AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #1 Skrevet 24. januar 2020 I sommer flyttet barnet til mannen hit. Barnet begynte på skole her. Barnet har en del utfordringer, men er en snill og grei unge. Pga manglende grenser og rutiner hadde ting sklidd ut hos mor og barnet manglet struktur, arbeidslyst og ganske mange sosiale ferdigheter da det flyttet hit. I tillegg til manglende hygiene osv osv alt som følger med. Vi måtte innføre skjermtid, rutiner, kun 1 godtedag i uka osv. Barnet sklir ut dersom det blir for mange goder, fristelser eller for mye skjermtid. Det merkes med en gang. Bakgrunnen for at jeg forteller dette er fordi det er viktig å forstå vår side. Nå har barnet ila de 2 siste ukene kommet hjem fra skolen og fått brus som belønning for at barnet har jobbet godt på skolen. Vel og merke er det sukkerfri brus, men skolen har ikke spurt oss, snakket med oss eller avtalt noe som helst om dette før barnet kom hjem og fortalte det. Og da sa barnet at dette var en avtale lærerne seg imellom hadde. Er ikke dette litt merkelig med tanke på at det blir jo en belønning når barnet har jobbet bra. Vi prøver å vise barnet at det viktigste er å gjøre sitt beste. Belønning i form av ros og kjærlighet får barnet mye av. Hva hadde dere tenkt? Anonymkode: 571e8...a23
minister-mio Skrevet 24. januar 2020 #2 Skrevet 24. januar 2020 Jeg tenker at jeg hadde likt det dårlig. Jeg vil avgjøre når barnet mitt drikker brus (ikke til hverdags). Jeg vil også at barne skal motiveres av andre ting enn mat. 2
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #3 Skrevet 24. januar 2020 Snakk med læreren om at det er fint med belønning, men at dere ønsker å begrense inntak av brus og lignende. Foreslå å bruke belønninger som viskelær, klistremerker (eller noe annet ungene liker), eller at klassen i felles sparer opp "klinkekuler" i et syltetøyglass til en kosetime med film eller en annen kjekk aktivitet (det gjør de i gutten vår sin klasse). Jeg er sikker på at de har full forståelse for dette, og at andre foreldre også har samme synspunktet! Anonymkode: 365a5...f01 2
Gjest Saph Skrevet 24. januar 2020 #4 Skrevet 24. januar 2020 Brus er en merkelig belønning på en skole. Vil tro det er flere foreldre som syns det er unødvendig, enn det er foreldre som syns det er greit.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #5 Skrevet 24. januar 2020 Dette er rart, og lite greit. I mitt arbeid med enkeltelever har jeg ofte hatt belønningsskjemaer hvor de må ha så og så mange stjerner for å se 5-10 minutter på YouTube f.eks. Da har vi sammen kommer frem til kriteriene for å få en stjerne. Vet eleven i det hele tatt hvorfor han får brus? Hva ligger i ordene "jobbet godt"? Hva er kriteriene for god jobbing? Anonymkode: 30842...656
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #6 Skrevet 24. januar 2020 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er rart, og lite greit. I mitt arbeid med enkeltelever har jeg ofte hatt belønningsskjemaer hvor de må ha så og så mange stjerner for å se 5-10 minutter på YouTube f.eks. Da har vi sammen kommer frem til kriteriene for å få en stjerne. Vet eleven i det hele tatt hvorfor han får brus? Hva ligger i ordene "jobbet godt"? Hva er kriteriene for god jobbing? Anonymkode: 30842...656 Nei nettopp dette. At vi har jo ikke fått noen form for spørsmål om dette fra skolens side. Pluss at som andre skriver også her at det blir jo rart hvis andre barn og deres foreldre får greie på dette. Barnet sliter allerede sosialt med å komme inn i gruppa og jeg tenker at dette her hjelper ikke akkurat på. Vet ikke om barnet skjønner det fullt ut. Men barnet er sånn at hvis man gir lillefingeren tar barnet hele hånden.. Så dette må vi jo prate med skolen om, men er det ikke rart de ikke har hørt med oss først? Anonymkode: 571e8...a23 1
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #7 Skrevet 24. januar 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei nettopp dette. At vi har jo ikke fått noen form for spørsmål om dette fra skolens side. Pluss at som andre skriver også her at det blir jo rart hvis andre barn og deres foreldre får greie på dette. Barnet sliter allerede sosialt med å komme inn i gruppa og jeg tenker at dette her hjelper ikke akkurat på. Vet ikke om barnet skjønner det fullt ut. Men barnet er sånn at hvis man gir lillefingeren tar barnet hele hånden.. Så dette må vi jo prate med skolen om, men er det ikke rart de ikke har hørt med oss først? Anonymkode: 571e8...a23 Dette var hi Anonymkode: 571e8...a23
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #8 Skrevet 24. januar 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nei nettopp dette. At vi har jo ikke fått noen form for spørsmål om dette fra skolens side. Pluss at som andre skriver også her at det blir jo rart hvis andre barn og deres foreldre får greie på dette. Barnet sliter allerede sosialt med å komme inn i gruppa og jeg tenker at dette her hjelper ikke akkurat på. Vet ikke om barnet skjønner det fullt ut. Men barnet er sånn at hvis man gir lillefingeren tar barnet hele hånden.. Så dette må vi jo prate med skolen om, men er det ikke rart de ikke har hørt med oss først? Anonymkode: 571e8...a23 Nei, dette hjelper ikke. Jeg tenker det er rart skolen ikke har hørt med dere, men ettersom de ikke har gjort det får dere ta kontakt og høre med de hva de tenker om belønning og grunnlaget for valgte belønning. Det er også viktig å ta et møte om dette. Det er veldig viktig at barnet forstår premissene for å få belønning for god oppførsel/arbeid. Det være seg regelstyrt oppførsel som f.eks. rekke opp hånda eller følge med i timen/ikke forstyrre andre eller jobbe med 5 matteoppgaver på rad før pause. Her må dere foreldre på banen, det er viktig med et tett og godt samarbeid. Det er egentlig skolen sitt ansvar å sørge for dette når det gjelder denne saken, men her hadde jeg som foreldre tatt initiativet til det ettersom skolen ikke har gjort det. Legg også opp noen eksempler for gode belønninger, hør med gutten deres hva som kunne vært bra belønninger. Kan det være en god belønning å få lese i en bok, å se litt på YouTube, å ta med seg en medelev ut i 5 minutter ekstra friminutt? Kan de ha større belønninger som et par timer på skolekjøkkenet sammen med en lærer? Da lærer de noe av belønningen, også👍 Som sagt, be om et møte. Anonymkode: 30842...656
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2020 #9 Skrevet 24. januar 2020 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei, dette hjelper ikke. Jeg tenker det er rart skolen ikke har hørt med dere, men ettersom de ikke har gjort det får dere ta kontakt og høre med de hva de tenker om belønning og grunnlaget for valgte belønning. Det er også viktig å ta et møte om dette. Det er veldig viktig at barnet forstår premissene for å få belønning for god oppførsel/arbeid. Det være seg regelstyrt oppførsel som f.eks. rekke opp hånda eller følge med i timen/ikke forstyrre andre eller jobbe med 5 matteoppgaver på rad før pause. Her må dere foreldre på banen, det er viktig med et tett og godt samarbeid. Det er egentlig skolen sitt ansvar å sørge for dette når det gjelder denne saken, men her hadde jeg som foreldre tatt initiativet til det ettersom skolen ikke har gjort det. Legg også opp noen eksempler for gode belønninger, hør med gutten deres hva som kunne vært bra belønninger. Kan det være en god belønning å få lese i en bok, å se litt på YouTube, å ta med seg en medelev ut i 5 minutter ekstra friminutt? Kan de ha større belønninger som et par timer på skolekjøkkenet sammen med en lærer? Da lærer de noe av belønningen, også👍 Som sagt, be om et møte. Anonymkode: 30842...656 Tusen takk for svar. Skal be om møte med skolen så vi kan høre deres side av saken. Ja, det kunne jo vært noe. Vi får bruke helga til å snakke sammen så vi kan komme med forslag til andre løsninger enn i form av mat. Anonymkode: 571e8...a23 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå