Gå til innhold

Barnet fikk tre egg til middag

Anbefalte innlegg

Skrevet
4 timer siden, Oppgitt78 skrev:

Ingen dør av litt enkel kost fra tid til annen!

Det er jeg enig i, men nå virket det som mannen nærmest «slo på stortromma» med de tre eggene da. Når det var det han laget når han hadde en kritisk eks hengende over seg, hva «lager» han ellers? 

Skrevet
4 minutter siden, cattleya skrev:

Det er jeg enig i, men nå virket det som mannen nærmest «slo på stortromma» med de tre eggene da. Når det var det han laget når han hadde en kritisk eks hengende over seg, hva «lager» han ellers? 

Sannsynligvis noe i samme gate, vil jeg tro.

Skrevet
1 minutt siden, Oppgitt78 skrev:

Sannsynligvis noe i samme gate, vil jeg tro.

Sannsynligvis enda lavere standard, tenker jeg. 

• Liker 1
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

Eneste grunnen til at de sier at det er okey er fordi det er en mann som laget det,de har ikke så høye fortventninger til menn. Hadde du laget ett innlegg å skrevet at du var alene med barnet å ikke gadd å lage skikkelig mat så ga bare 3 egg og en avokado tre dager i uken,så hadde nok fått masse negative svar her.

Anonymkode: d2586...db3

1. Det stod ikke noe i hovedinnlegget om egg til middag tre ganger i uken.

2. Hvis far hadde spurt om råd her, så ville jeg svart at han burde lage mer variert mat. Men det er ikke han som spør, det er mor. Og jeg synes ikke mor bør lage noe problem av dette overfor far, fordi barnet er mer tjent med et lavest mulig konfliktnivå mellom foreldrene enn at far lager ordentlig middag.

3. Mor kan fint lage ordentlig middag når far har dratt, slik hun selv foreslo i første innlegg.

4. Hvis rollene hadde vært byttet om, så hadde jeg gitt samme svar til far.

Anonymkode: de2ee...e71

• Liker 5
Skrevet

Jeg hadde følt det var supervemmelig å lage mat i kjøkkenet til eksen min hjemme hos eksen. Selv om eksen hadde sagt at jeg baaaare kunne forsyne meg i skapene hadde jeg følt det som jeg var en kriminell.
Kan hende han ville laget noe mer fargerikt hjemme hos seg selv?

Anonymkode: 738ca...dd6

• Liker 4
Skrevet

Tar like lang tid å lage en omelett med grønnsaker osv i. Litt mere spennende, ungen får grønnsaker i seg, han kan kutte ned på eggene så det ikke blir så mye egg i ett måltid, for tre egg på en gang er mye for en så liten kropp, og han kan inkludere ungen i matlagingen. Treåringen her klarer helt fint å hjelpe til med grønnsaker, rive opp skinke, strø på ost. E.l. Da får far og barn vært sammen. 

Anonymkode: fc270...102

• Liker 2
Skrevet
26 minutter siden, cattleya skrev:

Sannsynligvis enda lavere standard, tenker jeg. 

Eller bedre, da han har muligheten til å ordne det i fred og ro.. 😉 

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, abc123detvardet skrev:

Leste du hele artikkelen? Det er snakk om en studie. Andre studier finner ikke slik sammenheng. Ah, idioter som ikke forstår forskning ass. Mulig det er livsstilen ellers/kostholdet til dem som vanligvis spiser egg og bacon til frokost som er utslagsgivende.

Anonymkode: 00c84...6dd

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Leste du hele artikkelen? Det er snakk om en studie. Andre studier finner ikke slik sammenheng. Ah, idioter som ikke forstår forskning ass. Mulig det er livsstilen ellers/kostholdet til dem som vanligvis spiser egg og bacon til frokost som er utslagsgivende.

Tror det er du som ikke forstår "forskning". Problemet er at disse "studiene" endrer mening hele tiden:

Sitat

Og så var egg farlig igjen ... Hvorfor snur rådene om hva du bør spise fra år til år?

Det er mye om og men om hvor mye egg er bra osv. Uansett, et balansert kosthold er det beste. 

Sitat

Uenighet i Norge

Til tross for at forskningen har gått i egg-elskernes favør de siste tiårene, har norske myndigheter sagt at det ikke er ønskelig at forbruket stiger i Norge. Nå har de altså fått en forskningsrapport som støtter det tidligere synspunktet om at egg er usunt i store mengder.

– Artikkelen virker svært solid. Stort datamateriale med konsistente og robuste funn, sier Knut-Inge Klepp, Ph.d. og helse- og kostholdsforsker i Folkehelseinstittuttet.

I 2018 spise en nordmann 4 egg i snitt per uke. I 2008 spiste vi 2.2. Folkehelseinstituttet vil at antall egg skal synke til nivået vi lå på i 2008.

Kanskje egg ikke er farlig, kanskje det er kombinasjonen av egg og bacon? Hvem vet? Kanskje du har riktig, kanskje man kan spise så mange egg man vil. Jeg velger derimot å begrense mitt inntak og prøver å ha et variert kosthold.

• Liker 1
Skrevet

Hvis du skal kunne ha et ok samarbeid med barnefaren i alle årene som kommer må du lære deg å legge vekk ting du egentlig ikke har noe med. Det er slik det er når man er skilt, man kan ikke lenger diktere hva den andre skal gjøre, selv ikke når det angår deres felles barn. Så lenge det ikke er omsorgssvikt har du ingenting med hva som foregår i det andre hjemmet og å lage diskusjon og sur stemning av noe som ikke en gang er skadelig, men bare suboptimalt gavner ingen. Du gjør ikke alt perfekt du heller og hadde sannsynligvis blitt skikkelig muggen om han poengterte det. La det ligge. 

Anonymkode: d6eb0...ae1

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan du sende mannen din til meg om du er lei😍, flink han!!

Anonymkode: 75397...d5a

Du vil gjerne ha en mann som er så flink at han kan koke noen egg? Da har du neimen ikke særlig høye forventninger... 

Anonymkode: d35d2...0bc

• Liker 6
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du skal kunne ha et ok samarbeid med barnefaren i alle årene som kommer må du lære deg å legge vekk ting du egentlig ikke har noe med. Det er slik det er når man er skilt, man kan ikke lenger diktere hva den andre skal gjøre, selv ikke når det angår deres felles barn. Så lenge det ikke er omsorgssvikt har du ingenting med hva som foregår i det andre hjemmet og å lage diskusjon og sur stemning av noe som ikke en gang er skadelig, men bare suboptimalt gavner ingen. Du gjør ikke alt perfekt du heller og hadde sannsynligvis blitt skikkelig muggen om han poengterte det. La det ligge. 

Anonymkode: d6eb0...ae1

Jeg har ikke kritiser han, så det går bra dette. Jeg lurte bare på det om egg.

ingen nervøs mann på kjøkkenet mitt. 

Du har rett, jeg er ikke perfekt.

Tenkte jeg kunne spørre her, i stedet for å spørre han... men neste gang snakker jeg med han. 

Anonymkode: b4215...604

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

..og bare det. Ikke grønnsaker, ikke noe annet enn tre egg.

Barnefaren har samvær hjemme hos meg, og jeg har nå sagt at han får lage middag til barnet vårt de dagene han har samvær rundt middagstid. Jeg har sagt i fra hva barnet liker og ikke liker men sa det var opp til han hva han laget. 

Første dagen fikk barnet to brødskiver med avokado. (Jeg lagde middag da far dro)

i går fikk barnet tre egg. Jeg spurte om det var alt? Han svarte nei, han skal få frukt etter middagen, og svarte at egg inneholdt alt et barn trengte av næring, så dette var mer enn nok. Han poengterte at eggene var økologiske og at middagen ikke kunne vært bedre. 

Så hva sier dere? Skal jeg bare overse dette og lage middag hver kveld han har vært her? Det er HELT umulig å snakke med han, så det rådet kan dere ikke gi. 

Jeg prøver veldig å finne ut hvor det står at far har tenkt å gi barnet 3 egg til middag flere ganger i uken uten å finne det. Du spør lenger ned i diskusjonen at du synes det er rart at ikke andre synes 3 egg til middag flere ganger i uken er for dårlig. Jo det synes jeg absolutt. En gang i blant er helt ok. Men ts har far sagt at dette er mat han kommer til å velge istedet for annen mat flere ganger i uken, jeg forstår ikke?

Anonymkode: 65bd2...8e1

• Liker 4
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Eneste grunnen til at de sier at det er okey er fordi det er en mann som laget det,de har ikke så høye fortventninger til menn. Hadde du laget ett innlegg å skrevet at du var alene med barnet å ikke gadd å lage skikkelig mat så ga bare 3 egg og en avokado tre dager i uken,så hadde nok fått masse negative svar her.

Anonymkode: d2586...db3

Du har nok litt rett og det er synd. Men du hadde fått helt samme svar fra meg. Men vi leser HI ulikt og vi har vel ikke samme syn på hva som er middag.  Ts har skriver ikke at dette gjelder 3 ganger i uken i HI. Og hvor skriver hun at fast meny de neste ukene blir bare egg og avokado? Barnefar har laget mat to ganger . Ts sier barnefar er kokk, så blir nok nok ikke samme meny hver uke 😊 Jeg trener mye og blir mett av en avokado- det gjør nok en 3 åring også. 

Vi spiser ikke brødmåltider 2-3 ganger om dagen. For oss er det ikke et variert kosthold. Vi spiser varm mat til frokost. Vi dømmer ikke de som gir barna brød hver dag likevel! Det er totalen av hva man får i seg som teller!

Middag uten potet og ris har vi ofte. Fiber, jern og div vitaminer får vi i oss likevel. Hva som blir sett på som "skikkelig" mat er avhengig av kultur, utdannelse, impulser og livsstil. I helgene er ofte frokost det store måltidet hos oss. Masse varm mat der vi gjerne sitter over 1-2t og koser oss. Middag blir derfor ofte lett. F.eks omelett eller det eneste måltidet med brød vi har den dagen. 

At alle skal spise et stort varmt måltid midt på dagen er kun tradisjon, kultur og vane. Og ja, jeg og mannen er norske 😄 

Anonymkode: 78059...4d2

• Liker 2
Skrevet
3 hours ago, cattleya said:

Siden han er kokk regner jeg med at han fint klarer å lage en middag.

Skrevet (endret)
3 hours ago, abc123detvardet said:

Egg tre ganger i uken til middag? Er da ikke så vanskelig å lage annen mat. Er heller ikke bra med for mye kolesterol.

Et barn burde få et variert kosthold. Synes TS har rett til å reagere. Greit nok med én gang, men når det er snakk om tre ganger blir det for mye.

Hvor i denne tråden leser du at far serverer 3 egg til middag 3 ganger per uke?

Sammenhengen mellom egg og kolesterol er dessuten avkreftet gang på gang på gang. 

Endret av Inkognitogata
  • Liker 2
Skrevet (endret)
6 minutter siden, Inkognitogata skrev:

"Ja, jeg spiser eggene han lager, klager ikke og lager mat senere på kvelden når han har gått. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg blir kalt hysterisk. Men vi er alle forskjellige så det er greit. Nå vet jeg at de fleste synes tre egg til middag tre ganger i uken er god og sunn mat, så da lar jeg dette ligge. "

6 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Sammenhengen mellom egg og kolesterol er dessuten avkreftet gang på gang på gang. 

Nei, det er den ikke. Det er mye uenighet. 

Endret av abc123detvardet
Skrevet
5 minutter siden, Inkognitogata skrev:

Det var vel ts selv som har kommet til konklusjonen at far kom til å servere 3 egg flere ganger i uken. Jeg har lett med lupe etter hvor det står at far faktisk gjør det, eller har tenkt å gjøre det.

Ts er nok litt rakst ute med å konkludere med hvordan det blir fremover.

Dette er  det ts svarer en bruker som sikkert er grunnen

Jeg lagde ikke noe drama rundt dette.  Jeg synes tre kokte egg feks tre ganger i uken til middag ikke er ok. Hadde det vært med noe grønnsaker el, hadde det vært ok. 

Anonymkode: 65bd2...8e1

• Liker 1
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hysterisk?

Jeg lagde ikke noe drama rundt dette.  Jeg synes tre kokte egg feks tre ganger i uken til middag ikke er ok. Hadde det vært med noe grønnsaker el, hadde det vært ok. 

Barnet spiser hva det spiser, han er tre år, har smakt på alt, prøvd alt... som meg og alle andre har han noe han ikke liker, så at jeg sa fra om dette er jo bare for å lage samværet lettere. Ikke vits i å kaste bort tid med å lage mat barnet ikke liker? 

TS, Står ikke i HI at barnefar lager kokte egg til middag 3 dager i uken. Du skrev at han har laget ET måltid med avokado (som er stappfull av mye viktige næringsstoffer) og ET annet måltid en annen dag med egg. Vi kan ikke vite at barnefar har egg fast 3 dager i uken. Du virker utrolig dramatisk? ! Useriøst når du endrer helt på hva du sa Hi også. Du spurte i HI om 3 egg til middag en dag og avokado til middag en dag er bra for 3 åringen- svaret fra de fleste er JA! Om du hadde spurt om egg til middag 3 dager i uken i flere mnd hadde folk kanskje svart annerledes. Når du ikke er fornøyd med svarene endrer du på det du skrev i HI. Det er vi ganske vant med på KG 😄

Å bare servere mat barnet liker er å gjøre alle en bjørnetjeneste. Smaksløkene til de små må smake samme mattype overraskende mange ganger før de går fra æsj til nam. Vi lager ikke et barnemåltid og et til voksne, alle spiser det samme. Sånn er det hos mange vi kjenner med små barn. De vi vet om som lager egne måltider for barna har veldig kresne barn.

Mine barn startet ut som kresne, yngste nektet å spise fisk. Helt greit, da spiste hun salaten eller grønnsakene istedet. Det er fremdeles mat de ikke liker på tallerkenen de velger bort. Men vi har aldri hatt spesialmeny. Alle barna vil heller ha pølser enn laks om de fikk velge. Men smaksløkene må trenes. Barna er 4 og 7 år og her lager vi alt fra laks til vegetarlasagne. Spiser ikke barnefar middag sammen med barnet? 

Anonymkode: 78059...4d2

• Liker 3
Skrevet
28 minutter siden, abc123detvardet said:

"Ja, jeg spiser eggene han lager, klager ikke og lager mat senere på kvelden når han har gått. Jeg skjønner ikke helt hvorfor jeg blir kalt hysterisk. Men vi er alle forskjellige så det er greit. Nå vet jeg at de fleste synes tre egg til middag tre ganger i uken er god og sunn mat, så da lar jeg dette ligge. "

Mannen har servert dette en gang til barnet ifølge TS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...