AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Del Skrevet 24. januar 2020 Hei! Jeg tar opp fag som privatist og er veldig sikker på at jeg kan komme inn på alle 3 -lege studiene neste høst. Da er jeg nesten 23. Jeg elsker dyr og det å bli veterinær har vært målet ca hele skolegangen. Jeg har hund, hatt egen hest. Når jeg blir godt voksen vil jeg ha en liten stall med et par hester. Tenkte først å bli produksjonsdyr veterinær, men jeg vil ikke bo på en veldig liten plass. Heller i utkanten av en middels eller stor by. Så da har jeg egentlig tenkt på å bli smådyrsveterinær... Jeg har villet bli veterinær utelukkende for at jeg elsker dyr. Så når jeg hører om lønnen på smådyrsklinikk (4-500.000, eller mindre) så blir jeg litt bekymret. Jeg er fra en "fattig" familie, flyttet ut som 15-åring og har hatt økonomisk slit hele livet. Jeg kommer ikke til å ha noe særlig egenkapital når jeg er ferdig med studiene, fordi jeg er nødt til å bruke alt jeg får inn. Derfor har jeg tenkt på å bli lege eller tannlege heller pga bedre lønn. Jeg synes at lege virker veldig spennende, og jeg trenger en jobb hvor jeg er "til nytte" for andre. Jeg liker mennesker (selv om jeg liker dyr hakket mer da). Jeg har ADHD, og klarer ekstremt mye og er ressurssterk når jeg gjør ting jeg liker. Jeg har ingen utpreget interesse for tenner, og frykter om jeg kan slite som tannlege? Ved å bli utbrent og ikke orke å fokusere på jobb. Men det ville absolutt vært det beste valget mtp arbeidstider, lønn iforhold til timer og balanse til fritid og familie. Og så har jeg tenkt på en annen ting... Jeg har hørt at tannleger ikke tjente bra for 30-40 år siden, og da var det få som utdannet seg til å bli det. Kan det vær at det samme skjer med veterinærer? Jeg kan ikke tro at de kan tjene så latterlig dårlig som de gjør nå, for alltid. Da kan det vel ikke vær noen som vil utdanne seg til det? Tror dere at veterinærer kommer til å få høyere lønn i fremtiden? Hva bør jeg velge? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 08897...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #2 Del Skrevet 24. januar 2020 Velger du å bli lege blir du ekstremt populær blant damene. Det er jo et ganske fint frynsegode. Hvis det ikke er viktig for deg med damer, så velg tannlege. Bedre arbeidstider, mindre press og minst like bra lønn. Mest sannsynlig mer enn leger. Anonymkode: 3b3ab...ef5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #3 Del Skrevet 24. januar 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Velger du å bli lege blir du ekstremt populær blant damene. Det er jo et ganske fint frynsegode. Hvis det ikke er viktig for deg med damer, så velg tannlege. Bedre arbeidstider, mindre press og minst like bra lønn. Mest sannsynlig mer enn leger. Anonymkode: 3b3ab...ef5 Jeg er jente, glemte å skrive det i HI... ts Anonymkode: 08897...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Del Skrevet 24. januar 2020 Væterinær, en halv million er ikke dårlig årslønn. Anonymkode: b6b1a...40f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #5 Del Skrevet 24. januar 2020 Hvor mye vil du tjene, da? Hva mener du er «bra nok»? Som nyutdannet? Etter 10 år? Jeg er enig med innlegget over her at 500k ikke er en dårlig årslønn som nyutdannet. Mange med master ligger på dette nivået eller litt lavere. Å sammenligne med lektor-lønn tenker jeg kan være relevant. Man MÅ jo ikke tjene 400k som veterinær. Det er fullt mulig å finne en jobb der man tjener helt ok. 500-600 000 i lønn (lønnsinntekt) synes i alle fall jeg er ok mtp lengde på studiene. Jeg er veterinær selv, forresten, og tjener ca 637 000 (ansatt i det offentlige, har jobbet i ca 15 år). Jeg vil også ha potensiale til å tjene betydelig mer på sikt. Klart mindre enn jeg ville tjent som lege, absolutt, men jeg slipper å ha ansvar for liv og død, jeg slipper å jobbe helg/kveld/natt, og jeg misunner dem IKKE lønna. Det er mange som utdanner seg til å bli veterinær, og antallet studieplasser skal utvides, så det er ingen grunn til å tro at lønna vil øke på sikt pga færre nyutdannede. Det finnes nok av unge som elsker dyr og alltid har drømt om å bli dyrlege, så det vil alltids finnes søkere til studieplassene. Det er nok ikke like mange som brenner for å bli tannlege og har drømt om det så lenge de kan huske, så mekanismene blir litt annerledes. Grunnlønnen til leger (ansatt i det offentlige) er ikke spesielt høy, det er tilleggene og mye overtid/utvidet arbeidstid som gjør at totalen blir høy. Ser man på kombinasjonen lønn + arbeidstid er det nok tannlege som kommer klart best ut. Du må finne ut hvor viktig lønn er for deg, for du virker mildt sagt lunken til tannlegestudiet. Hvis du vurderer å bli lege, er det viktig at du vurderer NØYE om du kan og vil håndtere det enormt store ansvaret. Hverken tannleger eller veterinærer må forholde seg til det, og det bør veie tyngre enn noen tusenlapper i lønn. Du må også tenke nøye over om du vil klare/ønsker å gå i turnus. Det kan være (er) en belastning for både helse og familieliv. Som tannlege vil du slippe å forholde deg til det - som veterinær vil det avhenge av jobben, men mange (absolutt ikke alle) som jobber smådyr går ikke i vakt. Hvis dette med ansvar og arbeidstider er ok for deg, er kanskje lege det beste alternativet. Det er forøvrig helt vanlig å ikke ha noe egenkapital som nyutdannet. Anonymkode: ac00f...189 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Del Skrevet 24. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor mye vil du tjene, da? Hva mener du er «bra nok»? Som nyutdannet? Etter 10 år? Jeg er enig med innlegget over her at 500k ikke er en dårlig årslønn som nyutdannet. Mange med master ligger på dette nivået eller litt lavere. Å sammenligne med lektor-lønn tenker jeg kan være relevant. Man MÅ jo ikke tjene 400k som veterinær. Det er fullt mulig å finne en jobb der man tjener helt ok. 500-600 000 i lønn (lønnsinntekt) synes i alle fall jeg er ok mtp lengde på studiene. Jeg er veterinær selv, forresten, og tjener ca 637 000 (ansatt i det offentlige, har jobbet i ca 15 år). Jeg vil også ha potensiale til å tjene betydelig mer på sikt. Klart mindre enn jeg ville tjent som lege, absolutt, men jeg slipper å ha ansvar for liv og død, jeg slipper å jobbe helg/kveld/natt, og jeg misunner dem IKKE lønna. Det er mange som utdanner seg til å bli veterinær, og antallet studieplasser skal utvides, så det er ingen grunn til å tro at lønna vil øke på sikt pga færre nyutdannede. Det finnes nok av unge som elsker dyr og alltid har drømt om å bli dyrlege, så det vil alltids finnes søkere til studieplassene. Det er nok ikke like mange som brenner for å bli tannlege og har drømt om det så lenge de kan huske, så mekanismene blir litt annerledes. Grunnlønnen til leger (ansatt i det offentlige) er ikke spesielt høy, det er tilleggene og mye overtid/utvidet arbeidstid som gjør at totalen blir høy. Ser man på kombinasjonen lønn + arbeidstid er det nok tannlege som kommer klart best ut. Du må finne ut hvor viktig lønn er for deg, for du virker mildt sagt lunken til tannlegestudiet. Hvis du vurderer å bli lege, er det viktig at du vurderer NØYE om du kan og vil håndtere det enormt store ansvaret. Hverken tannleger eller veterinærer må forholde seg til det, og det bør veie tyngre enn noen tusenlapper i lønn. Du må også tenke nøye over om du vil klare/ønsker å gå i turnus. Det kan være (er) en belastning for både helse og familieliv. Som tannlege vil du slippe å forholde deg til det - som veterinær vil det avhenge av jobben, men mange (absolutt ikke alle) som jobber smådyr går ikke i vakt. Hvis dette med ansvar og arbeidstider er ok for deg, er kanskje lege det beste alternativet. Det er forøvrig helt vanlig å ikke ha noe egenkapital som nyutdannet. Anonymkode: ac00f...189 Tusen takk for dette svaret😍 Anonymkode: 08897...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Del Skrevet 24. januar 2020 Hvis du er villig til å bli veterinær og jobbe andre steder enn en smådyrklinikk kan du fort tjene veldig mye. F.eks. ved å jobbe i fiskeindustrien. Leger kan også ha en startlønn på 500k, men stiger gjerne litt fortere enn en veterinær. Har også skjønt at det ikke er bare-bare å få turnusplass etter endt utdanning, så du er kanskje raskere ut i fast jobb som veterinær. Tannleger på private klinikker kan tjene veldig mye. Jeg har en venninne som jobbet 10-14 fem dager i uken, og tjente halvannen mill. Men hun synes jobben var sinnsykt kjedelig og bestemte seg tilslutt for å ta en annen utdanning, selv om det førte til dårligere lønn. I tillegg har jeg skjønt at du blir holdt personlig ansvarlig for en del ting. Min venninne fikset en tannprotese på en pasient når hun var fast ansatt på privat klinikk. Den hadde garanti på 5 år, og knakk rett før tiden var gått. Det var ikke klinikken som var ansvarlig for å fikse den, men hun privat, så hun måtte leie seg stol på en tannlegeklinikk og fikse tannen til pasienten på egen regning. Hvis du brenner for dyr, og det er det du vil innerst inne, synes jeg du skal gå for det! Anonymkode: 616de...76a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Del Skrevet 24. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er villig til å bli veterinær og jobbe andre steder enn en smådyrklinikk kan du fort tjene veldig mye. F.eks. ved å jobbe i fiskeindustrien. Leger kan også ha en startlønn på 500k, men stiger gjerne litt fortere enn en veterinær. Har også skjønt at det ikke er bare-bare å få turnusplass etter endt utdanning, så du er kanskje raskere ut i fast jobb som veterinær. Tannleger på private klinikker kan tjene veldig mye. Jeg har en venninne som jobbet 10-14 fem dager i uken, og tjente halvannen mill. Men hun synes jobben var sinnsykt kjedelig og bestemte seg tilslutt for å ta en annen utdanning, selv om det førte til dårligere lønn. I tillegg har jeg skjønt at du blir holdt personlig ansvarlig for en del ting. Min venninne fikset en tannprotese på en pasient når hun var fast ansatt på privat klinikk. Den hadde garanti på 5 år, og knakk rett før tiden var gått. Det var ikke klinikken som var ansvarlig for å fikse den, men hun privat, så hun måtte leie seg stol på en tannlegeklinikk og fikse tannen til pasienten på egen regning. Hvis du brenner for dyr, og det er det du vil innerst inne, synes jeg du skal gå for det! Anonymkode: 616de...76a Tusen takk for svar😃 Ja veterinær innen fiskeindustrien var et veldig godt tips, men vet du om man kan gå over til smådyr fra fiskehelse? Eller om den spesialiteten man tar på universitetet er det du må jobbe innen resten av yrkeslivet, med mindre man tar studiet på nytt (eller deler av det) Anonymkode: 08897...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #9 Del Skrevet 24. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar😃 Ja veterinær innen fiskeindustrien var et veldig godt tips, men vet du om man kan gå over til smådyr fra fiskehelse? Eller om den spesialiteten man tar på universitetet er det du må jobbe innen resten av yrkeslivet, med mindre man tar studiet på nytt (eller deler av det) Anonymkode: 08897...70d Nei, du er kvalifisert til å jobbe innen alle bransjer og deler av yrket uansett hvilken spesialisering du velger siste studieår ved NMBU. Ved mange utenlandske universiteter er det heller ingen deling i slutten av studiet. Du må derfor ikke ta noen deler av studiet på nytt hvis du bytter beite. Anonymkode: ac00f...189 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #10 Del Skrevet 24. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er jente, glemte å skrive det i HI... ts Anonymkode: 08897...70d Du kan bli populær hos damene likevel... Anonymkode: 3a50b...212 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Del Skrevet 24. januar 2020 Jeg er tannlege og trives godt som det:) Jeg tenker at noen trekk går igjen hos meg og mange andre i yrket mitt: perfeksjonister, nøyaktige, liker at det også er et håndtverk og det er noe kunstnerisk over det, interessert i teori, og vi setter fritiden høyt. Jeg ønsket absolutt ikke å jobbe helger og kvelder/netter. Jeg ønsket en god lønn. Jeg ville jobbe med mennesker og i helsevesenet, men ikke ha det liv/død-ansvaret på daglig basis, samt slippe å ha dype samtaler med pasientene. Liker å holde det litt overfladisk. Hadde ikke noen utpreget interesse for tenner før jeg begynte, utenom at jeg alltid har vært litt opptatt av ernæring og sunn livsstil. Så den interessen vokste liksom fram i løpet av studiet, ettersom man lært mer. Bestevenninnen min er lege, og jeg blir bare mer og mer sikker på at jeg valgte rett. Veterinær har jeg aldri vurdert. Anonymkode: eb79e...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #12 Del Skrevet 24. januar 2020 5 hours ago, AnonymBruker said: Hei! Jeg tar opp fag som privatist og er veldig sikker på at jeg kan komme inn på alle 3 -lege studiene neste høst. Da er jeg nesten 23. Jeg elsker dyr og det å bli veterinær har vært målet ca hele skolegangen. Jeg har hund, hatt egen hest. Når jeg blir godt voksen vil jeg ha en liten stall med et par hester. Tenkte først å bli produksjonsdyr veterinær, men jeg vil ikke bo på en veldig liten plass. Heller i utkanten av en middels eller stor by. Så da har jeg egentlig tenkt på å bli smådyrsveterinær... Jeg har villet bli veterinær utelukkende for at jeg elsker dyr. Så når jeg hører om lønnen på smådyrsklinikk (4-500.000, eller mindre) så blir jeg litt bekymret. Jeg er fra en "fattig" familie, flyttet ut som 15-åring og har hatt økonomisk slit hele livet. Jeg kommer ikke til å ha noe særlig egenkapital når jeg er ferdig med studiene, fordi jeg er nødt til å bruke alt jeg får inn. Derfor har jeg tenkt på å bli lege eller tannlege heller pga bedre lønn. Jeg synes at lege virker veldig spennende, og jeg trenger en jobb hvor jeg er "til nytte" for andre. Jeg liker mennesker (selv om jeg liker dyr hakket mer da). Jeg har ADHD, og klarer ekstremt mye og er ressurssterk når jeg gjør ting jeg liker. Jeg har ingen utpreget interesse for tenner, og frykter om jeg kan slite som tannlege? Ved å bli utbrent og ikke orke å fokusere på jobb. Men det ville absolutt vært det beste valget mtp arbeidstider, lønn iforhold til timer og balanse til fritid og familie. Og så har jeg tenkt på en annen ting... Jeg har hørt at tannleger ikke tjente bra for 30-40 år siden, og da var det få som utdannet seg til å bli det. Kan det vær at det samme skjer med veterinærer? Jeg kan ikke tro at de kan tjene så latterlig dårlig som de gjør nå, for alltid. Da kan det vel ikke vær noen som vil utdanne seg til det? Tror dere at veterinærer kommer til å få høyere lønn i fremtiden? Hva bør jeg velge? Tusen takk på forhånd! Anonymkode: 08897...70d Der jeg er i dag, etter 25 års ansiennitet som dyrlege hadde jeg tenkt mest på hvordan du vil at livet skal være. Vi veterinærer er velsignet med veldig mye vaktarbeid, og det er også gjerne er du møter både de som er veldig taknemmelig for at du fins, og de som gjør hverdagen din vanskelig. Når det er sagt, høres det ut som dyrlegedrømmen din er reell, og da bør man kanskje velge med hjertet? Det som er fordelen med alle utdannelsene er at de gir store muligheter og du kan jobbe med mye forskjellig. Du kan også endre kurs etterhvert uten å måtte ta et helt nytt studium. lykke til Anonymkode: ad724...9eb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #13 Del Skrevet 24. januar 2020 Hvis det er lønnen som hindrer deg fra å bli veterinær høres det ikke ut som at du er ordentlig motivert nok for studiet. Jeg går studiet selv nå, og ingen på kullet gjør dette for pengene, men fordi dette genuint er drømmejobben vår. Neste år økes studiet med 20 studieplasser. I tillegg legges studieplanen totalt. Blant annet skal man ikke lenger velge spesialisering/differensiering 5.året etter hva vi har blitt fortalt. Dvs at du ikke behøver å tenke på hvilke type veterinær du vil bli enda i det hele tatt, du blir kvalifisert for å jobbe med både hest og hun (slik er det for så vidt nå også, differensiering har ikke så mye å si). Dette er et beintøft studiet. Mye pensum og lange dager. Du må virkelig være motivert og ville dette. Er lønn så viktig så tror jeg som sagt ikke at dette egentlig er noe du brenner så sterkt for. Anonymkode: aa667...b5e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #14 Del Skrevet 24. januar 2020 Vil nesten si ikke bli veterinær. Jeg jobber på dyreklinikk, og veterinærene jobber langt mer enn det de fortjener i lønn. Det er en elendig lønn i forhold til skolegangen og studielånet ca alle må ta. Mange av de elsker jobben sin, men etter noen år skulle de fleste ønske at de tok en annen utdanning. Noe som også er veldig viktig å opplyse om er at selvmordsstatistikken er urovekkende høy hos veterinærer og dyrepleiere. De gir av hele seg for å redde et dyr, gjerne over lengre tid så de blir knyttet til både dyr og eier. Så smeller det og dyret må avlives, og veterinæren klandres noen ganger for det bare for å toppe det hele. Når dette skjer nok ganger går mange på en stor smell. På en dyreklinikk er det sjeldent «kose med valper og kattunger». Det er høyt stressnivå i bransjen, og du jobber faktisk mer med eierne enn dyrene. Dyrepleierne er de som tar seg av dyrene «bak kulissene», mens veterinærene må snakke ofte og lenge med forskjellige eiere hver dag. Du vil også ofte bli kjeftet huden full fordi veterinærtjenester er så dyrt, at veterinærer bare er pengegriske osv. Mens noen ganger setter bare eiere pris på alt du gjør for dyret deres. Det er et veldig splittet yrke, men fallgruven er enorm. Det er også veeldig mye overtidsarbeid som du ikke kommer unna. Man vil jo ikke akkurat si nei når noen kommer på døren med et akutt sykt dyr, ofte rett før stengetid. Og journaler skriver ikke skriver ikke seg selv. Mye ekstra arbeid fordi det ikke er statlig dekket. Vil anbefale deg å ta kontakt med en dyreklinikk, si du vurderer å bli veterinær og spør om du kan få hospitere på klinikken en dag. Følg forskjellige veterinærer rundt, spør om ALT - og be om ærlige svar, hva som er positivt og negativt med yrket. Man skal være ganske hardhudet for å jobbe som veterinær resten av livet, så det kommer mye an på deg som person. De gjør en så utrolig viktig jobb, men dessverre er det få som ser det. Anonymkode: 70ef7...98d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #15 Del Skrevet 24. januar 2020 Må legge til at som tannlege har du mest fritid, tid du kan bruke på dyr som kos og hobby:) Anonymkode: eb79e...35a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #16 Del Skrevet 25. januar 2020 Jeg synes at du skal velge det yrket som du brenner for, og ikke velge yrke basert på tanke om lønn. Du kommer til å klare deg fint på veterinærlønn, og alle studiene du nevner er tøffe og krever god motivasjon. Interesse for yrket, og å glede seg til å bli ferdigutdannet, er særdeles viktig motivasjon for å holde ut noen tøffe år som student. Lykke til! Anonymkode: 02759...701 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Del Skrevet 25. januar 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det er lønnen som hindrer deg fra å bli veterinær høres det ikke ut som at du er ordentlig motivert nok for studiet. Jeg går studiet selv nå, og ingen på kullet gjør dette for pengene, men fordi dette genuint er drømmejobben vår. Neste år økes studiet med 20 studieplasser. I tillegg legges studieplanen totalt. Blant annet skal man ikke lenger velge spesialisering/differensiering 5.året etter hva vi har blitt fortalt. Dvs at du ikke behøver å tenke på hvilke type veterinær du vil bli enda i det hele tatt, du blir kvalifisert for å jobbe med både hest og hun (slik er det for så vidt nå også, differensiering har ikke så mye å si). Dette er et beintøft studiet. Mye pensum og lange dager. Du må virkelig være motivert og ville dette. Er lønn så viktig så tror jeg som sagt ikke at dette egentlig er noe du brenner så sterkt for. Anonymkode: aa667...b5e Nå synes jeg du er hard. Ts har tydelig en drøm om å bli dyrlege, men kommer fra en familie med dårlig råd som gjør at hun vet at hun må klare seg på egenhånd når det kommer til det meste i livet. Jeg kommer selv fra en familie med dårlig råd, oppvokst i kommunale leiligheter med mugg og synes det er veldig forståelig at ts bekymrer seg for lønn i et yrke som krever 6 års studielån som en dag skal betales tilbake. Det må da være lov å tenke både med hjertet og med hodet uten å bli beskyldt for å ikke være motivert. Anonymkode: dd936...3b4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #18 Del Skrevet 25. januar 2020 Jeg hadde valgt veterinær, om jeg var deg. Jobben tar så mye tid av livet ditt at det beste er å jobbe med det du brenner for! Anonymkode: 561cf...08a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #19 Del Skrevet 25. januar 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nå synes jeg du er hard. Ts har tydelig en drøm om å bli dyrlege, men kommer fra en familie med dårlig råd som gjør at hun vet at hun må klare seg på egenhånd når det kommer til det meste i livet. Jeg kommer selv fra en familie med dårlig råd, oppvokst i kommunale leiligheter med mugg og synes det er veldig forståelig at ts bekymrer seg for lønn i et yrke som krever 6 års studielån som en dag skal betales tilbake. Det må da være lov å tenke både med hjertet og med hodet uten å bli beskyldt for å ikke være motivert. Anonymkode: dd936...3b4 Tusen takk💗 ts Anonymkode: 08897...70d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå