AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Skrevet 24. januar 2020 Er her noen som har måttet tatt et valg mellom å få barn (selv) eller å holde sykdom i sjakk? Dersom jeg blir gravid vil jeg ikke få behandling for min øyesykdom, og jeg risikerer å skade øyet permanent. Dette er kun det ene øyet, men jeg er mer utsatt enn vanlige folk for å få det på det andre øyet også. Det føles ut som et umulig valg.. Det er visstnok en så sjelden problemstilling, at de ikke vet så mye om hvordan kroppen reagerer uten behandling over en så lang tid. Legene gjetter at i verste fall blir jeg omtrent blind og i beste fall - det vet ingen.. Hva skal jeg gjøre? Det er ingenting jeg heller vil enn å bli gravid, men å leve et liv med ekstremt redusert syn på ene øyet.. Det vil være så forstyrrende for totalsynet. Jeg vil klare meg uten behandling en periode, men ikke lenge nok til en hel graviditet. Kanskje 15-20 uker uten før synet blir skadet. Jeg vet ikke helt hva jeg ville med denne posten. Det er sikkert ingen som har det slik.. Anonymkode: 5b95a...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #2 Skrevet 24. januar 2020 Hvilken medisin står du på? Anonymkode: d44d1...385
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #3 Skrevet 24. januar 2020 Takk for svar! Avastin (cellegift) Anonymkode: 5b95a...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #4 Skrevet 24. januar 2020 Det er mange som har liknende dilemma i sine liv ❤️ Har selv måttet velge bort å få barn, siden oppholdet i behandlingen for en graviditet ville gitt meg skader som hadde gjort det vanskelig å faktisk være mor. Noen ganger gir livet oss nesten umulige dilemma. Anonymkode: 42bd6...6ba
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #5 Skrevet 24. januar 2020 Velger uten tvil meg selv. Barn kan man få på mange måter, synet er viktigere for meg enn å være mor til en selvlagd unge. Anonymkode: a2c9e...18c 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 Ja. Valgte egen helse. Anonymkode: 14d17...0af
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 Takk for svar ❤️ Jeg innser det kanskje litt nå.. At jeg kanskje egentlig ikke har et valg likevel. Dette er tungt.. Anonymkode: 5b95a...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Skrevet 24. januar 2020 Har du diskutert alle alternativer med en spesialist? https://relis.no/sporsmal_og_svar/4-5524?source=relisdb Anonymkode: d44d1...385
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 Jeg har gått flere runder både i Norge og utland. Ingen som vil gi meg behandling (bortsett fra et sted i utlandet som vil gjøre det på min egen risiko). Jeg har lest alt jeg kan lese og sendt inn spørsmål på Relis, og jeg hadde et stort håp om at jeg kunne få behandling. Gynekologen min var også veldig positiv. Men øverste øyelege i Trondheim (ikke mitt faste sykehus) sa at det var meget stor risiko for at barnet ville få alvorlige skader og at jeg måtte legge fra meg alle tanker om behandling. Det er uetisk å forske på gravide kvinner, men derfor kommer vi heller ikke nærmere et svar på mange ting som dette. Tenk om det hadde gått helt fint med behandling? Tenk om det ikke engang passere placenta? Av økonomiske årsaker blir det ikke bare enkelt å få flere barn heller på andre måter.. Anonymkode: 5b95a...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #10 Skrevet 24. januar 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har gått flere runder både i Norge og utland. Ingen som vil gi meg behandling (bortsett fra et sted i utlandet som vil gjøre det på min egen risiko). Jeg har lest alt jeg kan lese og sendt inn spørsmål på Relis, og jeg hadde et stort håp om at jeg kunne få behandling. Gynekologen min var også veldig positiv. Men øverste øyelege i Trondheim (ikke mitt faste sykehus) sa at det var meget stor risiko for at barnet ville få alvorlige skader og at jeg måtte legge fra meg alle tanker om behandling. Det er uetisk å forske på gravide kvinner, men derfor kommer vi heller ikke nærmere et svar på mange ting som dette. Tenk om det hadde gått helt fint med behandling? Tenk om det ikke engang passere placenta? Av økonomiske årsaker blir det ikke bare enkelt å få flere barn heller på andre måter.. Anonymkode: 5b95a...7aa Er det en sjans for skade på barnet så hadde jeg ihvertfall ikke gjort det. Det første en mor gjør skal ikke være å risikere barnets helse. Anonymkode: a2c9e...18c 3
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #11 Skrevet 24. januar 2020 Ja, jeg formulerte meg litt rart. Etter at jeg fikk vite risikoen har jeg ikke vurdert det . Og jeg forstår jo nå hvorfor jeg ikke får behandling av legene. Hadde aldri risikert at barnet mitt ble sykt. Anonymkode: 5b95a...7aa
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #12 Skrevet 24. januar 2020 Min bror og hans kone sto i dette valget. Eller det var kanskje lettere for dem, siden det var snakk om en arvelig, alvorlig sykdom som et biologisk barn ville hatt en ganske høy risiko for å få. De valgte adopsjon og har aldri sett seg tilbake. Tror nok det var litt sårt akkurat i starten at det ikke ble biologiske barn, graviditet osv, men nå bare blåser de av det og ville ikke hatt det annerledes. Anonymkode: 0e405...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #13 Skrevet 24. januar 2020 Har du ressurser til å bruke surrogatmor i utlandet? Jeg tenker det er ditt eneste alternativ hvis du vil ha biologiske barn. Du må ikke risikere helsen din. Med dårlig syn blir det svært vanskelig å ha barn. Hvis det å adoptere et barn som ikke ligner føles feil, kan du jo bli fostermor til et barn som har like trekk utseendemessig som deg (og eventuelt mannen din?) Anonymkode: 7e36a...9a8 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #14 Skrevet 25. januar 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Har du ressurser til å bruke surrogatmor i utlandet? Jeg tenker det er ditt eneste alternativ hvis du vil ha biologiske barn. Du må ikke risikere helsen din. Med dårlig syn blir det svært vanskelig å ha barn. Hvis det å adoptere et barn som ikke ligner føles feil, kan du jo bli fostermor til et barn som har like trekk utseendemessig som deg (og eventuelt mannen din?) Anonymkode: 7e36a...9a8 TS skriver at alternative metoder for å få barn blir økonomisk tøft. Da vil jeg tippe surrogati er tilnærmet utelukket? Hvor mye koster en sånn prosess, jeg har ikke peiling men innbiller meg at det er mange hundre tusen? Adopsjon koster også en del. Sist betalte broren min rett under 200000, men man får igjen nesten 100000 av staten. Så den reelle kostnaden ligger på rundt 100000. Fremdeles ikke lite penger, men mer overkommelig enn en halv million eller hva det koster med surrogati. Jeg ville begynt å spare asap, og se på hvilke alternativer som finnes. Mine nevøer er fra Sør Korea, men det finnes mange andre muligheter. Fosterbarn er vel det eneste alternativet som ikke koster penger. Man blir vel faktisk kompensert økonomisk. Men praktisk og juridisk er det å ha fosterbarn som regel ganske annerledes enn å ha egne. All ære til fosterforeldre, de gjør en utrolig viktig jobb, men man må sette seg godt inn i hva det innebærer og vite hva man går til. Men kanskje det passer for TS? Det er verdt å sjekke ut. Men jeg ville ikke nevnt at motivasjonen var at barnet skulle ligne på meg, da tror jeg fosterhjemstjenesten får et tvilsomt førsteinntrykk. Anonymkode: 0e405...2f8 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #15 Skrevet 25. januar 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: TS skriver at alternative metoder for å få barn blir økonomisk tøft. Da vil jeg tippe surrogati er tilnærmet utelukket? Hvor mye koster en sånn prosess, jeg har ikke peiling men innbiller meg at det er mange hundre tusen? Adopsjon koster også en del. Sist betalte broren min rett under 200000, men man får igjen nesten 100000 av staten. Så den reelle kostnaden ligger på rundt 100000. Fremdeles ikke lite penger, men mer overkommelig enn en halv million eller hva det koster med surrogati. Jeg ville begynt å spare asap, og se på hvilke alternativer som finnes. Mine nevøer er fra Sør Korea, men det finnes mange andre muligheter. Fosterbarn er vel det eneste alternativet som ikke koster penger. Man blir vel faktisk kompensert økonomisk. Men praktisk og juridisk er det å ha fosterbarn som regel ganske annerledes enn å ha egne. All ære til fosterforeldre, de gjør en utrolig viktig jobb, men man må sette seg godt inn i hva det innebærer og vite hva man går til. Men kanskje det passer for TS? Det er verdt å sjekke ut. Men jeg ville ikke nevnt at motivasjonen var at barnet skulle ligne på meg, da tror jeg fosterhjemstjenesten får et tvilsomt førsteinntrykk. Anonymkode: 0e405...2f8 Jeg vil bare legge til at den reelle kostnaden for adopsjon er nok langt over 100.000 kr ettersom at for å adoptere kreves det minst et eller flere opphold i landet barnet kommer fra. Hvor lange opphold som kreves varierer fra land til land, og om begge partnere må reise nedover en eller flere ganger varierer også. Man må derfor legge inn tapt arbeidsinntekt, med mindre man er så heldig å kunne ta ut all ferien sin til dette og det er snakk om korte opphold. I tillegg til reisekostnader osv. Men som nevnt av annen bruker, så burde ikke kostnaden for adopsjon skremme noen fra å adoptere. Begynn å spar nå hvis dette er aktuelt for dere! Adopsjonsprosessen kan være veldig lang. Kanskje det er mulig å låne på litt ekstra på bolig hvis man ikke får spart opp nok? Anonymkode: 9d081...433 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #16 Skrevet 25. januar 2020 Jeg hadde helt klart valgt å ikke få barn. Hadde heller valgt å adoptere. Eventuelt bli fosterforeldre. Anonymkode: b6022...14f 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #17 Skrevet 25. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde helt klart valgt å ikke få barn. Hadde heller valgt å adoptere. Eventuelt bli fosterforeldre. Anonymkode: b6022...14f Helt enig med deg. Jeg har selv prøvd å få barn i snart 6 år nå, og har kjent di siste 2 årene at barnet trenger ikke engang være min biologiske da barneønsket er så sinnsykt høyt, men mannen min ønsker fortsatt å prøve så vi prøver litt til Anonymkode: ce796...7a7 2
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2020 #18 Skrevet 25. januar 2020 TS her Tusen takk for alle svarene ❤️ så utrolig hyggelig at folk bryr seg og kommer med tips, og ikke minst å slippe å føle seg som den eneste i verden med et slikt dilemma.. Dere har rett, jeg må velge helsen min. Jeg tror det ender med at det blir full sparing fremover, for adopsjon/surrogati.. hva vi får råd til 🙂 kan ikke se for meg et liv uten barn ❤️ Hadde gledet meg til å være med på forumet ifbm. prøving men livet går ikke alltid som planlagt. Tusen takk for støtten! Anonymkode: 5b95a...7aa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå