis jeg, mot all formodning, skulle merke noe til det som skjer inni der, så får jeg nynne refrenget til bloodhound gang’s «the roof is on fire». 🔥 Endret 24. januar 2020 av Oppgitt78
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #30 Skrevet 24. januar 2020 Så mye barnslige uttalelser! En jobb er en jobb og de som velger en slik jobb har et proffesjonelt forhold til det. De gråter ikke og de går ikke og sier æsj og slik som folk her. Så voks opp og se realitene i livet! Anonymkode: 827cd...756 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #31 Skrevet 24. januar 2020 *realitetene Anonymkode: 827cd...756
Søgni Skrevet 24. januar 2020 #32 Skrevet 24. januar 2020 Jeg tror man opplever mange flere groteske, fæle, uverdige og uanstendige ting, ting man tar med seg hjem og inntrykk man sent glemmer, når man jobber med levende mennesker, enn når man jobber med håndtering av døde mennesker. 4
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 Forfatter #33 Skrevet 24. januar 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så mye barnslige uttalelser! En jobb er en jobb og de som velger en slik jobb har et proffesjonelt forhold til det. De gråter ikke og de går ikke og sier æsj og slik som folk her. Så voks opp og se realitene i livet! Anonymkode: 827cd...756 Nettopp derfor er ikke en slik jobb for alle. Skikkelig bra og beundringsverdig at noen klarer, jeg er ikke en av dem
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #34 Skrevet 24. januar 2020 4 timer siden, Gorilla skrev: Nettopp derfor er ikke en slik jobb for alle. Skikkelig bra og beundringsverdig at noen klarer, jeg er ikke en av dem Og det er faktisk helt greit! Det er ikke alle som tåler det samme, og da er det jammen godt at vi er så forskjellige at noen alltids kan fylle en rolle Anonymkode: d3834...7ad 2
Silva Pluvialis Skrevet 24. januar 2020 Forfatter #35 Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Og det er faktisk helt greit! Det er ikke alle som tåler det samme, og da er det jammen godt at vi er så forskjellige at noen alltids kan fylle en rolle Anonymkode: d3834...7ad Så sant 🥰
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #36 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har sett sikkert 40-50 døde i min tid i jobb innen helse. Heldigvis sluppet å stelle så mange men jeg har vært til stede mange ganger i rommet når de har dødd og måttet forholde meg til pårørende etterpå. Det lukter død i rommet lenge før de dør. Lurer på hvorfor de brenner selve kista og ikke bare heller leier den ut til syning og til selve begravelsen? Virker som bortkasta penger og ressurser. Anonymkode: a7a47...8c7 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #37 Skrevet 25. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sett sikkert 40-50 døde i min tid i jobb innen helse. Heldigvis sluppet å stelle så mange men jeg har vært til stede mange ganger i rommet når de har dødd og måttet forholde meg til pårørende etterpå. Det lukter død i rommet lenge før de dør. Lurer på hvorfor de brenner selve kista og ikke bare heller leier den ut til syning og til selve begravelsen? Virker som bortkasta penger og ressurser. Anonymkode: a7a47...8c7 Jeg jobber ikke innen helse, men jeg har sett min del av døde mennesker i mitt yrke, og jeg har aldri merket at "det lukter død i rommet lenge før de dør". Syke mennesker kan bære preg av at de har vært syke en stund, men det handler ikke om at det lukter død. Synes også at du viser en manglende forståelse (dette gjør også at jeg lurer på om du virkelig er helsepersonell) når du mener kisten skulle vært i gjenbruk. Du tenker altså at man skal bære likene fra kisten og inn i ovnen? Har du tenkt over hvilken påkjenning det ville være for ansatte å bære lik til ovnen daglig, selv om det er på en båre? Minner meg om scener fra krematoriene i nazistenes dødsleire. Ellers er det mange bråkjekke typer som prøver å vitse og ha god kjennskap til dette, vitner bare om usikkerhet og uvitenhet. Jeg synes man skal ha respekt for døden, og respekt for mennesker som har mistet sine nærmeste. Vitsing og fliring i en sånn anledning, der ensomme mennesker har dødd alene og blitt liggende i måneder, og der mennesker i fortvilelse har tatt livet sitt, er smakløst. Anonymkode: bf3b4...57e 1
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2020 #38 Skrevet 26. januar 2020 Jeg har stor respekt for mennesker som velger å jobbe i yrker der de har med død å gjøre. De som steller døde eller selvmord,begravelsesagenter, patologer, sykepleiere, prester, rettsmedisinere, Kripos+++ Jeg bøyer meg i støvet, for dette er en av våre viktigste yrker og jeg hadde aldri klart det selv! Anonymkode: 73b97...d52
Chiyo Skrevet 26. januar 2020 #39 Skrevet 26. januar 2020 (endret) På 24.1.2020 den 18.19, Gorilla skrev: Det er mye jeg overhodet ikke kunne tenke meg eller hadde passet til å jobbe med, men dette yrket må ta kaka! Må jo være helt grusomt at arbeidsdagen består i å brenne opp døde mennesker. Fatter ikke at noen vil jobbe med dette. Hvorfor vil de det? Vet du hvordan kremering fungerer? De plasserer jo en kiste inn i en maskin, og så gjør maskinen hele jobben. Jeg ville heller gjort det enn å være den som gjorde lik klar for en begravelse. Endret 26. januar 2020 av Chiyo
Oppgitt78 Skrevet 26. januar 2020 #40 Skrevet 26. januar 2020 (endret) På 25.1.2020 den 5.50, AnonymBruker skrev: Ellers er det mange bråkjekke typer som prøver å vitse og ha god kjennskap til dette, vitner bare om usikkerhet og uvitenhet. Jeg synes man skal ha respekt for døden, og respekt for mennesker som har mistet sine nærmeste. Vitsing og fliring i en sånn anledning, der ensomme mennesker har dødd alene og blitt liggende i måneder, og der mennesker i fortvilelse har tatt livet sitt, er smakløst. Anonymkode: bf3b4...57e Litt mørk humor rundt slike temaer, er ofte viktig for at folk skal klare å holde ut i slike yrker. Men, man lar ikke pårørende oppleve dette, nettopp av respekt/omtanke. Endret 26. januar 2020 av Oppgitt78 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå